kWh*Jeppe_E skrev:Regenereringen verkar ju funka bra.
10kW nerför ett berg...
Det vore även intressant att se effektkurvan för den körningen.
Moderator: Redaktion
kWh*Jeppe_E skrev:Regenereringen verkar ju funka bra.
10kW nerför ett berg...
De använder pouch-celler, vilket i sig är en väldigt mekaniskt instabil formfaktor. Men det behöver inte vara ett problem, det behöver inte prismatiska celler heller vara. Tricket är att bygga en modul som trycker ihop cellerna mekaniskt.Delta skrev:Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.
För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen.
Ser ju väldigt gediget ut med pressgjuten aluminiumlåde och allt, men kan denna teknik konkurrera med Tesla som ju är på väg ned mot 100$/kwh på packnivå i sin inhouse cell- och packproduktion. Det är ju stora volymer om man ska fram om man nå upp till teslas nivåer. Man har ju till och med ambitioner att bli större än Tesla som ju tillverkar celler och bygger 1 batteripack på 2 minuter bara till Model 3. Detta gäller dagens produktion...Geni87 skrev:De använder pouch-celler, vilket i sig är en väldigt mekaniskt instabil formfaktor. Men det behöver inte vara ett problem, det behöver inte prismatiska celler heller vara. Tricket är att bygga en modul som trycker ihop cellerna mekaniskt.Delta skrev:Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.
För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen.
I cylindriska (och till viss del prismatiska) sitter styrkan i cellinneslutningen, för pouch-celler och prismatiska behöver styrkan sitta i modulen/packet. Bara olika koncept, har man koll på sina prylar är inte det ena sämre än det andra när det gäller termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Visst gör det. Nja, Panasonic är på väg ner mot $100/kWh på cellnivå för Teslas celler mot slutet av året om råvarupriser är stabila. På packnivå försöker Tesla nå $100/kWh mot slutet av decienniet. Audi ryktas betala $114/kWh för E-trons batterier. Oklart om det är på cell- eller modulnivå dock, packen bygger de själva, vet inte hur det är med modulerna. Så det är ganska jämnt, prismässigt. Speciellt om Audis kostnad är på modulnivå.Delta skrev:Ser ju väldigt gediget ut med pressgjuten aluminiumlåde och allt, men kan denna teknik konkurrera med Tesla som ju är på väg ned mot 100$/kwh på packnivå i sin inhouse cell- och packproduktion. Det är ju stora volymer om man ska fram om man nå upp till teslas nivåer. Man har ju till och med ambitioner att bli större än Tesla som ju tillverkar celler och bygger 1 batteripack på 2 minuter bara till Model 3. Detta gäller dagens produktion...Geni87 skrev:De använder pouch-celler, vilket i sig är en väldigt mekaniskt instabil formfaktor. Men det behöver inte vara ett problem, det behöver inte prismatiska celler heller vara. Tricket är att bygga en modul som trycker ihop cellerna mekaniskt.Delta skrev:Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.
För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen.
I cylindriska (och till viss del prismatiska) sitter styrkan i cellinneslutningen, för pouch-celler och prismatiska behöver styrkan sitta i modulen/packet. Bara olika koncept, har man koll på sina prylar är inte det ena sämre än det andra när det gäller termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Det gäller att komma igång snart.
Jag är bara en glad ingenjör med en ohälsosamt stor konsumtion av information om bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet. ^^Delta skrev:Ser ut som att de/du har koll på läget. Snart får man ge Grieg rätt: (Diesel)dimman lättar!
Jag är inte ens ingenjör, men har ändå lite teknikintresse. Klassisk musik kan jag inte alls för det var Carl Nielsen som skrev Dimman lättar. Men jag är 100% med i sekten sedan länge.Geni87 skrev:Jag är bara en glad ingenjör med en ohälsosamt stor konsumtion av information om bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet. ^^Delta skrev:Ser ut som att de/du har koll på läget. Snart får man ge Grieg rätt: (Diesel)dimman lättar!
Försöker vs ryktas. Tror inte vi kan dra allt för stora växlar av den jämförelsen. Elon var tydlig med att han tror att de har en hyfsat stor fördel prismässigt vs konkurrenterna. Jag gissar på att det ligger en hel del i det, speciellt på packnivå. Sen har det pratas om att LG vill höja priserna på batterierna pga hög efterfrågan, och den lär inte minska de närmsta åren.Geni87 skrev:Visst gör det. Nja, Panasonic är på väg ner mot $100/kWh på cellnivå för Teslas celler mot slutet av året om råvarupriser är stabila. På packnivå försöker Tesla nå $100/kWh mot slutet av decienniet. Audi ryktas betala $114/kWh för E-trons batterier. Oklart om det är på cell- eller modulnivå dock, packen bygger de själva, vet inte hur det är med modulerna. Så det är ganska jämnt, prismässigt. Speciellt om Audis kostnad är på modulnivå.
Det var ju Audis (och dessförinnan Volvos) utvecklingschef Peter Meters som sa att de ligger runt €100/kWh. Så visst är det mycket tyngd bakom den siffran. "Elon var tydlig med att han tror", "jag gissar". Vi kan nog konstatera att ingen av oss vet säkert.Laban skrev:Försöker vs ryktas. Tror inte vi kan dra allt för stora växlar av den jämförelsen. Elon var tydlig med att han tror att de har en hyfsat stor fördel prismässigt vs konkurrenterna. Jag gissar på att det ligger en hel del i det, speciellt på packnivå. Sen har det pratas om att LG vill höja priserna på batterierna pga hög efterfrågan, och den lär inte minska de närmsta åren.Geni87 skrev:Visst gör det. Nja, Panasonic är på väg ner mot $100/kWh på cellnivå för Teslas celler mot slutet av året om råvarupriser är stabila. På packnivå försöker Tesla nå $100/kWh mot slutet av decienniet. Audi ryktas betala $114/kWh för E-trons batterier. Oklart om det är på cell- eller modulnivå dock, packen bygger de själva, vet inte hur det är med modulerna. Så det är ganska jämnt, prismässigt. Speciellt om Audis kostnad är på modulnivå.
Är väl i linje med vad man kunde förvänta sig, lös utrustning är sällan lågt prissatt utan man får förlita sig på paketenhelix skrev:Nu har det dykt upp lite mer svenska priser på utvalda tillbehör. Även några bilder på fälgar osv. Modellen "Vorsprung" har också nu bytt namn till "Proline advanced".
Finns en hel del trevliga tillval, men de kostar en slant. Här några exempel:
Matrix-LED: 17.600:-
Nightvision: 26.100:-
Komfortnyckel: 10.000:-
Head-up display: 16.900:-
360-kamera: 14.000:-
Dragkrok för 7.200:- låter prisvärt i sammanhanget. Dock är det en manuell variant och inte den elektriskt utfällbara som finns på andra modeller.
Mer detaljer här:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html
Japp, håller med om att det är ungefär vad man kan förvänta sig. Däremot finns det väl inga paket som är speciellt prisvärda?dd88 skrev:Är väl i linje med vad man kunde förvänta sig, lös utrustning är sällan lågt prissatt utan man får förlita sig på paketenhelix skrev:Nu har det dykt upp lite mer svenska priser på utvalda tillbehör. Även några bilder på fälgar osv. Modellen "Vorsprung" har också nu bytt namn till "Proline advanced".
Finns en hel del trevliga tillval, men de kostar en slant. Här några exempel:
Matrix-LED: 17.600:-
Nightvision: 26.100:-
Komfortnyckel: 10.000:-
Head-up display: 16.900:-
360-kamera: 14.000:-
Dragkrok för 7.200:- låter prisvärt i sammanhanget. Dock är det en manuell variant och inte den elektriskt utfällbara som finns på andra modeller.
Mer detaljer här:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html
Så ser det i regel ut vid lansering, ge det några månader och det kommer finnas 4-5 olika paket till bra pris och rullande kampanjer på det.helix skrev:Japp, håller med om att det är ungefär vad man kan förvänta sig. Däremot finns det väl inga paket som är speciellt prisvärda?dd88 skrev:Är väl i linje med vad man kunde förvänta sig, lös utrustning är sällan lågt prissatt utan man får förlita sig på paketenhelix skrev:Nu har det dykt upp lite mer svenska priser på utvalda tillbehör. Även några bilder på fälgar osv. Modellen "Vorsprung" har också nu bytt namn till "Proline advanced".
Finns en hel del trevliga tillval, men de kostar en slant. Här några exempel:
Matrix-LED: 17.600:-
Nightvision: 26.100:-
Komfortnyckel: 10.000:-
Head-up display: 16.900:-
360-kamera: 14.000:-
Dragkrok för 7.200:- låter prisvärt i sammanhanget. Dock är det en manuell variant och inte den elektriskt utfällbara som finns på andra modeller.
Mer detaljer här:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html
Om du tänker på de tre olika utföranden den finns i så verkar det inte vara speciellt mycket rabatt. Proline kostar 954k och Advanced 1100k. Kikar man på vad man får för dessa 146k extra är det inte direkt så att man får någon jätterabatt jämfört med om man lägger till från tillvalslistan. Nu vet vi inte alla detaljer, men detta var vad jag kom fram till efter lite överslagsräkning och gissning
Japp, så blir det förhoppningsvis. Ska också bli intressant att höra om det går att få några rabatter på E-tron nu initialt. Tänker på företagsrabatter och de sedvanliga 5-10% man kan få på övriga modeller.dd88 skrev:Så ser det i regel ut vid lansering, ge det några månader och det kommer finnas 4-5 olika paket till bra pris och rullande kampanjer på det.
Betydligt snyggare med svarta grillen måste jag säga.helix skrev:En glad överraskning är den svarta grillen som är med i pdf:en. Finns inget tillval i listan vad jag kan se, men att den är på bild borde indikera att det går att välja.