Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Det här var en intressant review från Carfection med konkreta kommentarer på hur körkänslan upplevs.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Re: Audi e-tron
Det är nog inte kopplat specifikt till att det är en elbil utan snarare till att det är en riktigt dyr bil. Det blir snabbt väldigt många kronor värdeminskning om inköpspriset är en bra bit över miljonen.Off Grid Byggaren skrev:Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.
Eller 145:- per mil
Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Jag är inne i exakt samma tankar nu. Jag har helt enkelt inte råd med en sådan brutal värdeminskning en tredje gång. Elbilar i all ära, men i slutändan är det ändå ekonomin som avgör. Antingen så kör man elbil eller så ska man hålla sig till ett vettigt prissatt färdmedel. Det gör inte så mycket om en fossilbil för 250k tappar 50% efter 2 år. Det blir ändå mycket billigare i slutändan. Tråkigt.Off Grid Byggaren skrev:Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.
Eller 145:- per mil
Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Audi e-tron
Gäller dock inte att Tesla kan man förlora mycket pengar på, eftersom de är överprissatta på begagnatmarknaden.MangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Min XC60 har tappat 75% på snart 8 år, i princip vad en Tesla (eller annan miljonbil) tappar på 3 år räknat i pengarmati skrev:Jag är inne i exakt samma tankar nu. Jag har helt enkelt inte råd med en sådan brutal värdeminskning en tredje gång. Elbilar i all ära, men i slutändan är det ändå ekonomin som avgör. Antingen så kör man elbil eller så ska man hålla sig till ett vettigt prissatt färdmedel. Det gör inte så mycket om en fossilbil för 250k tappar 50% efter 2 år. Det blir ändå mycket billigare i slutändan. Tråkigt.Off Grid Byggaren skrev:Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.
Eller 145:- per mil
Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.MangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
De är inte överprissatta, de följer helt logiskt TCOn för motsvarande fossilbil efter några år, dvs håller ett högt andrahandsvärde precis som det ska vara...Jeppe_E skrev:Gäller dock inte Tesla, eftersom de är överprissatta på begagnatmarknaden. Så där är en hel del pengar till att förloraMangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Vad bygger du dessa procentsatser på? De är ju helt off jämfört med vad andra begagnade Model S säljs för. 40% skulle vara det lägsta en Model S gått för någonsin i Sverige med din mätarställning så varför skulle det hända?mati skrev:Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.MangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Har du inte garanterat restvärde på den?mati skrev:Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.MangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Nä, men jag måste ju bli av med den på ett eller annat sätt om jag vill byta bil. Det blir omedelbart betydligt mer komplicerat och jag hatar att hålla på med sånt. Jag har inte tid med hej-kompis och annat löst folk som ringer och har sig. Jag får hitta en bilförmedling då.Verdi skrev:Ett inbytespris från Audi är ju inte facit heller... Ta det lugnt Mati.
Men om det nu är så måste jag alltså försöka sälja den ungefär samtidigt som jag får den nya bilen. Helt utan bil klarar jag mig inte en längre tid eftersom Golfen används av sambon som pendlarbil. Och två bilar i den prisklassen har jag inte heller råd med, ifall jag inte kan sälja Teslan i tid. Anledningen varför jag överhuvudtaget har tittat på en e-tron var att jag trodde att det blir mycket enklare att lämna in Teslan som inbyte när jag köper en ungefär lika dyr bil. Annars hade jag lika gärna kunnat köpa en e-Niro eller så, om den nu får dragkrok då. Och det är kanske precis det jag kommer göra nu. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nope. Det togs bort strax innan jag köpte den. Och strax därefter kom det tillbaka. Jag är bra på dåliga affärer. Eller så hatar Tesla mig helt enkelt.Jeppe_E skrev:Har du inte garanterat restvärde på den?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Sätt ut den på blocket själv. Det är inte så mycket jobb. Det kommer komma en massa mail om förmånsvärde och månadskostnad. De kan du ignorera. Den som vill ha bilen kommer fråga om bilen, när ni kan ses osv.
När bilen väl är såld kan du långtidshyra en bil för 6-7 tusen i månaden under tiden du väntar på nya kärran. Köp alltså inte först och låt det stressa dig utan ta det i tur och ordning.
När bilen väl är såld kan du långtidshyra en bil för 6-7 tusen i månaden under tiden du väntar på nya kärran. Köp alltså inte först och låt det stressa dig utan ta det i tur och ordning.
Re: Audi e-tron
Går ju att lägga ut i god tid via tex Shift Gear också. Då kan du behålla bilen medan de säljer och medan du inväntar Audin.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Bra tips. Tack. Så får det bli. Jag har aldrig sålt en bil själv, jag känner mig således inte alls bekväm med det. Men det ska jag nog klara av det också.
Däremot så är det som sagt inget som talar emot en billigare elbil nu. E-Niro kostar bara hälften och har bättre räckvidd. Bara den blir typgodkänd för dragkrok. Jag behöver ingen dyr premiumkärra. Tvärtom, en billigare bil passar mig egentligen mycket bättre, inte bara prismässigt.
Däremot så är det som sagt inget som talar emot en billigare elbil nu. E-Niro kostar bara hälften och har bättre räckvidd. Bara den blir typgodkänd för dragkrok. Jag behöver ingen dyr premiumkärra. Tvärtom, en billigare bil passar mig egentligen mycket bättre, inte bara prismässigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Audi e-tron
Tesla's värdering kan vara väldigt avvikande från marknadspris. Jag köpte en demo S90D för 1.080' för några år sedan. Minus 40' i miljöbilspremie. När jag skulle sälja den efter 12 mån bjöd Tesla lite drygt 700'. Jag fick 950' via shiftgear. Så 1.040' till 950' kändes som en helt ok affär och då hävdade vissa ändå att jag sålde för billigt. Med Tesla's bud hade det varit mitt livs sämsta affär.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Audi e-tron
Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
Re: Audi e-tron
Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Fantastiskt vilken utrustning det kan finnas på bilarna:Geni87 skrev:Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
- Hållare för p-biljett
https://www.blocket.se/vastmanland/Volv ... ?ca=17&w=3
Re: Audi e-tron
Dom skriver ut utrustningslistan baserad på VIN, där står i regel all standardutrustning med. Lata säljare helt enkelt.Geni87 skrev:Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Det förklarar en del, och att de är lata kände man ju till.dd88 skrev:Dom skriver ut utrustningslistan baserad på VIN, där står i regel all standardutrustning med. Lata säljare helt enkelt.Geni87 skrev:Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
Re: Audi e-tron
Finns det en sån databas för alla märken? Saknar https://www.mdecoder.com/ och de andra numera...dd88 skrev:Dom skriver ut utrustningslistan baserad på VIN, där står i regel all standardutrustning med. Lata säljare helt enkelt.Geni87 skrev:Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.