Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Re: Audi e-tron
Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Re: Audi e-tron
Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.Geni87 skrev:Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Jeppe_E skrev:Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.Geni87 skrev:Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Jag tror det är det ökade luftmotståndet som är den största boven.
Re: Audi e-tron
Det är därför jag valde 19" fälgar till Vinterhjulen, det kan kompensera lite för vad vintern ställer till med gällande räckvidd. De är inte de vackraste fälgarna direkt, men jag gillar dem ändå på något sätt. Kanske för att de är annorlunda.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Blir dags att banta!Jeppe_E skrev:Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.Geni87 skrev:Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Kan spara hur mycket som helst jö!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Audi e-tron
Tars skrev:Blir dags att banta!Jeppe_E skrev:Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.Geni87 skrev:Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Kan spara hur mycket som helst jö!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Jeppe_E skrev:Tars skrev:Blir dags att banta!Jeppe_E skrev:Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.Geni87 skrev:Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Kan spara hur mycket som helst jö!
Asch ja! Schwatzwaldtårta!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Audi e-tron
37-41 mil enligt WLTP alltså. Kanske inte oväntat med tanke på Cd, vikt osv. Man nämnde även e-Tron i senaste Fullycharged (nyheter), var tydligen "a bit of an electron guzzler" enligt testare. Ska vi gissa på att det blir svårt att nå 41 mil då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Meningslös video.TeslaTissel skrev:Ni kanske har sett denna redan??
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Är det bara jag som reagerar på att ekvationen inte går ihop?helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
22.7 / 100 x 415 = 94,2 kWh
24.5 / 100 x 383 = 93,8 kWh
24.8 / 100 x 377 = 93,8 kWh
Skeptisk till att de har 94,2kWh tillgängligt i sitt 95kWh-pack...
Re: Audi e-tron
Jag tror att batteriet är på 105-110kWh, därför väger det 700kg.rasssta skrev:Är det bara jag som reagerar på att ekvationen inte går ihop?helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
22.7 / 100 x 415 = 94,2 kWh
24.5 / 100 x 383 = 93,8 kWh
24.8 / 100 x 377 = 93,8 kWh
Skeptisk till att de har 94,2kWh tillgängligt i sitt 95kWh-pack...
Och att man kan ladda 50kW vid 98% talar också för att batteriet är på över 100kWh.
Och att man med ett batteri på ca 110kWh bara kommer ca 40mil är dåligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
Re: Audi e-tron
FYI inser jag nu att du insåg det.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag vet inte om detta är en säker källa, men artikeln är välskriven och hänvisar till sina källor inom Audi ett flertal gånger.Zalman3 skrev:Jag tror att batteriet är på 105-110kWh, därför väger det 700kg.rasssta skrev:Är det bara jag som reagerar på att ekvationen inte går ihop?helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
22.7 / 100 x 415 = 94,2 kWh
24.5 / 100 x 383 = 93,8 kWh
24.8 / 100 x 377 = 93,8 kWh
Skeptisk till att de har 94,2kWh tillgängligt i sitt 95kWh-pack...
Och att man kan ladda 50kW vid 98% talar också för att batteriet är på över 100kWh.
Och att man med ett batteri på ca 110kWh bara kommer ca 40mil är dåligt.
The e-tron’s battery pack stores 95 kWh of energy (83.6 kWh useable), and is made up of 36 modules, each containing 12 pouch-type lithium-ion cells from LG Chem. The pack and electrical system operate at 396 volts.
https://chargedevs.com/features/audi-jo ... he-e-tron/
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
The regen is strong with this oneMr S skrev:Jag vet inte om detta är en säker källa, men artikeln är välskriven och hänvisar till sina källor inom Audi ett flertal gånger.Zalman3 skrev:Jag tror att batteriet är på 105-110kWh, därför väger det 700kg.rasssta skrev:Är det bara jag som reagerar på att ekvationen inte går ihop?helix skrev:Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
22.7 / 100 x 415 = 94,2 kWh
24.5 / 100 x 383 = 93,8 kWh
24.8 / 100 x 377 = 93,8 kWh
Skeptisk till att de har 94,2kWh tillgängligt i sitt 95kWh-pack...
Och att man kan ladda 50kW vid 98% talar också för att batteriet är på över 100kWh.
Och att man med ett batteri på ca 110kWh bara kommer ca 40mil är dåligt.
The e-tron’s battery pack stores 95 kWh of energy (83.6 kWh useable), and is made up of 36 modules, each containing 12 pouch-type lithium-ion cells from LG Chem. The pack and electrical system operate at 396 volts.
https://chargedevs.com/features/audi-jo ... he-e-tron/
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Audi e-tron
Kan det vara så att man tar förbrukningen för en kort teststräcka och enbart gör en teoretisk beräkning utifrån bilens totala batterikapacitet?jpetters skrev:Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Audi e-tron
Nej, WLTP körs från fullt batteri till tomt. Testcyklen körs flera gångerellerstrom skrev:Kan det vara så att man tar förbrukningen för en kort teststräcka och enbart gör en teoretisk beräkning utifrån bilens totala batterikapacitet?jpetters skrev:Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Det var så jag tänkte från början. Sedan insåg jag att mängden kWh som man har tillgängligt ökar i takt med att man regen'ar. Så om förbrukningen sänkts med säg 10Wh/km (~5%) pga regen så har därmed de tillgängliga 95kWh'arna blivit 100kWh (+5%) helt plötsligt.jpetters skrev:Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
Om man inte hade haft regen så hade förbrukningen blivit högre, ja, men då hade man bara haft 95kWh att tillgå.
Eller är jag ute och snurrar igen?
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Audi e-tron
Har lite att göra idag på jobbet, så jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela länken just nu (men den var mycket intressant).Jeppe_E skrev:Nej, WLTP körs från fullt batteri till tomt. Testcyklen körs flera gångerellerstrom skrev:Kan det vara så att man tar förbrukningen för en kort teststräcka och enbart gör en teoretisk beräkning utifrån bilens totala batterikapacitet?jpetters skrev:Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Hittade inget om att man kör från fullt till tomt batteri när jag skummade infon. Däremot hittade jag följande paragraf:
"The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing."
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Audi e-tron
Lite längre ner, men jag läste nog lite snabbt, eftersom det gäller laddhybrider Detsamma borde ju gälla för rena BEV också, men.... de kanske inte har tid att köra 50 milellerstrom skrev:Har lite att göra idag på jobbet, så jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela länken just nu (men den var mycket intressant).Jeppe_E skrev:Nej, WLTP körs från fullt batteri till tomt. Testcyklen körs flera gångerellerstrom skrev:Kan det vara så att man tar förbrukningen för en kort teststräcka och enbart gör en teoretisk beräkning utifrån bilens totala batterikapacitet?jpetters skrev:Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Hittade inget om att man kör från fullt till tomt batteri när jag skummade infon. Däremot hittade jag följande paragraf:
"The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing."
Roll-out of the WLTP signifies a major change for plug-in hybrid vehicles, which have both an electric drive and a combustion engine and can be externally recharged. These vehicles complete the test several times. They start up with a full battery. The cycle is repeated until the battery is empty.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Blandar du inte ihop Wh och kWh?rasssta skrev:Det var så jag tänkte från början. Sedan insåg jag att mängden kWh som man har tillgängligt ökar i takt med att man regen'ar. Så om förbrukningen sänkts med säg 10Wh/km (~5%) pga regen så har därmed de tillgängliga 95kWh'arna blivit 100kWh (+5%) helt plötsligt.jpetters skrev:Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
Om man inte hade haft regen så hade förbrukningen blivit högre, ja, men då hade man bara haft 95kWh att tillgå.
Eller är jag ute och snurrar igen?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Audi e-tron
Så laddförlusterna i bilen är alltså inkluderade i förbrukningen? Undrar om de laddar med AC eller DC, är det AC ingår alltså även förlusterna i bilens laddare.ellerstrom skrev:Har lite att göra idag på jobbet, så jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela länken just nu (men den var mycket intressant).Jeppe_E skrev:Nej, WLTP körs från fullt batteri till tomt. Testcyklen körs flera gångerellerstrom skrev:Kan det vara så att man tar förbrukningen för en kort teststräcka och enbart gör en teoretisk beräkning utifrån bilens totala batterikapacitet?jpetters skrev:Men hur skulle det spela någon roll? Utan regen hade förbrukningen ju varit högre.rasssta skrev:Insåg precis att de där siffrorna säkerligen är inkl regen och då blir det lite knasigt inser jag nu
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Hittade inget om att man kör från fullt till tomt batteri när jag skummade infon. Däremot hittade jag följande paragraf:
"The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing."