Slutsatsen är att Audi givetvis säljer den lilla volym E-Tron de producerar med eller utan reklam. Om några år kanske det ser annorlunda ut om de då lyckats få upp marginalerna på elbilarna. Nu är det greenwashing och brand building man jobbar med. Återigen, testa att gå in till några Audihandlare och fråga efter en SUV för runt miljonen så kan vi slå vad om vad de flesta kommer rekommendera...Geni87 skrev:Sååå, slutsatsen är fortfarande att Audi egentligen inte vill sälja e-trons?Legato skrev:Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...Jeppe_E skrev:Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin?Idesta skrev:Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...
Naiva anyone?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nä, Audi vill tjäna pengar. Om de gör det på att sälja lakritsbåtar så hade de sålt det. De säljer ju inte e-tron och fortsätter utveckla elbilar för att inte sälja dem. De lägger ju ner en hel del stålar på FoU. Du tror väl inte på allvar att det är för att mörka och skapa utrymme för att kunna fortsätta att sälja fossilbilar. Först klagas det på att ingen gör något och sen klagas det på att någon gör något. Hur ska ni ha det egentligen?Legato skrev:Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...Jeppe_E skrev:Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin?Idesta skrev:Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...
Naiva anyone?
Jag har ju fått ta skit när jag kritiserar Tesla för byggkvalité och företagsuppbyggnad. Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Så resonerar iaf jag, jag skulle aldrig komma på tanken att någonsin mer köpa någon vara från VW-koncernen.Jeppe_E skrev:Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?
Jag avböjde faktiskt en förfrågan om konsultuppdrag nyligen från ett dotterbolag inom VW-koncernen eftersom jag heller aldrig skulle tänka mig att arbeta åt VW.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Jo så kan man se det, och det finns säkert sanning i det. Man kan också se det som att de gör att fler människor får upp ögonen för elbilar. För övrigt läste jag att just nu är det Audis produktion av elmaskiner på 400 st per dag som sätter produktionstakten för e-tron, men att den siffran ska ökas.Legato skrev:Slutsatsen är att Audi givetvis säljer den lilla volym E-Tron de producerar med eller utan reklam. Om några år kanske det ser annorlunda ut om de då lyckats få upp marginalerna på elbilarna. Nu är det greenwashing och brand building man jobbar med. Återigen, testa att gå in till några Audihandlare och fråga efter en SUV för runt miljonen så kan vi slå vad om vad de flesta kommer rekommendera...
Det där handlarexemplet är lite knepigt, vem har ett sånt krav? Lite mer än så får man nog precisera. Den lokala Jaguarhandlaren var iaf väldigt pigg på att prata I-pace och ge offerter när jag var där sist.
Re: Audi e-tron
"Hög kvalitet på sina produkter" är något som svenskar ofta verkar tro är en allmängiltig sanning för alla tyska biltillverkare/modeller. I verkligheten är det ett extremt subjektivt påstående som i hög grad dessutom beror på vad man själv anser vara "kvalitet". För mig är det de japanska tillverkarna som leder kvalitetsligan, inte de tyska.Jeppe_E skrev:Nä, Audi vill tjäna pengar. Om de gör det på att sälja lakritsbåtar så hade de sålt det. De säljer ju inte e-tron och fortsätter utveckla elbilar för att inte sälja dem. De lägger ju ner en hel del stålar på FoU. Du tror väl inte på allvar att det är för att mörka och skapa utrymme för att kunna fortsätta att sälja fossilbilar. Först klagas det på att ingen gör något och sen klagas det på att någon gör något. Hur ska ni ha det egentligen?Legato skrev:Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...Jeppe_E skrev:Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin?Idesta skrev:Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...
Naiva anyone?
Jag har ju fått ta skit när jag kritiserar Tesla för byggkvalité och företagsuppbyggnad. Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?
Audi vill tjäna pengar och nej idag är det inte E-Tron de tjänar pengar på. Återigen, om X år när/om de lyckas uppnå samma lönsamhet på elbilar så kommer det märkas. Då kommer du också få ett helt annat svar när du går in till Audohandlaren (eftersom man då anpassat incitamenten efter vad man vill sälja).
Jag representerar mig själv, vet in vilka "ni" du klumpar ihop mig med. Jag tycker det är superbra ju fler som bygger elbilar, det har jag sagt massor av gånger. Det betyder dock inte att man måste vara naiv... Givetvis gynnar jag dock hellre ett bolag utan dieselskandal än med.
Jag äger för övrigt aktier även i VW... Jag tror VW är en av få av de stora som har goda chanser att klara elektrifieringen bra (ironiskt nog till stor del pga tvång som konsekvenser av dieselskandalen). Med tanke på hur extremt lågt marknaden värderar VWs chanser så tycker jag aktien ser billig ut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Vem har sagt att det inte skapar publicitet? Det var ju inte det diskussionen rörde.Geni87 skrev:Jo så kan man se det, och det finns säkert sanning i det. Man kan också se det som att de gör att fler människor får upp ögonen för elbilar. För övrigt läste jag att just nu är det Audis produktion av elmaskiner på 400 st per dag som sätter produktionstakten för e-tron, men att den siffran ska ökas.Legato skrev:Slutsatsen är att Audi givetvis säljer den lilla volym E-Tron de producerar med eller utan reklam. Om några år kanske det ser annorlunda ut om de då lyckats få upp marginalerna på elbilarna. Nu är det greenwashing och brand building man jobbar med. Återigen, testa att gå in till några Audihandlare och fråga efter en SUV för runt miljonen så kan vi slå vad om vad de flesta kommer rekommendera...
Det där handlarexemplet är lite knepigt, vem har ett sånt krav? Lite mer än så får man nog precisera. Den lokala Jaguarhandlaren var iaf väldigt pigg på att prata I-pace och ge offerter när jag var där sist.
Att komma in och säga att man är intresserad av en stor suv för ca en miljon är väl inga konstigheter? Oavsett så är jag övertygad om att du egentligen vet svaret på vad de helst säljer.
JLR är (som jag skrivit tidigare) i en helt annan situation. Jaguar säljer uselt i Sverige och där är säkert handlarna glada att för första gången på länge ha en ny produkt som väcker intresse... De jagade mig väldigt duktigt både med och utan reservation för övrigt.
JLR är väl för övrigt ett av de bolag som skadats mest av trendflytten bort från diesel, de har ju haft en extremt hög andel dieselbilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Handlaren säljer ju allra helst det den har i lager, och mest troligt är inte det en e-tron. När det gäller skräddarsydda leveranser är jag inte så säker, det kan nog skilja sig en del mellan olika handlare.Legato skrev:Vem har sagt att det inte skapar publicitet? Det var ju inte det diskussionen rörde.
Att komma in och säga att man är intresserad av en stor suv för ca en miljon är väl inga konstigheter? Oavsett så är jag övertygad om att du egentligen vet svaret på vad de helst säljer.
JLR är (som jag skrivit tidigare) i en helt annan situation. Jaguar säljer uselt i Sverige och där är säkert handlarna glada att för första gången på länge ha en ny produkt som väcker intresse... De jagade mig väldigt duktigt både med och utan reservation för övrigt.
JLR är väl för övrigt ett av de bolag som skadats mest av trendflytten bort från diesel, de har ju haft en extremt hög andel dieselbilar.
Japp, JLR har också en extremt hög andel stora SUV:ar, som lämpar sig väldigt illa att drivas med bensin (iaf i Europa). Så de drabbas väldigt hårt. Tur i oturen att de relativt sina konkurrenter var snabba ut med en vettig elbil, nu behöver de bara klämma fram en billigare sådan också. Varför inte en "XE" med drivlina från I-pace, en sån hade suttit fint.
Re: Audi e-tron
Utan Tesla hade eTron överhuvudtaget inte existerat. Så det är väl självklart att de helst sluppit att utveckla, producera och sälja den. Det är väldigt stora kostnader för dem jämfört med att bara kränga avgasbilar.
Nu är de tvingade att försöka balansera mellan att inte stöta sig för mycket med köpare av avgasbilar, avkastningskrav från aktieägare, och samtidigt inte hamna för långt efter på elbilståget.
Nu är de tvingade att försöka balansera mellan att inte stöta sig för mycket med köpare av avgasbilar, avkastningskrav från aktieägare, och samtidigt inte hamna för långt efter på elbilståget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Visst är det så, Tesla har skyndat på övriga biltillverkares elbilssatsningar med många år. Övergången till eldrift hade garanterat skett ändå, tror det är oundvikligt, men det hade säkert dröjt många år till. Sen är ju på inget sätt unikt att man tvingas investera och anpassa sig till vad kunkurrenter erbjuder, finns hur många exempel som helst historiskt inom bilindustrin. BMW hade nog gärna fortsatt kränga 5-serie i slutet av 90-talet, men eftersom Mercedes utvecklade SUV:en ML var BMW och de övriga tvingade att haka på. Hade de stått utan SUV:ar idag hade de inte överlevt.taliz skrev:Utan Tesla hade eTron överhuvudtaget inte existerat. Så det är väl självklart att de helst sluppit att utveckla, producera och sälja den. Det är väldigt stora kostnader för dem jämfört med att bara kränga avgasbilar.
Nu är de tvingade att försöka balansera mellan att inte stöta sig för mycket med köpare av avgasbilar, avkastningskrav från aktieägare, och samtidigt inte hamna för långt efter på elbilståget.
Re: Audi e-tron
Det är ändå intressant att se hur vissa ser allt i svart och vitt
Jag har under några dagar hört reklam på radion (normalt sett brukar jag inte lägga märke till reklamen). Men eftersom jag ändå är intresserad av elbilar så fastnade denna.
https://letsgetelectric.com/?&mkwid=sLO ... 6520287339
Vet inte hur gammal siten är, den kanske är jättegammal. Men det görs ju reklam för den i varje fall, med betoning på att framtiden är elektrisk.
Jag har under några dagar hört reklam på radion (normalt sett brukar jag inte lägga märke till reklamen). Men eftersom jag ändå är intresserad av elbilar så fastnade denna.
https://letsgetelectric.com/?&mkwid=sLO ... 6520287339
Vet inte hur gammal siten är, den kanske är jättegammal. Men det görs ju reklam för den i varje fall, med betoning på att framtiden är elektrisk.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Hehe, lite humor att använda en Leila K cover för att visa att man är på väg mot framtiden!Jeppe_E skrev:Det är ändå intressant att se hur vissa ser allt i svart och vitt
Jag har under några dagar hört reklam på radion (normalt sett brukar jag inte lägga märke till reklamen). Men eftersom jag ändå är intresserad av elbilar så fastnade denna.
https://letsgetelectric.com/?&mkwid=sLO ... 6520287339
Vet inte hur gammal siten är, den kanske är jättegammal. Men det görs ju reklam för den i varje fall, med betoning på att framtiden är elektrisk.
De ju Super Bowl reklamen också. https://www.cbssports.com/nfl/video/201 ... di-e-tron/
Re: Audi e-tron
Hej!
Har fallit för Audi e-tron som nästa tjänstebil. Behöver er expertis vad man inte får missa för tillvall. Tar gärna emot tips. Går från en X5:a idag men ok spec.
Mina spec
Proline
Mytsvart 11200 kr
20" 5-armad dynamisk design, 1800 kr
Tonade rutor, 5500 kr
Panoramaglastak, 18100 kr
Sportstolar fram, 7700 kr
Alcantara /läder, 4200 kr
Manöverknappar i svart glasoptik, 2600 kr
Dekorlinlägg Alu, 4900 kr
Head up display, 16900 kr, har det nu och gillar det skarpt
Smartphone interface, 3300 kr
Bang & Olufsen premium, 14000 kr
Dragkrok 7200 kr
48 månader operationell leasing, 8000 mil. Max 10.000 kr mån.
/Joakim
Har fallit för Audi e-tron som nästa tjänstebil. Behöver er expertis vad man inte får missa för tillvall. Tar gärna emot tips. Går från en X5:a idag men ok spec.
Mina spec
Proline
Mytsvart 11200 kr
20" 5-armad dynamisk design, 1800 kr
Tonade rutor, 5500 kr
Panoramaglastak, 18100 kr
Sportstolar fram, 7700 kr
Alcantara /läder, 4200 kr
Manöverknappar i svart glasoptik, 2600 kr
Dekorlinlägg Alu, 4900 kr
Head up display, 16900 kr, har det nu och gillar det skarpt
Smartphone interface, 3300 kr
Bang & Olufsen premium, 14000 kr
Dragkrok 7200 kr
48 månader operationell leasing, 8000 mil. Max 10.000 kr mån.
/Joakim
Re: Audi e-tron
Ska du inte ha några AP-liknande funktioner; adaptiv farthållare och sånt? Eller är det kanske standard på den varianten?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Audi e-tron
Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Audi e-tron
Då gäller det att de spottar ur sig några modeller på plattformen. ^^SR-71-BlackBird skrev:Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.
Re: Audi e-tron
Adaptiv farthållare, filhållnings-assistent och köassistent ingår i proline.HelectriC skrev:Ska du inte ha några AP-liknande funktioner; adaptiv farthållare och sånt? Eller är det kanske standard på den varianten?
Re: Audi e-tron
Vi lånade hem en Q8 och det vi uppskattade väldigt mkt är 360-kamera och keyless. Perfekt med barn o slippa strula med nyckel och kunna öppna bak med en fotrörelse. Vi valde det o skippade panorama, hud o night vision.
Lycka till!
Lycka till!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Jag håller med. Jag har keyless idag och det var första tillvalet som jag kryssade för på eTron.Mr S skrev:Vi lånade hem en Q8 och det vi uppskattade väldigt mkt är 360-kamera och keyless. Perfekt med barn o slippa strula med nyckel och kunna öppna bak med en fotrörelse. Vi valde det o skippade panorama, hud o night vision.
Lycka till!
Re: Audi e-tron
Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?Geni87 skrev:Då gäller det att de spottar ur sig några modeller på plattformen. ^^SR-71-BlackBird skrev:Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.Muhlegg skrev:Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Med denna investering så har Audi alltså lyckats med att ta fram en bil som på flera punkter nästan når dit Tesla var c:a 2012-2013, och som dom kanske vid slutet av 2019 på årsbasis kan producera lika många av som Tesla producerar Model S/X/3 på tre veckor. Bilen kommer sannolikt heller aldrig vara lönsam eftersom det krävs över 600,000 sålda bilar för break even.
Trots detta så är det fortfarande i princip konsensus i pressen och bland folk i allmänhet att "så fort dom riktiga biltillverkarna börjar bygga elbilar så är det ute med Tesla".
Hur hänger detta ihop?
https://electrek.co/2019/02/09/tesla-mo ... gineering/
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Mjo, men vissa stora investeringar så som utveckling och produktion av elmaskinerna lär kunna utnyttjas i många modeller framöver.Muhlegg skrev:Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?Geni87 skrev:Då gäller det att de spottar ur sig några modeller på plattformen. ^^SR-71-BlackBird skrev:Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.
Re: Audi e-tron
Klart man får vara Tesla fanboy på Tesla forumet. Ja, att det som är nytt med eTron fortfarande är lite sämre än vad Tesla erbjuder är ju en besvikelse. Att jag tycker bilen är bättre än vad Tesla erbjuder är pga av funktioner från Audis avgasbilar så utvecklingen för eldrift måste ses som ett misslyckande än så länge men de har i varje fall kommit igång och de stora testet blir när bilar på MLB och PPE släpps.fth skrev:Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.Muhlegg skrev:Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Med denna investering så har Audi alltså lyckats med att ta fram en bil som på flera punkter nästan når dit Tesla var c:a 2012-2013, och som dom kanske vid slutet av 2019 på årsbasis kan producera lika många av som Tesla producerar Model S/X/3 på tre veckor. Bilen kommer sannolikt heller aldrig vara lönsam eftersom det krävs över 600,000 sålda bilar för break even.
Trots detta så är det fortfarande i princip konsensus i pressen och bland folk i allmänhet att "så fort dom riktiga biltillverkarna börjar bygga elbilar så är det ute med Tesla".
Hur hänger detta ihop?
https://electrek.co/2019/02/09/tesla-mo ... gineering/
/fth
Jag kollade original artikeln och den handlar mest om hur dåliga Audis avgasbilar är och hur bra Mercedes och BMW är. Elsatsningen är bara en liten del av artikeln och de presenterar information om eTron quattro, laddhybrider och ppe tillsammans så man ska nog inte dra allt för stora slutsatser av siffrorna.
Re: Audi e-tron
Inte alls, skulle jag vilja påstå. 20 miljarder kronor? Eller hur... man bör nog som skribent på en nyhetssite ha lite bättre realitycheck. Det är väl ok att slänga ur sig felaktigheter på ett forum av ren okunskap. Men att aktivt skriva om det i ett nyhetsflöde?fth skrev:Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.Muhlegg skrev:Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Hur hänger detta ihop?
/fth
Audi omsatte 30 miljarder första halvan av 2017 med en vinst på 8,9%. Utvecklingskostnaderna är ju garanterat inte knutna till en specifik bilmodell, utan Audi kommer ju att dra nytta av det på kommande bilmodeller och inom hela VAG-gruppen. Doh...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Precis. Även om Audi och Porsche utvecklar en ny plattform i PPE är ju inte allt arbete för att få till e-tron gjort i onödan. Komponenter, produktonslinor, och inte minst kunskap går att återanvända.Jeppe_E skrev:Inte alls, skulle jag vilja påstå. 20 miljarder kronor? Eller hur... man bör nog som skribent på en nyhetssite ha lite bättre realitycheck. Det är väl ok att slänga ur sig felaktigheter på ett forum av ren okunskap. Men att aktivt skriva om det i ett nyhetsflöde?fth skrev:Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.Muhlegg skrev:Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Hur hänger detta ihop?
/fth
Audi omsatte 30 miljarder första halvan av 2017 med en vinst på 8,9%. Utvecklingskostnaderna är ju garanterat inte knutna till en specifik bilmodell, utan Audi kommer ju att dra nytta av det på kommande bilmodeller och inom hela VAG-gruppen. Doh...
Re: Audi e-tron
Electrek kanske har tagit hjälp av Margareta när det gällde att räkna?Geni87 skrev:Precis. Även om Audi och Porsche utvecklar en ny plattform i PPE är ju inte allt arbete för att få till e-tron gjort i onödan. Komponenter, produktonslinor, och inte minst kunskap går att återanvända.Jeppe_E skrev:Inte alls, skulle jag vilja påstå. 20 miljarder kronor? Eller hur... man bör nog som skribent på en nyhetssite ha lite bättre realitycheck. Det är väl ok att slänga ur sig felaktigheter på ett forum av ren okunskap. Men att aktivt skriva om det i ett nyhetsflöde?fth skrev:Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.Muhlegg skrev:Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?
Hur hänger detta ihop?
/fth
Audi omsatte 30 miljarder första halvan av 2017 med en vinst på 8,9%. Utvecklingskostnaderna är ju garanterat inte knutna till en specifik bilmodell, utan Audi kommer ju att dra nytta av det på kommande bilmodeller och inom hela VAG-gruppen. Doh...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017