Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 13 jul 2019 11:38

Kul att läsa. Hur är bilen att packa för semestern ? Är utrymmena jämförbara med MS ?
Kan tänka mig byta bil när laddinfrastrukturen blir något bättre, då jag värdesätter en tyst och bekväm bil högt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare frippe » 13 jul 2019 12:25

HenrikM76 skrev:
Nilp skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.

Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.


Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.


Det där med att de tappar/läcker energi när de står utan att laddas. Är det nåt som var vanligare på äldre Teslor? Har läst mycket om det men min S100D -19 tappar istort sett ingenting över natten om den står oinkopplad.....sen har man läst om en del som tappar massor.....när slutade de iså fall göra det?


Min känsla är att idel-drain beror på utetemperatur. Märker står skillnad på bilen vid vinter kontra sommar. Tror att bilen underhåller batterierna vid kalltemperstur och slutar med det vid varmare temperatur.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 573
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 12:37

Nilp skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.

Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.


Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.

Stämmer. E-tron drar ingenting när den inte används. Teslan drog ca 1 km/timme.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8911
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 13:18

Gustafsson skrev:Kul att läsa. Hur är bilen att packa för semestern ? Är utrymmena jämförbara med MS ?
Kan tänka mig byta bil när laddinfrastrukturen blir något bättre, då jag värdesätter en tyst och bekväm bil högt.

E-tron har ju ingen frunk som går att använda till nåt vettigt, å andra sidan har även Model S tappat det mesta av den forna jättefrunken som min gamla P85 hade. Jag har i stort sett aldrig lagt nånting i frunken i min S90D heller, förutom laddkablar, det är alltså ändå i princip jämförbart. Fördelen är att man inte behöver vara rädd att stänga huven på Audin. Ingen risk för bucklor och dylikt. Men visst hade en större frunk varit trevligt.
Bagaget där bak är på papperet större i Model S tror jag, men jag upplever det som likvärdigt. Och det beror såklart på den "fyrkantigare" formen som e-tron har. Och under golvet finns ett stort dolt utrymme, precis som i Model S.
Nu transporterar vi främst våra hundar där bak, och just i det avseendet är e-tron pga sin form betydligt bättre än Model S. Vi brukade oftast bara ta med en av hundarna, eftersom den andra inte tyckte om att åka bil. Med e-tron har det blivit en helt annan sak. Nu tycker båda att det är roligt i bilen. Båda kan sitta, ligga, eller stå upp. I Model S kunde de bara ligga eller sitta i färdriktning. Det var inte så optimalt kanske.
En skillnad är lasthöjden. E-tron är 80cm hög från marken. Bilen är visserligen snäll och sänker sig lite när man öppnar bagageluckan, men det är fortfarande rätt högt. Det kan vara både bra och dåligt. Just hundarna skulle iofs kunna hoppa in på egen maskin, men de är oftast lata och husse är för snäll. Jag får alltså lyfta in 2×40kg i bilen. Ganska obra för ryggen och så. En lägre lastkant hade mao inte gjort nåt.
Bagageluckan går att öppna med foten under stötfångaren. Bra när man har händerna fulla med grejer som ska lastas in.
E-tron har 12V-uttag i bagaget. Bra för kylboxar och kaffemaskin. :)
Det finns gott om förvaringsutrymmen i kupén. Ett andra handskfack på förarsidan till exempel. Mycket praktiskt. Det är ju iofs ingen hemlighet att Model S är lite dåligt utrustad med just förvaringsutrymmen i kupén. Här vinner nog i princip alla bilar över Model S.
Baksätet och benfriheten för de som sitter i baksätet är nog rymligare i Audin än i Model S. Men den vinner framförallt på takhöjden. Det enda som stör är luftutblåset som kan vara i vägen för den som sitter i mitten. Man får alltså inte vara för stor när man sitter där. Men ytterplatserna är generösa och ger bra med benutrymme.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8911
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 13 jul 2019 14:59

Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
macky
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav Nilp » 13 jul 2019 15:58

macky skrev:Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.


Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Nilp
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 apr 2019 14:15

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Remuz » 13 jul 2019 16:18

Det där med att öppna bagaget med foten skulle jag lätt kunna betala för som tillval. Blir en sån lösning till min Model 3 om jag nånsin får skaffat en...
P100D 7-sits med allt på
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 16:33

Remuz skrev:Det där med att öppna bagaget med foten skulle jag lätt kunna betala för som tillval. Blir en sån lösning till min Model 3 om jag nånsin får skaffat en...

Jag tror att det ingick i något av alla tillvalspaketen jag bockade i, oklart vilket. Komfortnyckel-nånting kanske. Hursomhelst, det är inte standard, grannen har nämligen inte det såvitt jag vet. Men jag håller med, en finfin funktion som är värd att betala extra för. :)
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8911
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 13 jul 2019 16:47

mati skrev:
Remuz skrev:Det där med att öppna bagaget med foten skulle jag lätt kunna betala för som tillval. Blir en sån lösning till min Model 3 om jag nånsin får skaffat en...

Jag tror att det ingick i något av alla tillvalspaketen jag bockade i, oklart vilket. Komfortnyckel-nånting kanske. Hursomhelst, det är inte standard, grannen har nämligen inte det såvitt jag vet. Men jag håller med, en finfin funktion som är värd att betala extra för. :)

Yes, det stämmer, komfortnyckel krävs. Har det på min nuvarande audi och det är en bra funktion. Händer dock ibland att den stänger när man ska lasta pga fot under bilen :o. Så lite överkänslig den jag har nu.
macky
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 13 jul 2019 16:48

Nilp skrev:
macky skrev:Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.


Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.


Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.
macky
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.