Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare helix » 23 okt 2018 16:29

Gick förbi Audi Forum på Norrmalmstorg på lunchen idag och spanade in E-Tron. Var helt ensam där inne tillsammans med personal i showroomet så det var bra då man fick tid att känna, klämma och inspektera bilen i detalj utan någon stress.

Hade höga förväntningar och har faktiskt också lagt in en förbokning sedan en tid tillbaka. Kan väl redan på förhand säga att jag inte blev helt såld även om det är en jättefin bil. Grillen i silver kan jag inte riktigt komma överens med, men den kanske går att får i svart som på andra modeller från Audi.

Designen i övrigt är det inget fel på och jag gillar Audis LED-lampor. Bilen känns välbyggd osv precis som man kan förvänta sig av en Audi. Hela kupén gav dock en något "rörig" känsla med alla kombinationer av materialval och knappar samt linjer kors och tvärs. Stolarna kändes vid första provsits ganska hårda, men det kanske kommer finnas olika typer av stolar att välja mellan. Skärmarna för navigation och hela systemet kändes vid en första test ganska sisådär. Det är samma system (med vissa modifieringar såklart) som VW-gruppen använder i andra bilar. Har kört en del Porsche Panamera och systemet är ungefär samma upplevelse.

Kikade en del i bagaget också och det var förvånansvärt litet för en så pass stor bil även om det på pappret ska vara 600l där bak och 60l fram (kanske är bortskämd med stora bagaget i Teslan). Där fram kan man för övrigt knappt få in laddkablarna så det utrymmet skulle jag säga är väldigt begränsat. Ganska knepigt att öppna fram också med att först behöva dra i en spak nedanför ratten, flippa upp en spärr och sen dessutom ett lock över själva förvaringsutrymmet. Samma sak i bagageutrymmet, när man lyfte på locket där bak så var utrymmet konstigt disponerat. Baksätet var däremot kanonbra och jag kunde sitta bekvämt med gott om benutrymme.

Bilen hade också de digitala backspeglarna med skärmar. Det kändes mest konstigt att titta på en skärm ner mot dörrhandtaget, men säkert något man vänjer sig vid så omöjligt att säga hur detta funkar ute i trafiken. Det är dessutom inte standard så man kan såklart välja de vanliga backspeglarna och spara cirka 15k. Apropå priset så hade säljaren fått uppgift att bilen i Showroomet (som jag tror hade det mesta i utrusning) skulle kosta cirka 1,2 miljoner i Sverige. Trots att den var fullmatad fanns det exempelvis inte Alcantara i taket.

Första intrycken efter den här första titten är att Teslan är mer spännande produkt på sin helhet. Audin kommer hitta många kunder där ute, men som gammal Audi-fantast (har kört flera Audi tidigare) så blev jag inte övertygad att gå tillbaka till märket även om det är en jättefin bil. Audi är ju nya på det här med elbilar och frågetecknen är många.

Vi får se helt enkelt vad man tycker efter provkörning och lite mer tid med bilen i början av nästa år.

För de som har vägarna förbi Norrmalmstorg så nämnde säljaren att bilen skulle vara kvar till fredag denna veckan innan den skulle vidare till Finland.

Knäppte av några snabba bilder. Den blå färgen var faktiskt riktigt läcker!

keZd6M5oQUSh6j15fCdObg.jpg

Kob%GO5vRxutuQe+aEzKNQ.jpg

jZHBBSQyTF+mgDlc9u+ANQ.jpg
Senast redigerad av helix 10 nov 2018 22:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav elbilist gellerstam » 23 okt 2018 16:38

Tack Helix för din recension. :-) och bilderna.

Nu får gärna några fler Stockholmare (eller givetvis andra.) passera och sen delge sina intryck och bilder av bilen.
Outlander PHEV
E-UP
Reserverat MODEL 3 Ingen dragkrok == INGEN beställning.
Användarvisningsbild
gellerstam
elbilist

Inläggav Teslaägare Verdi » 23 okt 2018 16:41

1,2 miljoner lät mycket. Skulle den inte vara välutrustad från start (895')?

Trots att jag inte varit där och tittat så förstår jag på ett ungefär dina känslor. Tesla har sina sidor men märket har nåt nytt och fräscht över sig ändå. De vågar tänka nytt på riktigt. Att köpa nåt annat än Tesla känns helt enkelt lite tråkigt. Då får man inte vara med på resan.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 23 okt 2018 16:42

Vad är det för dragkrok? En sån där häftig som kommer ut automatiskt när man trycker på en knapp?
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 23 okt 2018 16:57

Hmm, kanske får gå förbi där imorn. Jag gissar dock på att jag kommer känna ungefär samma sak.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare helix » 23 okt 2018 17:02

Verdi skrev:1,2 miljoner lät mycket. Skulle den inte vara välutrustad från start (895')?

Trots att jag inte varit där och tittat så förstår jag på ett ungefär dina känslor. Tesla har sina sidor men märket har nåt nytt och fräscht över sig ändå. De vågar tänka nytt på riktigt. Att köpa nåt annat än Tesla känns helt enkelt lite tråkigt. Då får man inte vara med på resan.

Jo, jag tyckte också det lät som ett högt pris. Men extrautrustning kostar som vi vet på en Audi. Tror många lurar sig på prislistorna som visades för USA där bilen lanserades. De paketen som finns i USA kommer inte erbjudas i EU om jag har förstått det rätt. Säljaren sa att man kunde bilda sig en bra uppfattning om man kikar på vilka tillval som finns till ny A6, men utgår från att det blir en något högre standardnivå på utrustningen i E-tron. Exempelvis att stora Navi-systemet är standard m.m. Vi får helt enkelt vänta och se tills priserna blir officiella om någon vecka/månad :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav Teslaägare helix » 23 okt 2018 17:03

Smutt skrev:Vad är det för dragkrok? En sån där häftig som kommer ut automatiskt när man trycker på en knapp?

Kollade faktiskt inte dragkroken. Men vi kan nog utgå från att det är samma lösning som på andra Audi. Dvs en sådan där automatisk och häftig :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav frippan » 23 okt 2018 17:47

Hörde att det var en klassisk gammal löstagbar krok på den tyvärr. Får det bekräftat imorgon om det var så. Min källa skulle på någon form av VIP kväll hos Audi ikväll.
Reserverat en Model 3. Inväntar RWD
Användarvisningsbild
frippan

Inläggav elbilist Walker » 23 okt 2018 17:54

Fredag denna vecka???
På mailet de skickade sa de att den skulle stå där 22-30 oktober. Tänkte kolla den på tisdag.
Walker
elbilist

Inläggav Teslaägare helix » 23 okt 2018 18:36

Walker skrev:Fredag denna vecka???
På mailet de skickade sa de att den skulle stå där 22-30 oktober. Tänkte kolla den på tisdag.

Har du fått den info via mail från Audi är det säkert det som stämmer. Säljaren lät faktiskt lite osäker när han sa att den skulle vidare på fredag och svamlade även om helgen, men att bilen skulle till Finland. Om man åker långväga är det kanske bra att dubbelkolla exakt vad som gäller.

Kul om även andra som kollar på bilen nu i dagarna delar med sig av sina intryck här i tråden.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon