Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Gick förbi Audi Forum på Norrmalmstorg på lunchen idag och spanade in E-Tron. Var helt ensam där inne tillsammans med personal i showroomet så det var bra då man fick tid att känna, klämma och inspektera bilen i detalj utan någon stress.
Hade höga förväntningar och har faktiskt också lagt in en förbokning sedan en tid tillbaka. Kan väl redan på förhand säga att jag inte blev helt såld även om det är en jättefin bil. Grillen i silver kan jag inte riktigt komma överens med, men den kanske går att får i svart som på andra modeller från Audi.
Designen i övrigt är det inget fel på och jag gillar Audis LED-lampor. Bilen känns välbyggd osv precis som man kan förvänta sig av en Audi. Hela kupén gav dock en något "rörig" känsla med alla kombinationer av materialval och knappar samt linjer kors och tvärs. Stolarna kändes vid första provsits ganska hårda, men det kanske kommer finnas olika typer av stolar att välja mellan. Skärmarna för navigation och hela systemet kändes vid en första test ganska sisådär. Det är samma system (med vissa modifieringar såklart) som VW-gruppen använder i andra bilar. Har kört en del Porsche Panamera och systemet är ungefär samma upplevelse.
Kikade en del i bagaget också och det var förvånansvärt litet för en så pass stor bil även om det på pappret ska vara 600l där bak och 60l fram (kanske är bortskämd med stora bagaget i Teslan). Där fram kan man för övrigt knappt få in laddkablarna så det utrymmet skulle jag säga är väldigt begränsat. Ganska knepigt att öppna fram också med att först behöva dra i en spak nedanför ratten, flippa upp en spärr och sen dessutom ett lock över själva förvaringsutrymmet. Samma sak i bagageutrymmet, när man lyfte på locket där bak så var utrymmet konstigt disponerat. Baksätet var däremot kanonbra och jag kunde sitta bekvämt med gott om benutrymme.
Bilen hade också de digitala backspeglarna med skärmar. Det kändes mest konstigt att titta på en skärm ner mot dörrhandtaget, men säkert något man vänjer sig vid så omöjligt att säga hur detta funkar ute i trafiken. Det är dessutom inte standard så man kan såklart välja de vanliga backspeglarna och spara cirka 15k. Apropå priset så hade säljaren fått uppgift att bilen i Showroomet (som jag tror hade det mesta i utrusning) skulle kosta cirka 1,2 miljoner i Sverige. Trots att den var fullmatad fanns det exempelvis inte Alcantara i taket.
Första intrycken efter den här första titten är att Teslan är mer spännande produkt på sin helhet. Audin kommer hitta många kunder där ute, men som gammal Audi-fantast (har kört flera Audi tidigare) så blev jag inte övertygad att gå tillbaka till märket även om det är en jättefin bil. Audi är ju nya på det här med elbilar och frågetecknen är många.
Vi får se helt enkelt vad man tycker efter provkörning och lite mer tid med bilen i början av nästa år.
För de som har vägarna förbi Norrmalmstorg så nämnde säljaren att bilen skulle vara kvar till fredag denna veckan innan den skulle vidare till Finland.
Knäppte av några snabba bilder. Den blå färgen var faktiskt riktigt läcker!
Hade höga förväntningar och har faktiskt också lagt in en förbokning sedan en tid tillbaka. Kan väl redan på förhand säga att jag inte blev helt såld även om det är en jättefin bil. Grillen i silver kan jag inte riktigt komma överens med, men den kanske går att får i svart som på andra modeller från Audi.
Designen i övrigt är det inget fel på och jag gillar Audis LED-lampor. Bilen känns välbyggd osv precis som man kan förvänta sig av en Audi. Hela kupén gav dock en något "rörig" känsla med alla kombinationer av materialval och knappar samt linjer kors och tvärs. Stolarna kändes vid första provsits ganska hårda, men det kanske kommer finnas olika typer av stolar att välja mellan. Skärmarna för navigation och hela systemet kändes vid en första test ganska sisådär. Det är samma system (med vissa modifieringar såklart) som VW-gruppen använder i andra bilar. Har kört en del Porsche Panamera och systemet är ungefär samma upplevelse.
Kikade en del i bagaget också och det var förvånansvärt litet för en så pass stor bil även om det på pappret ska vara 600l där bak och 60l fram (kanske är bortskämd med stora bagaget i Teslan). Där fram kan man för övrigt knappt få in laddkablarna så det utrymmet skulle jag säga är väldigt begränsat. Ganska knepigt att öppna fram också med att först behöva dra i en spak nedanför ratten, flippa upp en spärr och sen dessutom ett lock över själva förvaringsutrymmet. Samma sak i bagageutrymmet, när man lyfte på locket där bak så var utrymmet konstigt disponerat. Baksätet var däremot kanonbra och jag kunde sitta bekvämt med gott om benutrymme.
Bilen hade också de digitala backspeglarna med skärmar. Det kändes mest konstigt att titta på en skärm ner mot dörrhandtaget, men säkert något man vänjer sig vid så omöjligt att säga hur detta funkar ute i trafiken. Det är dessutom inte standard så man kan såklart välja de vanliga backspeglarna och spara cirka 15k. Apropå priset så hade säljaren fått uppgift att bilen i Showroomet (som jag tror hade det mesta i utrusning) skulle kosta cirka 1,2 miljoner i Sverige. Trots att den var fullmatad fanns det exempelvis inte Alcantara i taket.
Första intrycken efter den här första titten är att Teslan är mer spännande produkt på sin helhet. Audin kommer hitta många kunder där ute, men som gammal Audi-fantast (har kört flera Audi tidigare) så blev jag inte övertygad att gå tillbaka till märket även om det är en jättefin bil. Audi är ju nya på det här med elbilar och frågetecknen är många.
Vi får se helt enkelt vad man tycker efter provkörning och lite mer tid med bilen i början av nästa år.
För de som har vägarna förbi Norrmalmstorg så nämnde säljaren att bilen skulle vara kvar till fredag denna veckan innan den skulle vidare till Finland.
Knäppte av några snabba bilder. Den blå färgen var faktiskt riktigt läcker!
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Audi e-tron
Tack Helix för din recension. och bilderna.
Nu får gärna några fler Stockholmare (eller givetvis andra.) passera och sen delge sina intryck och bilder av bilen.
Nu får gärna några fler Stockholmare (eller givetvis andra.) passera och sen delge sina intryck och bilder av bilen.
Tesla Model Y
Re: Audi e-tron
1,2 miljoner lät mycket. Skulle den inte vara välutrustad från start (895')?
Trots att jag inte varit där och tittat så förstår jag på ett ungefär dina känslor. Tesla har sina sidor men märket har nåt nytt och fräscht över sig ändå. De vågar tänka nytt på riktigt. Att köpa nåt annat än Tesla känns helt enkelt lite tråkigt. Då får man inte vara med på resan.
Trots att jag inte varit där och tittat så förstår jag på ett ungefär dina känslor. Tesla har sina sidor men märket har nåt nytt och fräscht över sig ändå. De vågar tänka nytt på riktigt. Att köpa nåt annat än Tesla känns helt enkelt lite tråkigt. Då får man inte vara med på resan.
Re: Audi e-tron
Vad är det för dragkrok? En sån där häftig som kommer ut automatiskt när man trycker på en knapp?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Hmm, kanske får gå förbi där imorn. Jag gissar dock på att jag kommer känna ungefär samma sak.
Re: Audi e-tron
Jo, jag tyckte också det lät som ett högt pris. Men extrautrustning kostar som vi vet på en Audi. Tror många lurar sig på prislistorna som visades för USA där bilen lanserades. De paketen som finns i USA kommer inte erbjudas i EU om jag har förstått det rätt. Säljaren sa att man kunde bilda sig en bra uppfattning om man kikar på vilka tillval som finns till ny A6, men utgår från att det blir en något högre standardnivå på utrustningen i E-tron. Exempelvis att stora Navi-systemet är standard m.m. Vi får helt enkelt vänta och se tills priserna blir officiella om någon vecka/månadVerdi skrev:1,2 miljoner lät mycket. Skulle den inte vara välutrustad från start (895')?
Trots att jag inte varit där och tittat så förstår jag på ett ungefär dina känslor. Tesla har sina sidor men märket har nåt nytt och fräscht över sig ändå. De vågar tänka nytt på riktigt. Att köpa nåt annat än Tesla känns helt enkelt lite tråkigt. Då får man inte vara med på resan.
Re: Audi e-tron
Kollade faktiskt inte dragkroken. Men vi kan nog utgå från att det är samma lösning som på andra Audi. Dvs en sådan där automatisk och häftigSmutt skrev:Vad är det för dragkrok? En sån där häftig som kommer ut automatiskt när man trycker på en knapp?
Re: Audi e-tron
Hörde att det var en klassisk gammal löstagbar krok på den tyvärr. Får det bekräftat imorgon om det var så. Min källa skulle på någon form av VIP kväll hos Audi ikväll.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Audi e-tron
Fredag denna vecka???
På mailet de skickade sa de att den skulle stå där 22-30 oktober. Tänkte kolla den på tisdag.
På mailet de skickade sa de att den skulle stå där 22-30 oktober. Tänkte kolla den på tisdag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Har du fått den info via mail från Audi är det säkert det som stämmer. Säljaren lät faktiskt lite osäker när han sa att den skulle vidare på fredag och svamlade även om helgen, men att bilen skulle till Finland. Om man åker långväga är det kanske bra att dubbelkolla exakt vad som gäller.Walker skrev:Fredag denna vecka???
På mailet de skickade sa de att den skulle stå där 22-30 oktober. Tänkte kolla den på tisdag.
Kul om även andra som kollar på bilen nu i dagarna delar med sig av sina intryck här i tråden.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Bra! Älskar när andra av oss intresserade gör djupdykningar och skriver vettigt.
Det här gjorde mig ändå förvånad, men jag förstår ju vad du menar.
- Det jag har uppfattat, och det är väldigt färskt, är detta.
Satt på en konferens om Cirkulära affärer igår och hamnade 2 cm från Volvos plast-specialist! - Jag skojar inte.
Fick utav det klart för mig efter konferensen, och med hjälp av vad hon presenterade, - under konferensen förstod jag att det är oerhört tufft för (traditionella) tillverkare at ställa om till helt nya förhållanden. Det är relativt enkelt att använda återvunnen plast och använda samma verktyg.
Men det är en helt annan sak utveckla nya inredningar.
Faktiskt tycker jag personligen att nästan samtliga biltillverkare kopierar varandra.
- Färger
Svart, silver, alldeles för mycket (för föraren) störande krom-blänk. Och sabla massa onödiga instrument.
Digitalt är det ännu värre med displayer som skall likna någon sorts Playstation-spel.
Tjat-tjat ni fattar.
Det här gjorde mig ändå förvånad, men jag förstår ju vad du menar.
- Det jag har uppfattat, och det är väldigt färskt, är detta.
Satt på en konferens om Cirkulära affärer igår och hamnade 2 cm från Volvos plast-specialist! - Jag skojar inte.
Fick utav det klart för mig efter konferensen, och med hjälp av vad hon presenterade, - under konferensen förstod jag att det är oerhört tufft för (traditionella) tillverkare at ställa om till helt nya förhållanden. Det är relativt enkelt att använda återvunnen plast och använda samma verktyg.
Men det är en helt annan sak utveckla nya inredningar.
Faktiskt tycker jag personligen att nästan samtliga biltillverkare kopierar varandra.
- Färger
Svart, silver, alldeles för mycket (för föraren) störande krom-blänk. Och sabla massa onödiga instrument.
Digitalt är det ännu värre med displayer som skall likna någon sorts Playstation-spel.
Tjat-tjat ni fattar.
Re: Audi e-tron
När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Audi håller på att koka ihop hummersåsen. Så fort det är klart så kommer journalisterna att bjudas in på sedvanliga mutmiddagar.dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Audi e-tron
Det där jävla Namibia-reportaget retar mig så in i hvete. Så sjukt äckligt. Ren muta.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Audi e-tron
Hade helt missat detta mutevent.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Säger som Verdi...
Men helt i linje med vad jag förväntade mig av både Audi och Jan-Erik Berggren.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Audi e-tron
#motorjournalistgate?Nicke Nyfiken skrev:Hade helt missat detta mutevent.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Säger som Verdi...
Men helt i linje med vad jag förväntade mig av både Audi och Jan-Erik Berggren.
Re: Audi e-tron
Nope, #motorjournalistvardagevilirish skrev:#motorjournalistgate?Nicke Nyfiken skrev:Hade helt missat detta mutevent.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Säger som Verdi...
Men helt i linje med vad jag förväntade mig av både Audi och Jan-Erik Berggren.
Det verkar ju mer vara standard, Nissan hade ju bjudresa till Teneriffa dit t.ex. Bjørn Nyland var bjuden. Det är nog väldigt vanligt vid introduktion av nya bilmodeller hos de större tillverkarna. Kan förstå att journalisterna blir sura på Tesla då de inte bjuder på samma sak...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Det där är bara PR-jippon, tänker snarare Chris Harris, Randy Pobst eller någon av de andra som är mer än en kolumn i kvällsblaskan.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Och #dieselgate var ju inget speciellt, alla gjorde ju det. Standard..Svenssons skrev:Nope, #motorjournalistvardagevilirish skrev:#motorjournalistgate?Nicke Nyfiken skrev:Hade helt missat detta mutevent.Svenssons skrev:Vi har ju bjudrese-recensionen från Namibia där resa, boende och mat ingick:dd88 skrev:När förväntas recensionerna komma ut i media? Börjar bli dags snart?
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/
Säger som Verdi...
Men helt i linje med vad jag förväntade mig av både Audi och Jan-Erik Berggren.
Det verkar ju mer vara standard, Nissan hade ju bjudresa till Teneriffa dit t.ex. Bjørn Nyland var bjuden. Det är nog väldigt vanligt vid introduktion av nya bilmodeller hos de större tillverkarna. Kan förstå att journalisterna blir sura på Tesla då de inte bjuder på samma sak...
Re: Audi e-tron
Skillnaden är väl att i detta fall är det ingen som försöker dölja något, det står ju uttryckligen i annons.. artiklarna menar jag att det är resor, till vilka platser och att journalisten tas emot av tillverkaren på flygplatsen eller platsen där eventet är.evilirish skrev:Och #dieselgate var ju inget speciellt, alla gjorde ju det. Standard..
Jag är inte förvånad över dessa bjudresor och kan förstå varför biltillverkarna har dem. Jag är dock lite kritisk till att journalisterna säljer sig och ändå verkar vilja hävda att de är journalister.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Jag har tittat på Autogefühl, och det var ganska bra tycker jag. Han har en del synpunkter, såväl positiva som negativa. Speglarna tycker han inte om. Köregenskaperna gillar han. Annars är det ganska neutralt.dd88 skrev:Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Märkligt nog tyckte han att e-tron inte har så stark regenerering som en Tesla, som enligt honom har renodlad one-pedal-drive, medan e-tron kräver att man måste trampa på bromsen ibland. Det är ju rentav fel. Svårt att avgöra från en video, men för mig ser det ut som att e-tron beter sig ganska exakt likadant som en Tesla, så som han demonstrerar regenereringen.
Ska bli roligt att se ett test på tyska motorvägar. Ljudnivå, förbrukning osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Angående bjud/mutresorna tycker jag inte heller att det är särskilt upplyftande, speciellt inte när de resulterar i sådana artiklar som Berggrens.
Men det finns nåt positivt med det också. Att tillverkarna marknadsför numera även elbilarna på detta viset är ju ett tecken på att de faktiskt vill sälja dem.
Men det finns nåt positivt med det också. Att tillverkarna marknadsför numera även elbilarna på detta viset är ju ett tecken på att de faktiskt vill sälja dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja jag har sett genomgången. Det jag gillar med Autogefuhl är att han är så härligt tysk. Mycket siffror, teknik och noll känslouttryck (förutom de pålagda som känns sådär härligt framtvingade som bara tyskar kan).mati skrev:Jag har tittat på Autogefühl, och det var ganska bra tycker jag. Han har en del synpunkter, såväl positiva som negativa. Speglarna tycker han inte om. Köregenskaperna gillar han. Annars är det ganska neutralt.dd88 skrev:Carwow och Autogefuhl är inte min kopp av te men skulle definitivt titta på det.
Märkligt nog tyckte han att e-tron inte har så stark regenerering som en Tesla, som enligt honom har renodlad one-pedal-drive, medan e-tron kräver att man måste trampa på bromsen ibland. Det är ju rentav fel. Svårt att avgöra från en video, men för mig ser det ut som att e-tron beter sig ganska exakt likadant som en Tesla, så som han demonstrerar regenereringen.
Ska bli roligt att se ett test på tyska motorvägar. Ljudnivå, förbrukning osv.
Så vill man veta hur förvaringsutrymmet under armstödet är utformat/belyst/byggt så är han perfekt då det är en närmast löjlig detaljnivå, däremot så är det ingen person som jag direkt har något förtroende för när det kommer till att köra bil, då han inte kan förmedla känslor.
Samtidigt därför jag är så förtjust i Randy Pobst, han är påläst (oftast) och han kan köra bil (sitter på en hel del varvrekord), men kan även förmedla andra mjuka värden, tycker tex hans Volvo V90cc-review är underbar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Känslor är ju nåt väldigt subjektivt. Jag kan till exempel inte få ut så mycket användbar information utav Tesla Björns tester heller eftersom han är alltid så entusiastisk. Det blir lite grann åt andra hållet då.
Jag håller med om att Autogefühl är väldigt tyskt (inte bara hans engelska). Ibland är det lite väl mycket på detaljnivå, nästan så att man inte orkar. Samtidigt är det ju det enda som verkligen går att förmedla på ett hyfsat objektivt sätt. Hur en testperson upplever bilen på vägen är ju i allra högsta grad subjektivt och ger mig egentligen inte så mycket. Det vill jag prova själv.
Samtidigt har jag personligen inte så mycket intresse av att veta hur en bil beter sig på en racerbana, hur lätt den är att sladda omkring med och om det går att köra i halvmeter tjock lera. Visserligen kul att titta på, men inget som är avgörande för ett eventuellt köp.
Jag håller med om att Autogefühl är väldigt tyskt (inte bara hans engelska). Ibland är det lite väl mycket på detaljnivå, nästan så att man inte orkar. Samtidigt är det ju det enda som verkligen går att förmedla på ett hyfsat objektivt sätt. Hur en testperson upplever bilen på vägen är ju i allra högsta grad subjektivt och ger mig egentligen inte så mycket. Det vill jag prova själv.
Samtidigt har jag personligen inte så mycket intresse av att veta hur en bil beter sig på en racerbana, hur lätt den är att sladda omkring med och om det går att köra i halvmeter tjock lera. Visserligen kul att titta på, men inget som är avgörande för ett eventuellt köp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14