Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av nek0 »

stefan007 skrev:
LarsL skrev:
Det tog ungefär 10år för platt-tv:n att göra tjock-teven värdelös, från det att platt-teven faktiskt var bättre och prisvärd. Jag tror att det är ungefär samma tidshorizonter på bilar. Säg att elbilarna faktiskt blev bättre än fossilbilen 2016-2018 någonstans. Alltså billigare i drift, lättare att leva med och snabbare. Ja, då ser jag att vi har en punkt 2026-2028 då fosilbilen blir värdelös, alltså det går inte sälja den eller ens ge bort den på secondhand. (Naturligtvis kommer entusiastbilar finnas, inget snack om det).

Att det skulle ta längre tid pågrund av dyrare varor eller längre ägartillskott tror jag inte på. Jag byter faktiskt bil betydligt oftare än vad jag byter TV. Jag har bara köpt tre tv-apparater i mitt liv... emot mer än 20 bilar.
Bra reflektion om bytesintervallen. Jag har bytt bil vart fjärde år och tv vart sjunde de senaste tjugo åren. Eller bytt, skaffat ny och behålla dom gamla snarare...både bilar och tv-apparater.
Tror absolut att bristen på batterier är den bromsade faktorn som försenar genombrottet för elbilen.
Kostnaden för drivmedel och medvetenhet om miljöpåverkan är det som kommer att vara drivande för gemene man. Förutom lagstiftning, skatter mm.
Har en låneaudi för tillfället då bromsarna på Teslan är knas, räknar man bort allt negativt som hör till en fossilbil är det såklart bekvämt att fylla på 100 mil räckvidd på fem minuter. Den faktorn är det tyvärr svårt för många att byta bort.
Elbil till vardags och hyrbil vid några få tillfällen/år hade nog passat många.
Alla vi måste göra något för miljön det är vi överens om . Problemet är att staten gör inget för miljön. Allt ska privat personerna göra. Elbussar finns ju men var är de???.
Varför tvingas inte kommunerna att skaffa elbussar? Använd bonus malus överskottet till och skaffa elbussar och sänk biljettpriserna. Jag har ca 250 arbetskamrater som pendlar dagligen med egna bilar för att det är få bussar och att biljetterna är mycket dyrare än att ta egen bil.Största miljövinsten är ju om bilarna står stilla oavsett fossil eller elbil.
Staten kan göra mycket. Vill de göra något?. Tycker inte det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Jerker »

Nåt som också har skyndat på bytet av TV-apparater är den kraftiga teknikutvecklingen under slutet av 1990-talet och framåt. Förr hade man sin TV mycket längre eftersom den var kompatibel med TV-utsändningar och kringutrustning. Men med digitala sändningars inträde hände nåt. Då kunde en TV bli oanvändbar bara på några år. Och när man köpt nytt så kom en ny standard igen osv. Under den analoga tiden hände i princip inget annat än att färgTVn kom och att man fick en andra TV-kanal. Det var två teknikskiften som fick folk att byta TV-apparater, men båda innovationerna skedde runt 1970, sen kunde man använda sin TV ända in på 2000-talet.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av bullen »

Jag tycker jämförelsen haltar. Elbilar är väl inte plattare än fossilbilar? F`låt kunde inte låta bli.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Franz »

mati skrev:
Det som skiljer bilar och tv-apparater är andrahandsmarknaden. En tv brukar man oftast ha tills den går sönder, eller tills den är så föråldrad att man vill ha en ny. Då skrotas den gamla eller så lämnas den på secondhand, men den tas sällan som inbyte hos elgiganten som sedan säljer den vidare till en mindre förmögen kund. En tv är ändå ganska billig idag.
Bilar har oftast ett mycket högt andrahandsvärde när de byter ägare, och de flesta som köper nya bilar gör sig av med dem långt innan de är färdiga för skroten. Detta är en bromsade faktor. Även om alla nya bilar som säljs imorgon skulle vara elbilar så finns det massor med fossilbilar kvar. I motsats till tjock-tv:na kommer de inte att skrotas med en gång, helt enkelt för att det skulle bli ett ekonomiskt fiasko för alla inblandade. Även i detta imorgon-köper-alla-elbil-scenario skulle det säkert ta 15 år att fasa ut samtliga fossilbilar.
En bra analys! Dock tror jag att man inte skall underskatta att begagnade bilar idag säljs mer och mer över landsgränserna. För att "imorgon-köper-alla-elbil"-scenariot skulle inträffa behöver väl minst ett av följande kriterier vara uppfyllda: 1: Det blir fruktansvärt dyrt att köpa en fossilbil. 2: Det blir fruktansvärt dyrt att äga en fossilbil. Om nu nummer 2 är mest gällande sjunker automatiskt priset på begagnade fossilbilar ganska ordentligt som följd vilket gör att östeuropeerna blir väldigt aktiva på att köpa fullt fungerande fordon. Efter att ha varit en hel del i Polen och Ukraina kan jag säga att det antagligen finns bilar motsvarande hela svenska bilparken som borde ha skrotats för 10 år sedan alternativt aldrig ha tillverkats ;).
Okej. Nu lär väl knappast samtliga fossilbilar försvinna vad som än händer och det finns nog ingen styrande politiker som skulle få för sig att göra något så drastiskt. Det känns väl som att de åtsramningar som görs på sin höjd påverkar lite grann samtidigt som potentiella väljare blir upprörda.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av mati »

Det finns så många faktorer som bromsar omställningen till elbilar att jag ärligt talat inte riktigt tror på den branta S-kurvan som så många väntar på.
1. Tillgång till batterier. Inga batterier = inga elbilar, en enkel ekvation
2. Tillverkarnas ovilja, samt önskan att tjäna in pengarna som har investerats i fossila drivlinor
3. En gigantisk industri som måste ställas om, underleverantörer osv, vilket leder till nästa punkt
4. Statens ovilja. Är det som i Sverige eller Tyskland många arbetsplatser som hänger på fossilbilsindustrin så kommer staten se till att omställningen inte går för fort.
5. En gång till statens ovilja. Minskade inkomster pga utebliven bränsleskatt.
Det går att styra genom att sänka elbilssubentioner eller liknande. Danmark har redan visat vägen, med en totalt avstannad elbilsförsäljning som följd. Andra länder kommer följa efter när de ser att det kostar för mycket pengar för staten om folk inte kör på bensin.
Allt detta gäller inte för tv-apparater.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Jerka »

Elbilarna måste bli ganska mycket billigare tror jag. En Model S står sig bra mot en Panamera eller S-klass, och en Model 3 kommer säkert konkurrera väl mot en 3-serie eller A4, men det finns ingen elbil som lirar i Renault Clios klass. Zoe och Leaf är mer än dubbelt så dyra. Man måste köra uppemot 15000 mil innan bränslebesparingen jämnar ut skillnaden i inköpspris.

Därmed inte sagt att elbilen inte kommer lyckas - jag tror bara inte den kommer svepa banan med konkurrenterna förrän om några år.
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Magnus71 »

Kul tråd!
Om vi håller oss till svenska marknaden för enkelhets skull så är ca 70% av försäljningen hos de största märkena till företag/ tjänstebilar. Här är totalkostnaden av största intresse vid bilval.förutom att energikostnaden är mycket lägre för elbilen så kommer inom en närtid andrahandsvärdet vara vida överlägset. Detta eftersom andrahandskunderna förstår att återstående tiden för förbränningsmotorn är begränsad. Då blir det lite som aktiemarknaden och spekulation. Ingen vill riskera att realisera förluster för att inga köpare finns.
Skiftet kommer gå fort. Mycket fortare än någon chef på Audi eller BMW anar. Hur många robotgräsklippare har förbränningsmotor... hur många åkgräsklippare säljs det idag?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Nåt som också har skyndat på bytet av TV-apparater är den kraftiga teknikutvecklingen under slutet av 1990-talet och framåt. Förr hade man sin TV mycket längre eftersom den var kompatibel med TV-utsändningar och kringutrustning. Men med digitala sändningars inträde hände nåt. Då kunde en TV bli oanvändbar bara på några år. Och när man köpt nytt så kom en ny standard igen osv. Under den analoga tiden hände i princip inget annat än att färgTVn kom och att man fick en andra TV-kanal. Det var två teknikskiften som fick folk att byta TV-apparater, men båda innovationerna skedde runt 1970, sen kunde man använda sin TV ända in på 2000-talet.
Precis samma som händer med bilarna nu, ny teknik som slår ut den gamla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Det som skiljer bilar och tv-apparater är andrahandsmarknaden. En tv brukar man oftast ha tills den går sönder, eller tills den är så föråldrad att man vill ha en ny. Då skrotas den gamla eller så lämnas den på secondhand, men den tas sällan som inbyte hos elgiganten som sedan säljer den vidare till en mindre förmögen kund. En tv är ändå ganska billig idag.
Bilar har oftast ett mycket högt andrahandsvärde när de byter ägare, och de flesta som köper nya bilar gör sig av med dem långt innan de är färdiga för skroten. Detta är en bromsade faktor. Även om alla nya bilar som säljs imorgon skulle vara elbilar så finns det massor med fossilbilar kvar. I motsats till tjock-tv:na kommer de inte att skrotas med en gång, helt enkelt för att det skulle bli ett ekonomiskt fiasko för alla inblandade. Även i detta imorgon-köper-alla-elbil-scenario skulle det säkert ta 15 år att fasa ut samtliga fossilbilar.
Fast bilindustrin lever ju på att sälja nytt. Tror inte Mercedes eller Volvo blir särskilt glada bara för att deras gamla bilar rullar vidare om de inte längre får sälja nytt. Och för nya bilar är som sagt omsättningen snabb, ungefär som mobiltelefoner... typ 3år.
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av nahoj56 »

Xmag skrev:
Är inte övergången till elbilar väldigt likt hur det var när platt-TVn introduceras?
Har tänkt på precis samma sak faktiskt.
Skulle tro att om 5år är en dieselbil lika lättsåld och eftertraktad som en tjock-tv är idag..

Att köpa en fosilbil idag skulle kännas som att lägga 20 000:- på en tjock-tv :)

Sen ja började köra elbil har mitt tidigare intreese för fosilbilar totalt dött, inte ens en Ferrari känns det minsta lockande längre..
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fast bilindustrin lever ju på att sälja nytt. Tror inte Mercedes eller Volvo blir särskilt glada bara för att deras gamla bilar rullar vidare om de inte längre får sälja nytt. Och för nya bilar är som sagt omsättningen snabb, ungefär som mobiltelefoner... typ 3år.
Men de tjänar ju rejält med pengar på det, mer än på nyförsäljningen skulle jag gissa. Gamla bilar ska numera också betalas med lån, då är det många gånger biltillverkarnas egna banker som står för lånet. Sen ska den gamla kärran servas, lagas osv. När garantin går ut börjar det roliga för tillverkarna. En bil genererar intäkter så länge den rullar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Fast bilindustrin lever ju på att sälja nytt. Tror inte Mercedes eller Volvo blir särskilt glada bara för att deras gamla bilar rullar vidare om de inte längre får sälja nytt. Och för nya bilar är som sagt omsättningen snabb, ungefär som mobiltelefoner... typ 3år.
Men de tjänar ju rejält med pengar på det, mer än på nyförsäljningen skulle jag gissa. Gamla bilar ska numera också betalas med lån, då är det många gånger biltillverkarnas egna banker som står för lånet. Sen ska den gamla kärran servas, lagas osv. När garantin går ut börjar det roliga för tillverkarna. En bil genererar intäkter så länge den rullar.
Visserligen var tex SAAB reservdelshandel lönsam men knappast så att de kunde leva på den när nybilsförsäljningen svek.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av mati »

Nej, leva kan de inte på det. Det påstår jag inte heller. Men jag tror att reservdelsintäkterna är redan från början inräknade i totalkalkylen. Dvs tillverkarna behöver inga jättemarginaler vid försäljningen av nya bilar, eftersom en ganska stor del av intäkterna kommer senare genom service och reservdelar. Om en bensinbil skrotas i förtid för att den har ersatts av en elbil så har tillverkaren tappat dessa intäkter, dvs bilen har blivit något av en förlustaffär. Samtidigt som elbilen troligen inte kommer att generera samma serviceintäkter som bensinbilen hade gjort. Elbilens försäljningspris måste alltså vara högre för att kompensera för detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av LarsL »

Jag är osäker, personligen så köper jag ”piratdelar” till bilar som är äldre än 5-6 år. Då har bilföretaget ingen vinst kvar alls.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jag är osäker, personligen så köper jag ”piratdelar” till bilar som är äldre än 5-6 år. Då har bilföretaget ingen vinst kvar alls.
Jag är likadan, men det finns tillräckligt många som aldrig skulle drömma om nåt annat än att lämna sin bil på märkesverkstaden.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av StefL »

Ordet "eftermarknad" är extremt viktigt i fordonsbranschen, vilket innefattar service, reservdelar, tillbehör mm. Och där kommer intäkterna helt klart att minska för elbilar även om de inte kommer att bli noll.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Xmag »

En till jämförelse. Staten tvingade över ett byte från analog till digitalTV vilket möjliggjorde Tex fler kansler utan parabol och HD tv. Gör staten nåt liknade nedsläckningen av analoga nätet, typ förbud mot dieselbilar etc. kan det gå fort ävensom det är dyrt.
Senast redigerad av Xmag, redigerad totalt 1 gånger.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Xmag »

Jag är övertygad om att de gamla bilfötetagens affärsmodeller och dominans kommer att försvinna snart. Det kommer att gå att få billiga och tillräckligt bra bilar från Kina som mycket väl kan konkurrera om de som idag köper begagnade bilar. Lågt inköpspris, när volymerna kommer upp, låg service- och driftskostnad är det som kommer ta död den gamla sälja bil och service-affärsmodeller. Jag skulle inte bli förvånad om man skulle kunna köpa en liten fyrsitsig bil med bra utrustning och tillräckligt bra kvalitet för under 100 000 kr i framtiden. Förutom batterier så är det ju väldigt enkel mekanik och lite mjukvara. Men det kommer vara Kineserna som gör det, likt plattTV där koreanerna gick in och gick om de traditionella tillverkarna med kvalitet, pris och design. Men det händer inte i dag. Vi är precis i fasen där man i tv-världen köpte digitalbox till tjock-TVn( hybridbil!).
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Smutt »

Att dom flesta nya bilar köps av företag kan göra att det går ennu fortare pga köpen styrs uppifrån och fosila bränslen är dålig reklam alltså kommer många företag inte tillåta dom anställda att välja nåt annat en elbil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Mickep »

Är det någon sm har tillgång till statistik och kan göra en tidstudie för hur priset var i förhållande till vanlig tv? (var kan man hitta den informationen? scb?)
Kan vara intressant att se när det blev en magisk gräns och vilka variabler som spelade en roll.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Xmag »

Jag vill minnas att det var panel-brist som höll uppe priset. Det fanns inte tillräckligt många tillverkare (inte helt olikt batteribristen).
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Smutt »

Det mest intressanta är att när dom kom så slutade man direkt att köpa dom tjocka oavsett pris man köpte platt eller behöll den gamla längre och beg priserna på tjock sjönk sjukt fort efter tre år gick dom fullt fungerande till tippen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Det mest intressanta är att när dom kom så slutade man direkt att köpa dom tjocka oavsett pris man köpte platt eller behöll den gamla längre och beg priserna på tjock sjönk sjukt fort efter tre år gick dom fullt fungerande till tippen
Vore väl inte bra om det hände bilar?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Det mest intressanta är att när dom kom så slutade man direkt att köpa dom tjocka oavsett pris man köpte platt eller behöll den gamla längre och beg priserna på tjock sjönk sjukt fort efter tre år gick dom fullt fungerande till tippen
Vore väl inte bra om det hände bilar?
Nu pratar jag om utvecklingen i sverige inte världen,så knappast så dramatiskt egentligen

Det kommer fortfarande pumpas upp mer o mer olja
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av mati »

Verdi menar nog att det vore förödande om alla fossilbilar skulle skrotas helt plötsligt. Det var illa nog att en massa fullt fungerande tv-apparater slängdes. Men om samma sak skulle ske med fossilbilar pga att alla plötsligt köper elbil, så skulle elbilsrevolutionen utlösa den värsta miljökatastrofen i människans historia. Och det vore ju inte riktigt så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar