Jag tycker det är helt rätt med premiumtjänsterna, tycker absolut inte de ska ta bort dem. Jag tycker alltså servicen borde göras precis som den görs fast till lägre pris. Priset istället utslaget som 1-2% prishöjning på bilarna.evilirish skrev:Hade Tesla kunnat sälja service för 2.000 spänn likt en Leaf? Absolut. Köra en 30-minuters fylla på lite spolarvätska, byta kupéfilter och sparka på däcken kostar inte mycket.Legato skrev:Det jag anser är alltså att det vore bättre att höja priset något på bilarna. Jag tror att det skulle öka försäljningen om man hade signifikant billigare service än konkurrensen och därmed öka intäkterna.Beigler skrev:Ni glömmer en sak. Tesla sysslar inte med välgörenhet ni vill väl alla att era aktier skall öka i värde?
Även om Elons egentliga mål är omställning från fossildrift så måste han få in pengar för att investera i M3.
Frågan jag ställer mig är om det varit värt det. Min högst personliga uppfattning är att det "ser" bättre ut med gratis lånebil och service utöver det vanliga, till i runda slängar samma pengar som du hade betalt för en motsvarande fossilbil.
Service I3 helt otroligt kass
Moderator: Redaktion
Re: Service I3 helt otroligt kass
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Service I3 helt otroligt kass
Hjulinställning ingår specifikt inte i servicepriset hos Tesla. Kontroll om det behövs gör det däremot.evilirish skrev:Lite detta jag och flera vill framhäva. I relation så är den dyraste service som finns på Tesla 10800:- för 8.000/16.000-mila service på en Modell X.
Fick du denna bil tvättad och städad vid denna kamremsservice? En Audi R8/R10 som lånebil under tiden? Hjulinställning på köpet?
När jag var på 6000-milaservice fick jag inte bilen tvättad. Upplevde det som att de var väldigt stressade. De körde ut bilen till mig med ventilhattarna på bagageluckan. Eller några av dem i alla fall, jag fick gå in och be om någon ny för att få ihop till en per hjul.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Service I3 helt otroligt kass
Bilen ska in på onsdag nästa vecka. Är lite spänd. Älskar bilen för övrigt men att inte våga gasa av rädsla för att drivaxlarna ska ge upp igen känns inget roligt med tanke på vad bilen kostade. Hoppas de har nån bra lösning åt mig. Då behåller jag den mer än gärna.Legato skrev:OK! Alltid tråkigt med problem och givetvis ska du sälja din bil om du inte är nöjd! Personligen skulle jag aldrig behålla en bil jag är missnöjd med, än mindre när det är en dyr bil...Verdi skrev:
Var väl egentligen tehjimos som jag sa emot men visst. Jag ska tänka mig för i fortsättningen.
Är lite "låg" i mitt Teslaägande nu igen. Går lite upp och ner. Får de inte ordning på drivaxlarna så kommer jag nog sälja bilen senast till hösten.
För mig vore det verkligen en mardröm om jag fick omfattande problem med mina Teslor. Det finns verkligen inte en enda bil jag kan tänka mig i övrigt just nu. Hade nog känt mig tvungen att köpa en i-pace, men vet hur frustrerad jag hade känt mig över laddsituationen.
Vad man ska köpa istället? Är ju väldigt svårt. Visst vore det surt med fossilmotor igen men utan SuC så är det otänkbart med förstabilen på el för min del.
Re: Service I3 helt otroligt kass
Enligt https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_se.pdf ska hjulinställning, både kontroll och justering, specifikt ingå. Kan det vara senare tillägg?bylund skrev:Hjulinställning ingår specifikt inte i servicepriset hos Tesla. Kontroll om det behövs gör det däremot.
När jag var på 6000-milaservice fick jag inte bilen tvättad. Upplevde det som att de var väldigt stressade. De körde ut bilen till mig med ventilhattarna på bagageluckan. Eller några av dem i alla fall, jag fick gå in och be om någon ny för att få ihop till en per hjul.
Om de slarvar med service är det ju såklart illa, så ska det inte vara.
Re: Service I3 helt otroligt kass
Intressant! De var noga med att påpeka att det inte ingick när jag gjorde 4000-milaservicen, så de frågade redan när jag lämnade in den om jag ville betala för en inställning om det skulle behövas. Så nu undrar jag om det nu ingår i min plan, eller om det som gällde när jag köpte den fortfarande gäller.evilirish skrev:Enligt https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_se.pdf ska hjulinställning, både kontroll och justering, specifikt ingå. Kan det vara senare tillägg?
Om de slarvar med service är det ju såklart illa, så ska det inte vara.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Service I3 helt otroligt kass
Då får man ju i alla fall ett kupéfilter... byte av kupéfiltret verkar bara ingå vid varannan service enligt Teslas serviceplan. Tycker det ligger med lite märkliga punkter i deras serviceplan, t.ex. uppdatering av firmware och navikartor - sker inte det OTA?evilirish skrev:Hade Tesla kunnat sälja service för 2.000 spänn likt en Leaf? Absolut. Köra en 30-minuters fylla på lite spolarvätska, byta kupéfilter och sparka på däcken kostar inte mycket.Legato skrev:Det jag anser är alltså att det vore bättre att höja priset något på bilarna. Jag tror att det skulle öka försäljningen om man hade signifikant billigare service än konkurrensen och därmed öka intäkterna.Beigler skrev:Ni glömmer en sak. Tesla sysslar inte med välgörenhet ni vill väl alla att era aktier skall öka i värde?
Även om Elons egentliga mål är omställning från fossildrift så måste han få in pengar för att investera i M3.
Frågan jag ställer mig är om det varit värt det. Min högst personliga uppfattning är att det "ser" bättre ut med gratis lånebil och service utöver det vanliga, till i runda slängar samma pengar som du hade betalt för en motsvarande fossilbil.
Re: Service I3 helt otroligt kass
Update av kartor, in our dreams
Nu kanske man inte ska klaga när det äntligen kom en update nyligen, men är väl 1,5 år sedan sist annars...
Nu kanske man inte ska klaga när det äntligen kom en update nyligen, men är väl 1,5 år sedan sist annars...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Service I3 helt otroligt kass
Jag kan bara påminna mig om att ha fått en kart-uppdatering på 3 år.Legato skrev:Update av kartor, in our dreams
Nu kanske man inte ska klaga när det äntligen kom en update nyligen, men är väl 1,5 år sedan sist annars...
Re: Service I3 helt otroligt kass
Jag har bara haft bilen i drygt ett år och har bara fått den som kom för en dryg månad sedan. Det var några då som hävdade att de hade fått för ca 1,5 år sedan, men andrahandsinfo, så jag vågar inte påstå något annat än att de verkar komma extremt sällandstr skrev:Jag kan bara påminna mig om att ha fått en kart-uppdatering på 3 år.Legato skrev:Update av kartor, in our dreams
Nu kanske man inte ska klaga när det äntligen kom en update nyligen, men är väl 1,5 år sedan sist annars...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Service I3 helt otroligt kass
Jag har i varje fall fått fyra uppdateringar på tre år. Senaste kom ju för någon månad sedan. Men de kommer varken ofta eller regelbundet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Service I3 helt otroligt kass
Uppdateringar OTA kommer väl lite när de känner för det.
Antar att: Vid service så kan de tvinga fram uppdatering till det senaste. Det ser bra ut med en punkt till i den lilla listan.
För övrigt så borde någon korrekturläsa pdf'en.
"Byte av drivenhetsvätska" står med två ggr, med olika serviceintervall.
"Däckrotation eller Hjulbyte" och "Notera bromsbeläggstjocklek" står med dubbelt, med samma serviceintervall.
"xFjädring" meh..
Antar att: Vid service så kan de tvinga fram uppdatering till det senaste. Det ser bra ut med en punkt till i den lilla listan.
För övrigt så borde någon korrekturläsa pdf'en.
"Byte av drivenhetsvätska" står med två ggr, med olika serviceintervall.
"Däckrotation eller Hjulbyte" och "Notera bromsbeläggstjocklek" står med dubbelt, med samma serviceintervall.
"xFjädring" meh..