Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Moderator: Redaktion
Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Hej!
Det känns som okunniga lobbyister varit framme!
Varför i h-e skall man ha dessa komplicerade boxar för!
/L
Från naturv hemsida:
Vilken typ av laddningsutrustning omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls. Typ 2-standarden är den vanligaste för nyare elbilar inom EU, och därför omfattas inte laddboxar av typ 1 av bidraget.
Varför måste laddstationen vara förberedd för elmätning?
Det gör att det blir möjligt att se hur mycket av fastighetens el som används för laddningen av fordon. En separat redovisning av elanvändningen till elbilen/bilarna kan också användas till olika tjänster som exempelvis redovisning av elkostnader för att ladda företagsbil hemma, eller för att få fram kunskap för en förbättrad energideklaration.
Kan jag få bidrag för en laddbox som inte har en energimätare installerad?
Om utrustning för mätning och debitering inte redan finns på plats i laddboxen, ska laddboxen vara förberedd för att man internt i laddboxen (utan modifikation) ska kunna eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte okej att välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller okej att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare utanför boxen.
Det känns som okunniga lobbyister varit framme!
Varför i h-e skall man ha dessa komplicerade boxar för!
/L
Från naturv hemsida:
Vilken typ av laddningsutrustning omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls. Typ 2-standarden är den vanligaste för nyare elbilar inom EU, och därför omfattas inte laddboxar av typ 1 av bidraget.
Varför måste laddstationen vara förberedd för elmätning?
Det gör att det blir möjligt att se hur mycket av fastighetens el som används för laddningen av fordon. En separat redovisning av elanvändningen till elbilen/bilarna kan också användas till olika tjänster som exempelvis redovisning av elkostnader för att ladda företagsbil hemma, eller för att få fram kunskap för en förbättrad energideklaration.
Kan jag få bidrag för en laddbox som inte har en energimätare installerad?
Om utrustning för mätning och debitering inte redan finns på plats i laddboxen, ska laddboxen vara förberedd för att man internt i laddboxen (utan modifikation) ska kunna eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte okej att välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller okej att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare utanför boxen.
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Ja vad tror du? Så att du ska kunna straffbeskattas för din fordonselektricitet såklart.
Snart kommer vi dra sladdar från köket för att slippa straffskatter.
Snart kommer vi dra sladdar från köket för att slippa straffskatter.
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Men Teslas Wall Charger verkar väl bli godkänd? Den är väl redan innan bidrag dessutom billigare än många andra med bidrag.
Tidigare tråd som delvis handlar om samma ämne: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... +st%C3%B6d
Tidigare tråd som delvis handlar om samma ämne: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... +st%C3%B6d
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Ja, det är helt galet!
Ja, det har varit duktiga lobbyister framme. Dessa kommer både från fossilbranchen och elbranschen.
Hoppas verkligen att de är så naiva att de tror att det räcker att beskatta el som gått genom boxen.
Men ingen är tvingad att ta bidrag.
Ja, det har varit duktiga lobbyister framme. Dessa kommer både från fossilbranchen och elbranschen.
Hoppas verkligen att de är så naiva att de tror att det räcker att beskatta el som gått genom boxen.
Men ingen är tvingad att ta bidrag.
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
utan att ha något på fötterna så känns det som ett sätt för staten att börja planera begära in skatt. (om de får in ett krav att att måste ladda från ett sådant med redovisningsfunktion) för oavsett så väger elbilar mer och de åker bevisligen längre och därmed sliter de på vägar, och minskade intäkterna från fossilbränningen måste ju tas någonstans ifrån.
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Har med energideklaration av fastigheten att göra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
energideklarationen för fastigheten baseras väl på värmepannans energianvändning. Har separat mätning på denna och det är det som skall rapporteras till Boverket (nybyggnation iofs). Vet dock ej hur det beräknas om man inte har separat mätning på värmepannan.
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
De som har direkt eller indirekt el då ?danielalmestal skrev:energideklarationen för fastigheten baseras väl på värmepannans energianvändning. Har separat mätning på denna och det är det som skall rapporteras till Boverket (nybyggnation iofs). Vet dock ej hur det beräknas om man inte har separat mätning på värmepannan.
Luft luft luft vatten antar att du menar fjärrvärme och den har separat mätare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Tyngre personbilar sliter knappt alls på vägarna; det är framförallt lastbilar står för en alldeles galet hög andel av slitaget.Mickep skrev:utan att ha något på fötterna så känns det som ett sätt för staten att börja planera begära in skatt. (om de får in ett krav att att måste ladda från ett sådant med redovisningsfunktion) för oavsett så väger elbilar mer och de åker bevisligen längre och därmed sliter de på vägar, och minskade intäkterna från fossilbränningen måste ju tas någonstans ifrån.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Har frånluftsvärmepump kopplad till vattenburen golvvärme på undervåning samt vattenradatorer på ovanvåning. Även luft luft bör inte vara så svårt att koppla på vissa grupper som man mäter separat.e5m1r skrev:De som har direkt eller indirekt el då ?danielalmestal skrev:energideklarationen för fastigheten baseras väl på värmepannans energianvändning. Har separat mätning på denna och det är det som skall rapporteras till Boverket (nybyggnation iofs). Vet dock ej hur det beräknas om man inte har separat mätning på värmepannan.
Luft luft luft vatten antar att du menar fjärrvärme och den har separat mätare
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Jo, precis. Sedan är det ju inte heller så att vägarna kostar i närheten av de belopp som tas ut i skatt på bilar och bränsle.Teslaspolen skrev:Tyngre personbilar sliter knappt alls på vägarna; det är framförallt lastbilar står för en alldeles galet hög andel av slitaget.Mickep skrev:utan att ha något på fötterna så känns det som ett sätt för staten att börja planera begära in skatt. (om de får in ett krav att att måste ladda från ett sådant med redovisningsfunktion) för oavsett så väger elbilar mer och de åker bevisligen längre och därmed sliter de på vägar, och minskade intäkterna från fossilbränningen måste ju tas någonstans ifrån.
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Tror ett av skälen till kravet är att man vill använda det för att stimulera fastighetsägare att sätta upp laddboxar i flerbostadshus.
Hemma är ju för de flesta en lägenhet och inte ett eget hus.
Hemma är ju för de flesta en lägenhet och inte ett eget hus.
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Nej hemmet är för de flesta en villa, däremot finns det fler lägenheter.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
Ägare av flerbostadshus ska använda klimatklivet. Laddahemmabidraget är bara till för privatpersoner som äger eller har tillgång till en fastighet och bara ett bidrag per fastighet.Grantroll skrev:Tror ett av skälen till kravet är att man vill använda det för att stimulera fastighetsägare att sätta upp laddboxar i flerbostadshus.
Hemma är ju för de flesta en lägenhet och inte ett eget hus.
Re: Statliga stödet för privat laddare dumt utformat!
LarsL har helt rätt!LarsL skrev:Ägare av flerbostadshus ska använda klimatklivet. Laddahemmabidraget är bara till för privatpersoner som äger eller har tillgång till en fastighet och bara ett bidrag per fastighet.Grantroll skrev:Tror ett av skälen till kravet är att man vill använda det för att stimulera fastighetsägare att sätta upp laddboxar i flerbostadshus.
Hemma är ju för de flesta en lägenhet och inte ett eget hus.
Lätt att glömma att en fastighet inte är "huset" utan marken/tomten