För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?Henrik Torphammar skrev:Alla prislappar är osäkra med tanke på moms och miljöbilspremie. $50k blir ju i värsta fall 640k. - för en roadster gen 1 i SUV-kostym.Legato skrev:Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...Geni87 skrev:Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.Henrik Torphammar skrev:Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering
Moderator: Redaktion
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Nja, jag vet inte när de skulle sagt att XC40 skulle komma först? Enligt en artikeln från Februari skulle Polestar 2 vara först. https://electrek.co/2018/02/20/volvo-al ... t-suv/amp/Legato skrev:Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...Geni87 skrev:Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.Henrik Torphammar skrev:Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
...eller så tittar man i backspegeln. Jaguar I-pace skulle kosta 600”Geni87 skrev:För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?Henrik Torphammar skrev:Alla prislappar är osäkra med tanke på moms och miljöbilspremie. $50k blir ju i värsta fall 640k. - för en roadster gen 1 i SUV-kostym.Legato skrev:Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...Geni87 skrev:Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.Henrik Torphammar skrev:Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Senast jag kollade kostade den billigaste över 800” - då Är den rätt naken med 18” fälg. För en bil i den prisklassen vill nog jag ha utrustning som spräcker miljonen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.Geni87 skrev:
För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
På vilket sätt är den jämförbar med första generationen Roadster och inte en nuvarande Model 3?Henrik Torphammar skrev:Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.Geni87 skrev:
För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Nu var min kommentar riktad till delen om Roadster gen1, inte mot priset. Men visst har de senast lanserade elbilarna haft en tendens att bli dyrare än utlovat. Ett annat exempel är ju Model 3, som skulle börja på $35000 men i praktiken börjar på $60000, iaf tillsvidare. I Model 3:s fall rör det ju sig om billigare varianter som inte har börjat produceras än, kanske är samma för Jaguar.Walker skrev:...eller så tittar man i backspegeln. Jaguar I-pace skulle kosta 600”
Senast jag kollade kostade den billigaste över 800” - då Är den rätt naken med 18” fälg. För en bil i den prisklassen vill nog jag ha utrustning som spräcker miljonen.
Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?Henrik Torphammar skrev:Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.Geni87 skrev:
För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
En dyr konvertering av befintlig bensinbil.Geni87 skrev:Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Enligt prisspannet på Polestar 2 tycker jag inte att den verkar bli speciellt dyr, samma spann som Model 3 mer eller mindre. CMA-plattformen är ju dessutom förberedd för eldrift. Det som är intressant blir vilka egenskaper den får och till vilket pris, hurvida det finns ICE-varianter på "samma" plattform är totalt ointressant förutsatt att egenskaperna för den eldrivna varianten blir bra. Något vi inte vet ännu, men indikationerna verkar bra.Henrik Torphammar skrev:En dyr konvertering av befintlig bensinbil.Geni87 skrev:Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
XC40 verkar bli den första Volvo-bilen som BEV. Sen ägs märket Polestar av Volvo och den första Polestar som BEV blir alltså Polestar 2. Det verkar som att den dyker upp innan XC40.
Lite som att man måste hålla isär VW, Audi och Porsche trots att de alla ingår i Volkswagen Group.
Tycker inte det kommuniceras speciellt rörigt.. Om man inte själv rör ihop bilmärken och ägare.
Lite som att man måste hålla isär VW, Audi och Porsche trots att de alla ingår i Volkswagen Group.
Tycker inte det kommuniceras speciellt rörigt.. Om man inte själv rör ihop bilmärken och ägare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Polestar är ju tänkt som premum/sport i Volvos modellsetup. Helt ologiskt att de då ska släppa en elbil med budgetpris.
Ungefär som VW-koncernen skulle släppa en Audibil till Skodapris om vi säger så.
Det går emot allt logiskt varuärkestänkande som bilbranschen lagt/lägger så mycket energi på att mejsla ut ner på detaljnivå.
Så personligen tvivlar jag väldigt starkt på att det kommer en ”billig” elbil med Volvoemblem och ännu mer tvivlar jag på att det kommer en billig elbil med Polestaremblem!
Oavsett elbilar eller inte har tex Volvo själva dessutom uttryckt på många olika sätt senaste 5 åren att de måste bli mer ”premium” =dyrare=högre marginal för att helt enkelt kunna överleva eftersom de är en ”liten” biltillverkare med begränsat modellprogram.
Ungefär som VW-koncernen skulle släppa en Audibil till Skodapris om vi säger så.
Det går emot allt logiskt varuärkestänkande som bilbranschen lagt/lägger så mycket energi på att mejsla ut ner på detaljnivå.
Så personligen tvivlar jag väldigt starkt på att det kommer en ”billig” elbil med Volvoemblem och ännu mer tvivlar jag på att det kommer en billig elbil med Polestaremblem!
Oavsett elbilar eller inte har tex Volvo själva dessutom uttryckt på många olika sätt senaste 5 åren att de måste bli mer ”premium” =dyrare=högre marginal för att helt enkelt kunna överleva eftersom de är en ”liten” biltillverkare med begränsat modellprogram.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".
https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.Geni87 skrev:Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".
https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen.Svenssons skrev:Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.Geni87 skrev:Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".
https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det jag menar är att ett procenttal som t.ex. 50% inte betyder något om du inte också sätter upp ett mål för totalen också. Det blir bara meningslöst prat enligt mig.Geni87 skrev:Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen.Svenssons skrev:Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.Geni87 skrev:Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".
https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Jo jag förstår vad du menar, men man kan ju kika på nuvarande försäljning och årliga försäljningsökning för att få en hint om vilka antal det handlar om. Ett annat mål Volvo har satt är ju 800 000 sålda bilar 2020, och det ser man ju ut att kunna nå. Så runt en halv miljon elbilar 2025 bör det rimligtvis kunna handla om.Svenssons skrev:Det jag menar är att ett procenttal som t.ex. 50% inte betyder något om du inte också sätter upp ett mål för totalen också. Det blir bara meningslöst prat enligt mig.Geni87 skrev:Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen.Svenssons skrev:Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.Geni87 skrev:Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".
https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Jag tror det blir svårare för Volvo att sälja 50% avgasbilar år 2025...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Så kan det säkert vara. Stora företag brukar ju dock planera med en viss tolerans åt bägge håll för sina mål så det kanske inte behöver bli ett problem.Surfaren skrev:Jag tror det blir svårare för Volvo att sälja 50% avgasbilar år 2025...
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Volvos elektrifiering.
Volvo satsar stort på elektrifiering och där ingår inte mindre än fem nya elbilar som kommer 2019–2021.
"Ett historiskt beslut" skriver Volvo Cars i sitt pressmeddelande och det är verkligen en massiv satsning på elektrifiering som nu ska genomföras. Hela modellprogrammet ska elektrifieras och där ingår bland annat fem renodlade elbilar som lanseras under 2019–2021.
Till detta kommer fler laddhybrider, liknande T8 Twin Engine. Av de fem elbilarna blir tre Volvomodeller och två ska vara elektrifierade prestandabilar som säljs som Polestar – Volvos prestandamärke.
Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor," säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars åtar sig också att minimera sin miljöpåverkan från både produkter och sin produktion. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025.
Volvo Cars Strong Commitment To Electrification
Volvo har lämnat in flera varumärkesansökningar för vad som kan bli nya bilmodeller. Det handlar om modellnamnen V20 och V30 i USA och namnen P5, P6, P8, P9 och P10 i Europa, skriver Swedespeed.
När det gäller P-namnen på den europeiska marknaden ska de förmodligen bli "tilläggsnamn" till befintliga modeller, som XC90 P8. I ansökningarna står det att det handlar om elbilar, men exakt vad bokstaven P skulle stå för är oklart.
XC20
Kommer att erbjudas med Twin Engine-hybriddrift samt som ren ”BEV” (Battery Electric Vehicle), det vill säga elbil.
V40
Enligt Henrik Green, Volvos forsknings- och utvecklingschef, ska nya V40 erbjudas med "minst två olika batteristorlekar". Enligt Green handlar det om en basvariant, tidigare har nämnts en räckvidd på cirka 40 mil, samt ett "större batteripaket" med högre pris, längre räckvidd och mer kraft.
XC40
I nästa etapp är det sedan dags för Volvomodellerna att elektrifieras till ren elbil och först ut blir det senaste tillskottet Volvo XC40. Volvo XC40 som elbil kommer precis efter Polestar 2, säger Thomas till Autocar. Varför man först väljer Volvo XC40 kommenterar Thomas på följande sätt:
– Vi kommer definitivt inte skrota en bilmodell som vi precis så framgångsrikt lanserat bara för att förbränningsmotorn kommer att försvinna.
XC60
Så det känns allt annat än ologiskt när sajten Swedespeed skriver att Volvo planerar en hel-elektrisk variant av XC60.
Informationen bygger de på att Volvo varumärkesskyddat namn ”XC60 B4 AWD” och ”XC60 B5 AWD”.
XC90
2021 kommer nämligen en elektrisk version av Volvo XC90 att produceras. Den kommer att byggas i USA vid en ny fabrik i Charleston, South Carolina.
Polestar 1
Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider.
Polestar 2
Kommer ha en räckvidd på 56 mil och ett pris någonstans mellan 350 000 kronor och 580 000 kronor
Polestar 3
I början av 2020 kommer tredje modellen, Polestar 3, som ska vara en suv/crossover med enbart elmotorer.
Volvo satsar stort på elektrifiering och där ingår inte mindre än fem nya elbilar som kommer 2019–2021.
"Ett historiskt beslut" skriver Volvo Cars i sitt pressmeddelande och det är verkligen en massiv satsning på elektrifiering som nu ska genomföras. Hela modellprogrammet ska elektrifieras och där ingår bland annat fem renodlade elbilar som lanseras under 2019–2021.
Till detta kommer fler laddhybrider, liknande T8 Twin Engine. Av de fem elbilarna blir tre Volvomodeller och två ska vara elektrifierade prestandabilar som säljs som Polestar – Volvos prestandamärke.
Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor," säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars åtar sig också att minimera sin miljöpåverkan från både produkter och sin produktion. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025.
Volvo Cars Strong Commitment To Electrification
Volvo har lämnat in flera varumärkesansökningar för vad som kan bli nya bilmodeller. Det handlar om modellnamnen V20 och V30 i USA och namnen P5, P6, P8, P9 och P10 i Europa, skriver Swedespeed.
När det gäller P-namnen på den europeiska marknaden ska de förmodligen bli "tilläggsnamn" till befintliga modeller, som XC90 P8. I ansökningarna står det att det handlar om elbilar, men exakt vad bokstaven P skulle stå för är oklart.
XC20
Kommer att erbjudas med Twin Engine-hybriddrift samt som ren ”BEV” (Battery Electric Vehicle), det vill säga elbil.
V40
Enligt Henrik Green, Volvos forsknings- och utvecklingschef, ska nya V40 erbjudas med "minst två olika batteristorlekar". Enligt Green handlar det om en basvariant, tidigare har nämnts en räckvidd på cirka 40 mil, samt ett "större batteripaket" med högre pris, längre räckvidd och mer kraft.
XC40
I nästa etapp är det sedan dags för Volvomodellerna att elektrifieras till ren elbil och först ut blir det senaste tillskottet Volvo XC40. Volvo XC40 som elbil kommer precis efter Polestar 2, säger Thomas till Autocar. Varför man först väljer Volvo XC40 kommenterar Thomas på följande sätt:
– Vi kommer definitivt inte skrota en bilmodell som vi precis så framgångsrikt lanserat bara för att förbränningsmotorn kommer att försvinna.
XC60
Så det känns allt annat än ologiskt när sajten Swedespeed skriver att Volvo planerar en hel-elektrisk variant av XC60.
Informationen bygger de på att Volvo varumärkesskyddat namn ”XC60 B4 AWD” och ”XC60 B5 AWD”.
XC90
2021 kommer nämligen en elektrisk version av Volvo XC90 att produceras. Den kommer att byggas i USA vid en ny fabrik i Charleston, South Carolina.
Polestar 1
Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider.
Polestar 2
Kommer ha en räckvidd på 56 mil och ett pris någonstans mellan 350 000 kronor och 580 000 kronor
Polestar 3
I början av 2020 kommer tredje modellen, Polestar 3, som ska vara en suv/crossover med enbart elmotorer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Inget av det här är väl ny information? Bra sammanställning dock.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Jag applåderar Volvo för ambitionen, om jag tolkar den rätt. Jag hoppas årtalen visar sig stämma och att det kommer riktiga elbilar inom dessa år och inte som senare tillägg till modellutbudet. Hoppas också att de med "lansering" menar att bilarna är klara, inte att de bara ska visa upp en förproduktionsbil på en mässa någonstans.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Intressant är att Volvo registrerat så många B(batteri) bilar.
XC40 B3 AWD
XC60 B4 AWD
XC60 B5 AWD
https://nordicwheels.de/volvo-traegt-xc40-b3-awd-ein/
XC40 B3 AWD
XC60 B4 AWD
XC60 B5 AWD
https://nordicwheels.de/volvo-traegt-xc40-b3-awd-ein/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Tesla skakar tillverkare av avgasbilar i grunden.
Har inte varit med om att man anger en konkurrent i sitt pressmaterial.
"The brand’s second car, Polestar 2, will be the company’s first full battery electric vehicle and is designed to compete with Tesla Model 3. The Polestar 2 will be revealed early in 2019, with production starting a year later."
https://www.polestar.com/press-release/ ... -customers
Tydligen kan man förboka både XC40 EV och Polestar 2 i början av 2019.
Har inte varit med om att man anger en konkurrent i sitt pressmaterial.
"The brand’s second car, Polestar 2, will be the company’s first full battery electric vehicle and is designed to compete with Tesla Model 3. The Polestar 2 will be revealed early in 2019, with production starting a year later."
https://www.polestar.com/press-release/ ... -customers
Tydligen kan man förboka både XC40 EV och Polestar 2 i början av 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Svårt att se hur man ska kunna konkurrera på allvar med en produkt som börjar levereras innan ens egen konkurrerande produkt har premiärvisats.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Så bara för att de inte släpps samtidigt kan de inte vara konkurrenter?lobbin skrev:Svårt att se hur man ska kunna konkurrera på allvar med en produkt som börjar levereras innan ens egen konkurrerande produkt har premiärvisats.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det som slår mig när jag jämför prissättningen av Volvos hybridmodeller idag mot Tesla Model 3 är att skillnaden är så pass liten.
Volvo V60 Twin Engine, pris från 549 000 kr, bonus 20 000 kr, pris minus bonus = 529 000 kr.
Tesla Model 3 LR AWD, pris från 650 000 kr, bonus 60 000 kr, pris minus bonus = 590 000 kr.
Skillnaden är "bara" 61 000 kr (11,5%) i nypris mellan en hybrid med kort elräckvidd och en fullfjädrad elbil. Med Teslans lägre driftkostnader, och (vad jag utgår ifrån) bättre andrahandsvärde, bör den vara det mer ekonomiska alternativet utslaget på några år.
Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Min känsla är att Volvo kommer behöva justera sina priser en del om de vill kunna konkurrera.
Volvo V60 Twin Engine, pris från 549 000 kr, bonus 20 000 kr, pris minus bonus = 529 000 kr.
Tesla Model 3 LR AWD, pris från 650 000 kr, bonus 60 000 kr, pris minus bonus = 590 000 kr.
Skillnaden är "bara" 61 000 kr (11,5%) i nypris mellan en hybrid med kort elräckvidd och en fullfjädrad elbil. Med Teslans lägre driftkostnader, och (vad jag utgår ifrån) bättre andrahandsvärde, bör den vara det mer ekonomiska alternativet utslaget på några år.
Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Min känsla är att Volvo kommer behöva justera sina priser en del om de vill kunna konkurrera.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.