VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Räknar iskallt att man kan få head uptaliz skrev:Den som vill ha den dold bakom ratten menar du.Stevvee skrev:Den som vill ha informationen framför istället för i mittenZalman3 skrev:Vem kommer då att köpa en VW ID om du för nästan samma pengar kan köpa en Tesla 3?Oykkh47 skrev:Jag är helt säker på att first edition bilarna som kommer med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på mellan 400-500 tusen kr.. den billiga för 25k euro är 48kwh 33mil versionen kommer ju först 2021..
(Vet vi att den kommer får traditionell layout?)
Re: VW I.D
Ja det är väl svårt att säga innan vi vet exakt vad en ID är för något, och innan vi faktiskt vet priserna.Zalman3 skrev:Vem kommer då att köpa en VW ID om du för nästan samma pengar kan köpa en Tesla 3?Oykkh47 skrev:Jag är helt säker på att first edition bilarna som kommer med 62kwh batteriet och högsta utrrustnings nivån kommer hamna på mellan 400-500 tusen kr.. den billiga för 25k euro är 48kwh 33mil versionen kommer ju först 2021..
Men bland annat den som vill ha en hatchback istället för en sedan. En väldigt populär karosstyp nere i Europa.
Re: VW I.D
Sant. Men Golf startar från 209k, Audi A4 från 407k. Gissar också på att Golf typen av bilar körs betydligt färre mil/år jämfört med Audi A4 och uppåt. Mer stadskörning än landsväg, motorväg osv. Färre mil att fördela ut extrakostnaden för eldriften på.Geni87 skrev:Men bland annat den som vill ha en hatchback istället för en sedan. En väldigt populär karosstyp nere i Europa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
"Den grundläggande versionen av VW ID.3 förväntas komma med ett 48 kWh batteri och kostar förmodligen 29.990 euro."
"Men tillbaka till ID.3: Enligt ovanstående rapport kommer lanseringsutgåvan att vara utrustad med ett 62 kWh batteri. Priset är fortfarande okänt. Det anges också att de MEB-baserade elbilerna kommer att förbli ett subventionföretag under några år: Koncernen kommer att förlora cirka 3 000 euro per kopia. "Från 2025 att vända det, då kan MEB-bilarna vara mer lönsamma än konventionella", sa Auto Motor & Sport. "
https://www.electrive.net/2019/04/24/vw ... EuYukPUiDw
"Men tillbaka till ID.3: Enligt ovanstående rapport kommer lanseringsutgåvan att vara utrustad med ett 62 kWh batteri. Priset är fortfarande okänt. Det anges också att de MEB-baserade elbilerna kommer att förbli ett subventionföretag under några år: Koncernen kommer att förlora cirka 3 000 euro per kopia. "Från 2025 att vända det, då kan MEB-bilarna vara mer lönsamma än konventionella", sa Auto Motor & Sport. "
https://www.electrive.net/2019/04/24/vw ... EuYukPUiDw
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Känns som ytterligare ett tecken på att VW närmaste åren bara kommer tillverka och sälja så många som krävs för att sänka snittutsläppen för koncernen.Zalman3 skrev:"Den grundläggande versionen av VW ID.3 förväntas komma med ett 48 kWh batteri och kostar förmodligen 29.990 euro."
"Men tillbaka till ID.3: Enligt ovanstående rapport kommer lanseringsutgåvan att vara utrustad med ett 62 kWh batteri. Priset är fortfarande okänt. Det anges också att de MEB-baserade elbilerna kommer att förbli ett subventionföretag under några år: Koncernen kommer att förlora cirka 3 000 euro per kopia. "Från 2025 att vända det, då kan MEB-bilarna vara mer lönsamma än konventionella", sa Auto Motor & Sport. "
https://www.electrive.net/2019/04/24/vw ... EuYukPUiDw
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Alternativet att köpa krediter av någon med rent mjöl i påsen(?!) känns ju inte direkt bättretaliz skrev:Känns som ytterligare ett tecken på att VW närmaste åren bara kommer tillverka och sälja så många som krävs för att sänka snittutsläppen för koncernen.Zalman3 skrev:"Den grundläggande versionen av VW ID.3 förväntas komma med ett 48 kWh batteri och kostar förmodligen 29.990 euro."
"Men tillbaka till ID.3: Enligt ovanstående rapport kommer lanseringsutgåvan att vara utrustad med ett 62 kWh batteri. Priset är fortfarande okänt. Det anges också att de MEB-baserade elbilerna kommer att förbli ett subventionföretag under några år: Koncernen kommer att förlora cirka 3 000 euro per kopia. "Från 2025 att vända det, då kan MEB-bilarna vara mer lönsamma än konventionella", sa Auto Motor & Sport. "
https://www.electrive.net/2019/04/24/vw ... EuYukPUiDw
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
VW I.D
Inte för VW. De vill såklart äta kakan och ha den kvar som sagt.Henrik Torphammar skrev:Alternativet att köpa krediter av någon med rent mjöl i påsen(?!) känns ju inte direkt bättretaliz skrev:Känns som ytterligare ett tecken på att VW närmaste åren bara kommer tillverka och sälja så många som krävs för att sänka snittutsläppen för koncernen.Zalman3 skrev:"Den grundläggande versionen av VW ID.3 förväntas komma med ett 48 kWh batteri och kostar förmodligen 29.990 euro."
"Men tillbaka till ID.3: Enligt ovanstående rapport kommer lanseringsutgåvan att vara utrustad med ett 62 kWh batteri. Priset är fortfarande okänt. Det anges också att de MEB-baserade elbilerna kommer att förbli ett subventionföretag under några år: Koncernen kommer att förlora cirka 3 000 euro per kopia. "Från 2025 att vända det, då kan MEB-bilarna vara mer lönsamma än konventionella", sa Auto Motor & Sport. "
https://www.electrive.net/2019/04/24/vw ... EuYukPUiDw
Grönmåla med en, i deras skala, liten mängd elbilar som de ev. förlorar en liten summa på. Men samtidigt fortsätta sälja miljontals avgasbilar med enorma vinster.
Precis som Hyundai och Kia gjort dvs, förutom då att de varit ärliga med det... bedragarna VW kommer aldrig erkänna det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Varför är det en dålig lösning? Att någon som spenderar mer pengar på att ligga i framkant subventioneras av någon annan är väl inte dåligt. Det möjliggör ju för vissa spelare att satsa hårdare. Bättre att ett fåtal företag satsar helhjärtat än att alla gör halvmesyrer. Tekniken kan sedan kopieras.Henrik Torphammar skrev:Alternativet att köpa krediter av någon med rent mjöl i påsen(?!) känns ju inte direkt bättretaliz skrev:Känns som ytterligare ett tecken på att VW närmaste åren bara kommer tillverka och sälja så många som krävs för att sänka snittutsläppen för koncernen.Zalman3 skrev:"Den grundläggande versionen av VW ID.3 förväntas komma med ett 48 kWh batteri och kostar förmodligen 29.990 euro."
"Men tillbaka till ID.3: Enligt ovanstående rapport kommer lanseringsutgåvan att vara utrustad med ett 62 kWh batteri. Priset är fortfarande okänt. Det anges också att de MEB-baserade elbilerna kommer att förbli ett subventionföretag under några år: Koncernen kommer att förlora cirka 3 000 euro per kopia. "Från 2025 att vända det, då kan MEB-bilarna vara mer lönsamma än konventionella", sa Auto Motor & Sport. "
https://www.electrive.net/2019/04/24/vw ... EuYukPUiDw
Re: VW I.D
Förlusten på €30 000 per bil kan också tolkas som att med de investeringar som görs och kommer göras, krävs volymer som inte kommer kunna nås förrän 2025 för att kunna uppnå liknande marginaler som de har idag. Att kalla det för att grönmåla kan man ju göra om man vill. Men egentligen är det ju ganska logiskt då många tunga investeringar behöver pröjsas långt innan produktionsstart, och att man har avtal med leverantörer som ger lägre priser på komponenter i takt med att volymerna ökar.
Vart brytpunkten mellan förlust/vinst per tillverkad MEB-bil ligger står ju inte heller. Bara att de vid produktionsstart förlorar €3000 per MEB-bil, och att de vid 2025 räknar med att vara minst lika lönsamma per bil som de är på konventionella bilar idag.
Sen är ju också frågan vad det är för källa på de här uppgifterna.
Vart brytpunkten mellan förlust/vinst per tillverkad MEB-bil ligger står ju inte heller. Bara att de vid produktionsstart förlorar €3000 per MEB-bil, och att de vid 2025 räknar med att vara minst lika lönsamma per bil som de är på konventionella bilar idag.
Sen är ju också frågan vad det är för källa på de här uppgifterna.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Du som säger dåligtBeigler skrev:Varför är det en dålig lösning? Att någon som spenderar mer pengar på att ligga i framkant subventioneras av någon annan är väl inte dåligt. Det möjliggör ju för vissa spelare att satsa hårdare. Bättre att ett fåtal företag satsar helhjärtat än att alla gör halvmesyrer. Tekniken kan sedan kopieras.Henrik Torphammar skrev:Alternativet att köpa krediter av någon med rent mjöl i påsen(?!) känns ju inte direkt bättretaliz skrev:Känns som ytterligare ett tecken på att VW närmaste åren bara kommer tillverka och sälja så många som krävs för att sänka snittutsläppen för koncernen.Zalman3 skrev:"Den grundläggande versionen av VW ID.3 förväntas komma med ett 48 kWh batteri och kostar förmodligen 29.990 euro."
"Men tillbaka till ID.3: Enligt ovanstående rapport kommer lanseringsutgåvan att vara utrustad med ett 62 kWh batteri. Priset är fortfarande okänt. Det anges också att de MEB-baserade elbilerna kommer att förbli ett subventionföretag under några år: Koncernen kommer att förlora cirka 3 000 euro per kopia. "Från 2025 att vända det, då kan MEB-bilarna vara mer lönsamma än konventionella", sa Auto Motor & Sport. "
https://www.electrive.net/2019/04/24/vw ... EuYukPUiDw
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Nedräkningen har börjat.
https://www.volkswagen.se/elbilar/sv.ht ... 8iao_XoGaE
https://www.volkswagen.se/elbilar/sv.ht ... 8iao_XoGaE
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Försökt att läsa ikapp den här tråden... Verkar det vara en complacency-car?
Har de någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
Har de någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW I.D
Exakt! Fruktansvärt bra formulerat.LarsL skrev:Försökt att läsa ikapp den här tråden... Verkar det vara en complacency-car?
Har den någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Batterierna ska väl tillverkas av LG i Polen:LarsL skrev:Har den någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
https://insideevs.com/news/341124/lg-ch ... to-70-gwh/
https://www.electrive.com/2019/01/29/po ... ake-shape/
Men det är inte bara VW som ska ha batterier från dessa fabriker så det återstår att se vad det leder till produktionsmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
För MEB har VW ingått tre strategiska partnerskap med leverantörer av battericeller till VW:s fabriker på de tre största marknaderna.Laban skrev:Batterierna ska väl tillverkas av LG i Polen:LarsL skrev:Har den någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
https://insideevs.com/news/341124/lg-ch ... to-70-gwh/
https://www.electrive.com/2019/01/29/po ... ake-shape/
Men det är inte bara VW som ska ha batterier från dessa fabriker så det återstår att se vad det leder till produktionsmässigt.
Europa: LG Chem och SK Innovation
Kina: CATL
USA: SK Innovation
Så för de Europeiska bilarna blir det då celler från LGC i Polen och SKI i Ungern förmodar jag.
Re: VW I.D
Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.Zalman3 skrev:VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
Re: VW I.D
Är det inte snarare så att Svenska journalister har "direktöversatt" €25 000 till 250 000 kr. Ungefär som att TM3 skulle kosta 350 000 kr.vigge50 skrev:Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.Zalman3 skrev:VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
Re: VW I.D
Antiklimax skulle ju vara att man kan förboka en ID den 8 maj, men inte får veta svenskt pris!vigge50 skrev:Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.Zalman3 skrev:VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det är ganska stor skillnad mellan ett pris i euro med tysk moms inräknat och TM3's pris i dollar utan tull och moms. Ett flertal av VWs bilar har ett pris i Sverige som är ungefär en 10x konvertering från priset i euro. Dock ej inräknat e-GolfGeni87 skrev:Är det inte snarare så att Svenska journalister har "direktöversatt" €25 000 till 250 000 kr. Ungefär som att TM3 skulle kosta 350 000 kr.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Jag tror du får ställa in dig på just det...Zalman3 skrev:Antiklimax skulle ju vara att man kan förboka en ID den 8 maj, men inte får veta svenskt pris!vigge50 skrev:Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.Zalman3 skrev:VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Det blir intressant att se hur de kommer balansera presentationen.
De måste ju skapa ett visst sug för produkten, men samtidigt inte för mycket så det dödar efterfrågan på deras avgasbilar.
De måste ju skapa ett visst sug för produkten, men samtidigt inte för mycket så det dödar efterfrågan på deras avgasbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Hade ett möte med en försäljningschef på VW.taliz skrev:Det blir intressant att se hur de kommer balansera presentationen.
De måste ju skapa ett visst sug för produkten, men samtidigt inte för mycket så det dödar efterfrågan på deras avgasbilar.
Blev förvånad över de raka besked jag fick.
1. VW satsar nu 100% på att lansera elbilar.
2. De kommer med BEV bilar i alla segment.
3. De avser att snabbt öka produktionen av elbilar för att slippa långa leveranstider.
4. Priserna på deras elbilar ska ligga i närheten av vad motsvarande fossilbil kostar.
5. VW laddbox ska kosta ca 3000kr.
6. De satsar stort på Ionity, för att man från Portugal till Sundsvall ska ca 10-12 mil mellan 350kW snabbladdare.
7. De erbjuder ett laddkort som gäller på ca 90.000 ställen i Europa.
Stora ord, men nu är det upp till bevis.
Tesla fick kritik för att de inte kunde öka tillverkningstakten tillräckligt snabbt.
VW har redan fått mycket kritik för att deras BEV och pluginmodeller har +12 månaders leveranstid.
Men det är ingenting jämfört med det kritik som kommer uppstå om inte bilar byggda på MEB plattformen kan levereras i rimlig tid!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.