Du som säger dåligtBeigler skrev:Varför är det en dålig lösning? Att någon som spenderar mer pengar på att ligga i framkant subventioneras av någon annan är väl inte dåligt. Det möjliggör ju för vissa spelare att satsa hårdare. Bättre att ett fåtal företag satsar helhjärtat än att alla gör halvmesyrer. Tekniken kan sedan kopieras.Henrik Torphammar skrev:Alternativet att köpa krediter av någon med rent mjöl i påsen(?!) känns ju inte direkt bättretaliz skrev:Känns som ytterligare ett tecken på att VW närmaste åren bara kommer tillverka och sälja så många som krävs för att sänka snittutsläppen för koncernen.Zalman3 skrev:"Den grundläggande versionen av VW ID.3 förväntas komma med ett 48 kWh batteri och kostar förmodligen 29.990 euro."
"Men tillbaka till ID.3: Enligt ovanstående rapport kommer lanseringsutgåvan att vara utrustad med ett 62 kWh batteri. Priset är fortfarande okänt. Det anges också att de MEB-baserade elbilerna kommer att förbli ett subventionföretag under några år: Koncernen kommer att förlora cirka 3 000 euro per kopia. "Från 2025 att vända det, då kan MEB-bilarna vara mer lönsamma än konventionella", sa Auto Motor & Sport. "
https://www.electrive.net/2019/04/24/vw ... EuYukPUiDw
VW I.D
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Nedräkningen har börjat.
https://www.volkswagen.se/elbilar/sv.ht ... 8iao_XoGaE
https://www.volkswagen.se/elbilar/sv.ht ... 8iao_XoGaE
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Försökt att läsa ikapp den här tråden... Verkar det vara en complacency-car?
Har de någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
Har de någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW I.D
Exakt! Fruktansvärt bra formulerat.LarsL skrev:Försökt att läsa ikapp den här tråden... Verkar det vara en complacency-car?
Har den någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Batterierna ska väl tillverkas av LG i Polen:LarsL skrev:Har den någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
https://insideevs.com/news/341124/lg-ch ... to-70-gwh/
https://www.electrive.com/2019/01/29/po ... ake-shape/
Men det är inte bara VW som ska ha batterier från dessa fabriker så det återstår att se vad det leder till produktionsmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
För MEB har VW ingått tre strategiska partnerskap med leverantörer av battericeller till VW:s fabriker på de tre största marknaderna.Laban skrev:Batterierna ska väl tillverkas av LG i Polen:LarsL skrev:Har den någon fabrik för att leverera batterier eller kommer antalet bilar begränsas till några 1000 per år? Om vi inte hittar någon sådan i formation så verkar det ju som att VW satsning kommer att fungera ungefär som KIA/Hyundai där de bara säljer precis så många som de behöver för att få ner det totala utsläppet för sina bilar. Finns det inga bilar att köpa så spelar inte prestanda, räckvidd eller pris någon som helst roll, tyvärr.
https://insideevs.com/news/341124/lg-ch ... to-70-gwh/
https://www.electrive.com/2019/01/29/po ... ake-shape/
Men det är inte bara VW som ska ha batterier från dessa fabriker så det återstår att se vad det leder till produktionsmässigt.
Europa: LG Chem och SK Innovation
Kina: CATL
USA: SK Innovation
Så för de Europeiska bilarna blir det då celler från LGC i Polen och SKI i Ungern förmodar jag.
Re: VW I.D
Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.Zalman3 skrev:VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
Re: VW I.D
Är det inte snarare så att Svenska journalister har "direktöversatt" €25 000 till 250 000 kr. Ungefär som att TM3 skulle kosta 350 000 kr.vigge50 skrev:Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.Zalman3 skrev:VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
Re: VW I.D
Antiklimax skulle ju vara att man kan förboka en ID den 8 maj, men inte får veta svenskt pris!vigge50 skrev:Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.Zalman3 skrev:VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det är ganska stor skillnad mellan ett pris i euro med tysk moms inräknat och TM3's pris i dollar utan tull och moms. Ett flertal av VWs bilar har ett pris i Sverige som är ungefär en 10x konvertering från priset i euro. Dock ej inräknat e-GolfGeni87 skrev:Är det inte snarare så att Svenska journalister har "direktöversatt" €25 000 till 250 000 kr. Ungefär som att TM3 skulle kosta 350 000 kr.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Jag tror du får ställa in dig på just det...Zalman3 skrev:Antiklimax skulle ju vara att man kan förboka en ID den 8 maj, men inte får veta svenskt pris!vigge50 skrev:Den sidan måste vara fel, vi har ju här på forumet fått förklarat för oss otaliga gånger att den ska kosta ungefär 250 000 kr innan stöd.Zalman3 skrev:VWs kundservice säger att ID kostar runt 300.000kr.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D2DC518
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Det blir intressant att se hur de kommer balansera presentationen.
De måste ju skapa ett visst sug för produkten, men samtidigt inte för mycket så det dödar efterfrågan på deras avgasbilar.
De måste ju skapa ett visst sug för produkten, men samtidigt inte för mycket så det dödar efterfrågan på deras avgasbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Hade ett möte med en försäljningschef på VW.taliz skrev:Det blir intressant att se hur de kommer balansera presentationen.
De måste ju skapa ett visst sug för produkten, men samtidigt inte för mycket så det dödar efterfrågan på deras avgasbilar.
Blev förvånad över de raka besked jag fick.
1. VW satsar nu 100% på att lansera elbilar.
2. De kommer med BEV bilar i alla segment.
3. De avser att snabbt öka produktionen av elbilar för att slippa långa leveranstider.
4. Priserna på deras elbilar ska ligga i närheten av vad motsvarande fossilbil kostar.
5. VW laddbox ska kosta ca 3000kr.
6. De satsar stort på Ionity, för att man från Portugal till Sundsvall ska ca 10-12 mil mellan 350kW snabbladdare.
7. De erbjuder ett laddkort som gäller på ca 90.000 ställen i Europa.
Stora ord, men nu är det upp till bevis.
Tesla fick kritik för att de inte kunde öka tillverkningstakten tillräckligt snabbt.
VW har redan fått mycket kritik för att deras BEV och pluginmodeller har +12 månaders leveranstid.
Men det är ingenting jämfört med det kritik som kommer uppstå om inte bilar byggda på MEB plattformen kan levereras i rimlig tid!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
“Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.”taliz skrev:Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
För snart 2 år sedan lanserades Nissan Leaf 40kWh Visia för 344.900kr.
Visia: 344 900kr
Acenta: 369 900kr
N-Connecta: 379 900kr
Tekna: 396 900kr
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-l ... fossilbil/
LRF gav 15 % i rabatt. På elbil.forum24.se surrades det om att vem som helst fick 14% i rabatt.
Efter rabatt och 60.000kr i stöd vet jag dom som fick ut en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.000kr netto i juli 2018.
“The price of the new Nissan LEAF in Japan will start at 3,150,360 yen.”($28,725)
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... fa3e0bf3b0
Men det blev ju för billigt. Nissan tog bort Visia modellen, nu kostar billigaste Leaf från 397.000kr.
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html
LRF rabatten sjönk dramatiskt.
“Nissan LEAF - elbil 40 kWh, 3% rabatt, 18 750 kr bonus”
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/
Så nu kostar den billigaste Nissan Leaf 40kWh 397.000kr minus rabatt, 366.340kr, minus 60.000kr i stöd, netto 306.340kr. Billigaste Leaf har alltså blivit rejält DYRARE sedan juli 2018.
Och Nissans VD Carlos Ghosn hamnade under mystiska omständigheter i fängelse.
Så det finns starka krafter som ser till att elbilar inte säljer allt för bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.Zalman3 skrev:“Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.”taliz skrev:Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
För snart 2 år sedan lanserades Nissan Leaf 40kWh Visia för 344.900kr.
Visia: 344 900kr
Acenta: 369 900kr
N-Connecta: 379 900kr
Tekna: 396 900kr
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-l ... fossilbil/
LRF gav 15 % i rabatt. På elbil.forum24.se surrades det om att vem som helst fick 14% i rabatt.
Efter rabatt och 60.000kr i stöd vet jag dom som fick ut en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.000kr netto i juli 2018.
“The price of the new Nissan LEAF in Japan will start at 3,150,360 yen.”($28,725)
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... fa3e0bf3b0
Men det blev ju för billigt. Nissan tog bort Visia modellen, nu kostar billigaste Leaf från 397.000kr.
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html
LRF rabatten sjönk dramatiskt.
“Nissan LEAF - elbil 40 kWh, 3% rabatt, 18 750 kr bonus”
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/
Så nu kostar den billigaste Nissan Leaf 40kWh 397.000kr minus rabatt, 366.340kr, minus 60.000kr i stöd, netto 306.340kr. Billigaste Leaf har alltså blivit rejält DYRARE sedan juli 2018.
Och Nissans VD Carlos Ghosn hamnade under mystiska omständigheter i fängelse.
Så det finns starka krafter som ser till att elbilar inte säljer allt för bra.
Re: VW I.D
"Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten."
Tror att Nissan tjänar massor med pengar idag på Leaf försäljningen.
En 2013 Leaf Tekna kostade ny 369.090kr, då var batterier jätte dyra. Sedan dess har batteri priset mer än halverats.
Se bara vad Renault Zoe kostar, från 305.990kr.
Att en ny Leaf idag kostar från 397.000kr är bara hutlöst!
Och Sonos elbil kostar 25.500 euro och den har 650 liter bagage, solceller och drag!
2016 kom Opel Ampera. Kostade 299.000NOK i Norge.
Den sålde för bra, då höjde dom priset.
"Säljstart för Opel Ampera-e i Norge – elbilen kostar 299.000 kr"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 299000-kr/
Senast 2021 är elbilar billigare i inköp än fossilbilar.
"Stockholmstoppen: Din nästa bil måste gå på el.
Elbilsförsäljningen kommer snart att explodera i Sverige, vilket även innebär att andrahandsmarknaden kommer växa kraftigt de närmaste åren. Är man i köptagen bör man avvakta något år för att sedan gå direkt på el, skriver Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP).
Naturvårdverkets analys från 2017 gjorde bedömningen att break even-nivån för priset på en elbil kontra fossilbil skulle inträffa 2025, med andra ord skulle priset vid inköp av en nybil bli detsamma vid denna tidpunkt.
Men de nya uppdaterade prognoserna från, bland annat, Power Circle innebär att detta datum högst troligt kommer att inträffa redan nästa år eller 2021."
https://www.di.se/debatt/daniel-hellden ... -ga-pa-el/
Tror att Nissan tjänar massor med pengar idag på Leaf försäljningen.
En 2013 Leaf Tekna kostade ny 369.090kr, då var batterier jätte dyra. Sedan dess har batteri priset mer än halverats.
Se bara vad Renault Zoe kostar, från 305.990kr.
Att en ny Leaf idag kostar från 397.000kr är bara hutlöst!
Och Sonos elbil kostar 25.500 euro och den har 650 liter bagage, solceller och drag!
2016 kom Opel Ampera. Kostade 299.000NOK i Norge.
Den sålde för bra, då höjde dom priset.
"Säljstart för Opel Ampera-e i Norge – elbilen kostar 299.000 kr"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 299000-kr/
Senast 2021 är elbilar billigare i inköp än fossilbilar.
"Stockholmstoppen: Din nästa bil måste gå på el.
Elbilsförsäljningen kommer snart att explodera i Sverige, vilket även innebär att andrahandsmarknaden kommer växa kraftigt de närmaste åren. Är man i köptagen bör man avvakta något år för att sedan gå direkt på el, skriver Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP).
Naturvårdverkets analys från 2017 gjorde bedömningen att break even-nivån för priset på en elbil kontra fossilbil skulle inträffa 2025, med andra ord skulle priset vid inköp av en nybil bli detsamma vid denna tidpunkt.
Men de nya uppdaterade prognoserna från, bland annat, Power Circle innebär att detta datum högst troligt kommer att inträffa redan nästa år eller 2021."
https://www.di.se/debatt/daniel-hellden ... -ga-pa-el/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.Geni87 skrev:Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.Zalman3 skrev:“Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.”taliz skrev:Det är knappast nått nytt med stora ord från VW eller andra avgasbilstillverkare.
Hur man än vänder och vrider på det så kan de inte ställa om på en natt, de måste fortsätta sälja miljontals avgasbilar i många år framöver.
Dvs de kan inte lansera en ”för bra” elbil.
Men som sagt blir det intressant att se vad dom presenterar och hur.
För snart 2 år sedan lanserades Nissan Leaf 40kWh Visia för 344.900kr.
Visia: 344 900kr
Acenta: 369 900kr
N-Connecta: 379 900kr
Tekna: 396 900kr
https://alltomelbil.se/elbilen-nissan-l ... fossilbil/
LRF gav 15 % i rabatt. På elbil.forum24.se surrades det om att vem som helst fick 14% i rabatt.
Efter rabatt och 60.000kr i stöd vet jag dom som fick ut en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.000kr netto i juli 2018.
“The price of the new Nissan LEAF in Japan will start at 3,150,360 yen.”($28,725)
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... fa3e0bf3b0
Men det blev ju för billigt. Nissan tog bort Visia modellen, nu kostar billigaste Leaf från 397.000kr.
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html
LRF rabatten sjönk dramatiskt.
“Nissan LEAF - elbil 40 kWh, 3% rabatt, 18 750 kr bonus”
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/
Så nu kostar den billigaste Nissan Leaf 40kWh 397.000kr minus rabatt, 366.340kr, minus 60.000kr i stöd, netto 306.340kr. Billigaste Leaf har alltså blivit rejält DYRARE sedan juli 2018.
Och Nissans VD Carlos Ghosn hamnade under mystiska omständigheter i fängelse.
Så det finns starka krafter som ser till att elbilar inte säljer allt för bra.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil.taliz skrev:Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.Geni87 skrev:Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Re: VW I.D
Hade jag påstått något annat menar du?Geni87 skrev:Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil.taliz skrev:Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.Geni87 skrev:Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Nej? Men läser du hela diskussionen förstår du nog.taliz skrev:Hade jag påstått något annat menar du?Geni87 skrev:Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil.taliz skrev:Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.Geni87 skrev:Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Re: VW I.D
"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/
Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/
Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.Zalman3 skrev:"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/
Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
Ja de är en tråkig utveckling att man måste förboka bilar, de var väl tesla som kom på denna idé.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Sant. Möjligtvis lite värre i VW's fall dock eftersom de har en helt annan växlingskurs på e-Golf jämför med deras fossilbilar.chaffis75 skrev:De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd