Men den kommer att kosta betydligt mer.Walker skrev:...då skulle jag avvakta e-Niro.LarsL skrev:Jag har ju hellre en KIA än en Fuskwagen eller Ajdå.Walker skrev:Vem vill ha en KIA Soul?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Ah såklartmati skrev:Eftersom man faktiskt lånar mindre för elbilen.
Men just den högre kontantinsatsen är ju lite missvisande. Det är nästan 30000kr mer och alla har inte råd med det.
Restvärdet baseras ju på fullt pris och kontantinsatsen likaså men skulden blir ju såklart
det som blir mellan restvärdet och fullt pris minus 60 tusen och kontantinsatsen
Fiffigt, kanske ska beställa en Tesla till? en demo såklart, det har vi ju lärt oss idag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
...sälja en 3 miljardersbil som inte finns?mati skrev:Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Det funkar bra att sälja saker som inte finns. Bevisligen. Vi behöver ju bara en enda kund som är lika korkad som rik. Utan att känna någon påstår jag att det finns många sådana. Och så tar vi det som kontantinsats för en elbil så då blir gratis.Walker skrev:...sälja en 3 miljardersbil som inte finns?mati skrev:Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Fast i nedersta beloppet läggs ju kontant delen tillbaka. Det du sparar på att betala kontant är räntan.mati skrev:Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
Re: VW I.D
Glädjedödare.LarsL skrev:Fast i nedersta beloppet läggs ju kontant delen tillbaka. Det du sparar på att betala kontant är räntan.mati skrev:Ja, och ju högre kontantinsats man betalar desto billigare blir den. Coolt. Jag har precis kommit på hur man kan ha råd med många elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Precis. Att förhindra utvecklingen går inte, antingen satsar man och hänger med alternativt lär man tappa marknadsandelar eller i värsta fall göra en Nokia. Men jag tror knappast att VW's mål till 2025 är satt i sten. VW har fabriker och pengar. De föredrar nog (förhoppningsvis) att ta några hundår med stora investeringar för att försöka behålla sina marknadsandelar. Tror också att det är det VW's uttalande "det kommer bli dyrare än väntat pga att konkurrenterna har hunnit så långt" handlar om.Toja skrev:Just detta kommer göra att Tesla samt kinesiska elbilstillverkare kommer växa dig ordentligt stora. Samt att ett flera euoropesika och amerikanska fosilbilstillverkare kommer gå i gravenmati skrev:Jag tror inte att tillverkarna vill sälja elbilar så billigt. Det måste fortfarande löna sig för kunderna att köpa en fossilbil. Och de kommer sannolikt att tillverkas många år till, troligen i långt större volymer än elbilar, ett bra tag framöver. Skulle elbilar bli så billiga och lika bra eller rentav bättre än fossilbilar skulle ingen människa med någorlunda vett i huvudet fortsätta köpa fossilbilar. Det har bilindustrin inte råd med. Då får man prissätta elbilarna så att det blir en lagom balans i försäljningssiffrorna mellan fossil- och elbilar. Och det innebär i sin tur att elbilar kommer att vara avsevärt dyrare än fossilerna.
Rent allmänt har jag som många lite svårt för VW efter dieselgate men samtidigt så verkar de också vara de som nu tar detta med elektrifiering på störst allvar av de stora. e-Tron var en väldigt positiv överraskning , Gillar Buzz skarpt, kommer reservera om priset är det rätta. Och når man i närheten av de ambitiösa prismålen med I.D (Neo) så tycker jag man kan vända lite på detta och istället fundera på vad de andra gör elektrifieringsmässigt. Toyota och deras självladdande bilar ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Jag gillar inte heller det de har gjort, dvs dieselgate. Vem gör det? Men jag ser det på ett annat sätt. Det skulle inte falla mig in att köpa en VAG-diesel, den saken är klar. Men om folk köper deras elbilar tvingas VW att tänka om. De gamla diesel-förespråkarna får då allt mindre inflytande, de unga och fräscha, som står för det nya, släpps fram.
Man kan lätt få intrycket att många har uppfattningen att alla som jobbar på VW är brottslingar eller nåt. Det är naturligtvis inte så. Det är några idioter i ledningen som saknar moral och som beter sig som de har gjort. Det är såklart förkastligt och de ska bannlysas och straffas enligt mig. Men jag tycker också att man måste ge företaget chansen att förnya sig. De har ändå både resurserna och kunskapen som krävs för att ställa om till eldrift. Och viljan finns ju, fast inte hos alla inom koncernen. Men om vi köper elbilarna så bevisar vi att de gamla onda bakåtsträvarna har fel.
Så ser jag det.
Man kan lätt få intrycket att många har uppfattningen att alla som jobbar på VW är brottslingar eller nåt. Det är naturligtvis inte så. Det är några idioter i ledningen som saknar moral och som beter sig som de har gjort. Det är såklart förkastligt och de ska bannlysas och straffas enligt mig. Men jag tycker också att man måste ge företaget chansen att förnya sig. De har ändå både resurserna och kunskapen som krävs för att ställa om till eldrift. Och viljan finns ju, fast inte hos alla inom koncernen. Men om vi köper elbilarna så bevisar vi att de gamla onda bakåtsträvarna har fel.
Så ser jag det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Det är företagskultur och inte människorna i sig. Därför undviker jag produkter från VAG, att vara bedrägliga ingår i deras företagskultur.
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW I.D
LarsL skrev:Det är företagskultur och inte människorna i sig. Därför undviker jag produkter från VAG, att vara bedrägliga ingår i deras företagskultur.
Lite samma har långt innan detta fått mig att undvika Toyota då de flera gånger har gjort utspel som varit ämnade att lura kunderna. Senast nu självladdande bilar, tidigare reklam för att de hade bäst resultat på bilprovningen samtidigt som de erbjöd ägarna gratis för kontroll av bilarna innan besiktning. De vill luras!
Intressant faktiskt hur Toyota ställer sig eller var de vill stå??
Nu handlar ju inte tråden just om dem men jag försökte hitta uppgifter så sent som igår vilka planer de har framöver?
De är ju ett gigantiskt företag men märkligt nog hittar jag inga som helst elbils-planer/projekt någonstans?
För övrigt sammanfattar ni ganska bra intrycken av VW’s upplägg för kommande modeller.
Som någon skrev så ligger ju ”dieselgate” - röken kvar länge även efter verkliga relevanta el-bilar når konsumenten.
Hepp!
Re: VW I.D
Det är möjligt, jag vet inte. Men även en företagskultur kan utgå ifrån ledningen. På samma sätt som en annan ledning kan ändra på den. Det går inte över natt, men det går.LarsL skrev:Det är företagskultur och inte människorna i sig.
När jag jobbade hos Volvo som konsult var jag förvånad över deras tämligen märkliga företagskultur. Det pratades bara skit om företaget, ingen trodde på produkterna de sålde. Allting skylldes på Ford som då var ägaren.
När Geely köpte Volvo och ledningen byttes ut ändrades tongångarna plötsligt. Det var ganska roligt att se faktiskt.
På samma sätt tror jag att VW kan få nytt självförtroende när de inser att de faktiskt kan bygga riktigt miljövänliga bilar utan att behöva fuska.
Men det är kanske önsketänkande från min sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jag tror att både mati och LarsL har vettiga synpunkter. Företagskultur är verkligen något som kan sitta i väggarna och traderas när personalen byts ut men en medveten strategi från ledningen kan göra susen.
Jag har en sådan upplevelse från en helt annan miljö: Jag har varit egenföretagare och renoverat fönster. Jag och några kollegor gjorde ett jobb i en gammal fastighet i centrala Stockholm som samtidigt renoverades och man inredde vinden till en lägenhet osv. När vi började jobba där så var det ingenting i jargongen bland byggjobbarna som jag reagerade på, men en dag byttes det platschef. Den förre och den tillträdande var ungefär i samma ålder, men som i ett trollslag ändrades attityden hos många av dem och plötsligt skämtades det både sexistiskt och rasistiskt på arbetsplatsen och den nye platschefen var naturligtvis en av dem som bidrog. Jag hörde bl.a. denna ordväxling mellan platschefen (PC) och en byggjobbare (BJ):
BJ: Har nån sett hammaren?
PC: Här, varsågod.
BJ: Tack!
PC: Du kan få suga av mig sen.
Förkortningen BJ fick plötsligt en helt annan innebörd!
Jag har en sådan upplevelse från en helt annan miljö: Jag har varit egenföretagare och renoverat fönster. Jag och några kollegor gjorde ett jobb i en gammal fastighet i centrala Stockholm som samtidigt renoverades och man inredde vinden till en lägenhet osv. När vi började jobba där så var det ingenting i jargongen bland byggjobbarna som jag reagerade på, men en dag byttes det platschef. Den förre och den tillträdande var ungefär i samma ålder, men som i ett trollslag ändrades attityden hos många av dem och plötsligt skämtades det både sexistiskt och rasistiskt på arbetsplatsen och den nye platschefen var naturligtvis en av dem som bidrog. Jag hörde bl.a. denna ordväxling mellan platschefen (PC) och en byggjobbare (BJ):
BJ: Har nån sett hammaren?
PC: Här, varsågod.
BJ: Tack!
PC: Du kan få suga av mig sen.
Förkortningen BJ fick plötsligt en helt annan innebörd!
Re: VW I.D
Lite mer info:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
Här pratat man om 3 versioner (storlek på batteriet):
Bas - 33 mils räckvidd
Mellan - med närmare 45 mils räckvidd
Topp - ej bestämt ännu
Batteristorlekar:
Man kommer att minska antalet versioner kraftigt jämfört med fossilbilar (Golf):
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
Här pratat man om 3 versioner (storlek på batteriet):
Bas - 33 mils räckvidd
Mellan - med närmare 45 mils räckvidd
Topp - ej bestämt ännu
Batteristorlekar:
Mellanversionen bör i så fall få ett batteri på ~65 kWhAuto Express understands that the most modest I.D. hatch will get a 48kWh battery and that it will be available for the price of a well-specced diesel Golf - or around £27,500 after the UK government’s plug-in vehicles grant is applied.
Man kommer att minska antalet versioner kraftigt jämfört med fossilbilar (Golf):
27 rena elbilsmodeller till 2022:“There will still be enough versions of I.D.,” he told us, “but it will be much less complex, yes. You’ll still be able to choose different colours and specs of seats, but you won’t get the thousands of permutations that come with, say, a combustion-engined Golf. Complexity costs, and you have to remember that our goal with I.D. is Electric for All.”
Imponerande om de når dit.VW says that across the wider group - so including its own brand plus SEAT, Audi and Skoda - it expects 27 pure-electric MEB models to be on sale by the end of 2022.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW I.D
Blir lite konfunderad över prisuppgifterna. I de svenska medierna säger man att den ska kosta "under €25000", men i den här brittiska källan:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
säger man £27500 efter den brittiska miljöbonusen som är på £4500=£32000 vilket är ungefär det samma i Euro.
Undrar vem som missuppfattat priserna?
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
säger man £27500 efter den brittiska miljöbonusen som är på £4500=£32000 vilket är ungefär det samma i Euro.
Undrar vem som missuppfattat priserna?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Jag har hört lite olika siffror. Det som som håller som rimligast är att den som kommer först skall kosta som en välutrustad diesel Golf.(det är ett uttalande från VW) Det tolkar jag som strax över 400k innan rabatter. Det dom också sagt är att på sikt (2025) skall dom komma ner till/under €25000. Det är ju idag rimligt att E-golfens ersättare kommer kosta ungefär samma och få lite bättre prestanda över allt.Jerker skrev:Blir lite konfunderad över prisuppgifterna. I de svenska medierna säger man att den ska kosta "under €25000", men i den här brittiska källan:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
säger man £27500 efter den brittiska miljöbonusen som är på £4500=£32000 vilket är ungefär det samma i Euro.
Undrar vem som missuppfattat priserna?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Henrik Torphammar skrev:Jag har hört lite olika siffror. Det som som håller som rimligast är att den som kommer först skall kosta som en välutrustad diesel Golf.(det är ett uttalande från VW) Det tolkar jag som strax över 400k innan rabatter. Det dom också sagt är att på sikt (2025) skall dom komma ner till/under €25000. Det är ju idag rimligt att E-golfens ersättare kommer kosta ungefär samma och få lite bättre prestanda över allt.Jerker skrev:Blir lite konfunderad över prisuppgifterna. I de svenska medierna säger man att den ska kosta "under €25000", men i den här brittiska källan:
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... tric-hatch
säger man £27500 efter den brittiska miljöbonusen som är på £4500=£32000 vilket är ungefär det samma i Euro.
Undrar vem som missuppfattat priserna?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Ja sen kanske dom gör som Tesla. Släpper bara det större batteriet på 64kwh med räckvidd på 55mil och med en högre utrstnings nivå i första produktions svepet. Senare 2021 kanske dom billigare modellerna kommer. En e-golf kostar ju ca 400.000kr. Kan tänka mig att vw. I.D neo ligger i samma pris men med mera standarsutrustming och allt mycker mera nytt och modernt i..
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: VW I.D
Nu har Volkswagen släppt lite info om deras framtidplaner, så här skriver de dem i punktform.
150 000 elbilar år 2020 känns väldigt lågt ifall de även ska inkludera både ID, eTron, Taycan mfl om de nu pratar om alla elbilar och inte MEB plattformen vilket de verkar. I slutet av 2016 sa Christian Senger som var(är?) ansvarig för elektsisk mobilitet att de skulle vara först till en miljon elbilar. Om Tesla sålde mer än hälften så många elbilar förra kvartalet som Volkswagen planerar göra under hela 2020 så känns det som ett skämt. Att de dessutom inte ska tillverka mer än 1 miljon elbilar 2025 trots att de tidigare sagt att målet var 2-3 miljoner(?) får mig att undra vilket år Volkswagen ska passera Tesla. Visst, Tesla kommer inte komma upp i en miljon 2020 som de tidigare sagt är deras mål men tror att det blir tidigare än 2025 om nu fabriken i Kina är på gång. Vilket år kommer Volkswagen passera Tesla i försäljningsvolym av rena elbilar, 2025, 2030, 2035?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-miljon/
https://insideevs.com/vw-electric-car-1-million-2025/The ID. family is set to make e-cars affordable for millions of people. The first vehicles of this new generation of e-cars will make their debut in 2020.
A global sales volume of 150,000 e-cars is planned for 2020, set to rise to more than one million by 2025
100 percent electric: The ID. family is based on the modular electric drive toolkit (MEB), specifically developed for electric vehicles
No compromises: The ID. family pushes the boundaries of e-mobility in terms of range, interior space and dynamics
The first wave across all Volkswagen brands will include around 10 million global e-cars based on MEB technology
The ID. family will feature new E3 end-to-end electronics architecture and a new operating system called vw.OS
The battery’s modular layout allows scalable ranges from about 200 to 340 miles
Volkswagen is investing nearly 7 billion dollars into e-mobility, 1.5 million of which is budgeted for component production plants in Braunschweig, Salzgitter and Kassel
Volkswagen is a member of Ionity, a joint venture working to develop and expand the network of charging stations on highways throughout Europe
150 000 elbilar år 2020 känns väldigt lågt ifall de även ska inkludera både ID, eTron, Taycan mfl om de nu pratar om alla elbilar och inte MEB plattformen vilket de verkar. I slutet av 2016 sa Christian Senger som var(är?) ansvarig för elektsisk mobilitet att de skulle vara först till en miljon elbilar. Om Tesla sålde mer än hälften så många elbilar förra kvartalet som Volkswagen planerar göra under hela 2020 så känns det som ett skämt. Att de dessutom inte ska tillverka mer än 1 miljon elbilar 2025 trots att de tidigare sagt att målet var 2-3 miljoner(?) får mig att undra vilket år Volkswagen ska passera Tesla. Visst, Tesla kommer inte komma upp i en miljon 2020 som de tidigare sagt är deras mål men tror att det blir tidigare än 2025 om nu fabriken i Kina är på gång. Vilket år kommer Volkswagen passera Tesla i försäljningsvolym av rena elbilar, 2025, 2030, 2035?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-miljon/
Re: VW I.D
I en artikel som nämnts här tidigare så säger de
Antar att 180k då är e-Tron mm. 330k är fortfarande inte speciellt imponerande för en biltillverkare i VW's storlek men vid det laget har kanske marknaden tagit över och börjat bestämma takten.Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Okej, så då kanske målet för 2025 är 2-3 miljoner från koncernen och 1 miljon av dessa är Volkswagen.Laban skrev:I en artikel som nämnts här tidigare så säger de
Antar att 180k då är e-Tron mm. 330k är fortfarande inte speciellt imponerande för en biltillverkare i VW's storlek men vid det laget har kanske marknaden tagit över och börjat bestämma takten.Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.
Re: VW I.D
Som jag tolkar det ja. Det blir som intressant är väl om någon vid det laget är intresserad av att köpa en bensin/dieselbil. Eller om den gränsen nås tidigare än så.vigge50 skrev:Okej, så då kanske målet för 2025 är 2-3 miljoner från koncernen och 1 miljon av dessa är Volkswagen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
De gör som vanligt det gamla misstaget att de underskattar marknaden. Avsiktligt eller oavsiktligt. Samtidigt tittar de nog mest på sin hemmamarknad Tyskland, och där tror jag faktiskt att det är realistiskt. Det kommer ta tid innan folk börjar köpa elbilar där nere. De är i princip inte billigare i drift än en dieselbil, och så länge inköpspriset inte är nere på samma nivå som en dieselbil kommer gemene man inte vilja byta. Det finns ju ingen anledning. Så enkelt är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14