VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav LarsL » 07 okt 2018 14:33

Walker skrev:Är det många här inne som tror att man bygger en fabrik (med fungerande produktionslina som spottar ut 100-tusentals bilar) på en kafferast?
... det låter lixom så enkelt. ”vi bygger en fabrik”
Min erfarenhet är att de har problem att bygga och leverera bilar i färdiga fabriker med färdiga produktionslinor. Bara att få grejer från underlev kan vara gigantiska problem...
Mvh ”en som fick vänta månader på ett panoamatak får några år sedan”

Det blir mycket värre om man inte vill eller försöker. Det kommer ta enormt lång tid om man inte gör det. Kineserna inser att de kan ta stora marknadsandelar och de kommer inte ligga och vila om ingen annan gör något. Kolla på BYD på buss sidan.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav vigge50 » 07 okt 2018 15:23

Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... c-vehicles
vigge50

Inläggav Laban » 07 okt 2018 18:16

vigge50 skrev:Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

Redan till 2020 ska de alltså ha två olika typer av motorer för AWD, en (bakre) optimerad för effektivitet (PM), en för pris. De kommer att stödja OTA för att ge ökad "teknisk önskvärdhet". De kommer också att ha olika storlekar på batteripacket med tillhörande prestandaskillnad. Där snackar vi om att ligga i framkant..
Laban

Inläggav Teslaägare Smutt » 07 okt 2018 18:18

Laban skrev:
vigge50 skrev:Nu säger Volkswagen att deras nya MEB plattform är den första plattformen i världen för riktig massproduktion av elbilar.

Redan till 2020 ska de alltså ha två olika typer av motorer för AWD, en (bakre) optimerad för effektivitet (PM), en för pris. De kommer att stödja OTA för att ge ökad "teknisk önskvärdhet". De kommer också att ha olika storlekar på batteripacket med tillhörande prestandaskillnad. Där snackar vi om att ligga i framkant..

Om dom får tag på billiga batterier,tycker vi borde sett fler påbörjade fabriker
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Leo » 07 okt 2018 18:35

VW hade väl säkrat kontrakt på batterier för 48miljarder € om jag minns rätt. Så tillgång till batterier har man ju löst även utan egna fabriker.
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
e-Golf-18 (2400mil)
Reserverad Model 3
Tidigare X100D-17 1500mil
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Laban » 07 okt 2018 19:31

Leo skrev:VW hade väl säkrat kontrakt på batterier för 48miljarder € om jag minns rätt. Så tillgång till batterier har man ju löst även utan egna fabriker.

Men det är inte 48 miljarder € batterier som bara ligger på lager och väntar på att levereras. Fabrikerna är inte byggda ännu så jag gissar på att det är rätt hårt styrt när det gäller årtal och antalet GWh/år.
Laban

Inläggav Walker » 07 okt 2018 19:46

Laban skrev:
Leo skrev:VW hade väl säkrat kontrakt på batterier för 48miljarder € om jag minns rätt. Så tillgång till batterier har man ju löst även utan egna fabriker.

Men det är inte 48 miljarder € batterier som bara ligger på lager och väntar på att levereras. Fabrikerna är inte byggda ännu så jag gissar på att det är rätt hårt styrt när det gäller årtal och antalet GWh/år.

Det är just det som är problemet. Även biltillverkare har bara 24 tim/dygn och 7 dagar/vecka. Att bygga en hel fabrik från grund till färdig, fungerande produktion tar sin tid.
Är det btw någon som siktat någon enda mula på en Neo i trafik? Har det siktats något enda ex uppe i Arjeplog?
Jag hoppas att de får fram kärror, men jag tror inte på jultomten.
Walker

Inläggav chaffis75 » 08 okt 2018 08:12

Walker skrev:
Laban skrev:

Det är just det som är problemet. Även biltillverkare har bara 24 tim/dygn och 7 dagar/vecka. Att bygga en hel fabrik från grund till färdig, fungerande produktion tar sin tid.
Är det btw någon som siktat någon enda mula på en Neo i trafik? Har det siktats något enda ex uppe i Arjeplog?
Jag hoppas att de får fram kärror, men jag tror inte på jultomten.

Biltillverkare idag sätter ofta en "gammal" kaross på nya bilar, skulle inte förvåna mig om de kör omkring ett gäng passater eller golfar som i själva verket är Neo under skalet.

Sen vad de gäller att "föröka", jo jag tror VW försöker däremot är VW är inte riktigt lika snackiga som Tesla utan jag tror mycket där skev i de dolda. Vad de gäller batteri fabriker så skulle de inte förvåna mig om de byggs en massa i Korea eller andra länder som de inte pratas om men visst kan jag hålla med man undrar lite var fabrikerna för batterier finns. Jag tror också att VW kanske inte vill tillverka hur många bilar som helst från "start" av MEB, de måste ha lite lärotid och se hur marknaden tar emot deras bil. Jag hoppas dock att de har planer på att kunna öka produktions takten snabbare än deras nuvarande plan men de är nog få som känner till de exakta planerna för de.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Leo » 08 okt 2018 21:05

VW fokuserar på att få batteriproduktionen ihop med LG att funka som planerat. När man nu börjar planera volymökning 2020-2025.

https://electrek.co/2018/10/08/vw-task- ... v-ramp-up/
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
e-Golf-18 (2400mil)
Reserverad Model 3
Tidigare X100D-17 1500mil
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 08 okt 2018 22:20

Sista meningen säger allt. Men vad kan man tro om ett företag som gasar apor?
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon