mati skrev:Jag har gjort ett litet experiment idag när sambon åkte iväg till jobbet. Jag stod ca 10m ifrån garaget och vände mig bort, bara för att se (eller inte se) om jag kan uppfatta bilen. Och jag kan säga att det är inga som helst problem om man inte är också döv samtidigt. Så fort bilen har startats börjar fläktar och AC att snurra, bromsen släpper, däcken gnisslar mot underlaget osv. Det låter visst och man hör bilen rulla. Och då backar man ändå i snigelfart. Jag hade inga som helst problem att känna av bilens position. Och då har jag inte samma tränade öra som de flesta synskadade har. Sen när den var uppe på vägen och körde iväg så blev det omederbart ett tydligt däckljud. Visst är det tyst. Men det är inte ohörbart på något vis. Visst kan man missa det när det står en vrålande stridsvagn bredvid och dånar. Men istället för att försöka låta mer, vilket ändå troligen inte hjälper, skulle man kanske försöka att få ner ljudvolymen bland alla andra. Och det har ju biltillverkarna försökt och delvis lyckats väldigt bra. Och alla tyckte att det var bra och nödvändigt. Nu när bilarna är tysta är det plötsligt fel och de ska låta igen.
Ja det här är väl egentligen ett icke-problem.
Själv har jag kört elhybrid och det var sällan (framåt) några bekymmer i typ gathörn, även under mörker.
Strålkastare, blinkers och alla andra ljuseffekter hjälper, så länge man kör framåt.
Betydligt svårare bakåt.
Att backa genom folksamlingar i gatutörn är inte roligt.
Så man kan ju då ställa sig frågan varför det är så viktigt ha ljud framåt.
Och när vi tänker efter. Var det samma debatt när man började med lastbilars varningsljud vid backning när det infördes?
Kunde man inte lagt kraven på just varningsljudet i backning på elbil?
- Typ?
Men det blir svårt när många kockar och ”regel-värken” sätter in?