Zalman3 skrev:
Blir intressant att se om de allt lägre tillverkningskostnaderna, hamnar i fickorna på biltillverkarna.
Monroe hävdar ju att en Tesla 3 kostar 159.000kr att tillverka, gissar att en Tesla S kostar under 200.000kr att tillverka och att de har mycket stor vinst idag
på S och X modellerna.
Vill bara säga att det där är en monumental tankevurpa att titta på tillverkningskostnader enbart. De har givetvis ett stort antal kostnader utöver tillverkningskostnader för att driva runt verksamheten, inklusive, men inte begränsat till:
- forsknings- och utvecklingskostnader (bilarna uppfinner sig inte själva från tomma intet) - inklusive omvägar och misslyckanden
- investeringar i tillverkningskapacitet (gigafactory och vanliga fabriker)
- logistikkostnader
- sälj- och serviceorganisationen
- reservdelshållning och logistik
- reservationer för garantiåtaganden
- overhead (finanssvdelningsr, it, Hr, ...)
Osv, osv.
Det gör att de måste ha en stor ”vinst” per såld bil, annars går inte helheten ihop. Att få upp volymer sedan handlar ju strikt om att ändra relationen mellan dessa rätt tunga poster och tillverkningskostnaden så att saker går runt. De lägre tillverkningskostnaderna kommer att hamna ”i fickorna på biltillverkarna” tills dess ekvationen går ihop och de börjar konkurrera med varandra med priset - marknadsekonomi....
Man ser ofta samma feltänk vad gäller ex. Mobiltelefoner (”men ifixit gjorde ju en teardown av iPhone X, den kostar ju bara X i tillverkning, så varför tar stygga Apple X*4 för den?”)...