I kalkylen fattas bussar,lastbilar,färjor,flygplan,motorcyklar,båtar och massa annat. Det är klart att man kommer öka elförbrukningen i framtiden.Niklas Z skrev:Artikelförfattarna gör ett extremt antagande:spacemoose skrev:Såg precis en gammal artikel som valsade runt på fb. Någon som har koll på beräkningarna och om de går att slå hål på?
https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
"Antag att det en kall vinternatt står 2,5 miljoner elbilar på laddning, och att vardera drar ca 2 kW (10 A vid 230 V). Den erforderliga effekten är då 5 miljoner kilowatt eller 5 000 MW, vilket momentant motsvarar drygt 5 stora kärnkraftverk."
En genomsnittlig bil körs 4 mil per dag. Med lite extra marginal för värmning på vintern kan vi anta att den förbrukar 10 kWh. Om man då laddar med 2 kW skulle det alltså behövas runt 5 h. Det går säkert att med prisskillnader över dygnet m m få majoriteten av bilarna att ladda mer utspritt över tid och att utnyttja tider då annan elförbrukning är låg.
Utan kärnkraft inga elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Det tror jag också, men det kvarstår att antagandet att så många laddar samtidigt är osannolikt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Precis men samtidigt vet vi inte och kommer aldrig få veta om detta inträffar.Niklas Z skrev:Det tror jag också, men det kvarstår att antagandet att så många laddar samtidigt är osannolikt.
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Visst laddningen är enkel att tidsförskjuta. Men ”förvärmningen av kupe’n” som alla vi elbilsägare propagerar för sker nog ganska samtidigt. Där effekten ofta behöver vara 3,5-5kW för att en bil ska bli varmt hyfsat snabbt.
Dock har ju även idag många elektrisk motor&kupe-värmare som står på 1-3 timmar på morgonen men då är det ofta 1,3-2,3kW.
Sen att spisar, brödrostar, VV-beredare, Micro, kaffekokare körs samtidigt är ju liksom ”som förr”.
Hm, powerwall är nog också en framtidsbransch på många ställen i världen ihop med solceller, eller så vore det bra med en alternativ planet att åka till...
Dock har ju även idag många elektrisk motor&kupe-värmare som står på 1-3 timmar på morgonen men då är det ofta 1,3-2,3kW.
Sen att spisar, brödrostar, VV-beredare, Micro, kaffekokare körs samtidigt är ju liksom ”som förr”.
Hm, powerwall är nog också en framtidsbransch på många ställen i världen ihop med solceller, eller så vore det bra med en alternativ planet att åka till...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Varför behöver en elbil mer effekt för att förvärma kupén än vad en fossilbil med elektrisk kupévärmare kräver?
OK att det finns mer effekt tillgänglig i elbilen, eftersom den kan ta ström ur batteriet, eller vara ansluten till rejälare uttag, t ex 16 A trefas. Kupévärmare brukar vara anslutna till 10 A enfas, så där finns naturligtvis ett tak för effektbehovet. Men om elbilen laddar med högre effekt räcker det med kortare tid och då minskar risken för samtidig laddning i motsvarande grad.
OK att det finns mer effekt tillgänglig i elbilen, eftersom den kan ta ström ur batteriet, eller vara ansluten till rejälare uttag, t ex 16 A trefas. Kupévärmare brukar vara anslutna till 10 A enfas, så där finns naturligtvis ett tak för effektbehovet. Men om elbilen laddar med högre effekt räcker det med kortare tid och då minskar risken för samtidig laddning i motsvarande grad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Men Tesla förvärmningen behöver bara stå på i 10-15 minuter, och med "rätt" elpris blir det så.
Angående 5000MW så har Sverige en dipp i konsumtion på ca 5000MW i 5 timmar varje natt sommar som vinter. Senaste vintern var det också rejält låga priser många nätter.
Men i år tror jag elbolagen säljer av vattenenergin nu så de inte blir sittande med svarte Petter under vinternätterna
Angående 5000MW så har Sverige en dipp i konsumtion på ca 5000MW i 5 timmar varje natt sommar som vinter. Senaste vintern var det också rejält låga priser många nätter.
Men i år tror jag elbolagen säljer av vattenenergin nu så de inte blir sittande med svarte Petter under vinternätterna
ms 76132 "Eleamore"
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Att 2,5 miljoner elbilar skulle ladda samtidigt i Sverige ligger ligger isåfall långt fram i tiden.
Men vi får hoppas att få är fallet om 10 år.
Då ser Sveriges elförsörjning annorlunda ut än nu.
Jag tror att allt fler kommer ha solceller med batterilagring.
Fler vindkraftverk
Alla vattenverk har förmodligen bytt till effektivare turbiner. Dom som finns nu är riktigt gamla och ineffektiva.
Men vi får hoppas att få är fallet om 10 år.
Då ser Sveriges elförsörjning annorlunda ut än nu.
Jag tror att allt fler kommer ha solceller med batterilagring.
Fler vindkraftverk
Alla vattenverk har förmodligen bytt till effektivare turbiner. Dom som finns nu är riktigt gamla och ineffektiva.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Ja exakt, och då bör det vara relativt enkelt att styra laddningen till den delen av dygnet.12man skrev:Men Tesla förvärmningen behöver bara stå på i 10-15 minuter, och med "rätt" elpris blir det så.
Angående 5000MW så har Sverige en dipp i konsumtion på ca 5000MW i 5 timmar varje natt sommar som vinter. Senaste vintern var det också rejält låga priser många nätter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Förvärmningen behöver ju ske i hyfsat nära anslutning till avresetidpunkten.
En elbils kupe ”behöver” inte mer effekt MEN tack vare laddboxar/CEE-uttag som ofta kan ge högre effekt så krämar de ofta på mer under kortare tid.
På vanliga el-motorvärmare begränsas de i princip alltid av att de är anslutna till 6A eller 10A schucko. Vilket istället gör att man behöver köra de klart längre tid för att få varm bil.
Sen har ju i princip ”alla elbil” inbyggd kupevärmare som std där ägarna till fossilbilarna måste bekosta det extra.
Totalt gör nog det här att fler använder de (std) och fler krämar på med mer effekt (wallbox/CEE-anslutna) under kortare tid.
=vilket totalt gör att effektbehovet nog lär öka (jmf med tidigare med fossilbilar) när ”Sverige vaknar på morgonen ungefär samtidigt”
Visst har vi stora bilbatterier kan vi ju ta energin därifrån på morgonen ELLER införa stora incitament (tidsstyrd tariff) för att de flesta ska anstränga sig lite extra för att undvika att utnyttja max effekt när det är bekvämast så att säga. Alternativt ”smarta system/abbonemang” som styr/begränsar effekten utifrån varje morgons unika förutsättningar på olika ställen.
En elbils kupe ”behöver” inte mer effekt MEN tack vare laddboxar/CEE-uttag som ofta kan ge högre effekt så krämar de ofta på mer under kortare tid.
På vanliga el-motorvärmare begränsas de i princip alltid av att de är anslutna till 6A eller 10A schucko. Vilket istället gör att man behöver köra de klart längre tid för att få varm bil.
Sen har ju i princip ”alla elbil” inbyggd kupevärmare som std där ägarna till fossilbilarna måste bekosta det extra.
Totalt gör nog det här att fler använder de (std) och fler krämar på med mer effekt (wallbox/CEE-anslutna) under kortare tid.
=vilket totalt gör att effektbehovet nog lär öka (jmf med tidigare med fossilbilar) när ”Sverige vaknar på morgonen ungefär samtidigt”
Visst har vi stora bilbatterier kan vi ju ta energin därifrån på morgonen ELLER införa stora incitament (tidsstyrd tariff) för att de flesta ska anstränga sig lite extra för att undvika att utnyttja max effekt när det är bekvämast så att säga. Alternativt ”smarta system/abbonemang” som styr/begränsar effekten utifrån varje morgons unika förutsättningar på olika ställen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Ja precis. Det blir i stort sett samma energi som tas ut från batteriet under en kvart istf. från elnätet. Batteriet kan sedan laddas under flera timmar nästa natt och sprida ut effekten ordentligt.Leo skrev:Förvärmningen behöver ju ske i hyfsat nära anslutning till avresetidpunkten.
...
Visst har vi stora bilbatterier kan vi ju ta energin därifrån på morgonen
Det blir ju mera "synligt" och batterinivån sjunker men det är nog ändå bästa alternativet. De flesta verkar ändå föredra att energiåtgången är "osynlig" via nätkabeln...
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Många av dessa beräkningar bygger på att samhället ökar och fler kör bil etc. Helt rimligt.
Men jag tycker det vore intressant att jämföra och kalkylera hur många mil det körs totalt per dag och hur mycket det motsvarar i energi och hur det ska ersättas från kärnkraft / solceller etc
Men jag tycker det vore intressant att jämföra och kalkylera hur många mil det körs totalt per dag och hur mycket det motsvarar i energi och hur det ska ersättas från kärnkraft / solceller etc
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Jo, men förvärmer man med t ex 4 kW så lär det räcka med 10-15 minuter. Och folk lämnar hemmet utspritt på ett par timmar i alla fall under morgonen.Leo skrev:Förvärmningen behöver ju ske i hyfsat nära anslutning till avresetidpunkten.
En elbils kupe ”behöver” inte mer effekt MEN tack vare laddboxar/CEE-uttag som ofta kan ge högre effekt så krämar de ofta på mer under kortare tid.
På vanliga el-motorvärmare begränsas de i princip alltid av att de är anslutna till 6A eller 10A schucko. Vilket istället gör att man behöver köra de klart längre tid för att få varm bil.
Sen har ju i princip ”alla elbil” inbyggd kupevärmare som std där ägarna till fossilbilarna måste bekosta det extra.
Totalt gör nog det här att fler använder de (std) och fler krämar på med mer effekt (wallbox/CEE-anslutna) under kortare tid.
=vilket totalt gör att effektbehovet nog lär öka (jmf med tidigare med fossilbilar) när ”Sverige vaknar på morgonen ungefär samtidigt”
Visst har vi stora bilbatterier kan vi ju ta energin därifrån på morgonen ELLER införa stora incitament (tidsstyrd tariff) för att de flesta ska anstränga sig lite extra för att undvika att utnyttja max effekt när det är bekvämast så att säga. Alternativt ”smarta system/abbonemang” som styr/begränsar effekten utifrån varje morgons unika förutsättningar på olika ställen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Utan kärnkraft inga elbilar
Det är en myt att gamla vattenkraftturbiner är ineffektiva. Snarare är det tvärtom. Redan dom som installerades för över 100 år sedan hade en verkningsgrad på över 90 procent.Toja skrev:Att 2,5 miljoner elbilar skulle ladda samtidigt i Sverige ligger ligger isåfall långt fram i tiden.
Men vi får hoppas att få är fallet om 10 år.
Då ser Sveriges elförsörjning annorlunda ut än nu.
Jag tror att allt fler kommer ha solceller med batterilagring.
Fler vindkraftverk
Alla vattenverk har förmodligen bytt till effektivare turbiner. Dom som finns nu är riktigt gamla och ineffektiva.
När man nu byter ut gamla turbiner och generatorer så höjs verkningsgraden med 1,5 - 2,0 procent. En stor vinnare på moderniseringen är annars miljön eftersom oljan som används för att smörja turbinnavet i gamla turbiner nu ersätts med vatten.
Installerat 13,2 kWp solceller