PHEV - Med bra markfrigång
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: PHEV - Med bra markfrigång
Ah tackar!
Då den säkerligen kommer köras av mig (frugan släpper ytterst sällan min i3s...) så kanske man kan ha en äldre ändå. Har ju kört prius helt utan värme då och då på vintern så det är en liten uppoffring för att slippa höra motorn gå
//Benke
Då den säkerligen kommer köras av mig (frugan släpper ytterst sällan min i3s...) så kanske man kan ha en äldre ändå. Har ju kört prius helt utan värme då och då på vintern så det är en liten uppoffring för att slippa höra motorn gå
//Benke
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: PHEV - Med bra markfrigång
Är det verkligen ett problem att bilen drar 1 liter mer i månaden under vintern? Haft ett flertal ”pluggisar” och de har alla landat på mellan 0,1-0,2 liter/mil över tid beroende på körsträckor/behov/laddmöjligheter etc.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: PHEV - Med bra markfrigång
Absolut inte. Bilen kommer mest stå ändå och köras max nån gång i veckan. Mest en principsak
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: PHEV - Med bra markfrigång
Passar då på att fråga en erfaren phevförare, nå tips på vad jag ska leta efter för bil?gellerstam skrev:En kompis hittade en box på https://evtun.com/phev-box.html som gör i princip samma sak som EV knappen gör på nyare bilar.
Sen hjälper det MYCKET om man sänker temperaturen i bilen till under 20 grader då startar motorn inte alls lika ofta.
Min erfarenhet av två Outlanders och 16000mil ....
Stor stereo och rattvärme jag med på önskelistan men mer?
Fjärrstyra värmen verkar göras via wi-fi. Måste man då byta wi-fi i telefonen. Innan man tex kan slå värmen?
//Benke
Re: PHEV - Med bra markfrigång
För outlandern är det är inte en liter mer i månaden utan snarare 20 liter eller mer. Outlandern förbrukar en halvliter bensin varje kallstart, helt i onödan om man har t.ex 2 mil till jobbet, batteriet är halvfullt när man kommer hem på kvällen, för att den kört första milen på bensin istället för el, båda vägarna.GreenMachine skrev:Är det verkligen ett problem att bilen drar 1 liter mer i månaden under vintern? Haft ett flertal ”pluggisar” och de har alla landat på mellan 0,1-0,2 liter/mil över tid beroende på körsträckor/behov/laddmöjligheter etc.
Plus att motoroljan slits oerhört, genom att motorn kallstartas och sedan inte körs ordentligt varm.
Kolla på t. ex. Spritmonitor.de, den verkliga inrapporterade förbrukningen, vintermånaderna.
Jag hade 2017 års modell innan 3an. Funkade bra att tvångsköra 3-4 mil på el med EV-knappen intryckt, även i januari. Utan EV-knappen intryckt startade motorn direkt man backat ur garaget, ut i kylan. Även om man bara skulle till ICA...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: PHEV - Med bra markfrigång
Har TS kollat på Kia Niro Plug-In
Trevlig bil går att köra helt på El ( utan värme ) 3-5 mil på laddat batteri
Förbrukning på långresa motorväg mm i hastigheter + moms hamnar på 0,3-0,4
Den är framhjulsdriven och en crosover så den är högre än vanlig bil typ som volvos croscountry modeller
Trevlig bil går att köra helt på El ( utan värme ) 3-5 mil på laddat batteri
Förbrukning på långresa motorväg mm i hastigheter + moms hamnar på 0,3-0,4
Den är framhjulsdriven och en crosover så den är högre än vanlig bil typ som volvos croscountry modeller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
PHEV - Med bra markfrigång
Frugan har en snäv önskelista:
Suv (hon vill sitta högt)
4wd
Stort bagage (körs hockeytrunkar ofta)
Dragkrok
Jag vill ha en laddbar bil och inte för nå mycket mer än 200”-240” och då ör väl utbudet rätt begränsat?
//Benke
Suv (hon vill sitta högt)
4wd
Stort bagage (körs hockeytrunkar ofta)
Dragkrok
Jag vill ha en laddbar bil och inte för nå mycket mer än 200”-240” och då ör väl utbudet rätt begränsat?
//Benke
Re: PHEV - Med bra markfrigång
e5m1r skrev:Har TS kollat på Kia Niro Plug-In
Trevlig bil går att köra helt på El ( utan värme ) 3-5 mil på laddat batteri
Förbrukning på långresa motorväg mm i hastigheter + moms hamnar på 0,3-0,4
Den är framhjulsdriven och en crosover så den är högre än vanlig bil typ som volvos croscountry modeller
Min son har en sån o han e nöjd. Kör på 0,2 i genomsnitt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: PHEV - Med bra markfrigång
Du skulle ha köpt min som jag nu byter in hos Tesla ... En fullsmetad Business med lite extra. Men den ligger strax över er budget.benke_berguv skrev:Passar då på att fråga en erfaren phevförare, nå tips på vad jag ska leta efter för bil?gellerstam skrev:En kompis hittade en box på https://evtun.com/phev-box.html som gör i princip samma sak som EV knappen gör på nyare bilar.
Sen hjälper det MYCKET om man sänker temperaturen i bilen till under 20 grader då startar motorn inte alls lika ofta.
Min erfarenhet av två Outlanders och 16000mil ....
Stor stereo och rattvärme jag med på önskelistan men mer?
Fjärrstyra värmen verkar göras via wi-fi. Måste man då byta wi-fi i telefonen. Innan man tex kan slå värmen?
//Benke
Hitta en med 360 kameran, den tycker jag är bra när man parkerar m.m. Distansfarthållaren funkar tipp topp. Automatiskt helljus funkar inte på min bil då jag haft ett flertal LED-ramper. Så den funktionen kan jag inte kommentera.
Ja den där appen....... välj en bil med den nyare MCUn (Stereon) då får du en nyare app som kan hantera schemaläggning av tiderna för värme och kyla, mycket bättre. För att koppla upp mot bilen så måste man koppla in sig på bilens eget Wifi (Som inte är kopplad mot internet!) så räckvidden är ... begränsad.
Båda mina bilar har varit helt felfria under tiden jag haft dem. Så jag har varit mycket nöjd med dem.
Ecoläge (Gärna EV läget!), lågtemperatur i kupén och mjuk på gasen så bör inte motorn starta allt för ofta. Kör man på farthållare så är det lätt hänt att bilen vill gasa lite för mkt i backar, så att motorn startar. Så i vissa backar så stänger jag av farthållaren och kör själv upp för backen och kopplar sen in den igen .... Vad gör man inte för att slippa att motorn startar när man pendlar tor jobbet och hem. Detta kan även avhjälpas med att sätta farten lite lägre iof .....
Tesla Model Y
Re: PHEV - Med bra markfrigång
Det går att fjärrstyra värmen med ett hack för nyckeln, http://www.myoutlanderphev.com/forum/vi ... =11&t=2118
Har byggt om min nyckel på det sättet, och det är (i mitt tycke) mycket smidigare än Wifin.
Har byggt om min nyckel på det sättet, och det är (i mitt tycke) mycket smidigare än Wifin.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020