Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer va :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av ellerstrom »

Jeppe_E skrev:
Det är lika viktigt med miltalet. Bromsar, drivaxlar, lager, dämpare etc slits ungefär lika mycket. Jag hävdar fortfarande (med en viss dåres envishet) att miltalen visst spelar roll när man försöker sälja en bil för 700.000kr. Framförallt så är ju KVD-bilen på auktion, vilket kan trissa upp priset lite, eftersom det finns många som bjuder "bara en tusenlapp till". Men eftersom reservationspriset inte är uppnått, så blir det väl ingen försäljning. Eller så får högstbjudande ett erbjudande? Teslorna som säljs, är de som ligger under 600k, om det nu inte är så att de är prisvärda. Men det finns ju sådana också, som förblir osålda.
Jag tycker också att miltalet är viktigt, möjligtvis inte riktigt lika viktigt som på en fossil men jag tycker definitivt att det spelar roll. Det var dock inte det jag menade med att "det kan diskuteras".

I fallet med Teslan på KVD så har den enbart tappat 40% på 3 år, vilket i sig redan är bra (om man nu har hållningen att milen inte spelar någon roll för andrahandsvärdet vill säga). Dessutom hade den vid detta scenario (alltså framräknat till bilen är 3 år gammal) gått 10.000mil, vilket gör värdeminskningen än mer imponerande.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

Som sagt. Teslor är nog för dyra och styrs av lite annat. Det blir nog viktigare och viktigare ju billigare bilen blir dock.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer va :)
Inte så säker på det. Škodan tappar också i värde. Frågan är: hur mycket pengar skiljer det. Svaret får vi om 3 år. Men jag är inte särskilt orolig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer va :)
Inte så säker på det. Škodan tappar också i värde. Frågan är: hur mycket pengar skiljer det. Svaret får vi om 3 år. Men jag är inte särskilt orolig.
Och det kostade dig inget att byta från Skoda till e-golfen?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer va :)
Inte så säker på det. Škodan tappar också i värde. Frågan är: hur mycket pengar skiljer det. Svaret får vi om 3 år. Men jag är inte särskilt orolig.
Och det kostade dig inget att byta från Skoda till e-golfen?
Självklart inte. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av dd88 »

Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.

Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.

En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Jeppe_E »

dd88 skrev:
Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.

Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.

En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostar :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

Fast den tappar ju i värde även om du inte har några lån på den. Dessutom har du indirekt kapitalkostnad på summan den är värd också. Pengar är aldrig gratis. Du kunde låtit de jobba på annat håll om de inte varit bundna i bilen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.

Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.

En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostar :)
Varför skulle kostnaden vara så värst mycket lägre för den är avbetald, ränteläget är ju sådant att räntekostnader blir rätt låga.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.

Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.

En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostar :)
Varför skulle kostnaden vara så värst mycket lägre för den är avbetald, ränteläget är ju sådant att räntekostnader blir rätt låga.
ja, för man ska ju inte amortera av lånet?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.

Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.

En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostar :)
Varför skulle kostnaden vara så värst mycket lägre för den är avbetald, ränteläget är ju sådant att räntekostnader blir rätt låga.
ja, för man ska ju inte amortera av lånet?
Amorteringen är inge kostnad, värdeminskningen är inte direkt lägre månaden efter du slutat amortera heller så kostnaden sjunker inte markant helt plötsligt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Jeppe_E »

Man kan då konstatera att Teslan på KVD var värd max 601.500. inga fler bud och auktionen nådde inte reservationspriset
Skärmavbild 2018-12-03 kl. 22.10.58.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.

Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.

En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostar :)
Varför skulle kostnaden vara så värst mycket lägre för den är avbetald, ränteläget är ju sådant att räntekostnader blir rätt låga.
ja, för man ska ju inte amortera av lånet?
Amorteringen är inge kostnad, värdeminskningen är inte direkt lägre månaden efter du slutat amortera heller så kostnaden sjunker inte markant helt plötsligt.
Det är en kostnad om du ska jämföra att ha en bil utan lån, eller en bil med lån.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
Det är en kostnad om du ska jämföra att ha en bil utan lån, eller en bil med lån.
Nej det är aldrig en kostnad per definition, du verkar prata om en utgift vilket är något helt annat. Det intressanta för din ekonomi är kostnaden för det är den som påverkar dina nettotillgångar och den som bör ligga till grund för besluten.

Man skulle kunna önska att amorteringen var kostnaden men så jämnt fördelad är den inte utan kostnaden efter ett halvår är mycket högre än vad du hunnit amortera på en ny bil. Sen kan man i redovisning för bolag välja att skriva av värdet linjärt ändå för många produkter men då handlar det mer om bokföringstekniskt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Remuz »

Amortering på ett lån där inköpet håller värdet (ofta fastighet) är att jämföra med sparande. Det bör självklart bara göras om räntekostnaden är högre än den alternativa avkastningen.

Kostnaden för en bil är värdeminskningen och det vet man när man sålt den. Den generar dock negativt kassaflöde i form av amortering om man nu väljer att amortera.

Eftersom man ofta ser 50% värde efter 3år så är modellen för privatpersoner att man ger 20% kontant (lagstadgat) och sedan 10%/år i amortering. Är värdet sedan 80% efter 3år så är all amortering att se som sparande.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Amortering på ett lån där inköpet håller värdet (ofta fastighet) är att jämföra med sparande. Det bör självklart bara göras om räntekostnaden är högre än den alternativa avkastningen.

Kostnaden för en bil är värdeminskningen och det vet man när man sålt den. Den generar dock negativt kassaflöde i form av amortering om man nu väljer att amortera.

Eftersom man ofta ser 50% värde efter 3år så är modellen för privatpersoner att man ger 20% kontant (lagstadgat) och sedan 10%/år i amortering. Är värdet sedan 80% efter 3år så är all amortering att se som sparande.
Finns ändå ingen direkt koppling mellan amortering och kostnad.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Walker »

Det är väl lite det här jag också är inne på. Många (inkl mig själv) byter bil vart tredje år (ca), några ännu oftare (eller hur, Tars :lol: ) De bytena är det ingen som höjer ögonbrynen för. Men.... nåde dig om du då byter till en elbil! - då är du en ekonomisk idiot som älskar att förstöra pengar och totalt oförmögen att räkna.
Det är DEN diskussionen jag vänder mig emot.
Jag har aldrig hävdat att det är gratis, eller ens billigt att köra/äga bil. Men hur jag än räknar så är det (i MITT fall) billigare att köra eGolf än Škoda diesel. Och (återigen - i mitt fall) nästan samma kostnad att köra Tesla. Jag har visat mina siffror för folk som kan räkna (eftersom jag uppenbarligen inte kan det själv :lol: ) och de hittar inga större fel. Värdeminskningen i framtiden är dock en uppskattning och som Remuz säger - något man bara VET vid en kommande försäljning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av dd88 »

Här är ett scenario som skulle kunna vara aktuellt för mig (en MS 75D får ersätta en fiktiv elbil som hade varit intressant)
BMW G21 M340i, MY20. Mer eller mindre fullutrustad (dvs allt förutom läder och diverse körhjälpmedel).

Bild

MS 75D (använde exemplet som fanns i kalkylen så ingen aning om utrustningsnivå)

Bild

Så den totala månadskostnaden ligger en tusing över "motsvarande" bensinbil (motsvarande är en överdrift men finns för nuvarande inget som kommer närmare), sänker man inköpspriset på elbilen med cirka 100.000kr så hamnar dom i samma nivå.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Här är ett scenario som skulle kunna vara aktuellt för mig (en MS 75D får ersätta en fiktiv elbil som hade varit intressant)
BMW G21 M340i, MY20. Mer eller mindre fullutrustad (dvs allt förutom läder och diverse körhjälpmedel).


MS 75D (använde exemplet som fanns i kalkylen så ingen aning om utrustningsnivå)


Så den totala månadskostnaden ligger en tusing över "motsvarande" bensinbil (motsvarande är en överdrift men finns för nuvarande inget som kommer närmare), sänker man inköpspriset på elbilen med cirka 100.000kr så hamnar dom i samma nivå.
Det enda man kan välja till en Model S idag är färg, fälgar och autopilot. Allt annat är standard.

Jag tycker jämförelsen haltar för 3-serien är en mindre bil. Jag tvivlar även på att du får 2% ränta hos BMW. Standardräntan är väl typ 4%? Med viss prutmån även där såklart.

Det stora här är ju restvärdet. En törstig bensinare är ju raka motsatsen till en elbil. Höga driftskostnader borde innebära sämre restvärde på samma sätt som elbilens låga driftskostnader borde innebära bättre. Som en generell tendens åtminstone. Dock finns det säkert en stark "vill ha" faktor på en 340i som gör att den håller emot lite bättre. Iaf nu. Om 3 år kan det säkert ha svängt lite till det här. Blir färre och färre ungdomar som är motorintresserade också så marknaden för den sortens bilar kan nog minska framöver.

Jag vill även föra till protokollet att du inte behöver understryka i varje inlägg att en Tesla är under din värdighet. En Model 3 Performance skulle ju passa dig perfekt. Släpp prestigen nu. Det lär dröja innan de andra får ur sig en elbil som kommer i närheten. Sägs att den är finare i verkligheten än på bild. :lol:

ps. Med samma förutsättningar (60% restvärde och 2000 mil per år) så ser det ut så här för en 75D som då bara kostar 7 000:-/mån
https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097853a4

En leasad 340i med samma förutsättningar hamnar på 11 500:-/mån om man sätter förmånsvärdet till 10 tusen. (Min 330d hade så högt förmånsvärde så jag antar att det ligger runt den siffran även för en maxad 340i)
https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097853a5


De allra flesta bilarna i den här klassen går ju som leasingbilar. Kollar man på de mest sålda till privatpersoner så är det ju Dacia, Suzuki, Fiat, Seat och såna bilar vi pratar om. BMW säljer bara 16,5% till privatpersoner. Volvo 25,1%, Audi 20,2%. https://teknikensvarld.se/bilmarkena-so ... er-459750/
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av dd88 »

3-serien är som du vet en kombi, vet inte hur mycket mer/mindre man kan lasta men håller med om att det inte är en helt korrekt jämförelse. Är ju inga problem att hitta fossilbilar som kan jämföras med en elbil, men vet dock ingen elbil som skulle komma närmare en M340i när man ser till helheten?

2% ränta i billån är inget problem och egentligen högt räknat, en M340i hade jag troligtvis kunnat ta på huset till 1% ränta, men en motsvarande elbil för 800.000kr+ hade inte gått då jag hade kommit upp i ett annat amorteringskrav. Räknade på 2% på båda för att vara rättvis.

En M340i touring tror jag är en av få fossilbilar (om man bortser från glädjefordon likt sportbilar och terrängbilar) som inte kommer tappa mer än normalt i värde. Tror definitivt att det kommer se annorlunda ut om tio år när även utbudet ser annorlunda ut, men om tre år har inte så mycket hänt. Den stora mängden elbilar kommer 2021 men jag har svårt att tro att det kommer en ”el-M340” för samma nypris som en M340i. 2021 kommer det troligtvis skilja några hundra tusen mellan en begagnat M340i (restvärde 336.000kr) och en el-dito (säkerligen runt 700.000kr), så att hitta en köpare lär inte vara några problem.

Jag känner att jag behöver understryka mitt totala ointresse för Tesla i ett förebyggande syfte, annars så kommer någon och påstår att jag borde köpa en sån istället :D . En Model 3 Performance hade säkert varit kul men känns som en stor uppoffring och hade inte funkat utan en extrabil.

Kalkylen du länkade är ju en företagsbil, jag kommer köpa privat så läget är helt annorlunda. Om jag inte missat något så är förutsättningarna för de båda bilarna jag la upp i förra inlägget samma, men säg gärna till om något diffar då jag inte har samma koll på elbilsvärlden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
3-serien är som du vet en kombi, vet inte hur mycket mer/mindre man kan lasta men håller med om att det inte är en helt korrekt jämförelse. Är ju inga problem att hitta fossilbilar som kan jämföras med en elbil, men vet dock ingen elbil som skulle komma närmare en M340i när man ser till helheten?

2% ränta i billån är inget problem och egentligen högt räknat, en M340i hade jag troligtvis kunnat ta på huset till 1% ränta, men en motsvarande elbil för 800.000kr+ hade inte gått då jag hade kommit upp i ett annat amorteringskrav. Räknade på 2% på båda för att vara rättvis.

En M340i touring tror jag är en av få fossilbilar (om man bortser från glädjefordon likt sportbilar och terrängbilar) som inte kommer tappa mer än normalt i värde. Tror definitivt att det kommer se annorlunda ut om tio år när även utbudet ser annorlunda ut, men om tre år har inte så mycket hänt. Den stora mängden elbilar kommer 2021 men jag har svårt att tro att det kommer en ”el-M340” för samma nypris som en M340i. 2021 kommer det troligtvis skilja några hundra tusen mellan en begagnat M340i (restvärde 336.000kr) och en el-dito (säkerligen runt 700.000kr), så att hitta en köpare lär inte vara några problem.

Jag känner att jag behöver understryka mitt totala ointresse för Tesla i ett förebyggande syfte, annars så kommer någon och påstår att jag borde köpa en sån istället :D . En Model 3 Performance hade säkert varit kul men känns som en stor uppoffring och hade inte funkat utan en extrabil.

Kalkylen du länkade är ju en företagsbil, jag kommer köpa privat så läget är helt annorlunda. Om jag inte missat något så är förutsättningarna för de båda bilarna jag la upp i förra inlägget samma, men säg gärna till om något diffar då jag inte har samma koll på elbilsvärlden.

En Model S kan lasta mycket mer än till och med en 5-serie kombi så det är nog inga problem. ;) Går till och med att ha stora hundar i en Model S om man plockar bort hatthyllan.

Ok, så när BMW sa till mig att 3% är det absolut lägsta de kunde erbjuda så ljög de mig rakt i ansiktet? Haha. Och så tror de att jag kommer tillbaka? Aldrig i livet. Teslan nu fick jag till 0,99% ränta. Kampanj. Lika för alla. Så sjukt skönt.

Jag hade varit intresserad av en 340i för inte så länge sen. Men nu? Nä, står verkligen inte ut med bristen på gasrespons och andra nackdelar. Tänk att komma från stranden en het sommardag och så är bilen INTE sval och skön när man ska åka? Eller när man ska iväg en svinkall vintermorgon och kallstarten skär i hjärtat. En elbil har inga såna problem. Det här med motorljud växer man ifrån också. Fast visst, det finns en viss tröghet i detta och man ska inte underskatta alla tjurskallar.

Ja, eftersom det finns fler än dig och ditt val så skrev jag om hur stor andel som företagsleasar t ex en BMW och att kalkylen då ser HELT annorlunda ut. Att köpa en ny Tesla privat är ingen bra idé. Men det är inte en ny 340i heller. ;)
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
En Model S kan lasta mycket mer än till och med en 5-serie kombi så det är nog inga problem. ;) Går till och med att ha stora hundar i en Model S om man plockar bort hatthyllan.

Ok, så när BMW sa till mig att 3% är det absolut lägsta de kunde erbjuda så ljög de mig rakt i ansiktet? Haha. Och så tror de att jag kommer tillbaka? Aldrig i livet. Teslan nu fick jag till 0,99% ränta. Kampanj. Lika för alla. Så sjukt skönt.

Jag hade varit intresserad av en 340i för inte så länge sen. Men nu? Nä, står verkligen inte ut med bristen på gasrespons och andra nackdelar. Tänk att komma från stranden en het sommardag och så är bilen INTE sval och skön när man ska åka? Eller när man ska iväg en svinkall vintermorgon och kallstarten skär i hjärtat. En elbil har inga såna problem. Det här med motorljud växer man ifrån också. Fast visst, det finns en viss tröghet i detta och man ska inte underskatta alla tjurskallar.
Ja lasta kan den men hur ser det ut med dragkrok? Finns rätt mycket som skulle få plats i bilen men som man inte vill ha där av olika anledningar.

Nu förutsätter du att man måste ta ett billån av BMW, men det finns fler låneinstitut och 2%-kampanjer ser man ofta. Är en tidsfråga tills även tyskarna börjar med förmånliga räntor för att lättare kunna kränga bilar, men vi är inte där än även om dom tidigare har haft kampanjer.

Finns massor med för och nackdelar oavsett vilken typ av bil man tittar på, personligen lyssnar jag hellre på en sjungande sexa än däck och vindljud, men det är subjektivt och en helt annan diskussion. Att ta det till en sandlådenivå tillför inget till diskussionen. Oavsett bil så får man göra vissa uppoffringar, men för räkneexemplets skull så gäller det att hitta två bilar som är så pass lika varandra det bara går. Så, efter att ha gjort kalkylen, så känner jag att mitt största problem är ett verkligt exempel att jämföra mot. Vi är nog överens om att en MS 75D inte är helt jämförbar, på fossilsidan finns det ett handfull modeller som skulle kunna vara likvärdiga alternativ, men det är svårt att göra räkneexempel på inbillade elbilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
En Model S kan lasta mycket mer än till och med en 5-serie kombi så det är nog inga problem. ;) Går till och med att ha stora hundar i en Model S om man plockar bort hatthyllan.

Ok, så när BMW sa till mig att 3% är det absolut lägsta de kunde erbjuda så ljög de mig rakt i ansiktet? Haha. Och så tror de att jag kommer tillbaka? Aldrig i livet. Teslan nu fick jag till 0,99% ränta. Kampanj. Lika för alla. Så sjukt skönt.

Jag hade varit intresserad av en 340i för inte så länge sen. Men nu? Nä, står verkligen inte ut med bristen på gasrespons och andra nackdelar. Tänk att komma från stranden en het sommardag och så är bilen INTE sval och skön när man ska åka? Eller när man ska iväg en svinkall vintermorgon och kallstarten skär i hjärtat. En elbil har inga såna problem. Det här med motorljud växer man ifrån också. Fast visst, det finns en viss tröghet i detta och man ska inte underskatta alla tjurskallar.
Ja lasta kan den men hur ser det ut med dragkrok? Finns rätt mycket som skulle få plats i bilen men som man inte vill ha där av olika anledningar.

Nu förutsätter du att man måste ta ett billån av BMW, men det finns fler låneinstitut och 2%-kampanjer ser man ofta. Är en tidsfråga tills även tyskarna börjar med förmånliga räntor för att lättare kunna kränga bilar, men vi är inte där än även om dom tidigare har haft kampanjer.

Finns massor med för och nackdelar oavsett vilken typ av bil man tittar på, personligen lyssnar jag hellre på en sjungande sexa än däck och vindljud, men det är subjektivt och en helt annan diskussion. Att ta det till en sandlådenivå tillför inget till diskussionen. Oavsett bil så får man göra vissa uppoffringar, men för räkneexemplets skull så gäller det att hitta två bilar som är så pass lika varandra det bara går. Så, efter att ha gjort kalkylen, så känner jag att mitt största problem är ett verkligt exempel att jämföra mot. Vi är nog överens om att en MS 75D inte är helt jämförbar, på fossilsidan finns det ett handfull modeller som skulle kunna vara likvärdiga alternativ, men det är svårt att göra räkneexempel på inbillade elbilar.
Jag lovar att om du kör elbil i ett år så kommer du ha en helt annan syn på motorljud. Jag lämnar det där.

Dragkroksdiskussionen orkar jag inte med. Den får nån som är intresserad av dragkrokar ta. :lol:

Ok, hade dålig koll på det. Vet däremot att jag inte vill röra huslånen för då måste man amortera väldigt mycket mer än jag har lust med.

Vad gäller ljud så finns det radio, musik, poddar...
Verdi

Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jag har en bevakning på Tesla Model S på blocket. Det är konstant 60-70 bilar till salu. Just nu är det 66 st. Bilar säljs faktiskt. Skulle säga att omsättningen på bilar är hyfsad.
Det är inte min erfarenhet av bytbil. De flesta ligger kvar, enstaka blir sålda. Så även om det ligger 66 bilar på blocket (till stor del samma som ligger på bytbil) så säger det väldigt lite om omsättningshastigheten. Men det är nog som du säger. Priset avskräcker. Att betala 700k för en bil som gått 8-10 tusen mil tar emot. Oavsett driftskostnader. Det är ju inte bara batteriet som slits. Det är därför som jag är övertygad om att värdeminskningen på elbilar är densamma som på vilket annat bruksfordon som helst. Det är ju inte så att Teslorna är samlarobjekt :)

Problemet är att bilhandlarna uppdaterar annonserna så att det ser ut som de är nyinkomna. Många av de som ligger som "nya" har i själva vaerket varit till salu i flera veckor/månader.

Här är en privatannons t.ex.

https://www.blocket.se/pitea/Tesla_Mode ... =23_16&w=3

Nedsatt från 810.000? till 739.000 och billigare vid snabb affär. Det är ju lite märkligt att denna inte blir såld?
Om du hade haft rätt och att bara enstaka blir sålda så skulle antalet som är till salu konstant öka. Så är det inte utan det håller sig till stor del ganska konstant.

ps. Den vita säljs inte eftersom den är dyr även efter prissänkningen. 75% av vad en helt ny kostar efter snart 2 år och närmare 4000 mil. Fortsätter den tappa linjärt hamnar den på 65% efter 3 år och 6000 mil. En ny kostar 985 tusen efter miljöbonusen. Då får du utöver det den begagnade har även ultra hifi och luftfjädring.
Skriv svar