Debitering laddning
Moderator: Redaktion
Debitering laddning
Vad är en rimlig kostnad som kan utkrävas vid laddning av elbilar vid snabb/semisnabb laddstationer? Och finns det någon gräns.
I min kommun skall man börja ta betalt 4 kr/kWh.
Har tittat på och jämfört kostnaden i drivmedel för bensinbilar och funnit att med den debiteringen är kostnaden ca hälften från vad enbensin drar (ca 140kr 10 mil mot ca 70-80 för elbil)
Självklart kan inget vara gratis för evigt men finns det någon gräns där man likt avgasförarna knyter näven i fickan (för vad kan man göra om man behöver drivmedel mitt i ingenstans)
I min kommun skall man börja ta betalt 4 kr/kWh.
Har tittat på och jämfört kostnaden i drivmedel för bensinbilar och funnit att med den debiteringen är kostnaden ca hälften från vad enbensin drar (ca 140kr 10 mil mot ca 70-80 för elbil)
Självklart kan inget vara gratis för evigt men finns det någon gräns där man likt avgasförarna knyter näven i fickan (för vad kan man göra om man behöver drivmedel mitt i ingenstans)
Re: Debitering laddning
Mickep skrev:Vad är en rimlig kostnad som kan utkrävas vid laddning av elbilar vid snabb/semisnabb laddstationer? Och finns det någon gräns.
I min kommun skall man börja ta betalt 4 kr/kWh.
Har tittat på och jämfört kostnaden i drivmedel för bensinbilar och funnit att med den debiteringen är kostnaden ca hälften från vad enbensin drar (ca 140kr 10 mil mot ca 70-80 för elbil)
Självklart kan inget vara gratis för evigt men finns det någon gräns där man likt avgasförarna knyter näven i fickan (för vad kan man göra om man behöver drivmedel mitt i ingenstans)
Vänta bara... snart har vi laddkostnader som är samma som bensinpriset. Därför kommer jag att investera i solpaneler och powerwall. Gratis laddning av den framtida bilen. 4kr/kW är ganska rejält påslag, med tanke på vad elen kostar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Debitering laddning
Jag tycker att rimligt pris är när det är dyrt nog så att folk inte snabbladdar i onödan (utan laddar hemma billigare) och att det i kombination blir lönsamt nog att sätta upp många stolpar så att det aldrig blir kö.
Re: Debitering laddning
Jag ser hellre att det är dyrt och existerande när jag är ute och åker än att det är gratis men inte tillgängligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Debitering laddning
Sen har man ju tyvärr även den ekonomiska aspekten att ta hänsyn till - i båda riktningarna!
Om det är väldigt billigt så tar folk sig tid att ladda, men innan det är i princip full beläggning på stolparna så är det ej lönande för stolpföretatet... vilket kan leda till få stolpar och glest utsatta. Inget bra även om det är billigt.
Om det är väldigt dyrt så kommer pengarna såklart in vid hög beläggning, men iomed att det är såpass dyrt så kanske många istället avstår att snabbladda - iaf på DET nätet. Vilket kan leda till få men glest utsatta stolpar. Och dyra.
Så en mellankompromiss är nog kanske viktig, stolpföretaget behöver sina pengar, men bör/kan ej ta ut för mycket per kund/kWh/timme laddning så att kunden byter leverantör pga han upplever stolpföretaget för dyrt. Pengar rullar in, företaget har råd med många stolpar och tillräckligt tätt med, samt ett bra fungerande betalsystem används. Kunden nöjd och stannar kvar som kund i ett fungerande och växande stolpnätverk.
Mvh PP
Om det är väldigt billigt så tar folk sig tid att ladda, men innan det är i princip full beläggning på stolparna så är det ej lönande för stolpföretatet... vilket kan leda till få stolpar och glest utsatta. Inget bra även om det är billigt.
Om det är väldigt dyrt så kommer pengarna såklart in vid hög beläggning, men iomed att det är såpass dyrt så kanske många istället avstår att snabbladda - iaf på DET nätet. Vilket kan leda till få men glest utsatta stolpar. Och dyra.
Så en mellankompromiss är nog kanske viktig, stolpföretaget behöver sina pengar, men bör/kan ej ta ut för mycket per kund/kWh/timme laddning så att kunden byter leverantör pga han upplever stolpföretaget för dyrt. Pengar rullar in, företaget har råd med många stolpar och tillräckligt tätt med, samt ett bra fungerande betalsystem används. Kunden nöjd och stannar kvar som kund i ett fungerande och växande stolpnätverk.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Debitering laddning
Jag brukar landa på runt 3kr/kW om jag laddar på Fortums tidstaxa. Det tycker jag är ok för lite extra utanför SuC-vägar så länge jag kan lita på att de funkar etc. Clever tar däremot 5kr/kW vid laddning om man inte tecknar fastpris etc och det tycker jag är helt åt skogen dyrt! Jag har tvingats ladda för det i Vansbro och Malung några gånger.
Re: Debitering laddning
kr/kWh, kWh!!!
Rimligt för snabbladdning är väl 3kr/kWh, för långsamladdning så borde det räcka med 2kr/kWh.
Priserna för laddning kommer plana ut när vi nått jämnvikt mellan laddare och elbilar, vilket borde ligga 5-10 år bort. Då kommer priset för laddning hamna med ett påslag på 20-30% över inköpskostnaden, det är ju extremt lätt att erbjuda laddning för vem som helst.
Re: Debitering laddning
Det viktigaste är att det är dyrare än att ladda hemma så man slipper gratisätarna. Gratis laddstationer är det sämsta med elbil.
Re: Debitering laddning
Nja tycker frågeställningen är lite knepig.
Vad är en rimlig kostnad för en kopp kaffe? Hemma, på ungarnas hockeymatch, på Pressbyrån, på Waynes Coffe, på Singapor Airlines lyxigaste flyg, vid en provsmakning hos en kaffeproducent osv?
Ska vi ta en jämförelse till så är det ju ”extremt enkelt och billigt” att börja koka och sälja kaffe. Så vad är ett rimligt påslag för kaffe i så fall?
Sen kan man väga in ”politikernas/Samhällets ambition med omställning till elbilar”. Men det är ju då en annan fråga i så fall.
Det handlar om utbud och efterfrågan när det bedrivs kommersiellt mot kunder. Sen kanske olika företag vill ”dra kunder”, muta in ny marknad osv. Men då är det ju att se som en investering”.
Tror vi mer i så fall ska fråga oss användare. Vad tycker vi det är VÄRT att få tillgång till elbilsladdning på olika platser vid olika tillfällen?
Helgen mellan två sportlovsveckor. Ska priset på elbilsladdning i Gävle vara samma då som övriga tider. Eller priset på långfredagen osv.
Charter, resor mfl har ju olika priser för samma tjänst vid olika tidpunkter.
För mig personligen har jag absolut inget problem att betala tex 15kr/KWh för en driftsäker kritiskt placerad elbilsladdare i fjällvärlden till Påsk! Där jag också glatt betalar 50kr för en kaffe på Arlanda tex.
Med allt större batterier i elbilarna så ökar ju också möjligheterna att välja ”var” jag vill/behöver ladda.
Vad är en rimlig kostnad för en kopp kaffe? Hemma, på ungarnas hockeymatch, på Pressbyrån, på Waynes Coffe, på Singapor Airlines lyxigaste flyg, vid en provsmakning hos en kaffeproducent osv?
Ska vi ta en jämförelse till så är det ju ”extremt enkelt och billigt” att börja koka och sälja kaffe. Så vad är ett rimligt påslag för kaffe i så fall?
Sen kan man väga in ”politikernas/Samhällets ambition med omställning till elbilar”. Men det är ju då en annan fråga i så fall.
Det handlar om utbud och efterfrågan när det bedrivs kommersiellt mot kunder. Sen kanske olika företag vill ”dra kunder”, muta in ny marknad osv. Men då är det ju att se som en investering”.
Tror vi mer i så fall ska fråga oss användare. Vad tycker vi det är VÄRT att få tillgång till elbilsladdning på olika platser vid olika tillfällen?
Helgen mellan två sportlovsveckor. Ska priset på elbilsladdning i Gävle vara samma då som övriga tider. Eller priset på långfredagen osv.
Charter, resor mfl har ju olika priser för samma tjänst vid olika tidpunkter.
För mig personligen har jag absolut inget problem att betala tex 15kr/KWh för en driftsäker kritiskt placerad elbilsladdare i fjällvärlden till Påsk! Där jag också glatt betalar 50kr för en kaffe på Arlanda tex.
Med allt större batterier i elbilarna så ökar ju också möjligheterna att välja ”var” jag vill/behöver ladda.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Debitering laddning
Vilka bilar jämför du?Mickep skrev:Vad är en rimlig kostnad som kan utkrävas vid laddning av elbilar vid snabb/semisnabb laddstationer? Och finns det någon gräns.
I min kommun skall man börja ta betalt 4 kr/kWh.
Har tittat på och jämfört kostnaden i drivmedel för bensinbilar och funnit att med den debiteringen är kostnaden ca hälften från vad enbensin drar (ca 140kr 10 mil mot ca 70-80 för elbil)
Självklart kan inget vara gratis för evigt men finns det någon gräns där man likt avgasförarna knyter näven i fickan (för vad kan man göra om man behöver drivmedel mitt i ingenstans)
En Skoda Superb klarar lätt 10 mil för 70-80 kr
Re: Debitering laddning
Elbil laddas nog av många för det mesta hemmavid, åtminstone ett tag framöver. (Där även kaffet är billigast). Så pratar vi pengar är det nog där den mesta ”besparingen” sker.
Vid långresor handlar det ju mer om att KUNNA använda samma elbil även där. Dvs då är kostnaden inte lika avgörande. Men visst börja det svida när det kostar klart mer/mil att köra elbil på långresan än att köra vidare med fossilbil.
Med batteristorlekar på 40-100kWh så sker nog trots allt det allra mesta av laddningen ändå hemmavid till låg kostnad om man har laddmöjligheter där vill säga.
Vid långresor handlar det ju mer om att KUNNA använda samma elbil även där. Dvs då är kostnaden inte lika avgörande. Men visst börja det svida när det kostar klart mer/mil att köra elbil på långresan än att köra vidare med fossilbil.
Med batteristorlekar på 40-100kWh så sker nog trots allt det allra mesta av laddningen ändå hemmavid till låg kostnad om man har laddmöjligheter där vill säga.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Debitering laddning
Nej, när skatteintäkterna från den fossila försäljningen minskar, så måste regeringen göra något. För så kan vi inte ha det. Då måste det till en extra laddskatt.LarsL skrev:
kr/kWh, kWh!!!
Rimligt för snabbladdning är väl 3kr/kWh, för långsamladdning så borde det räcka med 2kr/kWh.
Priserna för laddning kommer plana ut när vi nått jämnvikt mellan laddare och elbilar, vilket borde ligga 5-10 år bort. Då kommer priset för laddning hamna med ett påslag på 20-30% över inköpskostnaden, det är ju extremt lätt att erbjuda laddning för vem som helst.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Debitering laddning
Eller vägskatt, på 4kr/mil tror jag det var Tibor kom fram till.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Debitering laddning
Leo skrev:Eller vägskatt, på 4kr/mil tror jag det var Tibor kom fram till.
Räcker det? Låter väldigt lågt räknat och tror ni verkligen det blir så?
En skatt för elfordon?
Re: Debitering laddning
Finns väl redan ”utredningar” på gång för det i olika kretsar.
Kolla bland alla Tibors inlägg/myter på förstasidan så hittar du säkert uträkningen.
Tror det ”politiskt” är mycket enklare att skapa/kontrollera/få acceptans för en vägskatt än någon form av ”laddskatt”. Där det också är svårt att särskilja elbilsladdning från annan elförbrukning. (Då elbilar går att ladda på massa ställen på olika sätt)
Kolla bland alla Tibors inlägg/myter på förstasidan så hittar du säkert uträkningen.
Tror det ”politiskt” är mycket enklare att skapa/kontrollera/få acceptans för en vägskatt än någon form av ”laddskatt”. Där det också är svårt att särskilja elbilsladdning från annan elförbrukning. (Då elbilar går att ladda på massa ställen på olika sätt)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Debitering laddning
Myt!Jeppe_E skrev:
Nej, när skatteintäkterna från den fossila försäljningen minskar, så måste regeringen göra något. För så kan vi inte ha det. Då måste det till en extra laddskatt.
Skatten på el är lika hög som skatten på bensin, bara det att koldioxid utsläppen för bensin är så mycket större att den delen ökar kraftigt.
Kostnaden för vägunderhåll motsvarar ungefär 5000kr/år och bil. Den delen bör så klart fördelas över vikten på de bilar som körs på vägarna, vilket då ger atten lätt personbil, under 3500kg, bör kunna hamna på 3-400kr/år.
Re: Debitering laddning
Skatten på bensin är 6,44 kr/liter samt 3,22 kr i moms = 9,66 kr /literLarsL skrev:Myt!Jeppe_E skrev:
Nej, när skatteintäkterna från den fossila försäljningen minskar, så måste regeringen göra något. För så kan vi inte ha det. Då måste det till en extra laddskatt.
Skatten på el är lika hög som skatten på bensin, bara det att koldioxid utsläppen för bensin är så mycket större att den delen ökar kraftigt.
Kostnaden för vägunderhåll motsvarar ungefär 5000kr/år och bil. Den delen bör så klart fördelas över vikten på de bilar som körs på vägarna, vilket då ger atten lätt personbil, under 3500kg, bör kunna hamna på 3-400kr/år.
Skatten på el är ca 35 öre per kWh samt 9 öre i moms = 46 öre/kWh
Ponera att man kör 2000 mil/år med en bränsleförbruknng på 0,7 l/m = 1400 liter * 9,66 kr = 13524kr
En elbil som drar 2,5 kW/mil = 5000 kWh *0,46 kr = 2300 kr
så?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Debitering laddning
Blir det en kilometerskatt kommer det inte vara en skatt på elfordon utan på fordon. Alla kommer alltså betala den oavsett vad det är för drivmedel. Det finns vissa avgasbilister som hoppas på en kilometerskatt på elfordon utan att tänka på att deras egna fordon kommer få exakt samma skatt plus skatt på bränslet, precis som för elfordon.TeslaTissel skrev:Leo skrev:Eller vägskatt, på 4kr/mil tror jag det var Tibor kom fram till.
Räcker det? Låter väldigt lågt räknat och tror ni verkligen det blir så?
En skatt för elfordon?
4kr/milen är högt räknat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Debitering laddning
Jag tänker snarare så att när tiden är mogen, så kommer årsskatten för elbilar att höjas. När Bonus-Malus systemet spelat ut sin roll, så kommer det förmodligen ett nytt där batterielbilarna sätter en ny lägsta nivå. kanske 1500kr/år och sedan uppåt. Finns ju många klurigheter som staten kan hitta på. De behöver inte på något sätt vara logiskt kopplade. Kan vara vikt på bilen eller batterikapacitet t.ex.Svenssons skrev:Blir det en kilometerskatt kommer det inte vara en skatt på elfordon utan på fordon. Alla kommer alltså betala den oavsett vad det är för drivmedel. Det finns vissa avgasbilister som hoppas på en kilometerskatt på elfordon utan att tänka på att deras egna fordon kommer få exakt samma skatt plus skatt på bränslet, precis som för elfordon.TeslaTissel skrev:Leo skrev:Eller vägskatt, på 4kr/mil tror jag det var Tibor kom fram till.
Räcker det? Låter väldigt lågt räknat och tror ni verkligen det blir så?
En skatt för elfordon?
4kr/milen är högt räknat.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Debitering laddning
Fast det där med att pengarna skall in till staten oavsett... ja det stämmer ju bara delvis. Redan nu så betalar ju bilarnas ägare in betydligt mer än vad som behövs för att underhålla vägarna. Har svårt att se att staten släpper en kassako... samtidigt som det såklart gäller att ha en iaf godtagbar anledning till beskattningen, tex miljöskäl.
Ca 2,20 kr eller möjligen ca 2,40 kr kostade det (per mil) att köra en passat diesel då det begav sig med kilometerskatt om jag minns pappas svar korrekt. Är ju iaf drygt 20 år sen. Kilometerskatren betalades ensast inom riket, körde man utomlands så stämplade man ut resp in i kilometerräknaren vid gränsen och sen drogs de kilometrarna av från räkningen så att säga. Blev mycket billigt om man tankade diesel för 2-4 kr/liter som man kunde göra i endel länder då i slutet av 80-talet/tidigt 90-tal.
Har fattat det som att många försökte fuska med dessa plomberade räknare.
Förövrigt kan man ju låta någon annan grupp än bilägare stå för den överskjutande inkomsten framöver. Öka fastighetsskatten tex. Det är ju inget krav att just bilägarna måste fylla statens skattkista, kan ju överlåtas åt en annan grupp istället om man nu vill det.
Viktigaste är att staten inte saknar medel till de utgifter som de har, inte varifrån intäkterna kommer.
Det skulle ju vara intressant OM vi delade upp statens utgifter i maximalt många olika områden knutet till olika typer av skatteintäkter pga invånarnas utnyttjandebehov.
Exempel om man har barn får man betala för barnets utbildning, dvs skolsystemet belastar bara skattebetalande föräldrar, inte andra.
Annat exempel om man har lägenhet i stan och åker buss till jobbet mm ställen, då får man betala HELA den faktiska kostnaden för busstrafiken i den staden via skattsedeln och åker sen fritt på sitt årskort. Även fjärrvärme, sophämtning mm mm delas upp. Villaägaren på landet slipper stödja kollektivtrafiken via skattsedeln då han inte bor vid busslinjen ändå... och förmodligen har egen bil..
Innan ramaskri... jag menar inte allvar att man skall driva detta, tex skulle vårdens kostnader inte vara så kul att behöva dela upp enbart emellan de nu sjuka. Utan se det som en liten tankeväckare om vem/vilka som bör/ska betala vad i samhället.
MvhPP
Ca 2,20 kr eller möjligen ca 2,40 kr kostade det (per mil) att köra en passat diesel då det begav sig med kilometerskatt om jag minns pappas svar korrekt. Är ju iaf drygt 20 år sen. Kilometerskatren betalades ensast inom riket, körde man utomlands så stämplade man ut resp in i kilometerräknaren vid gränsen och sen drogs de kilometrarna av från räkningen så att säga. Blev mycket billigt om man tankade diesel för 2-4 kr/liter som man kunde göra i endel länder då i slutet av 80-talet/tidigt 90-tal.
Har fattat det som att många försökte fuska med dessa plomberade räknare.
Förövrigt kan man ju låta någon annan grupp än bilägare stå för den överskjutande inkomsten framöver. Öka fastighetsskatten tex. Det är ju inget krav att just bilägarna måste fylla statens skattkista, kan ju överlåtas åt en annan grupp istället om man nu vill det.
Viktigaste är att staten inte saknar medel till de utgifter som de har, inte varifrån intäkterna kommer.
Det skulle ju vara intressant OM vi delade upp statens utgifter i maximalt många olika områden knutet till olika typer av skatteintäkter pga invånarnas utnyttjandebehov.
Exempel om man har barn får man betala för barnets utbildning, dvs skolsystemet belastar bara skattebetalande föräldrar, inte andra.
Annat exempel om man har lägenhet i stan och åker buss till jobbet mm ställen, då får man betala HELA den faktiska kostnaden för busstrafiken i den staden via skattsedeln och åker sen fritt på sitt årskort. Även fjärrvärme, sophämtning mm mm delas upp. Villaägaren på landet slipper stödja kollektivtrafiken via skattsedeln då han inte bor vid busslinjen ändå... och förmodligen har egen bil..
Innan ramaskri... jag menar inte allvar att man skall driva detta, tex skulle vårdens kostnader inte vara så kul att behöva dela upp enbart emellan de nu sjuka. Utan se det som en liten tankeväckare om vem/vilka som bör/ska betala vad i samhället.
MvhPP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Debitering laddning
Eller 25 år sedan (1993) Jag körde en Golf diesel 1989 och betalade 1,10 per mil. Men det var ju kompenserat vid pumpen. Dieseln var ju så pass mycket billigare än bensinen då.PoloPrinsen skrev:
Ca 2,20 kr eller möjligen ca 2,40 kr kostade det (per mil) att köra en passat diesel då det begav sig med kilometerskatt om jag minns pappas svar korrekt. Är ju iaf drygt 20 år sen.
MvhPP
Nja, jag tror inte att de skulle våga höja en av de mest omdebatterade skatterna i Sverige. Skatterna är generellt sett kopplade till objektet. Inte så trevligt om de som inte har bil får en höjd skatt pga minskade skatteintäkter från ett segment som man valt bort.PoloPrinsen skrev:
Förövrigt kan man ju låta någon annan grupp än bilägare stå för den överskjutande inkomsten framöver. Öka fastighetsskatten tex. Det är ju inget krav att just bilägarna måste fylla statens skattkista, kan ju överlåtas åt en annan grupp istället om man nu vill det.
MvhPP
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Debitering laddning
Energiskatten är samma för både eloch bensin per kWh, vi kan ju inte ha skatt på en energieffektivare teknik, eller hur?
Re: Debitering laddning
Det handlar om hur mycket pengar som staten får in. Oavsett vilka miljömål som staten har, så handlar det om att med skattetryck A, så kommer det in x antal kronor. Om x antal kronor minskar, så måste skattetrycket höjas. Det kan absolut bli tal om att anpassa skatten. Det får naturligtvis till följd att det fossila bränslet blir ännu dyrare. Det i sin tur får större samhällsekonomiska konsekvenser. Transporterna blir dyrare och detta måste tas ut.LarsL skrev:Energiskatten är samma för både eloch bensin per kWh, vi kan ju inte ha skatt på en energieffektivare teknik, eller hur?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Debitering laddning
"En elbil som drar 2,5 kW/mil = 5000 kWh *0,46 kr = 2300 kr"Jeppe_E skrev:Skatten på bensin är 6,44 kr/liter samt 3,22 kr i moms = 9,66 kr /literLarsL skrev:Myt!Jeppe_E skrev:
Nej, när skatteintäkterna från den fossila försäljningen minskar, så måste regeringen göra något. För så kan vi inte ha det. Då måste det till en extra laddskatt.
Skatten på el är lika hög som skatten på bensin, bara det att koldioxid utsläppen för bensin är så mycket större att den delen ökar kraftigt.
Kostnaden för vägunderhåll motsvarar ungefär 5000kr/år och bil. Den delen bör så klart fördelas över vikten på de bilar som körs på vägarna, vilket då ger atten lätt personbil, under 3500kg, bör kunna hamna på 3-400kr/år.
Skatten på el är ca 35 öre per kWh samt 9 öre i moms = 46 öre/kWh
Ponera att man kör 2000 mil/år med en bränsleförbruknng på 0,7 l/m = 1400 liter * 9,66 kr = 13524kr
En elbil som drar 2,5 kW/mil = 5000 kWh *0,46 kr = 2300 kr
så?
Var kan man köpa så billig el?
Re: Debitering laddning
Vi pratar skatter inte totalprisnek0 skrev:"En elbil som drar 2,5 kW/mil = 5000 kWh *0,46 kr = 2300 kr"Jeppe_E skrev:Skatten på bensin är 6,44 kr/liter samt 3,22 kr i moms = 9,66 kr /literLarsL skrev:Myt!Jeppe_E skrev:
Nej, när skatteintäkterna från den fossila försäljningen minskar, så måste regeringen göra något. För så kan vi inte ha det. Då måste det till en extra laddskatt.
Skatten på el är lika hög som skatten på bensin, bara det att koldioxid utsläppen för bensin är så mycket större att den delen ökar kraftigt.
Kostnaden för vägunderhåll motsvarar ungefär 5000kr/år och bil. Den delen bör så klart fördelas över vikten på de bilar som körs på vägarna, vilket då ger atten lätt personbil, under 3500kg, bör kunna hamna på 3-400kr/år.
Skatten på el är ca 35 öre per kWh samt 9 öre i moms = 46 öre/kWh
Ponera att man kör 2000 mil/år med en bränsleförbruknng på 0,7 l/m = 1400 liter * 9,66 kr = 13524kr
En elbil som drar 2,5 kW/mil = 5000 kWh *0,46 kr = 2300 kr
så?
Var kan man köpa så billig el?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se