Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Re: Mercedes EQC
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.vigge50 skrev:Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Re: Mercedes EQC
Ska man köpa en eldriven SUV så finns det bara några få modeller att välja mellan. Ser då inte problemet att jämföra dessa. Det viktiga är väl att man gör en rättvis jämförelse. Tar med alla aspekter. Storlek, räckvidd, laddning, pris osv. Sen är det tyvärr ofta så att det brister på dessa punkter. Speciellt hos de mer traditionella biljournalisterna.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQC
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?Ric skrev:Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.vigge50 skrev:Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.htmlThe measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
Re: Mercedes EQC
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Jag tycker att EQC är ett bra första försök av Mercedes. Jag är Mercedes-frälst, men nästa bil blir en Model 3 för min del. Supercharger-nätverket är väldigt bra, men så småningom är väl IONITY ett likvärdigt alternativ.
Re: Mercedes EQC
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.HelectriC skrev:håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Re: Mercedes EQC
Fast problemet är väl inte jämförelsen i sig utan att man inte tar med alla aspekter och/alternativt väljer en specifik aspekt som avgörande trots att bilarna är så olika. Ex som i i-Pace vs Model X fallet där körglädjen ofta togs upp som avgörande faktor. Något som blir lite märkligt med tanke på storleksskillnaden på bilarna.HelectriC skrev:Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQC
En EQC är väl en eldriven GLC? Det enda som skiljer exteriört är väl fronten?HelectriC skrev:håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
För min del så EQC mest till för märkestrogna Mercedes-fantaster. Precis som den eldrivna X3:an blir för BMW-fantaster först och främst.
Vad gäller jämförelsen med Tesla så haltar det både här och där. Hade gärna tagit en Mercedes med Teslas drivlina och laddnätverk. Man kan faktiskt undra om det inte vore det allra bästa för Tesla på lite sikt, att gå över till att bli underleverantör till de andra tillverkarna alltså?
Re: Mercedes EQC
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krockStevvee skrev:Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
ms 76132 "Eleamore"
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Mercedes EQC
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.12man skrev:och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krockStevvee skrev:Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
Tesla Model Y
Re: Mercedes EQC
gellerstam skrev:Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.12man skrev:och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krockStevvee skrev:Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
Naturligtvis är det bara en del av sanningen. Den bör ju även vara en del av krocksäkerheten, allt annat är ju korkat. Mercedes är inte korkade
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Mercedes EQC
Det har jag ej påstått att de ska göra.vigge50 skrev:Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?Ric skrev:Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.vigge50 skrev:Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.htmlThe measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
Men för den som ska beräkna ungefär hur långt man kommer så kan det vara bra att tänka på.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Mercedes EQC
Det ena utesluter inte det andra i detta fall.Jeppe_E skrev:gellerstam skrev:Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.12man skrev:och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krockStevvee skrev:Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
Naturligtvis är det bara en del av sanningen. Den bör ju även vara en del av krocksäkerheten, allt annat är ju korkat. Mercedes är inte korkade
Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Mercedes EQC
Vet inte om det stått tidigare i tråden. Då får det bli repetition.
Förmånsvärde: 3030kr för bas modellen. Jag antar att de medar Netto vid 50% marginalskatt.
Bagagevolymen är 500l-1400l Antar att det är upp till fönstren som tyskarna brukar mäta.
Leverans från oktober-november. (1886 modellen kommer lite tidigare.)
Förmånsvärde: 3030kr för bas modellen. Jag antar att de medar Netto vid 50% marginalskatt.
Bagagevolymen är 500l-1400l Antar att det är upp till fönstren som tyskarna brukar mäta.
Leverans från oktober-november. (1886 modellen kommer lite tidigare.)
Tesla Model Y
Re: Mercedes EQC
Är inte det sättet att ange "förmånsvärde" bara ett stort jävla otyg? Jag har länge retat mig på det, för det som anges är ju inte alls ett förmånsvärde utan den förmånsskatt man får betala om man råkar ha just 50% marginalskatt. Jag vet att "alla" bilhandlare (som jag har mina egna åsikter om rent generellt...) använder detta sätt att beskriva förmånsvärde i annonser, men i mina ögon gränsar det närmast till bedrägeri. Jag är ärligt talat förvånad över att ingen dragit det till konsumentverket eller någon annan instans, men det kanske inte spelar någon roll för dem då det ju i fallet med förmåns/tjänste/personalbilar inte handlar om försäljning direkt till konsument.gellerstam skrev:Förmånsvärde: 3030kr för bas modellen. Jag antar att de medar Netto vid 50% marginalskatt.
Men faktum kvarstår att förmånsskatten mycket väl kan bli en helt annan rejält högre. Bor man t.ex. i en kommun med kommunalskatt runt 32% och dessutom ligger över gränsen för värnskatt - troligen inte helt ovanligt för den som plockar ut bilar i miljonklassen som tjänstebil - hamnar man alltså istället på en marginalskatt på 57% vilket med ovan exempel skulle ge en förmånsskatt på 3455.
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Mercedes EQC
Nån som beställt en EQC?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Mercedes EQC
Väntar på offert för att se vad ramavtalet ger.Zalman3 skrev:Nån som beställt en EQC?
Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Tesla Model Y
Re: Mercedes EQC
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?gellerstam skrev:Väntar på offert för att se vad ramavtalet ger.Zalman3 skrev:Nån som beställt en EQC?
Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQC
Den kan ladda 110kw som mest men är det någon som sett en laddkurva på EQC? Nästan mer intressant att veta kW-snittet mellan 0-50% soc. Kan en ladda större delen med 110kW eller bara under en kort tid är det stor skillnad av användbarhet av bilen.
Hur är det med batterikylning/värmning?
Hur är det med batterikylning/värmning?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Mercedes EQC
Har aldrig haft ngn Mercedes tidigare så jag har ingen aning om vad koncernen har för avtal. Men vet några i som kört Mercedes tidigare, så ngt avtal bör det finnas.Zalman3 skrev:Har du 10% i rabatt på ramavtalet?gellerstam skrev:Väntar på offert för att se vad ramavtalet ger.Zalman3 skrev:Nån som beställt en EQC?
Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Tesla Model Y
Re: Mercedes EQC
Som LRF-medlem har du möjlighet att köpa samtliga modeller i Fleet Edition/SE-Edition/X-Klass Edition-utförande, vilka är rabatterade 12-18% lägre än samma bil med motsvarande utrustning. Dessutom får du en bonus på 2 500 kr i efterhand.
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Mercedes EQC
Undrar om Autoplan är medlem i LRF? HmmmmmZalman3 skrev:Som LRF-medlem har du möjlighet att köpa samtliga modeller i Fleet Edition/SE-Edition/X-Klass Edition-utförande, vilka är rabatterade 12-18% lägre än samma bil med motsvarande utrustning. Dessutom får du en bonus på 2 500 kr i efterhand.
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/
Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Mercedes EQC
Någon som hört något om detta?
Både EQC och ID.3 har en ljuslist mellan båda främre lyktorna! Detta är inte lagligt idag.
Trafikverkets TSFS 2013:63
Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på
bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna
ska vara minst 600 mm.
Betyder det att min LED-ramp snart kommer bli laglig att köra med tänt positionsljus i?
Både EQC och ID.3 har en ljuslist mellan båda främre lyktorna! Detta är inte lagligt idag.
Trafikverkets TSFS 2013:63
Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på
bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna
ska vara minst 600 mm.
Betyder det att min LED-ramp snart kommer bli laglig att köra med tänt positionsljus i?
Tesla Model Y
Re: Mercedes EQC
Nej din ledramp kommer ej bli laglig. Men precis som när Bmw kom med angeleyes så står godkännandet bakom bilen högre än lagarna i Sverige.gellerstam skrev:Någon som hört något om detta?
Både EQC och ID.3 har en ljuslist mellan båda främre lyktorna! Detta är inte lagligt idag.
Trafikverkets TSFS 2013:63
Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på
bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna
ska vara minst 600 mm.
Betyder det att min LED-ramp snart kommer bli laglig att köra med tänt positionsljus i?