Enligt artikel i teknikens värld har nybilsförsäljningen gått ned, med visst undantag.
Elbilarna har ökat sin försäljning med över 400%. Och det är främst de rena elbilarna, hybriderna inte så mycket.
Största ökningen, både sett till antal enheter och relativt räknat, stod de helt eldrivna bilarna för. Ökningen för dessa var minst sagt explosionsartad. 1 084 nya elbilar registrerades under januari månad i år, en ökning om hela 483 procent jämfört med januari i fjol som såg 186 elbilsregistreringar.
Nu exploderar elbilförsäljningen.
Pratade med Hyundai försäljaren, han menar på att han skulle kunna sälja 4ggr så många elbilar om han bara hade bättre tillgång på bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nu exploderar elbilförsäljningen.
Pratade med Hyundai försäljaren, han menar på att han skulle kunna sälja 4ggr så många elbilar om han bara hade bättre tillgång på bilar.
JA tillgången lär bli bättre. Planen ligger öppen nu för elbilar!
Heja alla entusiaster. Utan det skulle det gå långsammare.
Bilswefen:
Stark ökning av rena elbilar i januari - väntad minskning av totalmarknaden
1 februari 2019
- Nyregistreringarna av personbilar minskade med elva procent i januari. Nedgången var väntad mot bakgrund av kvardröjande effekter av Bonus-malussystemet och förlängda leveranstider i samband med införandet av den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Dessutom så jämför vi med ett mycket starkt januari förra året, som var den näst bästa januarimånaden någonsin för personbilar. Vi får räkna med tuffa jämförelsetal under hela första halvåret beroende på de höga registreringssiffrorna i fjol inför Bonus-malus den 1 juli. Vår totalmarknadsprognos för i år på 335 000 bilar innebär en minskning med drygt fem procent jämfört med 2018, till följd av ett svagare konjunkturläge. Andelen registreringar på juridisk person fortsätter att öka och uppgår till 66 procent, vilket kan kopplas till konjunkturläget och den fortsatta osäkerheten avseende styrmedel på fordonsmarknaden, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.
1. Nissan Leaf – 264
2. Renault Zoe – 239
3. Kia e-Niro – 175
4. Hyundai Ioniq Electric – 101
5. BMW i3 – 95
6. Kia Soul EV – 53
7. Hyundai Kona Electric – 42
8. Volkswagen e-Golf – 37
9. Tesla Model S – 29
10. Volkswagen e-Up – 21
Så, den 10 mest sålda fossilbilen sålde 1,5 gånger mer än den bästa elbilen. Gissar att Model 3 kommer att hamna någonstans runt plats 7-8 för februari och sen plats 1 i mars. Ska vi gissa att den landar in på lika många som VW Golf? Sjukt bra i så fall och kommer att ställa till statistiken ordentligt
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
1. Nissan Leaf – 264
2. Renault Zoe – 239
3. Kia e-Niro – 175
4. Hyundai Ioniq Electric – 101
5. BMW i3 – 95
6. Kia Soul EV – 53
7. Hyundai Kona Electric – 42
8. Volkswagen e-Golf – 37
9. Tesla Model S – 29
10. Volkswagen e-Up – 21
Så, den 10 mest sålda fossilbilen sålde 1,5 gånger mer än den bästa elbilen. Gissar att Model 3 kommer att hamna någonstans runt plats 7-8 för februari och sen plats 1 i mars. Ska vi gissa att den landar in på lika många som VW Golf? Sjukt bra i så fall och kommer att ställa till statistiken ordentligt
Ja det blir nog höga siffror för Model 3 i vår, frågan är vilka siffror den kommer stabiliseras på efter den initiala leveranspuckeln.
1. Nissan Leaf – 264
2. Renault Zoe – 239
3. Kia e-Niro – 175
4. Hyundai Ioniq Electric – 101
5. BMW i3 – 95
6. Kia Soul EV – 53
7. Hyundai Kona Electric – 42
8. Volkswagen e-Golf – 37
9. Tesla Model S – 29
10. Volkswagen e-Up – 21
Så, den 10 mest sålda fossilbilen sålde 1,5 gånger mer än den bästa elbilen. Gissar att Model 3 kommer att hamna någonstans runt plats 7-8 för februari och sen plats 1 i mars. Ska vi gissa att den landar in på lika många som VW Golf? Sjukt bra i så fall och kommer att ställa till statistiken ordentligt
Ja det blir nog höga siffror för Model 3 i vår, frågan är vilka siffror den kommer stabiliseras på efter den initiala leveranspuckeln.
Eftersom vi gillar att spekulera här; 50-60 bilar per månad efter att puckeln har släppt. Elon inser att det inte håller och lanserar LR RWD i maj/juni. Då ökar försäljningen till 180-200 bilar per månad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hur många s och x snittar tesla på I månaden idag? Ja vi kan väl räkna med att modell 3 kommer sälja mer men ändå intressant för jämförelse.
Kanske x och s har gått ner nu inför modell 3 kommer till Sverige?
Branschen väntar kraftig ökning av elbilar
Antalet nyregistrerade bilar minskade med 15 procent under februari, visar färska siffror från Bil Sweden.
Samtidigt fortsätter laddbara bilar att ta mark.
Minskningen av avtalet nya bilar var förväntad och förklaras av branschorganisationen som en konsekvens av ett mer dämpat ekonomiskt läge samt en kvardröjande effekt från införandet av WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) i fjol.
Samtidigt ökade nyregistreringarna av rena elbilar och laddhybrider med 52 procent jämfört med samma månad i fjol.
Andelen laddbara bilar utgjorde 12 procent av nyregistreringarna under månaden jämfört med 6,7 procent i fjol.
Ökningen föranleder Bil Sweden att höja sin prognos för 2020 och 2021 med närmare 10 000 bilar per år.
"Andelen laddbara bilar av nybilsregistreringana väntas enligt den nya prognosen uppgå till 24 procent under 2020 och 30 procent under 2021, jämfört med 19 respektive 25 procent enligt den tidigare prognosen" kommenterar Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden i pressmeddelandet.
Andelen bensindrivna bilar fortsätter att vara större än andelen dieseldrivna. I februari utgjorde bensinbilar 45 procent av nyregistreringarna medan dieselbilar stod för 37 procent.
Någon mer än jag som reagerar på siffran 24% laddbara bilar för helåret 2020? Det är en skyhög siffra jämfört med idag. Om man når prognosen så är det matematiskt nästan omöjligt att andelen stannar vid 30% året efter. Extrapolerar vi så utgör laddbara bilar majoriteten av alla bilar som säljs i Sverige i slutet av 2022.
Smaka på den. Inom fyra år är majoriteten av alla nya bilar laddbara.
Ja, bara man får en skrotningspremie typ 30-50 000 för sitt gamla fossilbil så kommer bytet ske snabbt.(för folk som sitter på svarte petter (ice) vill nog bli av med den och då tror jag skrotningspremie ser till att vi inte får skrotbilar i våra skogar)
Jag tror att det är fullt möjligt. Det börjar komm en skämsstämpel kopplat till att inte köpa eldrivet. Sedan går det fort.
Folk skäms inte för sånt. Det handlar mer om ekonomi och acceptans för tekniken. När det blir billigare så går det fort, det har vi redan sett i Norge.
Högt men inte omöjligt! Det som bromsar är att det egentligen inte är "efterfrågan" som säkerligen finns utan att man pratar om faktiska "registreringar".
Men säg att tex VW, Volvo och Kia + Hyundai, Nissan, Tesla, Mitsubishi, BMW, MB får fart på leveranser av sina hyfsat "redan befintliga" elbils och PHEV-versioner som säljs idag, dvs majoriteten av de laddbara elbilarna. Tesla lär ju ha fått upp farten på Model 3, skulle tro att även tex Volvo då fått upp farten på sina PHEV-V60 och V90 vid det laget samt fått igång lite av de mindre modellerna också. VW fått fart på ID, Passat GTE, Audi fått fram lite olika alternativ, Mitsubishi kanske kommer med en uppdaterad Outlander osv. BMW, MB och Audi har säkert fått fart på främst PHEV men även vissa rena elbilar. Sen hinner det nog komma ut och registreras lite blandat från "övriga" tillverkare också.
Kanske nybilsförsäljningen sjunker lite till säg 300 000. Då ska alltså drygt 70000 av dessa vara laddbara. Högt men inte omöjligt. Även om det just nu 1/2-2019 TOTALT rullar ungefär så många laddbara elbilar, oavsett årsmodell.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Någon mer än jag som reagerar på siffran 24% laddbara bilar för helåret 2020? Det är en skyhög siffra jämfört med idag. Om man når prognosen så är det matematiskt nästan omöjligt att andelen stannar vid 30% året efter. Extrapolerar vi så utgör laddbara bilar majoriteten av alla bilar som säljs i Sverige i slutet av 2022.
Smaka på den. Inom fyra år är majoriteten av alla nya bilar laddbara.
Tänkte detsamma. 24% är ett högt nummer, vet inte om det blir så eller ej. Men jag hoppas! Men... Sätter man 24% 2020 så känns 30% alldeles för lite 2021.
Jag tror att det är fullt möjligt. Det börjar komm en skämsstämpel kopplat till att inte köpa eldrivet. Sedan går det fort.
Folk skäms inte för sånt. Det handlar mer om ekonomi och acceptans för tekniken. När det blir billigare så går det fort, det har vi redan sett i Norge.
Jag har flera bekanta som ursäktat att de bara köpte hybrid.
Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
Har en bekant till familjen här som frågade lite om Tesla. Han hade fått någon form av erbjudande om att titta på andrahandsbilar(?) med 75 kWh hos Tesla. Han gick in på sidan under tiden vi pratade och utbrast i smått shockad över priset på cirka 900 tusen...
Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
Mycket talar för att det blir så, det känns tom som att vi redan är i början av det scenariot...
Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
Mycket talar för att det blir så, det känns tom som att vi redan är i början av det scenariot...
Osborne effekten kan bli mycket allvrlig för existerande bolag. Anekdotiskt kan jag titta på mig själv som exempel; jag *vet* att min nästa bilkommer bli en elbil, jag är inte nöjd med prisbild och utbud för tillfället, men jag vet att min bil överlever några år till, så den får gå sin tekniska livslängd ut i väntan på att jag kan få tag i ett bra alternativ.
Det är en allvalrig klämma för företag som volvo mf. Och någonstans tror jag att det är en huvudtanke bakom att volvo lade sin tillvekrning i polestar. De kinesiska äganra räknar nog kallt med att över tid avveckla volvo, man isolerar förlusterna för ICE tillverkningen där medan man bygger upp varumärket polestar separat, och isolerar det för transitions konsekvenserna. Överlever, mot förmodan volvo, så har de endå inte gjort förlust på det hela, men nu har de en transitionsväg.
På samma sätt sitter företag som WV och mercedes i en rävsax; deras kunder väntar till de har utsläppsfria bilar, deras aktieägare kräver vinst på kort sikt och på de investeringar som redan finns. Det är oförenliga storheter och kommer bli mycket svårnavigerat för dessa företag.