Eftersom vi gillar att spekulera här; 50-60 bilar per månad efter att puckeln har släppt. Elon inser att det inte håller och lanserar LR RWD i maj/juni. Då ökar försäljningen till 180-200 bilar per månad.Geni87 skrev:Ja det blir nog höga siffror för Model 3 i vår, frågan är vilka siffror den kommer stabiliseras på efter den initiala leveranspuckeln.Jeppe_E skrev:Januari registreringar
Elbilar:
1. Nissan Leaf – 264
2. Renault Zoe – 239
3. Kia e-Niro – 175
4. Hyundai Ioniq Electric – 101
5. BMW i3 – 95
6. Kia Soul EV – 53
7. Hyundai Kona Electric – 42
8. Volkswagen e-Golf – 37
9. Tesla Model S – 29
10. Volkswagen e-Up – 21
Fossil/Hybrid
1. Volvo S/V60 – 1 227
2. Volvo S/V90 – 1 209
3. VW Tiguan – 839
4. Volvo XC60 – 796
5. VW Golf – 770
6. Kia Niro – 614
7. Mitsubishi Outlander – 470
8. Volvo XC40 – 442
9. VW Passat – 428
10. Ford Focus – 403
Så, den 10 mest sålda fossilbilen sålde 1,5 gånger mer än den bästa elbilen. Gissar att Model 3 kommer att hamna någonstans runt plats 7-8 för februari och sen plats 1 i mars. Ska vi gissa att den landar in på lika många som VW Golf? Sjukt bra i så fall och kommer att ställa till statistiken ordentligt
Elbilsförsäljningen exploderar
Moderator: Redaktion
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Hur många s och x snittar tesla på I månaden idag? Ja vi kan väl räkna med att modell 3 kommer sälja mer men ändå intressant för jämförelse.
Kanske x och s har gått ner nu inför modell 3 kommer till Sverige?
Kanske x och s har gått ner nu inför modell 3 kommer till Sverige?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
TT idag
Branschen väntar kraftig ökning av elbilar
Antalet nyregistrerade bilar minskade med 15 procent under februari, visar färska siffror från Bil Sweden.
Samtidigt fortsätter laddbara bilar att ta mark.
Minskningen av avtalet nya bilar var förväntad och förklaras av branschorganisationen som en konsekvens av ett mer dämpat ekonomiskt läge samt en kvardröjande effekt från införandet av WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) i fjol.
Samtidigt ökade nyregistreringarna av rena elbilar och laddhybrider med 52 procent jämfört med samma månad i fjol.
Andelen laddbara bilar utgjorde 12 procent av nyregistreringarna under månaden jämfört med 6,7 procent i fjol.
Ökningen föranleder Bil Sweden att höja sin prognos för 2020 och 2021 med närmare 10 000 bilar per år.
"Andelen laddbara bilar av nybilsregistreringana väntas enligt den nya prognosen uppgå till 24 procent under 2020 och 30 procent under 2021, jämfört med 19 respektive 25 procent enligt den tidigare prognosen" kommenterar Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden i pressmeddelandet.
Andelen bensindrivna bilar fortsätter att vara större än andelen dieseldrivna. I februari utgjorde bensinbilar 45 procent av nyregistreringarna medan dieselbilar stod för 37 procent.
Branschen väntar kraftig ökning av elbilar
Antalet nyregistrerade bilar minskade med 15 procent under februari, visar färska siffror från Bil Sweden.
Samtidigt fortsätter laddbara bilar att ta mark.
Minskningen av avtalet nya bilar var förväntad och förklaras av branschorganisationen som en konsekvens av ett mer dämpat ekonomiskt läge samt en kvardröjande effekt från införandet av WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) i fjol.
Samtidigt ökade nyregistreringarna av rena elbilar och laddhybrider med 52 procent jämfört med samma månad i fjol.
Andelen laddbara bilar utgjorde 12 procent av nyregistreringarna under månaden jämfört med 6,7 procent i fjol.
Ökningen föranleder Bil Sweden att höja sin prognos för 2020 och 2021 med närmare 10 000 bilar per år.
"Andelen laddbara bilar av nybilsregistreringana väntas enligt den nya prognosen uppgå till 24 procent under 2020 och 30 procent under 2021, jämfört med 19 respektive 25 procent enligt den tidigare prognosen" kommenterar Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden i pressmeddelandet.
Andelen bensindrivna bilar fortsätter att vara större än andelen dieseldrivna. I februari utgjorde bensinbilar 45 procent av nyregistreringarna medan dieselbilar stod för 37 procent.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Ska bli intressant att se hur inflödet av Tesla 3 kommer att påverka statistiken.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Någon mer än jag som reagerar på siffran 24% laddbara bilar för helåret 2020? Det är en skyhög siffra jämfört med idag. Om man når prognosen så är det matematiskt nästan omöjligt att andelen stannar vid 30% året efter. Extrapolerar vi så utgör laddbara bilar majoriteten av alla bilar som säljs i Sverige i slutet av 2022.
Smaka på den. Inom fyra år är majoriteten av alla nya bilar laddbara.
Smaka på den. Inom fyra år är majoriteten av alla nya bilar laddbara.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Jag tror att det är fullt möjligt. Det börjar komm en skämsstämpel kopplat till att inte köpa eldrivet. Sedan går det fort.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Ja, bara man får en skrotningspremie typ 30-50 000 för sitt gamla fossilbil så kommer bytet ske snabbt.(för folk som sitter på svarte petter (ice) vill nog bli av med den och då tror jag skrotningspremie ser till att vi inte får skrotbilar i våra skogar)
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Beigler skrev:Jag tror att det är fullt möjligt. Det börjar komm en skämsstämpel kopplat till att inte köpa eldrivet. Sedan går det fort.
Folk skäms inte för sånt. Det handlar mer om ekonomi och acceptans för tekniken. När det blir billigare så går det fort, det har vi redan sett i Norge.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Högt men inte omöjligt! Det som bromsar är att det egentligen inte är "efterfrågan" som säkerligen finns utan att man pratar om faktiska "registreringar".
Men säg att tex VW, Volvo och Kia + Hyundai, Nissan, Tesla, Mitsubishi, BMW, MB får fart på leveranser av sina hyfsat "redan befintliga" elbils och PHEV-versioner som säljs idag, dvs majoriteten av de laddbara elbilarna. Tesla lär ju ha fått upp farten på Model 3, skulle tro att även tex Volvo då fått upp farten på sina PHEV-V60 och V90 vid det laget samt fått igång lite av de mindre modellerna också. VW fått fart på ID, Passat GTE, Audi fått fram lite olika alternativ, Mitsubishi kanske kommer med en uppdaterad Outlander osv. BMW, MB och Audi har säkert fått fart på främst PHEV men även vissa rena elbilar. Sen hinner det nog komma ut och registreras lite blandat från "övriga" tillverkare också.
Kanske nybilsförsäljningen sjunker lite till säg 300 000. Då ska alltså drygt 70000 av dessa vara laddbara. Högt men inte omöjligt. Även om det just nu 1/2-2019 TOTALT rullar ungefär så många laddbara elbilar, oavsett årsmodell.
Men säg att tex VW, Volvo och Kia + Hyundai, Nissan, Tesla, Mitsubishi, BMW, MB får fart på leveranser av sina hyfsat "redan befintliga" elbils och PHEV-versioner som säljs idag, dvs majoriteten av de laddbara elbilarna. Tesla lär ju ha fått upp farten på Model 3, skulle tro att även tex Volvo då fått upp farten på sina PHEV-V60 och V90 vid det laget samt fått igång lite av de mindre modellerna också. VW fått fart på ID, Passat GTE, Audi fått fram lite olika alternativ, Mitsubishi kanske kommer med en uppdaterad Outlander osv. BMW, MB och Audi har säkert fått fart på främst PHEV men även vissa rena elbilar. Sen hinner det nog komma ut och registreras lite blandat från "övriga" tillverkare också.
Kanske nybilsförsäljningen sjunker lite till säg 300 000. Då ska alltså drygt 70000 av dessa vara laddbara. Högt men inte omöjligt. Även om det just nu 1/2-2019 TOTALT rullar ungefär så många laddbara elbilar, oavsett årsmodell.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Tänkte detsamma. 24% är ett högt nummer, vet inte om det blir så eller ej. Men jag hoppas! Men... Sätter man 24% 2020 så känns 30% alldeles för lite 2021.HenrikC skrev:Någon mer än jag som reagerar på siffran 24% laddbara bilar för helåret 2020? Det är en skyhög siffra jämfört med idag. Om man når prognosen så är det matematiskt nästan omöjligt att andelen stannar vid 30% året efter. Extrapolerar vi så utgör laddbara bilar majoriteten av alla bilar som säljs i Sverige i slutet av 2022.
Smaka på den. Inom fyra år är majoriteten av alla nya bilar laddbara.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Jag har flera bekanta som ursäktat att de bara köpte hybrid.Verdi skrev:Beigler skrev:Jag tror att det är fullt möjligt. Det börjar komm en skämsstämpel kopplat till att inte köpa eldrivet. Sedan går det fort.
Folk skäms inte för sånt. Det handlar mer om ekonomi och acceptans för tekniken. När det blir billigare så går det fort, det har vi redan sett i Norge.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Har en bekant till familjen här som frågade lite om Tesla. Han hade fått någon form av erbjudande om att titta på andrahandsbilar(?) med 75 kWh hos Tesla. Han gick in på sidan under tiden vi pratade och utbrast i smått shockad över priset på cirka 900 tusen...Beigler skrev:Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Mycket talar för att det blir så, det känns tom som att vi redan är i början av det scenariot...Beigler skrev:Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Osborne effekten kan bli mycket allvrlig för existerande bolag. Anekdotiskt kan jag titta på mig själv som exempel; jag *vet* att min nästa bilkommer bli en elbil, jag är inte nöjd med prisbild och utbud för tillfället, men jag vet att min bil överlever några år till, så den får gå sin tekniska livslängd ut i väntan på att jag kan få tag i ett bra alternativ.Bjelke skrev:Mycket talar för att det blir så, det känns tom som att vi redan är i början av det scenariot...Beigler skrev:Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
Det är en allvalrig klämma för företag som volvo mf. Och någonstans tror jag att det är en huvudtanke bakom att volvo lade sin tillvekrning i polestar. De kinesiska äganra räknar nog kallt med att över tid avveckla volvo, man isolerar förlusterna för ICE tillverkningen där medan man bygger upp varumärket polestar separat, och isolerar det för transitions konsekvenserna. Överlever, mot förmodan volvo, så har de endå inte gjort förlust på det hela, men nu har de en transitionsväg.
På samma sätt sitter företag som WV och mercedes i en rävsax; deras kunder väntar till de har utsläppsfria bilar, deras aktieägare kräver vinst på kort sikt och på de investeringar som redan finns. Det är oförenliga storheter och kommer bli mycket svårnavigerat för dessa företag.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
norge 2019..
+ 105% YoY, jisses
I februar ble det registrert 4516 nye personbiler med nullutslipp. Det er 2316 flere (+ 105,3 %) enn i februar 2018. Nullutslippsbilene hadde 40,7 prosent markedsandel blant personbilene i februar, i februar 2018 var markedsandelen 21,6 prosent. 8 av de nye personbilene med nullutslipp som ble registrerte i februar var hydrogenbil, resten var elbiler.
Det ble bruktimportert 575 personbiler med nullutslipp i februar, det er 298 færre (- 34,1 %) enn i februar 2018.
Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 5083 personbiler med nullutslipp i februar, i februar 2018 ble det totalt førstegangsregistrert 3071 nullutslipp personbiler.
+ 105% YoY, jisses
I februar ble det registrert 4516 nye personbiler med nullutslipp. Det er 2316 flere (+ 105,3 %) enn i februar 2018. Nullutslippsbilene hadde 40,7 prosent markedsandel blant personbilene i februar, i februar 2018 var markedsandelen 21,6 prosent. 8 av de nye personbilene med nullutslipp som ble registrerte i februar var hydrogenbil, resten var elbiler.
Det ble bruktimportert 575 personbiler med nullutslipp i februar, det er 298 færre (- 34,1 %) enn i februar 2018.
Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 5083 personbiler med nullutslipp i februar, i februar 2018 ble det totalt førstegangsregistrert 3071 nullutslipp personbiler.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Helt allvarligt vart ifrån kommer det här missförståndet om att Volvo lägger sin elbilstillverkning i Polestar? Det upprepas hela tiden här och där. För det första, Polestar är Volvo. Utan Volvo inget Polestar. För det andra, det kommer elbilar under båda varumärkena framöver. Det är superenkel information att hitta.JFAH skrev:Osborne effekten kan bli mycket allvrlig för existerande bolag. Anekdotiskt kan jag titta på mig själv som exempel; jag *vet* att min nästa bilkommer bli en elbil, jag är inte nöjd med prisbild och utbud för tillfället, men jag vet att min bil överlever några år till, så den får gå sin tekniska livslängd ut i väntan på att jag kan få tag i ett bra alternativ.Bjelke skrev:Mycket talar för att det blir så, det känns tom som att vi redan är i början av det scenariot...Beigler skrev:Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
Det är en allvalrig klämma för företag som volvo mf. Och någonstans tror jag att det är en huvudtanke bakom att volvo lade sin tillvekrning i polestar. De kinesiska äganra räknar nog kallt med att över tid avveckla volvo, man isolerar förlusterna för ICE tillverkningen där medan man bygger upp varumärket polestar separat, och isolerar det för transitions konsekvenserna. Överlever, mot förmodan volvo, så har de endå inte gjort förlust på det hela, men nu har de en transitionsväg.
På samma sätt sitter företag som WV och mercedes i en rävsax; deras kunder väntar till de har utsläppsfria bilar, deras aktieägare kräver vinst på kort sikt och på de investeringar som redan finns. Det är oförenliga storheter och kommer bli mycket svårnavigerat för dessa företag.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Detk ommer från det faktum att Polestar _är_ ett eget bolag. Sure; volvos ägare äger också polestar, Och historiskt had det inte existerat utan volvo. Men så blir det inte med en egen tillverkad BEV, som dessutom tillverkas i Kina, inte torslanda...Geni87 skrev:
Helt allvarligt vart ifrån kommer det här missförståndet om att Volvo lägger sin elbilstillverkning i Polestar? Det upprepas hela tiden här och där. För det första, Polestar är Volvo. Utan Volvo inget Polestar. För det andra, det kommer elbilar under båda varumärkena framöver. Det är superenkel information att hitta.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Nej, polestar är ett bolag inom Volvokoncerner. Det är inte ett fristående bolag. Handpenningen på Polestar 2 gick till...... Volvo.JFAH skrev:Detk ommer från det faktum att Polestar _är_ ett eget bolag. Sure; volvos ägare äger också polestar, Och historiskt had det inte existerat utan volvo. Men så blir det inte med en egen tillverkad BEV, som dessutom tillverkas i Kina, inte torslanda...Geni87 skrev:
Helt allvarligt vart ifrån kommer det här missförståndet om att Volvo lägger sin elbilstillverkning i Polestar? Det upprepas hela tiden här och där. För det första, Polestar är Volvo. Utan Volvo inget Polestar. För det andra, det kommer elbilar under båda varumärkena framöver. Det är superenkel information att hitta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Fast Volvo tillverkar också bilar i blandannat Kina, de har en global tillverkningskapacitet där olika modeller tillverkas på olika ställen av olika anledningar. S90 tillverkas bara i Kina, XC40 i Belgien och S60 i USA. Polestar 2 bygger ju på CMA och Torslanda tillverkar bara SPA-bilar, CMA tillverkas i Belgien och Kina. Att Volvo skulle lägga alla elbilarna i Polestar är ett märkligt antagande som inte stämmer överens med det som har kommunicerats. Polestar är ett eget bolag, men det är främst på pappret.JFAH skrev:Detk ommer från det faktum att Polestar _är_ ett eget bolag. Sure; volvos ägare äger också polestar, Och historiskt had det inte existerat utan volvo. Men så blir det inte med en egen tillverkad BEV, som dessutom tillverkas i Kina, inte torslanda...Geni87 skrev:
Helt allvarligt vart ifrån kommer det här missförståndet om att Volvo lägger sin elbilstillverkning i Polestar? Det upprepas hela tiden här och där. För det första, Polestar är Volvo. Utan Volvo inget Polestar. För det andra, det kommer elbilar under båda varumärkena framöver. Det är superenkel information att hitta.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Några jag känner har privatleasat sina fossilbilar för att slippa oroa sig för störtdykande andrahandsvärde. På väldigt kort sikt ett sätt för biltillverkarna att "sälja" fossilbilar. Jag vet inte om det är tillverkarna eller andra organisationer, såsom finansbolag som står med Svarte Petter om bilarna är osäljbara om tre år.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Osborn-effekten som nämns tidigare i tråden ska nog inte underskattas.
Jag resonerar på exakt samma sätt. Nästa bil blir eldriven. Jag väntar tills prisbilden är den rätta. Till dess får befintlig ICE-bil rulla vidare. Aldrig att jag köper en ny ICE igen.
Ska bli intressant att följa utvecklingen vidare. Jag tror att ICE-tillverkarna får en mkt tuff period framöver med dalande försäljning.
När det gäller Polestar tycker jag att Volvos ägare gjorde rätt. Börja från ett blankt ark och bygg upp en ny affärsmodell, vilket kommer krävas. Dessutom får varumärket Polestar en ordentlig vitalisering och värdet på varumärket har antagligen redan ökat ordentligt i värde.
Att bygga om en stor koncern tar för LÅNG tid. Bygg ist nytt från grunden med Polestar.
Polestar har potential att bli Volvo 2.0.
Jag resonerar på exakt samma sätt. Nästa bil blir eldriven. Jag väntar tills prisbilden är den rätta. Till dess får befintlig ICE-bil rulla vidare. Aldrig att jag köper en ny ICE igen.
Ska bli intressant att följa utvecklingen vidare. Jag tror att ICE-tillverkarna får en mkt tuff period framöver med dalande försäljning.
När det gäller Polestar tycker jag att Volvos ägare gjorde rätt. Börja från ett blankt ark och bygg upp en ny affärsmodell, vilket kommer krävas. Dessutom får varumärket Polestar en ordentlig vitalisering och värdet på varumärket har antagligen redan ökat ordentligt i värde.
Att bygga om en stor koncern tar för LÅNG tid. Bygg ist nytt från grunden med Polestar.
Polestar har potential att bli Volvo 2.0.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Håller med, jag kommer aldrig skaffa en ICE-bil igen och just det något osäkra andrahansvärdet framöver var den främsta orsaken till att jag valde att leasa min nuvarande.pefreli skrev:Osborn-effekten som nämns tidigare i tråden ska nog inte underskattas.
Jag resonerar på exakt samma sätt. Nästa bil blir eldriven. Jag väntar tills prisbilden är den rätta. Till dess får befintlig ICE-bil rulla vidare. Aldrig att jag köper en ny ICE igen.
Ska bli intressant att följa utvecklingen vidare. Jag tror att ICE-tillverkarna får en mkt tuff period framöver med dalande försäljning.
När det gäller Polestar tycker jag att Volvos ägare gjorde rätt. Börja från ett blankt ark och bygg upp en ny affärsmodell, vilket kommer krävas. Dessutom får varumärket Polestar en ordentlig vitalisering och värdet på varumärket har antagligen redan ökat ordentligt i värde.
Att bygga om en stor koncern tar för LÅNG tid. Bygg ist nytt från grunden med Polestar.
Polestar har potential att bli Volvo 2.0.
Vet inte riktigt om jag håller med om Polestargrejen dock. Det blir nog bra, men det kostar flis att bygga upp ett nytt varumärke från noll och för att Polestar ska lyckas måste även Volvo lyckas med sin omställning - eftersom det är Volvo som utvecklar bilarna (och förmodligen sköter tillverkningen också även om Polestar har byggt en mindre monteringshall). Polestar har nog en del gratis i varumärkesbyggandet dock just pga det faktum att det är Volvo som ligger bakom, det gör att folk tar dem mer på allvar och litar på produkterna.
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Hur länge till kommer det anses vara premium att köra ICE? Knappast mer än några år till om ni frågar mig.
Volvo har länge försökt att ta sig in i premiumsegmentet men har haft svårt att etablera sig här fullt ut. Med Polestar får Volvo en chans att "köpa sig in" i premiumsegmentet samt provtrycka nya affärsmodeller.
Samtidigt kanske det innebär att varumärket Volvo i övrigt cementeras i ett lägre segment, då Polestar kommer vara spjutspetsen i koncernen?
Det blir då Polestar som tar upp kampen med Tesla och premiumtyskarna. Vilket kanske innebär att Volvo får ta sig an jättar som VW och Toyota i de lägre prissegmenten. Om så blir fallet tror jag det blir tufft för varumärket Volvo.
Premiumtyskarna har valt en lite annorlunda strategi och har inte lagt BEV i sina "prestandavarumärken". Kanske det beror på att de känner sig "trygga" i att de tillhör premiumssegmentet och kan ta sig an Tesla inom respektive varumärke.
En sak är säker, de kommande åren blir mkt spännande att följa!
En hundraårig industri håller på att transformeras.
Volvo har länge försökt att ta sig in i premiumsegmentet men har haft svårt att etablera sig här fullt ut. Med Polestar får Volvo en chans att "köpa sig in" i premiumsegmentet samt provtrycka nya affärsmodeller.
Samtidigt kanske det innebär att varumärket Volvo i övrigt cementeras i ett lägre segment, då Polestar kommer vara spjutspetsen i koncernen?
Det blir då Polestar som tar upp kampen med Tesla och premiumtyskarna. Vilket kanske innebär att Volvo får ta sig an jättar som VW och Toyota i de lägre prissegmenten. Om så blir fallet tror jag det blir tufft för varumärket Volvo.
Premiumtyskarna har valt en lite annorlunda strategi och har inte lagt BEV i sina "prestandavarumärken". Kanske det beror på att de känner sig "trygga" i att de tillhör premiumssegmentet och kan ta sig an Tesla inom respektive varumärke.
En sak är säker, de kommande åren blir mkt spännande att följa!
En hundraårig industri håller på att transformeras.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Elbilsförsäljningen exploderar
Nä ICE kommer nog inte vara premium så länge till, med några få undantag inom vissa lågvolymsegment. Jag vet inte hur många gånger jag ska upprepa det men Volvo har ju inte lagt in alla BEV:ar i Polestar... 5 BEV:ar kommer från Volvo car group fram till 2021, varav 3 under varumärket Volvo och 2 under varumärket Polestar. Det är information som har varit tillgänglig i flera år nu och har bekräftats i flera intervjuer med Volvochefer.pefreli skrev:Hur länge till kommer det anses vara premium att köra ICE? Knappast mer än några år till om ni frågar mig.
Volvo har länge försökt att ta sig in i premiumsegmentet men har haft svårt att etablera sig här fullt ut. Med Polestar får Volvo en chans att "köpa sig in" i premiumsegmentet samt provtrycka nya affärsmodeller.
Samtidigt kanske det innebär att varumärket Volvo i övrigt cementeras i ett lägre segment, då Polestar kommer vara spjutspetsen i koncernen?
Det blir då Polestar som tar upp kampen med Tesla och premiumtyskarna. Vilket kanske innebär att Volvo får ta sig an jättar som VW och Toyota i de lägre prissegmenten. Om så blir fallet tror jag det blir tufft för varumärket Volvo.
Premiumtyskarna har valt en lite annorlunda strategi och har inte lagt BEV i sina "prestandavarumärken". Kanske det beror på att de känner sig "trygga" i att de tillhör premiumssegmentet och kan ta sig an Tesla inom respektive varumärke.
En sak är säker, de kommande åren blir mkt spännande att följa!
En hundraårig industri håller på att transformeras.
Får nog ändå säga att med de senaste modellerna (start nya XC90 2015) så har Volvo etablerat sig i premiumsegmentet och tjänar bra med pengar, de knycker ju iaf marknadsandelar från Tyskarna. Jag tror att Polestar kommer positioneras ett snäpp högre framöver, dvs att Volvo ligger kvar där de ligger men att Polestar positioneras mot exempelvis Porsches elbilar. Tror inte Volvo har någon ambition att bli en masstillverkare likt VW och Toyota, den rollen får andra märken i koncernen ta. Typ Lynk&co och Geelys egna märke.