Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 03 sep 2019 14:36

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?


Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).



Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.


Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.


Jag tror du skulle bli förvånad om du insåg hur många delar som PS2 delar med XC40 och andra volvomodeller. Hur funkar det med verkstäder och reservdelslager till Tesla tycker du, med tanke på ägarnas lite smått uppgivna känsla?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
 
Inlägg: 3156
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Referralkod: jesper15749

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 03 sep 2019 15:42

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?


Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).



Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.


Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.


Jag tror du skulle bli förvånad om du insåg hur många delar som PS2 delar med XC40 och andra volvomodeller. Hur funkar det med verkstäder och reservdelslager till Tesla tycker du, med tanke på ägarnas lite smått uppgivna känsla?


Du verkar inte förstå poängen. Det var inte vad som rent praktiskt finns idag, för det finns ju tex inga Saab-handlare eller märkesverkstäder etc sedan många år. Poängen var vad som har funnits. Alla svenskar känner till Saab.

Försök förklara Polestar för en typisk Volvo-kund. "Jo men det är faktiskt en Volvo egentligen".
Volvo säljer extremt bra i Sverige, medan de är ett uddamärke internationellt. Vad beror det på? Tradition, märkeskännedom, jante etc. Många skaffar en för att grannarna också kör Volvo, "en bra bil"(men inte för bra).
Det kommer aldrig hända med Polestar. Återigen, extremt få har historiskt lyckats med att bryta ut och skapa separata lyxbilsmärken. Polestar får därmed ses som ett experiment, och tittar man på historiken är det troligt att det inte överlever ett decennium.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 03 sep 2019 16:22

Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Fredrik j
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav Geni87 » 03 sep 2019 20:44

Fredrik j skrev:Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.


Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inläggav Fredrik j » 03 sep 2019 20:54

Geni87 skrev:
Fredrik j skrev:Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.


Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)


Det är det jag menar. Volvo och Polestar är två varumärken kontrollerade av Geely. Man får komma ihåg det när man kommenterar dom som om det var två fristående företag. Givetvis delar man många komponenter och inte bara mellan dessa två utan med fler varumärken. Att så mycket att utvecklingen av Geelys bilar sker i Göteborg är ett styrkebesked för svensk ingenjörskonst. Geely värderar sin svenska gren högt. Man har nu fyra kontor i göteborg. Volvo Cars, CEVT, Polestar och GVAT.
Fredrik j
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Polestar 2

Inläggav joel80 » 03 sep 2019 21:28

Eftersom Polestar länge varit kopplat till Volvo är det många som ser det rätt synonymt. Man har kunnat skaffa "polestaroptimering" till sin Volvo länge och det har funnits "Polestar edition" och färger.
Polestar som varumärke är rätt känt av de flesta som haft med Volvo att göra senaste årtiondet.
**********************************************************************
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80
 
Inlägg: 2317
Blev medlem: 03 aug 2015 23:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inläggav Geni87 » 03 sep 2019 21:39

Fredrik j skrev:
Geni87 skrev:
Fredrik j skrev:Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.


Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)


Det är det jag menar. Volvo och Polestar är två varumärken kontrollerade av Geely. Man får komma ihåg det när man kommenterar dom som om det var två fristående företag. Givetvis delar man många komponenter och inte bara mellan dessa två utan med fler varumärken. Att så mycket att utvecklingen av Geelys bilar sker i Göteborg är ett styrkebesked för svensk ingenjörskonst. Geely värderar sin svenska gren högt. Man har nu fyra kontor i göteborg. Volvo Cars, CEVT, Polestar och GVAT.


Absolut, jag vet dock inte om jag skulle benämna Volvo som ett "kontor". :) Volvo är ju en komplett biltillverkare som "in-house" har förmågan att utveckla, tillverka och leverera bilar. De andra tre skulle man nog kunna kalla kontor. Polestars kontor hamnade ju för övrigt på Volvos område, och inte nere på exempelvis Lindholmen. Det tyder ju på att det främst är mellan Volvo och Polestar som utbytet kommer ske, och kanske inte lika mycket mellan Polestar direkt till Geely (via CEVT). Eller så fanns det bara en lämplig lokal där...

Men visst är det ett fantastiskt fint fordonskluster vi har här i GBG. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inläggav elbilist iAkita » 03 sep 2019 21:50

taliz skrev:
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.


Acura, Infinity, DS?
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inläggav Teslaägare taliz » 03 sep 2019 22:43

iAkita skrev:
taliz skrev:
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.


Acura, Infinity, DS?


Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Polestar 2

Inläggav elbilist iAkita » 03 sep 2019 23:28

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.


Acura, Infinity, DS?


Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.


Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pertan, Ragge, Xeik och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.