Volvo Cars - Allmän tråd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Volvo Cars - Allmän tråd

Inlägg av ochso »

Jag startar en tråd där tanken är att diskutera allmänt kring Volvo Cars och deras kommande elbilar, strategier osv. Fokus på själva bolaget och inte på enskilda modeller.

Idag kom nyheten att Volvo Cars säkrat ett batteriavtal med CATL och LG Chem värt flera miljarder USD. Batterierna ska användas i kommande elbilar från Volvo Cars och från Polestar.

https://www.di.se/live/volvo-cars-teckn ... er-dollar/

Kul! Men synd att avtalet inte är med Northvolt!
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Volvo Cars - Allmän tråd

Inlägg av Magnus71 »

Inte direkt oväntat då Geely har intressen i CATL.
Frågan är väl bara om upphandlingen gjordes på rätt grunder eller order från högsta ort.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo Cars - Allmän tråd

Inlägg av Mickep »

Hoppas att batterierna tillverkas nära fabriken så de inte skickas jorden runt innan de monteras. Hade hoppas på northvolt också och tillverkning i Torslanda.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Volvo Cars - Allmän tråd

Inlägg av ochso »

Mickep skrev:
Hoppas att batterierna tillverkas nära fabriken så de inte skickas jorden runt innan de monteras. Hade hoppas på northvolt också och tillverkning i Torslanda.
Jag har hört talas om att Volvo Cars byggt batterifabrik i Torslanda (utgått ifrån att man skulle köpa in celler och ha fabriken för montering i batteripack endast). Om inte annat har (hade i alla fall...) Volvo ett batterilabb i Torslanda, det brann 28 mars 2017 efter ett misslyckat experiment.

Sedan har vi ju Alelion Energy Systems i Torslanda också, men jag har inte hört något från dem på ett tag.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Volvo Cars - Allmän tråd

Inlägg av Henrik Torphammar »

ochso skrev:
Mickep skrev:
Hoppas att batterierna tillverkas nära fabriken så de inte skickas jorden runt innan de monteras. Hade hoppas på northvolt också och tillverkning i Torslanda.
Jag har hört talas om att Volvo Cars byggt batterifabrik i Torslanda (utgått ifrån att man skulle köpa in celler och ha fabriken för montering i batteripack endast). Om inte annat har (hade i alla fall...) Volvo ett batterilabb i Torslanda, det brann 28 mars 2017 efter ett misslyckat experiment.

Sedan har vi ju Alelion Energy Systems i Torslanda också, men jag har inte hört något från dem på ett tag.
Både Volvo och Ale lion bygger/byggde/ska bygga batteripaket, inte tillverka celler. (Ale hade 26650 med motsvarande eller sämre prestanda än Teslas 18650)


Ang Volvo så måste dom ju göra något vettigt elektriskt om denna typ av bilar skall går att sälja år 2023+

https://teknikensvarld.se/volvo-storsatsar-med-xc100/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volvo Cars - Allmän tråd

Inlägg av Geni87 »

Här är pressmeddelandet från Volvo i sin helhet: https://www.media.volvocars.com/global/ ... nd-lg-chem

Hade också hoppats på Northvolt, men de lär knappast vara igång under nästa år så det är nog inte realistiskt. Får hoppas att de kan komma in senare när de har fått upp farten!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar