Vätgas är framtiden
Moderator: Redaktion
Re: Vätgas är framtiden
Ah, ok. Fast om Maxwells batteriteknik är billigare att tillverka och ändå har 40% högre kapacitet. Då är vi nog över 70 mils räckvidd ganska snabbt. Sen om du klassar en Model S eller Model 3 LR som "ingen har råd att köpa en", ok.Fandorin skrev:Poängen med mitt inlägg var att i framtiden när laddstolpar finns ungefär över allt kommer ingen att välja att köpa en bil med extrem range även om det rent tekniskt är möjligt att klämma in ett >100 kWh batteripack i en Model Y. Är man tvungen att ha rejäl räckvidd pga av yrke eller så köper man en bil med vätgas range extender.
Re: Vätgas är framtiden
Har man inte råd att köpa en kommersiellt tillverkad elbil lär man inte ha råd att kommersiellt tillverkad vätgasbil heller.
Re: Vätgas är framtiden
Poängen med mitt inlägg är att det aldrig kommer att finnas vätgasbilar med längre räckvidd än 70 mil. Du kommer helt enkelt inte få rum med mer vätgas utan att offra utrymme för passagerare och lastutrymme. Priset på battericeller kommer inte enligt fysikens lagar ligga kvar på dagens nivå. Utrymmet som vätgas tar kommer att vara bundet enligt fysikens lagar.Fandorin skrev:Poängen med mitt inlägg var att i framtiden när laddstolpar finns ungefär över allt kommer ingen att välja att köpa en bil med extrem range även om det rent tekniskt är möjligt att klämma in ett >100 kWh batteripack i en Model Y. Är man tvungen att ha rejäl räckvidd pga av yrke eller så köper man en bil med vätgas range extender.
Jag därför säga att vi garanterat kommer att se elbilar med tex 100 mils räckvidd men aldrig se en passagerare il för 5 personer där vätgas står för räckvidden till 100 mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgas är framtiden
Poängen är väl också att om det går snabbt att fylla på med energi så är räckvidden mindre intressant. "Räckvidd" har väl aldrig varit en grej för fossilbilar?Svenssons skrev:Poängen med mitt inlägg är att det aldrig kommer att finnas vätgasbilar med längre räckvidd än 70 mil. Du kommer helt enkelt inte få rum med mer vätgas utan att offra utrymme för passagerare och lastutrymme. Priset på battericeller kommer inte enligt fysikens lagar ligga kvar på dagens nivå. Utrymmet som vätgas tar kommer att vara bundet enligt fysikens lagar.Fandorin skrev:Poängen med mitt inlägg var att i framtiden när laddstolpar finns ungefär över allt kommer ingen att välja att köpa en bil med extrem range även om det rent tekniskt är möjligt att klämma in ett >100 kWh batteripack i en Model Y. Är man tvungen att ha rejäl räckvidd pga av yrke eller så köper man en bil med vätgas range extender.
Jag därför säga att vi garanterat kommer att se elbilar med tex 100 mils räckvidd men aldrig se en passagerare il för 5 personer där vätgas står för räckvidden till 100 mil.
Re: Vätgas är framtiden
Det finns massvis med problem med den teorin. En vätgas range extender är dyr, kräver service och ger 3x+ driftskostnad energimässigt jämfört med att bara slänga dit ett större batteri. För att det ska fungera måste vi också bygga vätgasstationer över hela Sverige vilket är extremt dyrt, 10x+ kostnaden jämfört med en laddstation. Dessutom tar range extendern plats samt även vätgastankarna. Se ex Nexo som inte har någon frunk pga bränslecellen samt att lastutrymmet bak är upphöjt en del för att vätgastankarna ska få plats.Fandorin skrev:Poängen med mitt inlägg var att i framtiden när laddstolpar finns ungefär över allt kommer ingen att välja att köpa en bil med extrem range även om det rent tekniskt är möjligt att klämma in ett >100 kWh batteripack i en Model Y. Är man tvungen att ha rejäl räckvidd pga av yrke eller så köper man en bil med vätgas range extender.
De är väldigt få som behöver längre räckvidd än dagens moderna elbilar. Husvagnsägaren osv. Tror att det är billigast/bäst för sammhället om dessa kör vanliga laddhybrider tills vi har elbilar med lämplig räckvidd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vätgas är framtiden
Problemet blir då att vätgasbilen behöver tankas var 50:e mil medan elbilen bara behöver snabbladdas några få gånger per år. Har man en räckvidd på 50-60 mil kommer även de mest envisa bilisterna behöva stanna för en paus. Stannar man för en paus så är bilen laddad för 3-40 mil igen.
Re: Vätgas är framtiden
Vad kostar en bränslecellsbil nuförtiden? Vad kostar den att tanka?Fandorin skrev:Vad f-n snackar du om? Det finns ingen batteribil med 70 mils räckvidd och det kommer aldrig finnas en marknad för en batteribil med mer 70 mils räckvidd för ingen har råd att köpa en och väldigt få förare kör en så lång sträcka regelbundet ändå och om man ändå envisas med att vilja ha en bil med 70 mils räckvidd är bränslecellsbilen mycket billigare att köpa.Svenssons skrev:Flera faktafel där.LarsL skrev:
Räckvidd: Vätgas ger inte längre räckvidd. Batterielbilar har möjlighet till längre räckvidd än bränslecellsbilar. Max räckvidd för bränslecellsbilar ligger på ca 70 mil enligt NEDC, mycket kortare enligt andra körcyklar. Vill man ha längre räckvidd är det batterielbilar som gäller om man inte är beredd att köra runt i en bil stor som en V70 fast med bara ett par sittplatser och begränsat lastutrymme...
Så långt från 70 mil är inte nya S LR. Batterier är dyra men inte så dyra som du verkar tro.
Re: Vätgas är framtiden
Eller så tar man dom där 30 minuter paus medan bilen laddar och slutar stressa över att man tappat lite tid. Sure, det finns smärtgränser. Jag har åkt på långresa på motorväg i en 1a generationens Leaf. Det gjorde jag bara en gång kan jag säga.Laban skrev:De är väldigt få som behöver längre räckvidd än dagens moderna elbilar. Husvagnsägaren osv. Tror att det är billigast/bäst för sammhället om dessa kör vanliga laddhybrider tills vi har elbilar med lämplig räckvidd.
Re: Vätgas är framtiden
Vet inte om man kan komprimera gasen mer. Men dagens komprimering ger ca 13% förlust. Så jag gissar på att vi kanske inte vill gå längre än så.Svenssons skrev:Poängen med mitt inlägg är att det aldrig kommer att finnas vätgasbilar med längre räckvidd än 70 mil. Du kommer helt enkelt inte få rum med mer vätgas utan att offra utrymme för passagerare och lastutrymme. Priset på battericeller kommer inte enligt fysikens lagar ligga kvar på dagens nivå. Utrymmet som vätgas tar kommer att vara bundet enligt fysikens lagar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vätgas är framtiden
Maximal komprimering är till flytande, men då snackar vi -253˚C.Laban skrev:Vet inte om man kan komprimera gasen mer. Men dagens komprimering ger ca 13% förlust. Så jag gissar på att vi kanske inte vill gå längre än så.Svenssons skrev:Poängen med mitt inlägg är att det aldrig kommer att finnas vätgasbilar med längre räckvidd än 70 mil. Du kommer helt enkelt inte få rum med mer vätgas utan att offra utrymme för passagerare och lastutrymme. Priset på battericeller kommer inte enligt fysikens lagar ligga kvar på dagens nivå. Utrymmet som vätgas tar kommer att vara bundet enligt fysikens lagar.
https://hypertextbook.com/facts/2005/MichelleFung.shtml
Re: Vätgas är framtiden
Nä, troligare är väl att man lyckas använda mer effekt än 50% vid konverteringen tillbaka vid förbrukning. Men själva processen är ju redan hopplöst efter vad vi har med batterier när man tittar på effektivitet. Personligen tror jag inte vätgas i fordon har någon framtid. För att ersätta reservsystem som idag går på diesel är en annan sak.Laban skrev:Vet inte om man kan komprimera gasen mer. Men dagens komprimering ger ca 13% förlust. Så jag gissar på att vi kanske inte vill gå längre än så.
Re: Vätgas är framtiden
Det går att öka trycket mer men det vinner väldigt lite i volym och kostar mer i energi. Förutom att kurvan inte är linjär kommer allt mer volym krävas av tanken för att den ska klara av trycket. Som mest kan man komprimera den genom att få den flytande men även detta är väldigt lite vinst mot dagens komprimering plus att det kommer att krävas energitillförsel eller att man konstant släpper ut gas.Laban skrev:Vet inte om man kan komprimera gasen mer. Men dagens komprimering ger ca 13% förlust. Så jag gissar på att vi kanske inte vill gå längre än så.Svenssons skrev:Poängen med mitt inlägg är att det aldrig kommer att finnas vätgasbilar med längre räckvidd än 70 mil. Du kommer helt enkelt inte få rum med mer vätgas utan att offra utrymme för passagerare och lastutrymme. Priset på battericeller kommer inte enligt fysikens lagar ligga kvar på dagens nivå. Utrymmet som vätgas tar kommer att vara bundet enligt fysikens lagar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgas är framtiden
Toyota Mirai Hydrogen Fuel Cell (2017) driven with max speed on the German Autobahn.Verdi skrev:Vad kostar en bränslecellsbil nuförtiden? Vad kostar den att tanka?Fandorin skrev:Vad f-n snackar du om? Det finns ingen batteribil med 70 mils räckvidd och det kommer aldrig finnas en marknad för en batteribil med mer 70 mils räckvidd för ingen har råd att köpa en och väldigt få förare kör en så lång sträcka regelbundet ändå och om man ändå envisas med att vilja ha en bil med 70 mils räckvidd är bränslecellsbilen mycket billigare att köpa.Svenssons skrev:Flera faktafel där.LarsL skrev:
Räckvidd: Vätgas ger inte längre räckvidd. Batterielbilar har möjlighet till längre räckvidd än bränslecellsbilar. Max räckvidd för bränslecellsbilar ligger på ca 70 mil enligt NEDC, mycket kortare enligt andra körcyklar. Vill man ha längre räckvidd är det batterielbilar som gäller om man inte är beredd att köra runt i en bil stor som en V70 fast med bara ett par sittplatser och begränsat lastutrymme...
Så långt från 70 mil är inte nya S LR. Batterier är dyra men inte så dyra som du verkar tro.
Power: (114 kW / 155 PS / 153 bhp)
Engine: Hydrogen Fuel Cell powered Electrical Engine
Battery: 1.6 kWh Nickel-metal hydride
Hydrogen Tanks: 2 x 2,5 kg 700 Bar carbon-fiber reinforced
Torque: 335 Nm Fuel Consumption: 2,4 kg / 100km
Max Range: 502 km (312 mi)
Driven Top Speed: 183 km/h (114 mph)
12,6$ för 1kg gas?
Hur får man ihop 502km range om man har tank för 5kg och förbrukning ligger på 2,4kg/100km?
Vad är meningen med en sån bil?
Vem vill betala för en bil som ser krockad ut från fabriken, kostar massor att köpa och tanka?
Vem vill ha skiten.
Re: Vätgas är framtiden
Tydligen kommuner som inte begriper bättre (som Mariestad).nek0 skrev:Vem vill betala för en bil som ser krockad ut från fabriken, kostar massor att köpa och tanka?
Vem vill ha skiten.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Vätgas är framtiden
För vägtransport så är batterier det enda rätta. För det första så bestämmer plånboken. Vätgas kommer alltid vara dyrare. Krångligare.
Destinationsladdning behöver fixxas till mer för stora massan persontrafik, ja.
Sen om man ska titta framåt hur skulle en autonom framtid kunna fungera med vätgas? Dvs en vätgasbil/lastbil som tankar sig självt? Eller ska vi gå tillbaka till 24/7 bemannade vätgasstationer där man manuellt tankar dessa fordon? Mycket säkerhet som ska till för att tanka vätgas.
En BEV kan laddas mha induktion idag med små förluster och så mycket mer smidigt. Har någon ens tänkt sig en autonom vätgasstation där fordon tankar sig själva?
Destinationsladdning behöver fixxas till mer för stora massan persontrafik, ja.
Sen om man ska titta framåt hur skulle en autonom framtid kunna fungera med vätgas? Dvs en vätgasbil/lastbil som tankar sig självt? Eller ska vi gå tillbaka till 24/7 bemannade vätgasstationer där man manuellt tankar dessa fordon? Mycket säkerhet som ska till för att tanka vätgas.
En BEV kan laddas mha induktion idag med små förluster och så mycket mer smidigt. Har någon ens tänkt sig en autonom vätgasstation där fordon tankar sig själva?
MYLR-24
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Vätgas är framtiden
Oj vad det blir dyrt om det går 2,4kg/100km!
I Mariestad betalar man 90kr/kg vilket ger 21kr/mil.
Nu låter det mycket med sån förbrukning men när jag provkörde Mirai var min förbrukning inte långt ifrån. Verkar sitta en lika kass GOM som i Leaf så man får dra bort en del procent av angiven räckvidd.
Väldigt stram och fin interiör 3 dåliga skärmar är inte bättre än en faktiskt. Plus alla konstiga vred och knappar. Blä! Men när man sitter i bilen slipper man ju faktiskt se utsidan, det är en fördel!
I Mariestad betalar man 90kr/kg vilket ger 21kr/mil.
Nu låter det mycket med sån förbrukning men när jag provkörde Mirai var min förbrukning inte långt ifrån. Verkar sitta en lika kass GOM som i Leaf så man får dra bort en del procent av angiven räckvidd.
Väldigt stram och fin interiör 3 dåliga skärmar är inte bättre än en faktiskt. Plus alla konstiga vred och knappar. Blä! Men när man sitter i bilen slipper man ju faktiskt se utsidan, det är en fördel!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Vätgas är framtiden
Hastighetsmätaren går ju inte se genom ratten, det funkar ju inte har vi fått höra när det gäller Model 3...carl-pedal skrev:Väldigt stram och fin interiör3 dåliga skärmar är inte bättre än en faktiskt. Plus alla konstiga vred och knappar. Blä! Men när man sitter i bilen slipper man ju faktiskt se utsidan, det är en fördel!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vätgas är framtiden
Upplevelser från leasingtagare i USA, verkar som när vi laddar på natten får miraiförare samtidigt tanka:
[attachment=0]IMG_20190915_094858.jpg[/attachment]
[attachment=0]IMG_20190915_094858.jpg[/attachment]
Elbilist sedan 2014
Re: Vätgas är framtiden
Bra information och lite trist om dom försöker sälja bilar utan att upplysa om dessa problem.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vätgas är framtiden
Det måste vara fejk news. Vi vet ju alla att det tar tre minuter att tanka en vätgasbil och att infrastrukturen är mer eller mindre densamma som för bensin. Det är bara tanka och köra. Det är ju istället vi som har elbil som alltid står i kö i flera timmar vid en laddstation eftersom alla ska ladda samtidigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vätgas är framtiden
VW delar sin syn.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vätgas är framtiden
Det vi alla redan visste:Verdi skrev:jpetters skrev:VW delar sin syn.
Vad står det då?
/fth"Ingen hållbar ekonomi har råd att använda dubbelt så mycket förnybar energi för att köra med bränslecellbilar istället för batteribilar", säger studieledaren Dietmar Voggenreiter. Väte kan endast användas i nischer, lastbilar och bussar, såväl som över långa avstånd.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vätgas är framtiden
Amen!jpetters skrev:VW delar sin syn.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021