Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vätgasstation exploderade

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare jonsalgerier » 12 jun 2019 12:56

taliz skrev:
jonsalgerier skrev:
nek0 skrev:
fth skrev:
roder99 skrev:En liten ordningsfråga. Rubriken behöver uppdateras om meningen är att beskriva vad som verkligen hände. Enligt den informationen jag har tagit del av rör det sig om en transformator med transformatorolja som har exploderat. Själva tankstället samt vätgastankarna är intakta. Explosionen har skett inne i ett kompressorhus.

Om detta stämmer blir det ju snarare ett kvitto på att säkerheten för vätgasmackar är god, en så massiv explosion i omedelbar närhet till tankarna utan att de tar skada :o

/fth

Jo men oavsett så är vätgas i bilar ren idioti. Läste att en vätgasstation kostar ca 15 miljoner och klarar att tanka ca 20 bilar om dagen.
För 15 miljoner får man minst 15 snabbladdare som klarar 24 bilar var om dagen. Idag klagar ju folk att vi inte har el till alla elbilar hur ska vi få elen om man ska tillverka vätgas, det går ju minst 3 ggr mer el åt än i batteribilarna?


Jag har inte alls hängt med vätgas-diskussionerna, men finns det inget best-case-scenario som gör att detta blir en mer farbar väg? Annars förstår jag inte hur det alls kan lämna ritbordet med sådana kostnader och liten vinst i slutändan.


Att vätgas fortfarande har en skara intressenter beror på att det är betydligt enklare och billigare för avgasbilstillverkarna att bygga vätgasbilar än batteribilar.
Dessutom, kanske främst, så kan oljeindustrin relativt enkelt(men förstås miljövidrigt) framställa vätgas som en biprodukt till naturgas.

Både avgasbilsindustrin och oljeindustrin har ju ett enormt inflytande. Trots att tekniken är rejält underlägsen, på gränsen till idioti, så kan de med sin makt påverka politiker och media att tro på konceptet.



Gott! Då har jag lite kött på benen.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare roder99 » 12 jun 2019 14:05

Själv har jag kört elbil privat sedan 2013 och bränslecellsbil i jobbet sedan 2016. Framdrivningsmässigt är det rent tekniskt ingen skillnad mellan en elbil med stort batteri och en vätgasbil som har ett litet batteri i kombination med en bränslecell. Utmaningen har varit och är delvis fortfarande kostnaden att tillverka själv bränslecellen med tillräckligt hög verkningsgrad utan att använda ädla metaller. Detta är numera löst då det finns flera leverantören som kan göra detta mycket billigare än för 5 år sedan.

I Sverige tankar du vätgas fossilfritt. I Mariestad via solpaneler samt i Sandviken via vindkraft. Vätgasen på Arlanda kommer från Sandviken.

En Hyundai Nexo har en tank på 156 liter och kan fyllas med vätgas som väger 6.3 kg när tanken är full. Bilen går 65 riktiga mil på en tank. Ett kilo vätgas kostar 80 sek. Tillverkningskostnaden är ca 45 sek/kg i dag. Effektiviteten på bränslecellen går upp för varje år.

När forskningsprojektet Hybrit https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/press ... mspellets/
tillverkar vätgas storskaligt kan priset vara nere i 30 sek/kg ut till konsument.

Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-13 Fiat 500e Svart metallic
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 02 maj 2019 16:49
Ort: Gävle
Referralkod: mikael63603

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 12 jun 2019 14:11

Jag äter upp min hatt om vätgas för personbilar slår igenom.

Det är världens slöseri med energi, och därav alldeles för dyrt jämfört emot el direkt i batteriet.
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 2484
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav elbilist LarsL » 12 jun 2019 18:44

roder99 skrev:Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y


Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ med dragkrok
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8362
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 12 jun 2019 19:46

LarsL skrev:
roder99 skrev:Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y


Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.


Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 2484
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare JonasH » 12 jun 2019 20:01

Förstår inte vad som är positivt och andas framtid med teknik som kräver en massa underhåll och är en potentiell explosionsrisk.
Har dålig verkningsgrad och är dyr.

Jag fattar inte varför folk envisas med att hävda att vätgas är framtidens lösning. Jag bara fattar inte.
TMS 100D MC Red, AP2, EAP2, Premiumpaket.
TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 18 maj 2015 20:22
Ort: Stockholm
Referralkod: jonas7061

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav elbilist LarsL » 12 jun 2019 20:12

Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
roder99 skrev:Både en elbil med stort batteri och en vätgasbil med ett litet batteri är en del i framtiden för att vi ska bli fossilfria. All ny teknik måste få sin tid för att kunna utvecklas till sitt bästa. Utan pionjärerna som trodde på Tesla Roadster hade inte blivit någon S X 3 eller den kommande Y


Vad är det som lockar dig med en vätgasbil? För min del ser jag inga som helst fördelar, men du verkar ju positiv trots att du kört elbil. För mig känns det som att gå baklänges om jag skulle skaffa mig en bil jag måste tanka igen.


Norska förare verkar hålla med dig. Trots samma massiva subventioner som elbilar har så har försäljningen backat mellan 2017 och 2018, detta redan det från extremt låga nivåer.


Du menar vätgasbil inte elbilar?
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ med dragkrok
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8362
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare roder99 » 12 jun 2019 21:04

Tack LarsL för att du frågar, det ger mej möjligheten att utveckla lite.

Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.

Bränsleceller gör sig förstås ännu bättre i tyngre applikationer såsom bussar, dragbilar med pantograf på elväg eller i fasta applikationer där bränsleceller stöttar ett nedlastat elnät eller för att ge el och värme i ett bostadsområde på vintern. Bra praktiska exempel är Orkneyöarna där det produceras vätgas från vindkraft för att stötta elnätet på fastlandet eller Vårgårdas renovering av fastigheter.

http://www.vatgas.se/2018/01/30/flerfam ... nde-pa-el/

En bränslecellsbil är bara ett av många sätt att skapa förståelse för ny teknik. Den är inte lika billig att köra som en ren batteribil men billigare än bensin och diesel.

Vill någon fördjupa sig lite i ämnet kan ni gå in på https://sandvikenpurepower.se/

Ta fram lite popcorn och se denna underbara film https://www.youtube.com/watch?v=RzSL-roNPdU
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-13 Fiat 500e Svart metallic
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 02 maj 2019 16:49
Ort: Gävle
Referralkod: mikael63603

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav elbilist LarsL » 12 jun 2019 21:43

roder99 skrev:Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.


Det är klart att en vätgasbil eller en elbil funkar bättre när det gäller att driva extrautrustning, även när bilen står stilla, än en ICE-bil..
Hyundaien är väl lite mindre än Tesla Model X? Det är ju ungefär samma pris på dessa två bilar.

Okej, eftersom det finns förluster så kan dessa användas för att värma kupén. Men gör verkligen Hyundaien det eller har den ändå ett värme element eller en värmepump? Nackdelen med en ICE-bil är ju att det tar en stund innan systemet blir varmt och ger värme till kupén, skulle kunna vara samma här om man litar på värme från bränslecellen.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ med dragkrok
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8362
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Vätgasstation exploderade

Inläggav Teslaägare Svenssons » 12 jun 2019 21:52

roder99 skrev:Många här på forumet är säkert intresserade av ny spännande teknik. En Hyundai ix35 FCEV fungerar mycket bra som arbetsfordon då den har goda lastutrymmen. Den är uppskattad på vintern då det finns gott om överskottsvärme utan att ta av räckvidden. Som arbetsfordon på väg finns det tillräckligt med el för att kunna driva saftblandare, blixtljus, arbetsbelysning etc. under en hel dag.

Model S har ju nästan ett par hundra liter extra lastutrymme, längre räckvidd/mer el än Hyundai för all typ av ljus mm och är effektivare året om. Vill man köra längre än 25 mil från Umeå, Arlanda, Mariestad eller Sandviken så är Hyundai ix35 FCVE inget att tänka på. Du kommer inte kunna nyttja bilen förutom ifall du tänkt köra till och från någon av dessa orter. Teslan laddas när du sover, jobbar eller äter. Hyundaien måste köras troligen flera mil för att tankas.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8072
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.