Ekonomi, hur räkna hem inköp?
Moderator: Redaktion
Ekonomi, hur räkna hem inköp?
Hej alla elbilsägare!
Funderar på hur jag ska räkna hem ett Tesla-inköp. Själv kör jag ca 5000 mil per år, mycket av det i tjänsten, får in ca 50 tusen den vägen/år. I dag kör jag en Subaru Legacy 3,0R som drar en liter milen, servar den själv (eftersom jag är serviceingenjör) och köper reservdelar då och då (naturligtvis).
Hur ska jag tänka? Jag är inte ekonom så jag skulle uppskatta lite hjälp härifrån forumet.
Funderar på hur jag ska räkna hem ett Tesla-inköp. Själv kör jag ca 5000 mil per år, mycket av det i tjänsten, får in ca 50 tusen den vägen/år. I dag kör jag en Subaru Legacy 3,0R som drar en liter milen, servar den själv (eftersom jag är serviceingenjör) och köper reservdelar då och då (naturligtvis).
Hur ska jag tänka? Jag är inte ekonom så jag skulle uppskatta lite hjälp härifrån forumet.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?
Har du möjlighet att ta den som tjänste- eller personalbil?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det är ju en stor fördel att ta en elbil som förmånsbil i och med att förmånsvärdet är så pass lågt plus att företaget får dra av halva momsen. Sen kan du fortfarande få samma ersättning per mil som för bensinbilen från företaget, trots att elen är billigare.
Borde finnas ett excelblad någonstanns där du kan knappa in dina värden, lön, skattetabell och antal körda mil.
Borde finnas ett excelblad någonstanns där du kan knappa in dina värden, lön, skattetabell och antal körda mil.