Mercedes EQV
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Mercedes EQV
15 mil är ointressant.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Mercedes EQV
Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.
Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.
Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.
Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Mercedes EQV
För oss funkar det tyvärr inte.BrooklynS skrev:Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.
Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.
Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då har de missuppfattat vad den genomsnittlige hantverkaren gör om dagarna.
Helt plötsligt måste man tex slänga sig i bilen och korsa stan och då är man rökt.
De tänkte lika långsiktigt som regeringen med sina miljömål.
Vi bor inte i Stockholm c och kan ej ta cykeln.
Inget riktat mot dig, utan snarare mot de som tror vad vi behöver.
Om peugoet, Citroen eller annan biltillverkare kommer med en HANTVERKARBIL som går 35-50 mil på en laddning, då har vi en succé för oss hantverkare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Mercedes EQV
Behöver inte vara en massa jäkla lulllull utan det räcker med utrymme och räckvidd.
Thats it.
Thats it.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Mercedes EQV
I Malmö kör Otto Magnusson(medelstor byggfirma) med Nissan eNV200.
Så att säga att alla hantverkare behöver lång range är nog att överdriva en hel del.
Så att säga att alla hantverkare behöver lång range är nog att överdriva en hel del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQV
Har kikat på det där inför upphandlingar mm. En servicebil i kommunal verksamhet, tex vaktmästare, mattransporter osv rullar inte särskilt många mil och däremellan står den ofta vid stolpe. 15 mils räckvidd räcker gott för väldigt många - men såklart inte alla!Tars skrev:För oss funkar det tyvärr inte.BrooklynS skrev:Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.
Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.
Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då har de missuppfattat vad den genomsnittlige hantverkaren gör om dagarna.
Helt plötsligt måste man tex slänga sig i bilen och korsa stan och då är man rökt.
De tänkte lika långsiktigt som regeringen med sina miljömål.
Vi bor inte i Stockholm c och kan ej ta cykeln.
Inget riktat mot dig, utan snarare mot de som tror vad vi behöver.
Om peugoet, Citroen eller annan biltillverkare kommer med en HANTVERKARBIL som går 35-50 mil på en laddning, då har vi en succé för oss hantverkare.
Jag känner väldigt få snickare, rörmokare eller golvläggare som kör mer än 15 mil om dagen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Mercedes EQV
Vårt företag finns i Mälardalen och vi snittar 15 mil om dagen.BrooklynS skrev:Har kikat på det där inför upphandlingar mm. En servicebil i kommunal verksamhet, tex vaktmästare, mattransporter osv rullar inte särskilt många mil och däremellan står den ofta vid stolpe. 15 mils räckvidd räcker gott för väldigt många - men såklart inte alla!Tars skrev:För oss funkar det tyvärr inte.BrooklynS skrev:Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.
Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.
Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då har de missuppfattat vad den genomsnittlige hantverkaren gör om dagarna.
Helt plötsligt måste man tex slänga sig i bilen och korsa stan och då är man rökt.
De tänkte lika långsiktigt som regeringen med sina miljömål.
Vi bor inte i Stockholm c och kan ej ta cykeln.
Inget riktat mot dig, utan snarare mot de som tror vad vi behöver.
Om peugoet, Citroen eller annan biltillverkare kommer med en HANTVERKARBIL som går 35-50 mil på en laddning, då har vi en succé för oss hantverkare.
Jag känner väldigt få snickare, rörmokare eller golvläggare som kör mer än 15 mil om dagen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag jobbar mycket i Roslagen och där är avstånden många gånger 8-15 mil enkel väg.
Det är dessa hantverkare jag känner.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Mercedes EQV
Det räcker säkert för vissa men med så litet batteri måste den vara billigare än 460k om fossila varianten kostar 222k.BrooklynS skrev:Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQV
Vi kör en V-klass idag. Jättebra bil. Fram för allt rymlig.
Lite spekulant på denna, men är lite rädd för räckvidd på vintern samt laddnätverk och laddhastighet.
Tesla går ju från klarhet till klarhet. Snabbare laddare, större laddnätverk, snålare bilar.
Till vardags är denna säkert grym.
Men jag tänker Åre, snöstorm, griniga barn och räckviddsångest.
Då känns det tryggare att komma fram med en X.
Lite spekulant på denna, men är lite rädd för räckvidd på vintern samt laddnätverk och laddhastighet.
Tesla går ju från klarhet till klarhet. Snabbare laddare, större laddnätverk, snålare bilar.
Till vardags är denna säkert grym.
Men jag tänker Åre, snöstorm, griniga barn och räckviddsångest.
Då känns det tryggare att komma fram med en X.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Re: Mercedes EQV
https://www.electrive.net/2020/05/26/me ... en-eqv-an/Mercedes har öppnat orderböckerna för EQV.
Den förstklassiga elektriska skåpbilen finns ursprungligen i en variant med en lång hjulbas.
Priset börjar för närvarande på 71 388,10 euro.
Efter eVito och eSprinter designad för kommersiella kunder är EQV den tredje elektriska skåpbilen från Daimler och efter EQC den andra EQ-modellen. Medan de två kommersiella modellerna ser exakt ut som sina förbränning motsvarigheter, tar EQV upp några designelement i EQC och skiljer sig därmed från V-klass - till exempel i kylargaller eller det svarta designelementet som omger gallret.
Uppgifterna på frekvensomriktaren är kända: den 150 kW elmotorn, kraftelektroniken och växellådan med ett fast förhållande är tätt packade i framkanten av motorrummet. Litiumjonbatteriet är installerat i fordonets underkropp och påverkar därför inte interiören. Bruttokapaciteten är 100 kWh, varav 90 kWh kan användas enligt meddelandet. Delphi-laddaren ombord möjliggör trefasströmladdning med upp till 11 kW. Mercedes specificerar DC-laddningseffekten maximalt 110 kW, men namnger också en laddningstid från 10 till 80 procent från "under 45 minuter". Den maximala laddningseffekten är därför begränsad vid en viss punkt, men den är fortfarande 84 kW över det nämnda SoC-området.
Den provisoriska områdespecifikationen på 405 kilometer kan ökas till upp till 418 kilometer efter den slutliga WLTP-homologeringen. Det Stuttgart-baserade företaget specificerar standardförbrukningen på 19,7 till 20,8 kWh / 100 km. Maxhastigheten ex fungerar är begränsad till 140 km / h, vilket valfritt kan höjas till 160 km / h.
https://www.vibilagare.se/nyheter/svens ... r-elbussen38 mils räckvidd
Att värma upp kupén i förväg går bra så länge bilen är inkopplad till elnätet. Mercedes vill inte ta av batterikapaciteten för att värma upp kupén om bilen inte är inkopplad för laddning.
Batteripaketet är på 100 kWh (varav 90 kWh är användbart) vilket ska ge en räckvidd på 38 mil enligt WLTP-körcykeln. Det är placerat under golvet för att sänka tyngdpunkten. Bilen är framhjulsdriven och har en elmotor på 204 hästkrafter.
Ombordladdaren är på 11 kW och Mercedes EQV kan snabbladdas med upp till 110 kW.
Prislappen för Mercedes EQV 300, som modellen heter, ligger på 855 000 kronor inklusive MBUX-systemet och sex separata fåtöljer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQV
Intressant!
Det verkar inte som officielt pris har kommit i Norge än, men om man utgår från att MB Sverige har lagt på 60.000 extra pga miljöbonusen, så hamnar den då på 795.000. Tar man bort momsen, så kostar den då 636.000. Som jag ser det kostar en V-klass registrerad som personbil i Norge ca 950.000, dvs EQV blir riktigt konkurrenskraftig om priset jag räknat fram stämmer och är nästan 300.000 billigare i elutförande. För övrigt samma 300.000 som skiljer mellan fossil- och elversion i Sverige, fast fördelningen är tvärtom med fördel fossil i Sverige.
Det verkar inte som officielt pris har kommit i Norge än, men om man utgår från att MB Sverige har lagt på 60.000 extra pga miljöbonusen, så hamnar den då på 795.000. Tar man bort momsen, så kostar den då 636.000. Som jag ser det kostar en V-klass registrerad som personbil i Norge ca 950.000, dvs EQV blir riktigt konkurrenskraftig om priset jag räknat fram stämmer och är nästan 300.000 billigare i elutförande. För övrigt samma 300.000 som skiljer mellan fossil- och elversion i Sverige, fast fördelningen är tvärtom med fördel fossil i Sverige.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQV
Runt 2kWh/mil måste vara helt fel, även om man bara kikar på wltp och tillgänglighet kapacitet så är
det nåt som inte stämmer...
Och priset låter lite väl bra (igen), men i övrigt intressant iaf
det nåt som inte stämmer...
Och priset låter lite väl bra (igen), men i övrigt intressant iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mercedes EQV
Här ser man de sjuka priserna för fossil-V i Norge
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Mercedes EQV
Det är ingen dålig skattesmocka de klappar på!
Model S Standard Range Raven
Re: Mercedes EQV
nu kom officialla priser på EQV i Norge, 750.000.- Kommer nog bli ganska populär för de som är intresserade av denna typen bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQV
Efter några månader nu med tvillingvagn och 4 barn, samt diverse trädgårdsbestyr/transporter så blir man faktiskt lite lockad av den här.
Synd att den känns så omodern bara, det vore onekligen en dröm att lasta in barn och bagage i denna istället för Xen när man ska på långresa
Synd att den känns så omodern bara, det vore onekligen en dröm att lasta in barn och bagage i denna istället för Xen när man ska på långresa
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQV
ja, den känns inte direkt framtidsinriktad med analoga mätartavlor
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Mercedes EQV
Är väl bara en tidsfråga innan den utrustas med MBUX också. Ett system som fått bra kritik.
Re: Mercedes EQV
Den har MBUX, men inte senaste instrumentkluster.Anonymous FTW skrev:Är väl bara en tidsfråga innan den utrustas med MBUX också. Ett system som fått bra kritik.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Mercedes EQV
Då känns det mer märkligt.HelectriC skrev:Den har MBUX, men inte senaste instrumentkluster.Anonymous FTW skrev:Är väl bara en tidsfråga innan den utrustas med MBUX också. Ett system som fått bra kritik.
Re: Mercedes EQV
Beror säkert på att dom inte behöver designa om interiören så mkt, bara att köra vidare på samma. EQV kanske inte appellerar lika mycket till tech freaks, så då kanske dom tänker att det är ok att spara på en del gimmicks.Anonymous FTW skrev:Då känns det mer märkligt.HelectriC skrev:Den har MBUX, men inte senaste instrumentkluster.Anonymous FTW skrev:Är väl bara en tidsfråga innan den utrustas med MBUX också. Ett system som fått bra kritik.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQV
Test av räckvidd, laddkurva, navigator, infotainment med mera (på tyska). "Bara" 20 mils räckvidd i 150 km/h på Autobahn (svårt att tänka sig att det hade varit en dröm för alla elbilar utom Model S för bara 3-4 år sedan), men 35 mil i 100 km/h får väl ändå anses som godkännt för den här typen av bil/minibuss? Laddkurvan verkar också helt ok. Navigatorn föreslår tre stopp och totalt knappt 1,5 timmes laddning på en 64 mils resa, vilket kanske kan vara godtagbart om man har så många barn så man har behov av den här...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)