V. W. ID
Moderator: Redaktion
V. W. ID
Eftersom tråden spårat ur till speakers corner om privatekonomi startar jag en ny för oss som är intresserade av bilen.
Ngn hade info att dragkrok inte är aktuell, var finns den infon?
Ngn hade info att dragkrok inte är aktuell, var finns den infon?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: V. W. ID
Ingen dragkrok eller takräcke sägs det. Däremot skulle det komma någon form av fäste istället för dragkrok som klarar 75 kg last. Ställ för skidor borde väl fungera kan man tycka. Har ingen länk tyvärr.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: V. W. ID
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Re: V. W. ID
Är väll lite standard att varje elbil skall konkurrera med någon tesla? Precis som att man jämför Olika teslor mot allt mellan himmel och jord i samma prisklass.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Men frågan är om den ens kan vara en konkurrent till Leaf och E-Niro ?
Re: V. W. ID
ID går inte att jämföra med M3 för det är helt olika bilar. Det är synd att Tesla inte får någon riktig konkurrens inom lågprissegmentet för det tror jag de skulle behöva.
Tycker ID var väldigt överhypad och blev väldigt besviken när de nu äntligen presenterar den och det bara verkar vara en elbil i mängden. Kanske är de för rädda för att få för många beställningar? Om de lagt lite utvecklingstid på interiören, sänkt priset ~50k och haft takräcke och dragkrok som tillval så lär det varit en riktig fossildödare.
Tycker ID var väldigt överhypad och blev väldigt besviken när de nu äntligen presenterar den och det bara verkar vara en elbil i mängden. Kanske är de för rädda för att få för många beställningar? Om de lagt lite utvecklingstid på interiören, sänkt priset ~50k och haft takräcke och dragkrok som tillval så lär det varit en riktig fossildödare.
Re: V. W. ID
På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
Model Y LR.
Model S70D
Re: V. W. ID
det som jag tycker talar mot ID.3 är stolarna och det som är där emellan. Det ser väldigt billigt och plastigt ut. Stolarna ser ut som de billigaste du fick till första generation eGolf och dom var inte att leka med, fula, dåliga, blev smutsiga väldigt fort. Sen känns det som ett STORT misstag att inte ha möjlighet till någon sorts takräcken, hur tänkte dom där? Då blir ju bilen automatiskt kategoriserad som bil #2 för de flesta. En Golf må vara ungefär lika stor, men den går ju att använda till det mesta ändå. Långa brädor på taket, cyklar, skidor etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: V. W. ID
definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.frippe skrev:På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: V. W. ID
Tycker den ser relativt stor ut. Och den ska väl vara 10 cm högre än Golf.HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.
Men med tanke på att de har flyttat fram föraren lite och därmed har goda utrymmen invändigt så hade jag förväntat mig att den skulle vara mer som en crossover funktionsmässigt. Liten bil men med funktioner som en lite större bil. Tycker därför som andra här att det är lite märkligt att man inte brytt sig om att fixa takräcke och/alternativt dragkrok.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: V. W. ID
Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.frippe skrev:På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
Model Y LR.
Model S70D
Re: V. W. ID
Bra???frippe skrev:Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.frippe skrev:På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: V. W. ID
bagaget är ju faktiskt större än dagens eGolf, så att det skulle vara på Polonivå har jag svårt att tänka mig. Iom att det är en elbil från grunden, till skillnad mit eGolf, som är en compliance car, så tror jag ID.3 blir betydligt rymligare interiört än dagens Golf.frippe skrev:Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.frippe skrev:På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: V. W. ID
Ironi!Walker skrev:Bra???frippe skrev:Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.frippe skrev:På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
Model Y LR.
Model S70D
Re: V. W. ID
Ja de kan man tycka men de blir lite att alla elbilar jämförs med alla framförallt om de har liknande range detta eftersom de finns så få elbilar att välja på I jämförelse med antal fossil modeller de finns.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Sen får jag också instämma i kören att jag känner mig besviken men jag får avvakta lite och samla fakta för att se om de kan vara en bil för mig.. Men just nu är svaret Nej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: V. W. ID
Om man tittar på tekniken så finns iaf något att begrunda. Motor och bakaxel i en enhet nämns. Jag antar att de har reduktionsväxel och diff integrerad, samt tvådelade drivaxlar. Finns det info om det? Har de utnyttjat möjligheten till mindre vändradie?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: V. W. ID
Den ska ha kort vändradie. Det andra vet jag inte något om.PapaD skrev:Om man tittar på tekniken så finns iaf något att begrunda. Motor och bakaxel i en enhet nämns. Jag antar att de har reduktionsväxel och diff integrerad, samt tvådelade drivaxlar. Finns det info om det? Har de utnyttjat möjligheten till mindre vändradie?
Re: V. W. ID
Har någon fått en svensk prislista för 1st edition? Senaste mailet från VW säger att priset "börjar under 410'" så 409' för billigaste varianten?
Re: V. W. ID
Om 1st edition hamnar på 409k så är den betydligt billigare än väntat. Omräkningsfaktorn på grundmodellen är ca 11.6 (förutsatt att under 350k är 349k. Kanske blir lägre än så). Borde i så fall innebära ~€35k för ID.3 mellanmodell snarare än €40k. €40k hade blivit 464k.Muhlegg skrev:Har någon fått en svensk prislista för 1st edition? Senaste mailet från VW säger att priset "börjar under 410'" så 409' för billigaste varianten?
Men det börjar bli dags att ta fram officiella priser nu kan man tycka. Känns som att VW sonderar terrängen med "below €30k" osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: V. W. ID
Någon som vet om det går att starta värme/kyla och batteriladdn mm via app el likn?
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...
Re: V. W. ID
Det nämnde de vid presentationen. Vet inte om de gick in på några detaljer. Såg inte hela då de pratade på tyska med en och samma simultantolk och bakgrundssorlet från publiken.Black skrev:Någon som vet om det går att starta värme/kyla och batteriladdn mm via app el likn?
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: V. W. ID
Har gått på alla elbilar/PHEV från VW/Audi sen 2013 så är helt övertygad om att det kommer gå även på ID.3
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil