Visst är det så. Vad jag fiskade efter var att kanske även en P100D med nedsatt effekt klarar sig hyffsat bra i accelerationen.kangru skrev:Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.Pontus skrev:Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Mission E
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
TiborBlomhall skrev:Tada!
Tackar tackar
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Mission E
Det handlar även mycket om batterikylning och framförallt hur man har optimerat battericellerna. För hög ström dödar battericeller, därför lägger man in strömbegränsningar med tidskonstanter i batterimjukvaran. Men man kan optimera cellerna för att kunna ta ut högre strömmar, baksidan blir då mindre energiinnehåll per cell. PHEV-celler t.ex. är optimerade för att kunna ta ut höga strömmar ofta och länge, så man skulle kunna tänka sig att Porsches celler är lite mer åt PHEV-hållet.kangru skrev:Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.Pontus skrev:Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Precis min fundering oxo i den andra tråden, det
stämmer inte på nåt sätt lixom, speciellt när dom
säger att det är den viktigaste modellen sedan 911.
stämmer inte på nåt sätt lixom, speciellt när dom
säger att det är den viktigaste modellen sedan 911.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Teslarati läser fel, insideevs kollar ej källan, de anställda ska avstå del av löneökningar, som de sen ska få tillbaks senare, läste nånstans att det rör sig om 1/4 del.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Klickar man på ref Reuters länken i artikel i ovan så
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
ms 76132 "Eleamore"
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?vigge50 skrev:Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jo men nu har du klickat lite för långt bak bland källorna, det är överkurs.12man skrev:Klickar man på ref Reuters länken i artikel i ovan så
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...LarsL skrev:Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?vigge50 skrev:Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Problemet är om jag tolkade det rätt att man måste bygga (om) en produktionslina i fabriken samtidigt som de befintliga linorna fortfarande måste vara i full produktion. De kan inte bara bygga helt nya fabriker för elbilarna för att sedan sitta med x antal fabriker som kanske måste läggas ner om 5-10 år.vigge50 skrev:Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Som intressant fotnot kring detta så ser vi att Volvo kommer att bygga sina första elbilar i Kina för att exportera dem globalt. Även BMW kommer att tillverka kommande X3 elbil i Kina för global export. Att man går med på att använda uteblivna löneförhöjningar som en investering i fabriken är nog av rädsla för att förlora jobb långsiktigt. Och då är långsiktigt inte 20 år utan kanske 5-10 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Prediktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 08 aug 2016 17:09
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tycker inte det är så konstigt, de vill minimera minskningen av deras vinst. Jobbigt att göra förändringar som kostar när det löpt på så fint tidigare. En ambivalens uppstår.Bjelke skrev:Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...LarsL skrev:Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?vigge50 skrev:Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.
Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Japp, Zuffenhausen utanför Stuttgart är platsen där den "ursprungliga fabriken" som tillverkar sportvagnarna 911, 718 och motorer är lokaliserad. Jag har varit där och förstår att det är knöligt att bygga ut den fabriken för produktion av elbilar, elmotorer och batteripack. Staden har växt upp runt fabriken så de logistiska problemen under utbyggnaden är svåra, men det är ett häftigt projekt. När jag var där var de i färd med att gjuta plattorna till de nya delarna av fabriken.AGCF skrev:Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.
Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
https://newsroom.porsche.com/en/company ... 14785.html
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden.
Jag ser också att de förstås inte använder samma system som TESLA batteripack men ser ändå intressanta detaljer i konstruktionen som förändrats något från de koncept-bilder man redan för något år sedan släppte.
Batterierna ligger i separata sektioner och man ser tydligt hur de är kopplade.
Den högre sektionen är mer svårtolkad? Här sitter förmodligen batteristyrning och andra komponenter som kan ha varit skrymmande?
Det sitter även två anslutningar framtill till vänster i bilden, som jag antar har med batteriernas ladd-intag att göra? Baktill ser man förmodligen kablage till bakre motorn?
Två utrymmen ser tomma ut men de är bland annat till för fot-utrymme åt passagerare bak.
Det vi inte ser: Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande. Här upptäckte jag också att artikeln är skriven före april/maj 2018 och har inte rätt modellbetäckning Porsche Taycan, där står istället Porsche Mission E.
Så uppgifterna är faktiskt lite för gamla här: https://newsroom.porsche.com/en/technol ... 15797.html
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden.
Jag ser också att de förstås inte använder samma system som TESLA batteripack men ser ändå intressanta detaljer i konstruktionen som förändrats något från de koncept-bilder man redan för något år sedan släppte.
Batterierna ligger i separata sektioner och man ser tydligt hur de är kopplade.
Den högre sektionen är mer svårtolkad? Här sitter förmodligen batteristyrning och andra komponenter som kan ha varit skrymmande?
Det sitter även två anslutningar framtill till vänster i bilden, som jag antar har med batteriernas ladd-intag att göra? Baktill ser man förmodligen kablage till bakre motorn?
Två utrymmen ser tomma ut men de är bland annat till för fot-utrymme åt passagerare bak.
Det vi inte ser: Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande. Här upptäckte jag också att artikeln är skriven före april/maj 2018 och har inte rätt modellbetäckning Porsche Taycan, där står istället Porsche Mission E.
Så uppgifterna är faktiskt lite för gamla här: https://newsroom.porsche.com/en/technol ... 15797.html
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Induktiv laddning är lika dumt som om bensinmackarna skulle ha duschar i taket som kontinuerligt sprutade ner bensin, sen en tratt på taket på bilarna så man bara körde in där och väntade.TeslaTissel skrev:Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Är det? Varför då? Finns såklart vissa problem som måste överkommas. T ex så måste man vara så exakt när man parkerar så att det faktiskt känns enklare att stoppa i en sladd. Men kanske går det att göra så att plattan flyttar sig själv till exakt rätt plats bara bilen står rätt på ett ungefär?Henrik Torphammar skrev:Induktiv laddning är lika dumt som om bensinmackarna skulle ha duschar i taket som kontinuerligt sprutade ner bensin, sen en tratt på taket på bilarna så man bara körde in där och väntade.TeslaTissel skrev:Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande.
Det ska komma induktiv laddning till BMW 530e redan i år. https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... -laddning/
Skulle jag köpa en sån platta för 25-50 tkr? Nej. Men som med all teknik så blir det ju billigare och billigare. Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Induktivladdare finns redan till Tesla som tredje part. Men snart kan väl bilen själv justera parkeringen men då är det ju kanske effektivare med en bra parkering och en enkel arm som stoppar i sladden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Man slipper ju sätta upp en massa stolpar och ha rörliga delar som kan gå sönder med allt underhåll som tillkommer. Tänk nu en framtid där vi har tiotusentals laddplatser i t ex centrala Stockholm och kanske till och med autonoma bilar. Där nästan varje parkeringsplats har laddmöjlighet. Både boendeparkering längs gatan och i stora parkeringshus.Pontus skrev:Induktivladdare finns redan till Tesla som tredje part. Men snart kan väl bilen själv justera parkeringen men då är det ju kanske effektivare med en bra parkering och en enkel arm som stoppar i sladden?
Att ha motoriserade armar som stoppar in kontakter som idag kommer ju gå fel. Bilarna ser olika ut, kontakterna sitter på olika höjd, ibland fram och ibland bak... Finns hur mycket problem som helst. Induktiv laddning skulle vara betydligt robustare och avsevärt enklare.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag tror det blir så höga förluster att det inte blir lönt när man börjar kräma på lite effekter.Verdi skrev:Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Henrik Torphammar skrev:Jag tror det blir så höga förluster att det inte blir lönt när man börjar kräma på lite effekter.Verdi skrev:Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
Med all respekt för de som skrivit den där rapporten så verkar induktiv laddning vara mer intressant än jag själv trodde först.
http://www.thedrive.com/tech/19995/wire ... power-grid
The result is a system that generates far less power loss than other methods of wireless charging—with end results of 90 to 93 percent efficiency—and is thus able to generate charging speeds that match or exceed those of wired chargers. The system is also safe, with built-in obstacle detection systems to turn itself off if pets or people inadvertently find their way into the power path—though in general, Reig says, only magnetic objects would be impacted.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
LarsL skrev:Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Ja, för Porsche är ju verkligen ökända för att fuska med detaljerna.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
LarsL skrev:Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Ja precis, det var därför jag skrev att det är förmodligen en demo-konstruktion, något som många inte lagt märke till är också att artikeln är gammal, före sommaren idå varumärket ”TAYCAN” saknas i artikeln.
Hepp!