Jo precis, Porschen lär erbjuda en del extrautrustning som inte finns som tillval i Teslorna (än). Typ HUD med mera.Legato skrev:Japp. Brukar inte vara några problem att dubbla startpriset om man vill... På en Tesla blir det väl typ 25% extra om man "bockar allt". Sen är det såklart långt mycket mer och exklusivare utrustning till Porscharna.Hok skrev:Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Mission E
Re: Porsche Mission E
Taycan blev namnet på bilen!
Trådskaparen kanske vill uppdatera rubriken?
Trådskaparen kanske vill uppdatera rubriken?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Mission E
Låter mer som en VW.Legato skrev:Taycan blev namnet på bilen!
Trådskaparen kanske vill uppdatera rubriken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Porsche Mission E
Är väl i linje med deras andra icke-sportbilsmodeller. Cayenne, Macan, Panamera osv.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
TiborBlomhall skrev:"Taycan't be serious with that name!"
Jo. Är Tyska för unghingst om jag tolkat det rätt?
Är medlem i Porsche Club Sverige, men de har för mycket cylinder-tankar i huvudet fortfarande, så någon värst uppmärksamhet verkar Porsche Taycan inte fått ännu.
Tyvärr vet vi inte så mycket om drivlinan ännu, men det verkar inte vara asynkrona motorer som på Tesla? Dr Blume säger att det är synkrona motorer?
Har svårt tro de kopierat Model 3's koncept med Dual motor för performance-verisionen?
Re: Porsche Mission E
Nej, inte på tyska, men däremot på något orientaliskt språk.TeslaTissel skrev:TiborBlomhall skrev:"Taycan't be serious with that name!"
Jo. Är Tyska för unghingst om jag tolkat det rätt?
Är medlem i Porsche Club Sverige, men de har för mycket cylinder-tankar i huvudet fortfarande, så någon värst uppmärksamhet verkar Porsche Taycan inte fått ännu.
Tyvärr vet vi inte så mycket om drivlinan ännu, men det verkar inte vara asynkrona motorer som på Tesla? Dr Blume säger att det är synkrona motorer?
Har svårt tro de kopierat Model 3's koncept med Dual motor för performance-verisionen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Mission E
TiborBlomhall skrev:"Taycan't be serious with that name!"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Mission E
Porsche Taycan har synkronmaskiner, en i fram och en i bak med 440 kW systemeffekt och en systemspänning på 800 V. Elmotorerna är egendesignade och byggs i Porsches motorfabrik i Zuffenhausen.TeslaTissel skrev:TiborBlomhall skrev:"Taycan't be serious with that name!"
Jo. Är Tyska för unghingst om jag tolkat det rätt?
Är medlem i Porsche Club Sverige, men de har för mycket cylinder-tankar i huvudet fortfarande, så någon värst uppmärksamhet verkar Porsche Taycan inte fått ännu.
Tyvärr vet vi inte så mycket om drivlinan ännu, men det verkar inte vara asynkrona motorer som på Tesla? Dr Blume säger att det är synkrona motorer?
Har svårt tro de kopierat Model 3's koncept med Dual motor för performance-verisionen?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
Ja precis. Men har du mer än detta vore det skoj ta del av det.Geni87 skrev:Porsche Taycan har synkronmaskiner, en i fram och en i bak med 440 kW systemeffekt och en systemspänning på 800 V. Elmotorerna är egendesignade och byggs i Porsches motorfabrik i Zuffenhausen.
Vad jag vet så här långt har Audi samma plattform för batterierna. Kallas J1. Enligt vissa media är även Bentley med på J1-plattformen.
Men vi vill veta mer om el-motorerna.
Se för övrigt min blog http://blog.ho-form.se/?p=5865 där jag ställt samman en liten preliminär modell-lista inklusive ev specifikationer, de kan komma att presentera.
För övrigt började Porsche experimentera med eldrivning redan 2008 på ett antal Boxters. Och så sent som 2017 byggde de om en Cayman (Boxster i realiteten) till eldrift och visade upp på en mässa i Tyskland. Se länk: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... n-revealed
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
Jag har sammanställt lite spekulationer
Specificerar möjliga modeller och nyheter kring Porsche TAYCAN här i min blog.
Hoppas ni tycker det är till nytta?
http://blog.ho-form.se/?p=5865
Specificerar möjliga modeller och nyheter kring Porsche TAYCAN här i min blog.
Hoppas ni tycker det är till nytta?
http://blog.ho-form.se/?p=5865
Re: Porsche Mission E
Av det lilla man kan se så verkar J1-plattformen ha bolt-on/integrerade invertrar på elmaskinerna då det ej verkar vara separata enheter med trefaskablage mellan.TeslaTissel skrev:Jag har sammanställt lite spekulationer
Specificerar möjliga modeller och nyheter kring Porsche TAYCAN här i min blog.
Hoppas ni tycker det är till nytta?
http://blog.ho-form.se/?p=5865
Re: Porsche Mission E
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Mission E
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.Pontus skrev:Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Re: Porsche Mission E
Dags att byta namn på denna tråd till Porsche Taycan kanske?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Mission E
Ja men problemet är att trådskaparen inte varit inne på forumet på nästan två år så det får bli upp till Tibor att fixa i så fall.HelectriC skrev:Dags att byta namn på denna tråd till Porsche Taycan kanske?
Re: Porsche Mission E
Aha, det gör ju saken lite komplicerad javigge50 skrev:Ja men problemet är att trådskaparen inte varit inne på forumet på nästan två år så det får bli upp till Tibor att fixa i så fall.HelectriC skrev:Dags att byta namn på denna tråd till Porsche Taycan kanske?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Han lurar i vassen (kanske bokstavligen) även på semesternTiborBlomhall skrev:Tada!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Mission E
Visst är det så. Vad jag fiskade efter var att kanske även en P100D med nedsatt effekt klarar sig hyffsat bra i accelerationen.kangru skrev:Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.Pontus skrev:Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
TiborBlomhall skrev:Tada!
Tackar tackar
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Mission E
Det handlar även mycket om batterikylning och framförallt hur man har optimerat battericellerna. För hög ström dödar battericeller, därför lägger man in strömbegränsningar med tidskonstanter i batterimjukvaran. Men man kan optimera cellerna för att kunna ta ut högre strömmar, baksidan blir då mindre energiinnehåll per cell. PHEV-celler t.ex. är optimerade för att kunna ta ut höga strömmar ofta och länge, så man skulle kunna tänka sig att Porsches celler är lite mer åt PHEV-hållet.kangru skrev:Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.Pontus skrev:Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Precis min fundering oxo i den andra tråden, det
stämmer inte på nåt sätt lixom, speciellt när dom
säger att det är den viktigaste modellen sedan 911.
stämmer inte på nåt sätt lixom, speciellt när dom
säger att det är den viktigaste modellen sedan 911.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19