Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tror inte de pratar 400 verkliga km, det är nog 400 specade km vilket har en mycket lägre förbrukning än 200 Wh/km. På en S är det väl runt 150 Wh/km de räknat med?
Om det är specade kilometrar de pratar om så verkar det mer rimligt om de kör på 800v.
Om det är specade kilometrar de pratar om så verkar det mer rimligt om de kör på 800v.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag har läst att de ska kunna ladda från 0 till 80% på 15 minuter tidigare. Batteripacket i Taycan sägs hamna på runt 90 kWh, så om vi antar det och också antar att de utnyttjar ett SOC-fönster på 90% får vi en användbar kapacitet på 81 kWh. För att ladda 80% av 81 kWh på 15 minuter krävs en snitteffekt på ~260 kW. Med en peak på 350 kW och lägre effekt i slutet av laddcykeln låter det rimligt.Pontus skrev:Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Helt klart är iaf att man kan bygga celler som kan ta emot så höga strömmar som krävs för en sån laddning, men då måste man kompromissa med något annat. Det lär bli dyra celler med en hög effekttäthet och en lägre energitäthet, jämfört med alla andra elbilar ute på marknaden idag. Det skulle inte förvåna mig om cellerna har en kemi och sammastättning som är mer lik den som sitter i många PHEV-batterier, de har i regel just de egenskaperna.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen.
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Läste något liknande on I Pace, tror det var i oktober som det levererades fler I Pace än vad Jaguar levererade totalt förra året i Norge.Geni87 skrev:Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja det visar ju verkligen suget efter elbilar i Norge. Läste att I-pace sålde ca 40% mer än Model S och X kombinerat i Oktober i Norge, gött att de har fått igång produktionen även om den fortfarande är ganska låg totalt.vigge50 skrev:Läste något liknande on I Pace, tror det var i oktober som det levererades fler I Pace än vad Jaguar levererade totalt förra året i Norge.Geni87 skrev:Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kan ju vara så att de har en hybridlösning av något slag.Pontus skrev:Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Läste i nåt forum att Mercedes EQC har det.
Det kan vara någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.
French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Intressant men väldigt osannolikt för snabbladdning. En kondensator är inte lämplig att använda och ett batteri med flera olika celltyper hjälper inte heller. Såna lösningar kan vara lämpliga för väldigt snabba i- och urladdningar. Inte hög effekt under 15 minuter som det pratas om här.Zalman3 skrev:Kan ju vara så att de har en hybridlösning av något slag.Pontus skrev:Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Läste i nåt forum att Mercedes EQC har det.
Det kan vara någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.
French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
Nej, det mest troliga är som sagt att de helt enkelt använder celler som är optimierade för hög effekt, såna finns tillgängliga och nackdelen blir då lägre energitäthet och högre pris. I kombination med ett bra kylsystem kan man då köra mycket högre strömmar i-och ur cellerna under en längre tid jämfört med i dagens elbilar.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche verkar ju valt ett mindre batteri till kapacitet. Kanske för att kunna hålla ner iR.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Precis, celler med lägre energidensitet och lägre inre resistans. Möjliggör högre strömmar.Henrik Torphammar skrev:Porsche verkar ju valt ett mindre batteri till kapacitet. Kanske för att kunna hålla ner iR.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra?
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.helix skrev:Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra?
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?OfarligTesla skrev:Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.helix skrev:Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra?
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja om du då själv vill sätta dig och räkna ut hur långt man kan köra på X tidsenhet visst (vilket kommer kräva laddkurvor med mera). Det enda Porsche gjort är att räkna ut det åt dig och vill väl att man lätt ska kunna jämföra olika bilar. Jag tycker det verkar vara ett bra mått för gemene man att förhålla sig till givet att det är realistisk förbrukning vi pratar om.helix skrev:Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?OfarligTesla skrev:Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.helix skrev:Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra?
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Med tanke på att optimal hastighet i en Taycan bör bli extremt hög (över 200 km/h?) så blir det verkligen helt irrelevant. Det finns ju ingen allmän väg i hela världen där du får köra 200 km/h i uppåt 400 mil...helix skrev:Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra?
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Måttet bör vara i en mer vanlig hastighet som typ 70km/h eller 100 km/h. Det blir annars helt teoretiskt och säger inget praktiskt om skillnaderna mellan bilarna. Misstänker att Model 3 kommer ha bra siffra för det idag och att framtida mindre bilar från andra tillverkare som tänker på förbrukningen kommer klara sig bra också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jo.. Men Porsche måste ju hitta en mätning där de kan säga att de är bäst i världen...helix skrev:Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?OfarligTesla skrev:Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.helix skrev:Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra?
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tesla Model S/X kan ju teoretiskt byta batteripack på tre minuter så om man har en batteribytestation vid banan där testet får köras lär nog Model S vinna.Jeppe_E skrev:Jo.. Men Porsche måste ju hitta en mätning där de kan säga att de är bäst i världen...helix skrev:Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?OfarligTesla skrev:Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.helix skrev:Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra?
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Visst, man ska kanske se memet med glimten i ögat, men förstår man inte bilkultur så förstår man inte heller varför de valde att namnge toppmodellen Turbo.TiborBlomhall skrev:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den kanske får en software Turbo med lite laggTiborBlomhall skrev:Den kommer ha noll (0) turboaggregat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den kanske får turbo ljud i högtalarna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kanske deras svar på Teslas SpaceX-kit för nya roadstern? Turbo(jet)-aggregat för extra prestanda??
Hörselskydd rekommenderas isåfall när roadster v2 + SpaceX kit möter Taycan Turbo
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hörselskydd rekommenderas isåfall när roadster v2 + SpaceX kit möter Taycan Turbo
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)