Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Mission E
Det här med att höja spänningen är nog ingen dum idé för att kunna få snabbare laddning mm. Med 800 V så blir ju dubbelt så hög effekt jämfört med Tesla för om man kör samma ström.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
Re: Porsche Mission E
Nu så har Porsche bestämt sig för att de ska sälja bilen, när de får igång produktionen är däremot inte känt. Det säger bara att de blir i slutet av årtiondet.
http://insideevs.com/porsche-green-ligh ... ctric-car/
http://insideevs.com/porsche-green-ligh ... ctric-car/
Re: Porsche Mission E
Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
Re: Porsche Mission E
Knäppgökar!vigge50 skrev:Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
Fast, de första bilisterna i början av 1900-talet kanske saknade lukten av hästskit också...
Re: Porsche Mission E
http://www.di.se/bil/sa-manga-elbilar-r ... att-salja/
Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.
Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.
Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.
Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.
Re: Porsche Mission E
800 volt har väldigt många nackdelar i kostnadsperspektiv. Det är en bökig spänning att hantera eftersom det ställer väsentligt mycket högre krav på isolation (underliga saker börjar hända med material, och det hanterar väta dåligt mm). Det är följaktligen både dyrt, svårt att tillverka och svårt att underhålla. De är också tveksamt om fördelarna blir så pass mycket större att det överväger nackdelarna. Men visst har haft fel tidigare.Martinen skrev:Det här med att höja spänningen är nog ingen dum idé för att kunna få snabbare laddning mm. Med 800 V så blir ju dubbelt så hög effekt jämfört med Tesla för om man kör samma ström.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
Jag ser personligen inte riktigt fördelarna med detta.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
Hmmm. Det är ungefär så mycket som de säljer av Panamera. De tror verkligen på den här modellen. Och det positiva är att den sortens försäljningssiffror skulle indikera att priset inte alls hamnar så högt som jag befarat. Baserat på konceptet känns ju en prislapp på 3 miljoner ganska sannolik, men då lär de inte sälja 20 000 bilar. Kanske hamnar den närmare Model S.ochso skrev:http://www.di.se/bil/sa-manga-elbilar-r ... att-salja/
Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.
Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Porsche Mission E
Väcker den här gamla tråden till liv. Nu har första testbilarna av produktionsmodellen spottats nere i Tyskland. Intressant att Porsche testar bilarna tillsammans med några Teslor! Verkar även vara som Porsche satsar hårt på autonomt. Bilen ser ut att ha en del radars i fronten osv. Tydligt också att Porsche valt konventionella dörrar och frångått prototypens "suicide doors".
Lite lustigt att Porsche har klistrat på "avgasrör" där bak för att kanske lura någon att bilen har en förbränningsmotor
Tycker den ser riktigt läcker ut och kan Porsche (VW Group) styra upp laddinfrastrukturen till 2020 och bilens övriga specar blir attraktiva med räckvidd osv så kanske detta blir steget tillbaka till tyskt igen efter några år med jänkarbil
https://www.motor1.com/news/182383/pors ... py-photos/
Lite lustigt att Porsche har klistrat på "avgasrör" där bak för att kanske lura någon att bilen har en förbränningsmotor
Tycker den ser riktigt läcker ut och kan Porsche (VW Group) styra upp laddinfrastrukturen till 2020 och bilens övriga specar blir attraktiva med räckvidd osv så kanske detta blir steget tillbaka till tyskt igen efter några år med jänkarbil
https://www.motor1.com/news/182383/pors ... py-photos/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Mission E
Håller med, den ser riktigt läcker ut, lite lagomt brutal och hyffsat mkt Porsche look kvar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Mission E
Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Porsche Mission E
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.rightnow skrev:Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.
Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.
(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Porsche Mission E
Har nog snarare med vikt på batteripack att göra än spänningHenrik Torphammar skrev:Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.rightnow skrev:Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.
Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.
(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
Intressant om någon kan dela med sig förbrukning på 75 bil med 85 batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Porsche Mission E
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Re: Porsche Mission E
Och inga Superchargers.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Porsche Mission E
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Re: Porsche Mission E
Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Model S P85DL+
Re: Porsche Mission E
Deras prototyp!mans71 skrev:Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Re: Porsche Mission E
Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Den ger väl inte 350 kW än? Den ska dock kunna göra det "sen".
Re: Porsche Mission E
Tror det är tidigt att bli besviken än på två år. Har förhoppningen av Porsche kommer att höja ribban rejält. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av Porsche är min förväntan att dom gör något riktigt genomarbetat med hög kvalitet och finish som får dagens Teslor att blekna. Det är inte bara 0-100 som räknas.Verdi skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Porsche Mission E
Jo det finns nästan inget som är bättre byggt än en Porsche. Och självklart räknas annat. Jag kan säkert räkna upp 10 saker där Tesla är direkt undermåliga. Men ändå.pegs skrev:Tror det är tidigt att bli besviken än på två år. Har förhoppningen av Porsche kommer att höja ribban rejält. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av Porsche är min förväntan att dom gör något riktigt genomarbetat med hög kvalitet och finish som får dagens Teslor att blekna. Det är inte bara 0-100 som räknas.Verdi skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Porsche Mission E
Om de nu använder 800 volt, kommer laddare och bilen då vara bakåt kompatibel? Ja helt enkelt kommer laddarna komna ladda tex en BMW i3 och kommer Porschen kunna ladda på den lokala clever laddaren?
Jag hoppas de för annars kommer de bli ännu rörigare med olika laddnätverk, kontakter spänningar och annat strul snart.
Jag hoppas de för annars kommer de bli ännu rörigare med olika laddnätverk, kontakter spänningar och annat strul snart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Porsche Mission E
Nu har det kommit en tidsplan för 350 kW CCS-laddnätverket. Men det blir väl naturligtvis bara en laddare på varje ställe?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
Re: Porsche Mission E
Nä, i denna artikeln som citerar uttalandet så handlar det om 400 laddstationer med flera laddare på varje station, hur många laddare återstår dock att se.Jerker skrev:Nu har det kommit en tidsplan för 350 kW CCS-laddnätverket. Men det blir väl naturligtvis bara en laddare på varje ställe?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
https://electrek.co/2017/11/03/ultra-fa ... olkswagen/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Mission E
Bygger dom laddarna smart så borde dom kunna ladda andra bilar oxo (dvs att laddaren även kan ge 400V)chaffis75 skrev:Om de nu använder 800 volt, kommer laddare och bilen då vara bakåt kompatibel? Ja helt enkelt kommer laddarna komna ladda tex en BMW i3 och kommer Porschen kunna ladda på den lokala clever laddaren?
Jag hoppas de för annars kommer de bli ännu rörigare med olika laddnätverk, kontakter spänningar och annat strul snart.
och bygger dom bilen riktigt smart så att dom kan koppla om kretsarna till batteriet så att det blir som ett 400V-
batteri under laddning på vanliga laddare så ska det oxo funka (men ev ta längre tid beroende på laddeffekt
framöver i dom vanliga laddarna)...
Så jag skulle säga att svaret på frågorna kan bli JA
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19