För brukaren stämmer det. Men om man ser till tekniken i batteripack, celler så kan man in princip bortse från räckvidd.helix skrev:Vad jag menar är att det säger inte så mycket vilket tid det tar att ladda 5-80% om man inte samtidigt förstår vad detta innebär i räckvidd.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Porsche Taycan (Mission E)
This.Laban skrev:Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
jag har svårt att se att gängse man på gatan ser på den typen detaljer. Mer imponerande för de flesta är nog hur många kWh får du i på kortast tid. Jag tror att vi kan vara överens om att de flesta inte har en aning om C-värdet är bra eller dåligt. Jag har ingen aning tex om hur det korrelerar med övriga faktorer och då anser jag mig ändå relativt insatt i elbilism. Självklart är det också viktigt hur långt man kommer på de laddade kWh.taliz skrev:This.Laban skrev:Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
taliz skrev:This.Laban skrev:Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Det är bara imponerande om de kan göra det utan alltför snabb degradering.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Givetvis. Men jag kan inte påstå att jag litar mer på VW (Porsche, Audi..) än på Tesla när det gäller detta. Tesla har dessutom betydligt mer erfarenhet än Audi när det gäller batterier, elbilar med stora batteripack, snabbladdning osv.Verdi skrev:Det är bara imponerande om de kan göra det utan alltför snabb degradering.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Porsche Taycan (Mission E)
WTF!
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).
Är jag den förste i Sverige att spot’a en?
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).
Är jag den förste i Sverige att spot’a en?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag kan bekräfta. Mötte den (borde vara samma) i Lund vid 17:30 tiden, fångade den på dashcamen också. Ser ut som att den var utländsk-reggad.taliz skrev:WTF!
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).
Är jag den förste i Sverige att spot’a en?
Model S 90D -2017 Titanium
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Snap från min dashcam film. Det måste väl vara en Taycan? Har googlat lite, och det är min slutsats i alla fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Körde förbi en grön Taycan med tyska plåtar utanför Lund E22 söder gående vid kl 15.15. Snygg! Men är inte ett fan av Porsches framlyktor, dom fyra led’s.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Från FB
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inget fel på utseendet, för att vara Porsche så är den rätt snygg, synd bara att den är så slö.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag blev lite orolig när de maskerade bilarna visades/testades innan lansering. Kändes som att de hade gått ifrån prototypen väldigt mycket. Men slutresultatet blev bra, hade inte gråtit över att köra omkring i en Taycan. Inte så förtjust i interiören då men de som gillar Porsche verkar gilla den och det är väl det viktiga i sammanhanget.Bjelke skrev:Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja conceptet var ju finare men jag tycker den är riktigt trevlig ändå. Var lite orolig att det skulle bli en Panamera rakt av när man såg testbilarna men den blev bra. Nu skall man bara se vad som kommer i en lite vettigare prisklass för en som inte har 2 mille på banken att lägga på en bil. Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Problemet där är väl vad de ska göra för att få ner priset till ~1 miljon. Den har ganska kort räckvidd sett till priset så de måste nog behålla storleken på batteripacket som jag ser det. Bakhjulsdrift samt sämre prestanda är väl troligt, men hur mycket kan man sänka prestandan och samtidigt behålla intresset för bilen ? Blir spännande att följa.OfarligTesla skrev:Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja det skall bli intressant, allt beror ju på vad vi pratar med prestanda också. Jag behöver inte 0-100 på 3 sekunder i den här typen av bil, det är roligt men jag klarar mig med min S75D idag. De kan nog även lägga på en del på "ringen-tiden" utan att jag bryr mig heller. Körkänsla i allmänhet lär de fortfarande kunna leverera och gissningsvis bättre ljudisolering och bättre kvalité på interiören. Det är dessa punkter jag hade hoppats Tesla skulle fokusera på när Taycan kom, inte bygga en special racingversion...Laban skrev:Problemet där är väl vad de ska göra för att få ner priset till ~1 miljon. Den har ganska kort räckvidd sett till priset så de måste nog behålla storleken på batteripacket som jag ser det. Bakhjulsdrift samt sämre prestanda är väl troligt, men hur mycket kan man sänka prestandan och samtidigt behålla intresset för bilen ? Blir spännande att följa.OfarligTesla skrev:Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Det var ju inte länge sedan en performance S kostade 1,6 mille heller så mycket kan nog hända med Taycan närmaste åren.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Problemet med Taycan är att den är så trång. Blir aldrig ett alternativ till Model S för mig.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja det är ju ingen stor familjebil direkt så den träffar ju en annan marknad. Vi är 2 utan barn och behöver kunna klämma in 4 ibland på skidresor, och kanske 5 extremt korta sträckor. Så för oss funkar den perfekt när det finns skidlucka/fällbart mittensäte.Verdi skrev:Problemet med Taycan är att den är så trång. Blir aldrig ett alternativ till Model S för mig.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Japp, håller med. Vissa av tillvalen känns rätt krystade. Värmepump för 8k och någon mjukvara som heter "Range manager" för 3k känns också larvigt att ha som tillval. Alla vill väl ändå ha det. Precis som UMC:n som man får betala 11k för.HelectriC skrev:Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Det är på ett sätt ingen överraskning och jag är helt bekant med att Porsche har långa tillvalslistor, men ibland går det lite väl långt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra
Hur är det med ratt?
Hur är det med ratt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Haha, det är banne mig ännu sjukare än att ta 4000:- (eller var det 3?) för ett läderfodral till pappersmanualen (som känns så otroligt förlegat redan det...).helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Verkar trappa ner rätt fort likt Model 3.
Vid 30% är den nere på ca 200kw.
Vid 38% 150kw.
Sen håller den i upp mot 70% där den trappar ner igen.
Har man i åtanke att 70% snarare är närmare 55% av hela kapaciteten är nog kurvan väldigt lik Model 3.
Vid 30% är den nere på ca 200kw.
Vid 38% 150kw.
Sen håller den i upp mot 70% där den trappar ner igen.
Har man i åtanke att 70% snarare är närmare 55% av hela kapaciteten är nog kurvan väldigt lik Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vad är det för simulerad växling? Visst så har bakmotorn två växlar men då fram inte har någon bör den växlingen knappt märkas. Sämst Porsche!helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22