Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).
Nja att bilen börjar rulla lite när man släpper bromsen kan vara bra. Jag hade en bil där växellådan var automatisk med automatisk koppling. Den var lite hopplös när man skulle backa i motlut eftersom den inte började dra förän man tryckte på gasen. Man såg ut som om man inte kunde köra för fem öre... fick sätta vänsterfoten på bromsen och balansera iväg bilen.
Vad jag menade var att bilen simulerar en automatlåda när den är igång. Alltså lite ryckighet i accelerationen.
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge!
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Skönt dock att de blev lite motreaktion från utlandet på den där rapporten från svenskar (var de ILV de heter?) om hur "farliga" batterier är.
Jag tycker det är lite mysigt att åka ångdrivet tåg, det luktar, pyser å låter! Stor känsla ! Köper inte biljetter till sådana längre dock...föredrar X2000 varje dag i veckan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Samma här. Det känns som att det har eskalerat senaste tiden. En konspirationsteoretiker skulle kunna hävda att Model 3's förestående release börjat röra om i grytan på allvar och att man nu börjar ta till lite mer desperata åtgärder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Något som ändå är att se fram emot är att ju snabbade vi går bort från fossila bränslen, desto snabbare slipper vi scener som denna med 150 döda efter att en tankbil vält i Pakistan (och folk varit framme för att få tag i bränslet varpå någon tyckte det var en bra idé att ställa sig och röka i närheten) http://www.dn.se/nyheter/varlden/150-do ... -pakistan/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge!
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.
Totalt intelligensbefriat skrivet helt enkelt...
Om kunderna skulle råka tycka något sådant så låt dom få som faktiskt tycker det göra det då, men det lär inte vara många,
men att hävda det i en artikel? Om det var den gamla (hederliga hehe) tidningen MAD som skrev det skulle jag
åtminstone skratta gott
Den ansvarige för Telas AP program slutar efter 6 månader och det innebär att de gamla tillverkarna snart tar över styrspakarna. Briljant slutsats. Det kan förstås också vara intressant att hänvisa till personen som tar över tjänsten, är den eventuellt mer lämpad för uppdraget ? Det är ny teknik vi pratar om, då är det kanske inte så konstigt att det blir en viss rörlighet inom området. Dessutom finns det ingenting som tyder på att de gamla tillverkarna har någon speciell kompetens inom mjukvaruutveckling (AP är väl 99% mjukvara). Det är inte direkt deras område om man så säger..
Men god journalistik är inte så vanligt i dessa dagar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jo, självklart kommer man även i framtiden tycka att det är fascinerande med fossilmotorer. Ungefär som det är med ångmaskiner och hästar. Och en liten grupp kommer fortsätta att köpa den här typen av utrustning tex en Königsegg.
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor... Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor... Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!
Idiotpåfund följer de men fuskar med miljöinställningar! Kallas det dubbelmoral......eller..!
Alla tysta bilar bör i så fall ha ett varningsljud, även en del av dagens bensinbilar kan ju gå riktigt tyst i låga hastigheter.
Jag tycker förstås att det här är helnipprigt som förslaget ser ut.
Dock skulle det vara bra om man kunde "tuta lite tyst" för att få samma effekt som ringklockan på en cykel när folk inte hör att man kommer. I cykelfallet är det väl ingen som ifrågasätter ringklockan, men att den skulle behöva höras hela tiden känns ju totalfel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Suck, någon mer som såg Robert Collin på nyhetsmorgon just? Alla myterna om elbilar och några till. Programledare som leende instämde i dumheter som att andrahandsvärdet kommer vara "inget alls" för att utvecklingen går så snabbt osv, osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
FUD!
Andrahandsvärdet ingenstans? Jag skulle säga tvärtom att med en elbil har du ett garanterat andrahandsvärde. Till skillnad emot en fossilbil så är driftkostnaderna små vilket gör att man även som begagnat kan lägga mycket mer pengar på inköpet.
Såg Collin när jag åt hotellfrukost. Inget ljud, men fattade direkt vad det handlade om. Tyckte han såg besvärad ut, typ "jag måste säga detta, men"...
Varför intervjuar dom inte Peter Karlsson? Han som vill satsa miljarder på "miljöförstörande verksamhet".
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
FUD!
Andrahandsvärdet ingenstans? Jag skulle säga tvärtom att med en elbil har du ett garanterat andrahandsvärde. Till skillnad emot en fossilbil så är driftkostnaderna små vilket gör att man även som begagnat kan lägga mycket mer pengar på inköpet.
Såklart! Både verkligheten och seriösa analytiker visar ju motsatsen. En Tesla håller sig ju dessutom uppdaterad och blir därmed inte "begagnad" på samma sätt som en fossilbil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021