Lättaste bilen i BMW-s hela produktsortiment är deras elbil BMW i3
Så mycket för "tunga elbilar"
Men även om det vore så att elbilar alltid var minst dubbelt så tunga som fossilbilar så är det en piss i havet jämfört med dubbdäck och lastbilar.
"En enda 60-tons lastbil sliter lika mycket som 10 000 personbilar! Överlastad till 70 ton ökar slitaget så att det motsvarar 120 000 personbilar och 80-tonnaren sliter på en enda passage som 250 000 personbilar."
Lättaste bilen i BMW-s hela produktsortiment är deras elbil BMW i3
Så mycket för "tunga elbilar"
Men även om det vore så att elbilar alltid var minst dubbelt så tunga som fossilbilar så är det en piss i havet jämfört med dubbdäck och lastbilar.
"En enda 60-tons lastbil sliter lika mycket som 10 000 personbilar! Överlastad till 70 ton ökar slitaget så att det motsvarar 120 000 personbilar och 80-tonnaren sliter på en enda passage som 250 000 personbilar."
Apropå tunga elbilar, här en under bar Schweiz are som konverterat en Volvo s80 till eldrift. Kostade 290 000 kr, hur många svenska löntagare kan lägga det på sin hobby? (Ledtråd, inkomst efter skatt... Här kan du jämföra tex Stockholm(23') och Zürich (50'):
Vad tusan är "rysk gasel från Tyskland" för något?
strejf skrev:
Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Det är nog för att han inte vet bättre...
Det är en felstavad gasell som emigrerat
"Rysk gasel" är nog tänkt som el producerad i Tyskland på importerad gas från Ryssland.
Såvitt jag vet är väl Sverige nettoexporterande av el. Det är bara vid korta tidpunkter som vi importerar från kontinenten. Detta kompenseras gott och väl med vår export till detta område som ju då tar bort behovet av motsvarande mängd "fulel".
Journalisten ifråga undergräver sin trovärdighet. Han skriver mot bättre vetande (kallas att ljuga) eller så är han korkad. Båda alternativen är förnedrande för honom.
Jag brukar hänsvisa till min egenhändigt nergrävda laddkabel hela vägen från kontinenten, med fördel frånTyskland eller Polen, när folk frågar var all el ska komma ifrån för alla bilar, och att vi måste importera el osv. Tyvärr är de flesta för dumma för att förstå ironi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Sant men om man enbart kollar på konsumtionen av oljeprodukter i Sverige så tror jag att vi skulle kunna helt klara oss utan den rysk olja. I realiteten kommer det dock inte funka, en del av de som exporterar råolja till oss förväntar sig att få tillbaka andra oljeprodukter. Vi importerar så mycket olja som vi gör pga att vi har en förhållandevis stor industri med raffinaderi.
När vi ökar antalet elbilar så kommer importen minska men jag tror inte att andelen rysk olja kommer att minska, snarare gå upp i och med att både Danmark och Norge för länge sedan nått produktionstoppen för råolja och det inte är så smidigt att importera från Venezuela eller Nigeria.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror de flesta skulle bli rätt chockade om man fick se statistik över hur många av de allra dyraste klockorna som hamnar i Ryssland. Har hört av väldigt insatta personer att det ofta är ganska "besvärligt" då Patek, Ulysse, Vacheron, JLC mfl gärna vill ha namn på ägarna av de allra exklusivaste klockorna i sina register. Namn som sällan kan listas när det gäller "gåvor" till högt uppsatta ryska politiker...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Han kanske gör som jag och kollar tiden på mobiltelefonen istället? Den tar också hänsyn till skottår och allt annat fancy som den där Pateken. Jag har även klocka på min PC och i mina bilar. Och på TV:n kan man också kolla tiden. Via texttv om inte annat. Haha.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Långt. Tyskt! De verkar klart oroade över att vara på efterkälken trots "hög kvalitet på kälken". Massor av jobb i fara hos bilfabrikanter och underleverantörer.
Långt. Tyskt! De verkar klart oroade över att vara på efterkälken trots "hög kvalitet på kälken". Massor av jobb i fara hos bilfabrikanter och underleverantörer.
Kan sammanfattas såhär:
Tysklands bilindustri har försovit sig. Tesla och kineserna skrämmer skiten ur tyskarna. Ingenting kan stoppa elbilarna, det är alla överens om, men i Tyskland skulle det innebära en förlust av 600.000 jobb. Man hoppas att det inte går alltför snabbt så att man har tid att anpassa sig. Paralleller med Kodak tas upp. Det är i princip det allting handlar om, jobben. Hela Tyskland lever på bilindustrin som bygger motorer och växellådor. Försvinner det så försvinner tyska industrins grundpelare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Långt. Tyskt! De verkar klart oroade över att vara på efterkälken trots "hög kvalitet på kälken". Massor av jobb i fara hos bilfabrikanter och underleverantörer.
Kan sammanfattas såhär:
Tysklands bilindustri har försovit sig. Tesla och kineserna skrämmer skiten ur tyskarna. Ingenting kan stoppa elbilarna, det är alla överens om, men i Tyskland skulle det innebära en förlust av 600.000 jobb. Man hoppas att det inte går alltför snabbt så att man har tid att anpassa sig. Paralleller med Kodak tas upp. Det är i princip det allting handlar om, jobben. Hela Tyskland lever på bilindustrin som bygger motorer och växellådor. Försvinner det så försvinner tyska industrins grundpelare.
Ja, även i Tyskland så ökar försäljningen av elbilar även om det nu är till fördel plug-in hybrider så de märker det även på sin egna marknad.