Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Laban » 14 mar 2018 14:39

Geni87 skrev:Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)


Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.
Laban
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 14 mar 2018 16:33

Laban skrev:
Geni87 skrev:Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)


Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.


Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.

Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.

Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.

Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Bjelke » 16 mar 2018 08:02

Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 8563
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Artikel i media

Inläggav LarsL » 16 mar 2018 08:23

10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 6795
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare bylund » 16 mar 2018 08:34

LarsL skrev:10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...

Bland Sveriges största i Oxelösund?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 6796
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Artikel i media

Inläggav LarsL » 16 mar 2018 08:46

bylund skrev:
LarsL skrev:10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...

Bland Sveriges största i Oxelösund?

Skulle säga världens största i så fall, men det kanske är att förhäva sig.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 6795
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Artikel i media

Inläggav chaffis75 » 16 mar 2018 08:47

Geni87 skrev:
Laban skrev:
Geni87 skrev:Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)


Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.


Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.

Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.

Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.

Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.

Låter rimligt de du säger och de låter som du har ganska bra koll på de, kanske så att du jobbar hos någon biltillverkare nära där du bor :D
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 883
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inläggav chaffis75 » 16 mar 2018 08:51


Självklart bra men snacka om fel att de skulle vara en stor laddplats... Lödde har 14 SUC (om jag minns rätt) och 2 vanliga snabbladdare på samma plats.

Hos min tidigare arbetsgivare i Lund hade vi laddplatser, minns inte exakt hur många men jag vet man byggde ut snabbt och där var nog ett 10 tal redan när jag slutade där för ca 3 år sedan så de är säkert fler platser idag.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 883
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Remuz » 17 mar 2018 10:05

TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
X90D, med alla tillval, inkl AP2 och självkörning
Ska du köpa en ny Tesla? Skicka meddelande till mig innan så kommer vi överens om något bra.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 2339
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare dstr » 17 mar 2018 11:14

Remuz skrev:TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10


"experten" är verksam i ett bolag som sysslar med:

Verksamheten ska vara av sådan art, att den främjar en breddning och förfining av elektronikens användning. Därmed avses väsentligen projektering, konstruktion, tillverkning, installation, idrifttagning och service av i första hand industriella system, men dessutom avses forskning och utveckling som uppfyller det nämnda målet. Därmed förenlig verksamhet inbegrips.


Som Tibor redan konstaterat http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/ så har snittförbrukningen sjunkit med 2500kwh senaste 18 åren. Vad kan en elbil ha för snittförbrukning? 180w? Det ger nästan 1400 mil per år - och i snitt kör vi 1200 mil per år.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster