Verdi har två elbilar + att han vill ha lite över vill bergvärmen och ev. gäster.vigge50 skrev:80A räcker eftersom vi har trefasVerdi skrev:38 869:-/år inkl moms för 200 A!
Det räcker väl för att sätta upp en 50 kW laddare?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Artikel i media
Tesla Model Y
Re: Artikel i media
gellerstam skrev:Verdi har två elbilar + att han vill ha lite över vill bergvärmen och ev. gäster.vigge50 skrev:80A räcker eftersom vi har trefasVerdi skrev:38 869:-/år inkl moms för 200 A!
Det räcker väl för att sätta upp en 50 kW laddare?
Japp, och till doppvärmaren på 20 kW som ligger i poolen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Så vad ni säger är att har man hus väljer man 200A och installerar en privat Supercharger?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
"somliga" i Karlskrona gjorde ju detOfarligTesla skrev:Så vad ni säger är att har man hus väljer man 200A och installerar en privat Supercharger?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Såg ett inslag på SVT i morse angående att använda elbilens batteri för att driva huset. Var lite tester som hade utförts, så ladda bilen under natten med billig el när effektuttaget är lågt för att sedan använda det på morgonen innan man ger sig av, för att slippa belasta nätet. För mig som lekman känns det lite märkligt förfarande att använda ett relativt dyrt batteri i bilen till detta. Då är det väl bättre att köra det med en Power Wall?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Bättre är det kanske. Men tänk om du ex har nya Roadstern. 200 kWh tillgängligt, den genomsnittlige svensken kör 3-4mil/dag. Rätt många kWh som i princip aldrig används. Detsamma gäller väl även 100 kWh S/X och varför inte 75 kWh Model 3. Vi kör 4 mil dagligen normalt, borde inte vara några problem att avvara 10-20 kWh för en "Power Wall" med Model 3. Om det hade varit ok garantimässigt.Jeppe_E skrev:Då är det väl bättre att köra det med en Power Wall?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Precis som ovan. Det rör sig inte om att cykla hela batteriet, utan en bråkdel för att klippa av effekttopparna i hushållet under några timmar per dygn.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Är inte problemet till viss del att man har ju inte bilen hemma hela dagarna, ja man jobbar man är och handlar mm..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Fast mitt på dagen är ju effektuttagen oftast inte så storachaffis75 skrev:Är inte problemet till viss del att man har ju inte bilen hemma hela dagarna, ja man jobbar man är och handlar mm..
Kolla effekttoppen på 3,4 kw när man drar igång matlagningen och tvättmaskinen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Det skulle vara problem om man hade tänkt sig att förlita sig på V2H offgrid, men det är inte alls tanken.chaffis75 skrev:Är inte problemet till viss del att man har ju inte bilen hemma hela dagarna, ja man jobbar man är och handlar mm..
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Min tvättmaskin är 15år och har fördröjd start mha timer, vill du köpa den, budgivning tycks vara det nya här, garanterat billigare än powerwall, du får diskmaskinen också med timer på köpet...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Batterier i svenska elnätet. En lite gammal artikel som inte verkar vara länkad än...
Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda. Detta borde kunna höja verkningsgraden på stationen ifråga med 0,5-1,5% (beroende på hur den körde reglerstyrka innan) även om mängden reglerstyrka ökar rejält.
https://www.nyteknik.se/premium/svensk- ... et-6939330
Själv tycker jag att detta är så intressant att det är värt en egen tråd men alla är ju inte som mig så den får hamna här.
Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda. Detta borde kunna höja verkningsgraden på stationen ifråga med 0,5-1,5% (beroende på hur den körde reglerstyrka innan) även om mängden reglerstyrka ökar rejält.
https://www.nyteknik.se/premium/svensk- ... et-6939330
Själv tycker jag att detta är så intressant att det är värt en egen tråd men alla är ju inte som mig så den får hamna här.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
ml42 skrev:Batterier i svenska elnätet. En lite gammal artikel som inte verkar vara länkad än...
Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda. Detta borde kunna höja verkningsgraden på stationen ifråga med 0,5-1,5% (beroende på hur den körde reglerstyrka innan) även om mängden reglerstyrka ökar rejält.
https://www.nyteknik.se/premium/svensk- ... et-6939330
Själv tycker jag att detta är så intressant att det är värt en egen tråd men alla är ju inte som mig så den får hamna här.
Varför inte lägga upp den i egen tråd?
Verkligen intressant, det vore kalas om det verkligen stämmer - har inte läst den då den är... Låst!
Re: Artikel i media
Jo, det stämmer nog. Jag har hört om det från folk på Fortum också.
Ok, jag provar fixa en tråd också.
Ok, jag provar fixa en tråd också.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Lasse Swärd x3 var i farten i helgens DN Motor....och låter väldigt positiv till elbilar!
1. En i huvudsak positiv recension av Kia eNiro. https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta- ... -kia-niro/
2. Krönika: Så in i Norden bra med elbilar. https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... d-elbilar/
1. En i huvudsak positiv recension av Kia eNiro. https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta- ... -kia-niro/
2. Krönika: Så in i Norden bra med elbilar. https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... d-elbilar/
3. Artikel från verkligheten. "Så var det att byta till elbil – bensinkostnad byttes mot amortering" https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-var- ... mortering/Frågan är inte om man ska byta till elbil utan när.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
Diamler köper lite battericeller: https://www.thenational.ae/business/tec ... s-1.801507
Räknar vi med 100$/kWh (vilket förmodligen är lite högt med tanke på att inköpen sträcker sig till 2030) bör det röra sig om 230 GWh.
EDIT:
På Svenska https://www.nyteknik.se/fordon/daimler- ... er-6942207
Räknar vi med 100$/kWh (vilket förmodligen är lite högt med tanke på att inköpen sträcker sig till 2030) bör det röra sig om 230 GWh.
EDIT:
På Svenska https://www.nyteknik.se/fordon/daimler- ... er-6942207
Re: Artikel i media
230 GWh fram till 2030 är ju verkligen inte mycket, Daimler troralltså inte riktigt på det här med batterier alltså.
Re: Artikel i media
Nja. 9 SEK/USD ger 900 SEK/kWh ger 900 000 SEK/GWh. För 200 miljarder SEK får man då 222 000 GWh. Du är tre storleksordningar fel, såvida det inte är jag som är ute och cyklar. Kontrollräkna gärna.Geni87 skrev:Diamler köper lite battericeller: https://www.thenational.ae/business/tec ... s-1.801507
Räknar vi med 100$/kWh (vilket förmodligen är lite högt med tanke på att inköpen sträcker sig till 2030) bör det röra sig om 230 GWh.
EDIT:
På Svenska https://www.nyteknik.se/fordon/daimler- ... er-6942207
Givet 100 kWh per bil kan man alltså tillverka 2,2 miljoner bilar för de här pengarna. Det tycker jag inte är småpotatis.
Re: Artikel i media
Skrev i eqc tråden i morse
De omsätter 160-170 miljarder euro per år, hur 2 miljarder euro celler/år ska fixa ett snitt på säg 20% bev fordon, är tveksam.. tror de lev runt 3 miljoner fordon/år12man skrev:Daimler skriver kontrakt på batteri celler för 20 miljarder euro leverans innan 2030
Innan 2022 ska de ha 130 personbils modeller av bev/phev typ
2025 ska 15-25% av fordons omsättningen vara rena bev (inkl tunga)
Edit korr värdet av fordonsomsättningen
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
kilo = 10^3Jerka skrev:Nja. 9 SEK/USD ger 900 SEK/kWh ger 900 000 SEK/GWh. För 200 miljarder SEK får man då 222 000 GWh. Du är tre storleksordningar fel, såvida det inte är jag som är ute och cyklar. Kontrollräkna gärna.Geni87 skrev:Diamler köper lite battericeller: https://www.thenational.ae/business/tec ... s-1.801507
Räknar vi med 100$/kWh (vilket förmodligen är lite högt med tanke på att inköpen sträcker sig till 2030) bör det röra sig om 230 GWh.
EDIT:
På Svenska https://www.nyteknik.se/fordon/daimler- ... er-6942207
Givet 100 kWh per bil kan man alltså tillverka 2,2 miljoner bilar för de här pengarna. Det tycker jag inte är småpotatis.
mega = 10^6
giga = 10^9
€20 000 000 000
€88/kWh
20 000 000 000 / 88 ~ 230 000 000 kWh => 230 000 MWh => 230 GWh
Räcker till ca 2,9 miljoner bilar med i snitt 80 kWh pack i varje bil.
Alltid lika positiv och alltid med lika välgrundade slutsatser. Celler till 2-3 miljoner elbilar är ändå rätt märkbar volym. Dessutom finns det inget som säger att det inte går att justera upp volymerna med rimlig framförhållning om det behövs. Det här är ju också utöver volymerna som behövs för EQC och de närmast kommande elbilarna.LarsL skrev:230 GWh fram till 2030 är ju verkligen inte mycket, Daimler troralltså inte riktigt på det här med batterier alltså.
Re: Artikel i media
Nej det räcker snarare till 10% BEV:ar om man slår ut det jämnt under hela perioden, mer troligt är väl dock en exponentiell ökning. Sen får man ju inte glömma att volymerna för EQC och eventuellt andra modeller nära inpå förmodligen redan har säkrade volymer utöver det som snackas om här. Sen finns det heller inget som hindrar dem från att skriva ytterligare kontrakt för mer celler med andra eller med samma leverantörer.12man skrev:Skrev i eqc tråden i morseDe omsätter 160-170 miljarder euro per år, hur 2 miljarder euro celler/år ska fixa ett snitt på säg 20% bev fordon, är tveksam.. tror de lev runt 3 miljoner fordon/år12man skrev:Daimler skriver kontrakt på batteri celler för 20 miljarder euro leverans innan 2030
Innan 2022 ska de ha 130 personbils modeller av bev/phev typ
2025 ska 15-25% av fordons omsättningen vara rena bev (inkl tunga)
Edit korr värdet av fordonsomsättningen
Re: Artikel i media
Alltid lika trevligt med personangrepp, bra jobbat!Geni87 skrev:Alltid lika positiv och alltid med lika välgrundade slutsatser. Celler till 2-3 miljoner elbilar är ändå rätt märkbar volym. Dessutom finns det inget som säger att det inte går att justera upp volymerna med rimlig framförhållning om det behövs. Det här är ju också utöver volymerna som behövs för EQC och de närmast kommande elbilarna.LarsL skrev:230 GWh fram till 2030 är ju verkligen inte mycket, Daimler troralltså inte riktigt på det här med batterier alltså.
200 000 bilar per år är ju inte särskilt imponerande för en tillverkare i Daimlers storlek, eller tycker du verkligen det?
Re: Artikel i media
Nä det var onödigt, men jag tyckte att du hade en trist inställning. Nej det tycker jag inte, men bara för att de köper celler för 2-3 miljoner bilar idag betyder det inte att de inte kommer skriva kontrakt för fler imorgon, så att säga. Hur som helst så tycker jag varje sån här nyhet är positiv för omställningen till eldrift.LarsL skrev:Alltid lika trevligt med personangrepp, bra jobbat!Geni87 skrev:Alltid lika positiv och alltid med lika välgrundade slutsatser. Celler till 2-3 miljoner elbilar är ändå rätt märkbar volym. Dessutom finns det inget som säger att det inte går att justera upp volymerna med rimlig framförhållning om det behövs. Det här är ju också utöver volymerna som behövs för EQC och de närmast kommande elbilarna.LarsL skrev:230 GWh fram till 2030 är ju verkligen inte mycket, Daimler troralltså inte riktigt på det här med batterier alltså.
200 000 bilar per år är ju inte särskilt imponerande för en tillverkare i Daimlers storlek, eller tycker du verkligen det?
Re: Artikel i media
Nä, naturligtvis kan de köpa fler i framtiden när de tror att de kan sälja fler. Frågan är ju vilket pris de får då och om någon vill sälja till dem då.