Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Jag har visat den bilden.. flera gånger.
Den går inte in och han får i sina egna beräkningar det till att Bränslecellsbilen skulle ha en effektivitet på 50-70%.
:/
Den går inte in och han får i sina egna beräkningar det till att Bränslecellsbilen skulle ha en effektivitet på 50-70%.
:/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Det är ett fritt land, låt denne välinformerade och upplysta människa köpa hur många vätgasbilar han vill, jag lovar att vinka glatt när jag åker förbi på E4:an när
denne står där och ringer efter Taxi
denne står där och ringer efter Taxi
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Nu verkar det vara en person som gärna ignorerar fakta för att hävda sin tes och då är svårt att komma vidare. Men här finns ett annat exempel:
https://transportevolved.com/2014/11/19 ... ime-maths/
https://transportevolved.com/2014/11/19 ... ime-maths/
Det är är alltså utan att räkna med förluster vid transport, komprimering osv.Unfortunately however, it’s not that easy. To make one kilogram of hydrogen from electrolysis of distilled water — a process that’s only about 70 percent efficient — you need nine litres of water and 56 kilowatt-hours of electricity. To make the entire 5 kilogram tank of hydrogen on which the Toyota Mirai can theoretically travel 300 miles, you need to use 280 kilowatt-hours of electricity.
If we take that 280 kilowatt-hours and put it in the Tesla Model S — which itself is one of the least energy-efficient plug-in cars on the market today due to its large size — you’d be able to travel 800 miles.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det går inte att övertyga alla. Jag har helt slutat att ge mig in i några som helst diskussioner med folk. Det är som att stånga huvudet i väggen, helt meningslöst och slöseri med tid. De får jättegärma sitta och vänta på vätgasrevolutionen. Jag sitter och kör omkring i min elbil under tiden, och jag laddar den hemma med billig solcellsel. Helt okej för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Han är inte riktigt sann..
Han får det t.o.m till att dieselbilen är renare än elbilen i sitt sista inlägg!
Hjälp mig med mer att tysta honiom med!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=375
Han får det t.o.m till att dieselbilen är renare än elbilen i sitt sista inlägg!
Hjälp mig med mer att tysta honiom med!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=375
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Det jag har svårt att förstå är vad med att köra på el från bränsleceller och vätgas som skulle vara bättre än att köra på el från batterier? De som säger att batterierna är en övergående fas. Jag har väldigt svårt att se mig själv vilja åka till macken och tanka igen när jag väl vant mig vid att tanka över natten. Och att köra runt med vätgastankar och bränsleceller i en hybrid för de få gånger jag åker över 30 mil på en resa känns dyrt och omständigt. Vad är det jag missar?
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
I min erfarenhet så vinner man inget på att mata trollen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Artikel i media
Som tidigare nämnts så finns det tyvärr inget sett att vinna en sådan diskussion när man inte kan resonera kring fakta och förklara för och nackdelar.
Oavsett så skummade jag igenom lite och vad gäller Kinas initiativ om minst 8% sålda elbilar 2018 så är det just det, elbilar. Inte plug-in, inte hybrid, inte vätgas. Elbilar. Detta togs upp i en artikel på just electrek tror jag där man konstaterade att Toyota inte skulle kunna sälja en enda bil i kina just för att dom har inga rena elbilar eller ens på gång inom det tidsspannet. Man kan säga vad man vill om Kina men när dom bestämt sig för något så går dom verkligen all in sas och då finns inga förmildrande omständigheter eller undantag. Sälj tillräckligt många elbilar eller sälj inte bilar alls.
En annan sak ja fastnade på med i era diskussioner var att, enligt honom, större delen av vår el ju är fossil (världsligt sett). Detta gjorde då elbilar dåliga. Hur gjorde man nu vätgas? Just nu är 95% av tillverkningen gjord på naturgas. "Jo men elektrolys är framtiden" - Jovisst, så kan det vara, om det blir ekonomiskt försvarbart, annars är det ingen som vill göra det. Det var den ena poängen. Den andra var att om du nu gör elektrolys, då har du ju den där smutsiga elen som elbilarna också använder sig av. Här går ju inte att hänvisa till att "man sätter upp massa solceller så räcker det till att göra vätgas" för detsamma gäller ju självklart för elbilen då. Ska vi visa på statistik så har jag läst om undersökningar där de som bytt till elbilar även har skaffat solceller just för att dom vill göra sin egna el sas. win-win med andra ord.
Men som jag sa i början. Det är ingen mening att fortsätta denna diskussion, den kan aldrig vinnas. Man kan inte tvinga någon att gå igenom dörren, man kan bara visa den, öppna den och hoppas att dom följer efter.
Oavsett så skummade jag igenom lite och vad gäller Kinas initiativ om minst 8% sålda elbilar 2018 så är det just det, elbilar. Inte plug-in, inte hybrid, inte vätgas. Elbilar. Detta togs upp i en artikel på just electrek tror jag där man konstaterade att Toyota inte skulle kunna sälja en enda bil i kina just för att dom har inga rena elbilar eller ens på gång inom det tidsspannet. Man kan säga vad man vill om Kina men när dom bestämt sig för något så går dom verkligen all in sas och då finns inga förmildrande omständigheter eller undantag. Sälj tillräckligt många elbilar eller sälj inte bilar alls.
En annan sak ja fastnade på med i era diskussioner var att, enligt honom, större delen av vår el ju är fossil (världsligt sett). Detta gjorde då elbilar dåliga. Hur gjorde man nu vätgas? Just nu är 95% av tillverkningen gjord på naturgas. "Jo men elektrolys är framtiden" - Jovisst, så kan det vara, om det blir ekonomiskt försvarbart, annars är det ingen som vill göra det. Det var den ena poängen. Den andra var att om du nu gör elektrolys, då har du ju den där smutsiga elen som elbilarna också använder sig av. Här går ju inte att hänvisa till att "man sätter upp massa solceller så räcker det till att göra vätgas" för detsamma gäller ju självklart för elbilen då. Ska vi visa på statistik så har jag läst om undersökningar där de som bytt till elbilar även har skaffat solceller just för att dom vill göra sin egna el sas. win-win med andra ord.
Men som jag sa i början. Det är ingen mening att fortsätta denna diskussion, den kan aldrig vinnas. Man kan inte tvinga någon att gå igenom dörren, man kan bara visa den, öppna den och hoppas att dom följer efter.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
+1 lägg ner!bjelkeman skrev:I min erfarenhet så vinner man inget på att mata trollen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Vad jag fattar det som så är Kinas krav inte elbilar utan nollutsläppsbilar. Rent tekniskt skulle alltså vätgasbilar vara möjliga men eftersom Toyota bara lyckats producera några få tusen bilar på flera år för hela världen och egentligen inte sålt en endaste så är det inte sannolikt att de på ett år helt plötsligt ska kunna tillverka och sälja 10 tusentals bara i Kina inte särskilt stor. I Kina finns ingen infrastruktur för vätgasbilar. Toyota kommer alltså vara tvingad till att producera batterielbilar om de vill sälja några bilar alls i Kina redan nästa år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ja, det stämmer, nollutsläppsbilar ska det vara. Det är teknikoberoende.Svenssons skrev:Vad jag fattar det som så är Kinas krav inte elbilar utan nollutsläppsbilar. Rent tekniskt skulle alltså vätgasbilar vara möjliga men eftersom Toyota bara lyckats producera några få tusen bilar på flera år för hela världen och egentligen inte sålt en endaste så är det inte sannolikt att de på ett år helt plötsligt ska kunna tillverka och sälja 10 tusentals bara i Kina inte särskilt stor. I Kina finns ingen infrastruktur för vätgasbilar. Toyota kommer alltså vara tvingad till att producera batterielbilar om de vill sälja några bilar alls i Kina redan nästa år.
Re: Artikel i media
Jag kanske har drömt den biten då eller dragit förhastade slutsatser. Försökte hitta artikeln på electrek men hittade ingen där vätgasen nämns specifikt. Drar tillbaka mitt påstående om att vätgas inte räknades med i deras ZEV-kredit. Dock är det ju allmänt känt att Toyota inte säljer många vätgasbilar (för att säga det milt) och som nämnts tidigare så saknas infrastrukturen för vätgasen ännu.
Ber om ursäkt för missledande info. Ska ta fram fakta först nästa gång så jag kan backa upp det.
Ber om ursäkt för missledande info. Ska ta fram fakta först nästa gång så jag kan backa upp det.
Re: Artikel i media
Teoretiskt skulle vätgasbilar gå under Kinas definition för nollutsläppsbilar. Men i praktiken är det ju 100% elbilar och 0% vätgasbilar som kineserna köper (och tillverkar). Visst kan man hävda att alla har fel och att det ändå är vätgasbilar som kommer vinna racet, men det är lite svårt att inse hur man ska vinna när man inte ens deltar i racet. Det är ungefär som om jag skulle påstå att jag kommer vinna Göteborgsvarvet nästa år. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Att folk ser bränsleceller som framtiden är för att de ligger i en rak linje i deras framtid. Det finns alltså en tydlig koppling mellan bensin, diesel, naturgas, biogas och vätgas. Vi människor tänker ofta i sådana raka linjer för att uppnå något.
Batterier ligger ju liksom vid sidan av och kräver nytt tänkande och nya vanor. Det är betydligt svårare att etablera i huvudet.
Batterier ligger ju liksom vid sidan av och kräver nytt tänkande och nya vanor. Det är betydligt svårare att etablera i huvudet.
Re: Artikel i media
Ja, jag debatterade nyss med en i en tråd på VW:s FB-sida (med anledning av att de stolt förkunnar att de elektrifierar Sverige. Humor har de också! ) som mycket hårdnackat hävdade att det aldrig blir en elbil för hans del innan de har minst 75 mils räckvidd på en laddning.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Artikel i media
Jadu, vad ska man säga... jag är inne på min andra Outlander med pytteliten tank, 45-liter. Dock har jag endast en gång på ~10kmil kört nonstop mellan två tankningar! Visst hade jag inte barnen med mig så hade det kunna blivit längre etapper. Jag antar att en Outlander inte heller är aktuell för den personen.Jerker skrev:Ja, jag debatterade nyss med en i en tråd på VW:s FB-sida (med anledning av att de stolt förkunnar att de elektrifierar Sverige. Humor har de också! ) som mycket hårdnackat hävdade att det aldrig blir en elbil för hans del innan de har minst 75 mils räckvidd på en laddning.
Slutsats:
El-bilar passar helt klart bättre barnfamiljer än för ensamresande säljare utan prostatabesvär.
Outlander PHEV info ....
Jag körde 31-mil nonstop med farthållaren på 136km/h (GPS hastighet.) Då drog Outlandern exakt 1l/mil smetfullpackad och hela familjen så den vägde lite också. Det var lägre än jag budgeterat med ... Detta skedde nu i somras på autobahn. Samt ingen extern laddning av batteriet.
Tesla Model Y
Re: Artikel i media
3 - 4 gånger per år senaste åren har vi på firman bilat med full Caddy (VW Caddy.. inte en Cadillac.. ) Från Stockholm till England för jobb.
Det är en resa som tar 2 hela dagar, där man kommer fram lite mosig... den hade varit svår med elbil just nu. (I allafall i caddy-utförande)
Jag skulle väldigt gärna se ett fungerande alternativ till den dieselslukande Caddyn, men just nu känns det rätt avlägset. :/
Första etappen brukar vara Stockholm - Lübeck. Knappt hundra mil.. Vi brukar ta Färjan från Rødby.
På hemesan har vi vid nått tillfälle tagit nattfärgan från Travemünde - Trelleborg. Då fick vi ta en snabb 15 minuters matpaus och tankning mellan Frankrike och Travemünde (85 mil) samt en kisspaus och förarbyte och lyckades då hinna med färjan med 5 minuters marginal! Det var förseningar på engelska sidan som sabbade tidsplanerna då... Nån gång har man i allafall haft en timme för pauser.. plus lite mer marginal.
På semesterresor kan man ju ofta styra det och ta längre tid på sig. Men har man inhyrd personal som kör bilen vill man gärna slippa en extra dag, både för löner och den utrustning vi har med som delvis är hyrd.
Jag tror att det kommer att vara möjligt så småningom.. och fram till dess ska jag snart se till att kunna köra elbil i alla andra lägen.
Det är en resa som tar 2 hela dagar, där man kommer fram lite mosig... den hade varit svår med elbil just nu. (I allafall i caddy-utförande)
Jag skulle väldigt gärna se ett fungerande alternativ till den dieselslukande Caddyn, men just nu känns det rätt avlägset. :/
Första etappen brukar vara Stockholm - Lübeck. Knappt hundra mil.. Vi brukar ta Färjan från Rødby.
På hemesan har vi vid nått tillfälle tagit nattfärgan från Travemünde - Trelleborg. Då fick vi ta en snabb 15 minuters matpaus och tankning mellan Frankrike och Travemünde (85 mil) samt en kisspaus och förarbyte och lyckades då hinna med färjan med 5 minuters marginal! Det var förseningar på engelska sidan som sabbade tidsplanerna då... Nån gång har man i allafall haft en timme för pauser.. plus lite mer marginal.
På semesterresor kan man ju ofta styra det och ta längre tid på sig. Men har man inhyrd personal som kör bilen vill man gärna slippa en extra dag, både för löner och den utrustning vi har med som delvis är hyrd.
Jag tror att det kommer att vara möjligt så småningom.. och fram till dess ska jag snart se till att kunna köra elbil i alla andra lägen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
http://www.aftonbladet.se/bil/a/bpEXv/g ... eselforbud
Angående dagens ovanstående inlägg funderar jag på om jag då har en elhybrid och kör på el i ett förbudsområde funkar det?
Eller kan man bara säga att jag körde på el fast batteriet är tomt?
Har ingen hybrid bara funderade.
Angående dagens ovanstående inlägg funderar jag på om jag då har en elhybrid och kör på el i ett förbudsområde funkar det?
Eller kan man bara säga att jag körde på el fast batteriet är tomt?
Har ingen hybrid bara funderade.
Re: Artikel i media
Collin igen:
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Ska bli intressant att se om han har nån koll...
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Ska bli intressant att se om han har nån koll...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Förra månaden var det 6%..
För två år sen var det ca 2-3%.
Jag tycker en sån hög ökning bäddar för att det ska gå riktigt snabbt.. Nu börjar vi komma upp på riktigt betydande siffror ju! Man kunde ju önskar att nån matar honom med sin hatt om ett par år..
Undrar om vi ser det första rejäla hoppet om ett år.. I juli 2018 är det väl dom planerar att införa nya premien och skatten?
För två år sen var det ca 2-3%.
Jag tycker en sån hög ökning bäddar för att det ska gå riktigt snabbt.. Nu börjar vi komma upp på riktigt betydande siffror ju! Man kunde ju önskar att nån matar honom med sin hatt om ett par år..
Undrar om vi ser det första rejäla hoppet om ett år.. I juli 2018 är det väl dom planerar att införa nya premien och skatten?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Collin räknar linjärt. 2% + 2% + 2% osv. Det är klart att det skulle ta evigheter på det viset. Vi alla vet att det inte fungerar så, men det förstår inte Collin. Om tio år sitter han i sin oljebrännare och kliar sig i huvudet och undrar varför det finns så många elbilar runt omkring. "Mummel mummel....var nånstans räknade jag fel....mummel mummel...?"
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
De har sagts förr men jag tänkte upprepa de. Just nu går de så sakta pågrund av avsaknaden av rätt bilmodeller. Säg att varje biltillverkare hade två modeller var med range som en modell3 och pris som var OK och en blandning mellan sedan, kombi, suv och familjebuss ja då jäklar tror de de hade sålts bilar.bonath skrev:Collin igen:
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Ska bli intressant att se om han har nån koll...
Om alla biltillverkare kommer med sina modeller 2020 som de alla lovat så lär proppen går ur under förutsättning så att range och pris är runt modell 3 standard specifikation.
Jag tror Collin har fel men de var kanske uppenbart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Har iofs inte sett jätte många kombibilar med dragkrok bland de fantastiska koncepten.
Re: Artikel i media
http://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-pl ... d/upptack/
Kia Niro Phev, en liten suv. Verkar jättebra för under 300'.
Adaptiv farthållare och filövervakning verkar ingå.
Kia Niro Phev, en liten suv. Verkar jättebra för under 300'.
Adaptiv farthållare och filövervakning verkar ingå.
Re: Artikel i media
Kian ska dessutom komma som BEV nästa år enligt KIA Sverige.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22