Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

bylund skrev:
AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.

Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Här ser jag ett utmärkt sätt att göra elbilar populärare:

Elbilar får framföras 20 km/h snabbare på motorväg (eller all väg över 40km/h?) eftersom de bullrar mindre, inte släpper ut något och är säkrare.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

ochso skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Hmmm. Har inte flygplan bränsletankar på flera hundra kubikmeter? Det är ju enorma mängder energi. Går det verkligen att ersätta den med batterier som de är uppbyggda idag? Och hur lång tid skulle det ta att ladda de där 20 000 000 kWh-batterierna (eller vad som nu krävs för att flyga x antal hundra mil)?
Storleken på bränsletankarna är ointressant eftersom man bara tankar i så mycket bränsle som behövs för den aktuella flygningen + reserv (20min)

En typisk inrikesresa i Sverige med jetflygplan tar runt timmen och då förbrukas 2-3 kubikmeter beroende på flygplanstyp.
Hm, batterierna kommer ju väga ganska mycket, man brukar väl planera för att alltid landa med så tomma tankar som möjligt, flygplanen brukar väl rent av tömma tankarna genom att släppa ut bränsle i luften om de tvingas vända om och landa direkt efter start, för att landningsställ osv inte är dimensionerat för att klara de lasterna vid landning?

Den del av en flygning som ju kräver mest energi är ju själva starten, det borde väl inte på något sätt vara för komplicerat att få upp flygplanets fart genom en konstruktion i marken, att man har en lång räls eller dylikt som man fäster planet i, och accelererar upp det till tillräcklig hastighet för att kunna lyfta, då behöver man ju inte belasta batterierna med denna aktivitet.

För övrigt kanske just flygplan lämpar sig bra för bränsleceller? Det finns ju gott om plats för tankar osv, borde vara perfekt för långflygningar.
Linjärmotor som vissa bergochdalbanor har?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Torkel skrev:
Här ser jag ett utmärkt sätt att göra elbilar populärare:

Elbilar får framföras 20 km/h snabbare på motorväg (eller all väg över 40km/h?) eftersom de bullrar mindre, inte släpper ut något och är säkrare.
Man skulle bli extremt hatad bland alla fossilbilister den saken är klar. F ö håller bara med om en punkt, att elbilar inte släpper ut några avgaser på motorvägen. Men att de låter mindre i motorvägshastighet tror jag inte spelar någon större roll. Vägljudet är samma som för alla andra och det är det som hörs mest i dessa hastigheter skulle jag tro.
Och varför skulle elbilar vara säkrare än fossilbilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Klart dom är säkrare pga dom elbilar som går att köra i 140 är nyare än medel fosilare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Klart dom är säkrare pga dom elbilar som går att köra i 140 är nyare än medel fosilare
Men det har ju ingenting att göra med att de är elbilar. En Zoe är garanterat inte säkrare än en dieseldriven V90. Då skulle man ju kunna säga att alla nya bilar får köra fortare eftersom de är säkrare än äldre bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Torkel skrev:
bylund skrev:
AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.

Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Här ser jag ett utmärkt sätt att göra elbilar populärare:

Elbilar får framföras 20 km/h snabbare på motorväg (eller all väg över 40km/h?) eftersom de bullrar mindre, inte släpper ut något och är säkrare.
Säkrare? Tesla misslyckades ju med nåt krocktest och fick inte högsta betyg ens väl?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Säkrare? Tesla misslyckades ju med nåt krocktest och fick inte högsta betyg ens väl?
Nej, och de saknar grundläggande säkerhetsfunktioner som många nya bilar har idag, t.ex. fotgängardetektering och döda-vinkel-varning. Det skrivs så ofta om att Tesla är så himla jättesäker, men vad baseras detta påståendet egentligen på?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

På motorväg (i alla fall med svensk grov asfalt) är det däcken som väsnas över allt annat, så elmotorns tysta gång är ett tunt argument för högre hastighetsgräns på motorväg. Däremot skulle det kunna vara ett bra incitament för att få biltokar att köpa elbilar i stället för fossilbilar, så jag gillar förslaget :-). Tyvärr är det väl av flera skäl osannolikt att det blir verklighet.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Säkrare? Tesla misslyckades ju med nåt krocktest och fick inte högsta betyg ens väl?
Nej, och de saknar grundläggande säkerhetsfunktioner som många nya bilar har idag, t.ex. fotgängardetektering och döda-vinkel-varning. Det skrivs så ofta om att Tesla är så himla jättesäker, men vad baseras detta påståendet egentligen på?
Propaganda från Tesla själva?
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
På motorväg (i alla fall med svensk grov asfalt) är det däcken som väsnas över allt annat, så elmotorns tysta gång är ett tunt argument för högre hastighetsgräns på motorväg. Däremot skulle det kunna vara ett bra incitament för att få biltokar att köpa elbilar i stället för fossilbilar, så jag gillar förslaget :-). Tyvärr är det väl av flera skäl osannolikt att det blir verklighet.
Det är inte många moderna bilar som har mycket till motorljud vid konstant fart så det är alldeles riktigt. XC70n hade en bullrig 5-cyl diesel och var relativt lågt växlad så i den kunde man höra ett svagt motorljud i motorvägsfart om asfalten inte var väldigt grov. Men det är enda bilen.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Verdi skrev:
Säkrare? Tesla misslyckades ju med nåt krocktest och fick inte högsta betyg ens väl?
Nej, och de saknar grundläggande säkerhetsfunktioner som många nya bilar har idag, t.ex. fotgängardetektering och döda-vinkel-varning. Det skrivs så ofta om att Tesla är så himla jättesäker, men vad baseras detta påståendet egentligen på?
Antar att de tar resultatet från NHTSA som att det är det ända som gäller.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

NHTSA betyg bygger mycket på krocktestet, dvs hur bra bilen beter sig när det väl smäller. Där får Tesla högsta betyg bla pga avsaknaden av den där enorma järnklumpen motorn mitt i krockzonen.

Euro-NCAP betyg bygger i högre grad på förebyggande åtgärder, att minimera risken för krock och tekniska hjälpmedel som ska förbättra säkerheten. Där får Tesla lägre betyg (fast fortfarande 5 stjärnor ju).
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Varför svarar ni utan att läsa vad jag skrev? Medel bil alltså medel av vad som rullar på svenska vägar inklusive min svärmors camaro från 67
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Du fick ju svar på det. Att de är nyare och säkrare har inte med drivningen att göra. Om det vore argumentet skulle alla nya bilar få köra snabbare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

joel80 skrev:
Du fick ju svar på det. Att de är nyare och säkrare har inte med drivningen att göra. Om det vore argumentet skulle alla nya bilar få köra snabbare.
Jag har ingen invändning mot det men vi pratade om att tillåta högre hastighet pga lägre utsläpp vilket jag tycker är en bra idé, skulle skynda på elbilar effektivare än bonus på 60000kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det är utsida som räknas och då hör man motorerna ganska tydligt även på nyare bilar.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Det är ljudet från däcken som hörs absolut mest även på utsidan. Teslor hör till de mer bullriga bilarna, om man står vid sidan av vägen, eftersom de har fetare däck än genomsnittet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Måste bara kopiera in en rubrik från en nyhet i VA, det är inte lätt det här med siffror, speciellt för en sajt om affärer tydligen...

"Hennes bolag ska göra internet 1000% snabbare – med svensk teknik.
Nya svenska techbolaget Greta ska göra internet 1000 gånger snabbare."

Nåja, det är ju bara fel med en tiopotens lixom... :lol:

Så om vi ser en rubrik typ "så ska WV göra dieselmotorn 10 ggr effektivare"
så kan det lika gärna betyda 10% effektivare... osv

(råkade visst lägga det här inlägget i tråden om Ampera E nyss :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

En tiopotens är ju bara en nolla, och då är det ju ingenting. Orättvist egentligen. Man kanske ska starta en diskussion om diskrimineringen av nollan. Alla är ju lika. Nollan är lika mycket värd som nian. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
Det är ljudet från däcken som hörs absolut mest även på utsidan. Teslor hör till de mer bullriga bilarna, om man står vid sidan av vägen, eftersom de har fetare däck än genomsnittet.
På 70 väg. Nej! Det är det vi har utanför jobbet där det passerar ganska många Teslor och jag upplever en klar skillnad mellan ljudet från en Tesla och fossilerna. Jag är ganska säker på att mycket av ljudet från vägen kommer från motorljud och att världen kommer bli tystare med eldrift.

Hemma med 1km till en större väg är det endast diesellastbilar och motorcyklar som hörs.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Smutt skrev:
Klart dom är säkrare pga dom elbilar som går att köra i 140 är nyare än medel fosilare
Nu kan jag inte bara håplla tyst, Obs detta är inte riktat personligen mot dig smutt utan råkade bara bli din text jag citerade.
Utan att ha en åsikt om teslan är säkrare eller inte så får man ju inte glömma att du är inte ensam på vägen, ofta krockar men med en annan bil och då kan de vara en "icke" elbil eller äldre bil med dålig säkerhet.
Anledningen att man har de hastigheter man har är att vi alla har olika bra bilar och vi har alla lite olika bra förmågor att reagerar och analysera trafiken men för att alla ska kunna köra på samma vägar så har man försökt hitta lagom hastigheter så att vi alla kan ta oss fram i vårt samhälle.
Trots detta så tycker jag ju att Moderaternas förslag att höja hastigheten till 130 på motorvägen är bra...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Niklas Z skrev:
Det är ljudet från däcken som hörs absolut mest även på utsidan. Teslor hör till de mer bullriga bilarna, om man står vid sidan av vägen, eftersom de har fetare däck än genomsnittet.
På 70 väg. Nej! Det är det vi har utanför jobbet där det passerar ganska många Teslor och jag upplever en klar skillnad mellan ljudet från en Tesla och fossilerna. Jag är ganska säker på att mycket av ljudet från vägen kommer från motorljud och att världen kommer bli tystare med eldrift.

Hemma med 1km till en större väg är det endast diesellastbilar och motorcyklar som hörs.
Jag knallar ibland en runda med hunden som längs en mer trafikerad väg. Det är sällan som motorljud hörs (så länge vi pratar om hyfsat nya personbilar, mopeder, lastbilar, traktorer och en del annat är det annorlunda med). Samma när man stannar längs en motorväg (inte på vägrenen utan på t ex en bensinstation som är placerad alldeles bredvid motorvägen), då är det däckljud som helt dominerar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Det är ju framför allt när motorerna utsätts för belastning som skillnaden märks mellan el och fossil, även i högre hastigheter. Som jag berättade i en annan tråd så bodde jag c:a 100 meter från en motorväg, på landet med en åker mellan oss och vägen (alltså helt fritt), i c:a 10 år. Så jag har rätt stort statistiskt underlag för mina observationer.

Vägen hade en svag sluttning där den passerade oss, så från ena hållet var motorerna mer eller mindre belastade medan de från andra hållet inte var det. Mest hördes alltid stora lastbilar och långtradare. När de gasar på är det öronbedövande. Kanske har även deras ljuddämpning blivit bättre med tiden, för det är snart 15 år sedan vi flyttade därifrån. Även bilmotorer hörs tydligt över vägljudet när de gasar på. Som andra har skrivit så hörs motorcyklar alltid väl.

Därför kommer övergången till eldrift att ha betydelse även för ljudbilden vid höghastighetsvägar, totalt sett, och även vad gäller i jämförelse med effektivt ljuddämpade personbilar.

En annan reflektion som jag gjort sedan jag skaffade elbil själv är att den här lagen om att elbilar ska vara utrustade med ett varningsljud i hastigheter under 20 är rena skämtet. En fossilbil är inte högljuddare i så låga hastigheter så länge den inte accelererar. Eller för att inte tala om en stadsbuss som har motorn längst bak. Den hörs inte ett jävla smack när den närmar sig bakifrån och rullar på tomgång! De fordonen, om några, borde ha varningsljud!

Ytterligare en observation i marginalen från tiden med motorvägen som granne: Det är oerhört betydelsefullt hur vinden blåser. De dagar då vinden låg från motorvägen hörde vi knappt något därifrån, men när vinden låg på kunde vi inte prata i normal samtalston ute i trädgården utan fick halvskrika, trots att det alltså var 100 meter till vägen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Där säger jag inte emot. Under kraftigt gaspådrag, t ex på grund av acceleration eller uppförsbacke, låter givetvis fossilmotorn mer. Men eftersom det gällde 110 vs 140 km/h på motorväg utgick jag från jämn fart på normala svenska motorvägar (där stigningarna sällan är betydande). Tunga fordon låter absolut mer från motorn, men de lär knappast öka farten från 110 till 140 km/h.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar