Ja det känns svårt att lista ut vad som egentligen menas, för att få ett bra svar behöver man förmodligen fråga Eric G.Svenssons skrev:Hela processen att först skapa väteperoxid och sedan spjälka det till vatten och syrgas lär inte ligga nära 100%. Skulle det inte krävas någon energi för detta så skulle det vara bra mycket vanligare med väteperoxid där det finns vatten och syre samt att väteperoxid skulle bilda vatten och syre spontant. Han kanske tänker på att verkningsgraden för 2 H2O2 -> 2H2O + O2 är nära hundra procent men att skapa väteperoxid från första början kostar energi och det verkar vara mer än 50% som förloras i detta steg.Ric skrev:Från artikeln:Kevork skrev:Spännande forskning på gång vid Linköpings universitet.
"27 miljoner till framtidens flytande bränsle" https://liu.se/nyhet/27-miljoner-till-f ... de-bransle
Edit: Kanske inte direkt nått för fordon om man tänker på säkerheten i att hantera väteperoxid och riskerna vid en eventuell krock. Men för stationära tillämpningar lär det ju kunna vara rätt intressant.
"– Eftersom verkningsgraden i processen ligger nära 100 procent kan väteperoxid också användas som energilager för förnyelsebar energi, som vind-eller solenergi, säger Eric Glowacki, forskare vid LOE och knuten till Wallenberg Centrum för Molekylär Medicin."
Min magkänsla säger att det är för hög verkningsgrad för att vara sant, men jag har haft fel förut!
Googlade lite snabbt på lagring av väteperoxid och det första som dyker upp är ett dokument från Sprängämnesinspektionen. Spontant kan man då tänka sig att det finns en del logistikproblem kring väteperoxid. Fanns även med en sönderfalls formel som angav 2900kJ/kg vilket motsvarar ~0,8kWh/kg för att få en känsla för storheterna. Sen är ju frågan vad det i praktiken skulle kunna bli för utbyte för hela processen och ut från den tilltänkta bränslecellen.