Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Svenssons skrev:
Ric skrev:
Kevork skrev:
Spännande forskning på gång vid Linköpings universitet.

"27 miljoner till framtidens flytande bränsle" https://liu.se/nyhet/27-miljoner-till-f ... de-bransle

Edit: Kanske inte direkt nått för fordon om man tänker på säkerheten i att hantera väteperoxid och riskerna vid en eventuell krock. Men för stationära tillämpningar lär det ju kunna vara rätt intressant.
Från artikeln:
"– Eftersom verkningsgraden i processen ligger nära 100 procent kan väteperoxid också användas som energilager för förnyelsebar energi, som vind-eller solenergi, säger Eric Glowacki, forskare vid LOE och knuten till Wallenberg Centrum för Molekylär Medicin."

Min magkänsla säger att det är för hög verkningsgrad för att vara sant, men jag har haft fel förut!
Hela processen att först skapa väteperoxid och sedan spjälka det till vatten och syrgas lär inte ligga nära 100%. Skulle det inte krävas någon energi för detta så skulle det vara bra mycket vanligare med väteperoxid där det finns vatten och syre samt att väteperoxid skulle bilda vatten och syre spontant. Han kanske tänker på att verkningsgraden för 2 H2O2 -> 2H2O + O2 är nära hundra procent men att skapa väteperoxid från första början kostar energi och det verkar vara mer än 50% som förloras i detta steg.
Ja det känns svårt att lista ut vad som egentligen menas, för att få ett bra svar behöver man förmodligen fråga Eric G.

Googlade lite snabbt på lagring av väteperoxid och det första som dyker upp är ett dokument från Sprängämnesinspektionen. Spontant kan man då tänka sig att det finns en del logistikproblem kring väteperoxid. Fanns även med en sönderfalls formel som angav 2900kJ/kg vilket motsvarar ~0,8kWh/kg för att få en känsla för storheterna. Sen är ju frågan vad det i praktiken skulle kunna bli för utbyte för hela processen och ut från den tilltänkta bränslecellen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Nissan fälls för vilseledande elbilsreklam

Nissan fälls i england för sitt påstående att bilen kan laddas till 80% på mellan 40 till 60 minuter. Det anses vara vilseledande med tanke på att laddningen kan ta längre tid, speciellt om man snabbladdar bilen flera gånger på samma dag.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ilsreklam/

Samtidigt så frias Toyota för sitt påstående om självladdande bilar?!! :roll: :roll: :roll:

Grrr!!! :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Det är ju inte rimligt på något vis...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Tycker det är okej att Nissan fälls för Rapidgate, där har de varit lite vilseledande.

Att inte fälla Toyota är ju bara fel! Det är ingen elbil och den är inte självladdande.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Har varken läst reklamen eller dom men men kan dom inte gått på spåret att den laddas när man bromsar farten, då går det i varje fall inte åt bensin specifikt för att ladda?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Tycker det är okej att Nissan fälls för Rapidgate, där har de varit lite vilseledande.

Att inte fälla Toyota är ju bara fel! Det är ingen elbil och den är inte självladdande.

Nix men på TOYOTA Irlands hemsida skriver de så här:
“Toyota has led the motor industry in environmentally friendly technology for the past 30 years and we will continue to do so through the development and adoption of energy-saving options such as self-charging hybrid and fossil fuel alternatives including hydrogen and electric.

https://www.toyota.ie/world-of-toyota/a ... -2019.json
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Upptäckte just att det står ”självladdande” även på svenska hemsidan!

https://www.toyota.se/laddhybrid/index.json
Skärmavbild 2018-10-16 kl. 13.28.14.png
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Audi ska betala € 800 miljoner i böter i TYSKLAND!!
Utredningar(ermittlungen) mot 20 fd? anställda inkl Rupert S, fortsätter
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Letar en artikel där man visar att 80% av energiinnehållet i olja förloras fram till bensinmacken.
Enheten var i MJ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Letar en artikel där man visar att 80% av energiinnehållet i olja förloras fram till bensinmacken.
Enheten var i MJ.
Från raffineringen??
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

VW: Tyska biltillverkare står inför existensiellt hot
Tyska biltillverkare har bara en 50-procentig chans att överleva som ledande spelare inom bilindustrin, såvida de inte transformeras för att leva upp till nya regleringar och anpassar sina leveranskedjor.

Det sade Volkswagens vd Herbert Diess vid en konferens i tyska Wolfsburg på tisdagen, enligt Reuters.

Behovet av att tillverka batterier och elbilar, snarare än förbränningsmotorer, utgör tillsammans med ett antal geopolitiska hot enligt vd:n ett "existentiellt hot" mot vissa bilföretag.

"Ur dagens synvinkel är chanserna kanske 50-50 att den tyska bilindustrin fortfarande kommer att tillhöra den globala eliten om tio år", sade Herbert Diess.

Volkswagen-vd:n beskrev också de hårdnande miljökraven i branschen som en "kampanj" riktad mot bilen och mot individens rörlighet.

"Om man tittar på gamla bastioner för bilindustrin som Detroit, Oxford-Cowley eller Turin, förstår man vad som händer med städer där tidigare framgångsrika företag och ledande industrier vacklar", sade han.

https://www.di.se/nyheter/vw-tyska-bilt ... iellt-hot/
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

TeslaTissel skrev:
VW: Tyska biltillverkare står inför existensiellt hot
Tyska biltillverkare har bara en 50-procentig chans att överleva som ledande spelare inom bilindustrin, såvida de inte transformeras för att leva upp till nya regleringar och anpassar sina leveranskedjor.

Det sade Volkswagens vd Herbert Diess vid en konferens i tyska Wolfsburg på tisdagen, enligt Reuters.

Behovet av att tillverka batterier och elbilar, snarare än förbränningsmotorer, utgör tillsammans med ett antal geopolitiska hot enligt vd:n ett "existentiellt hot" mot vissa bilföretag.

"Ur dagens synvinkel är chanserna kanske 50-50 att den tyska bilindustrin fortfarande kommer att tillhöra den globala eliten om tio år", sade Herbert Diess.

Volkswagen-vd:n beskrev också de hårdnande miljökraven i branschen som en "kampanj" riktad mot bilen och mot individens rörlighet.

"Om man tittar på gamla bastioner för bilindustrin som Detroit, Oxford-Cowley eller Turin, förstår man vad som händer med städer där tidigare framgångsrika företag och ledande industrier vacklar", sade han.

https://www.di.se/nyheter/vw-tyska-bilt ... iellt-hot/
Ett sätt att inte gå under är att faktiskt LEVERERA beställda bilar! :evil:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

... det är ju inte så att vi inte förvarnat dem. Vi har ju påpekat detta i typ 5 år och hade de investerat då så hade de haft sina batterifabriker färdiga nu. Men det skulle gnällas om all möjlig FUD istället för att få arslet ur - skyll er själva!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Letar en artikel där man visar att 80% av energiinnehållet i olja förloras fram till bensinmacken.
Enheten var i MJ.
Från raffineringen??
Att ta upp oljesand, transporter, raffinering mm tar mycket energi.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av Ampera »

Volvos ras visar risken med diesel

AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.
Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.

Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.

Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.
Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.
...
https://www.di.se/ledare/volvos-fall-vi ... ed-diesel/

Börjar de förstå nu vilken väg de skall driva?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Ampera skrev:
Volvos ras visar risken med diesel

AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.
Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.

Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.

Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.
Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.
...
https://www.di.se/ledare/volvos-fall-vi ... ed-diesel/

Börjar de förstå nu vilken väg de skall driva?
Nja nu ska vi vara försiktiga, tänk om man kommer på att batteri packet som sitter i modell 3 åldras i förtid... ja nog hade de också varit en stor kostnad. Jag skulle säga att alla produker kan drabbas på detta sättet och har inget med miljö att göra.

Men oavsett, hoppas man ändå lägger på ett ett extra kol ( :lol: ;) för att få fram eldrift.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
_20181017_203232.JPG
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Kevork skrev:
Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
_20181017_203232.JPG
När det gäller att framställa vätgas med el så är elen minsann inte marginalkraft från Tyskland.

Finns säkert applikationer där vätgas är bättre än batteri men att folk verkligen inte förstår hur man använder en batteribil är sjukt irriterande.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Kevork skrev:
Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
_20181017_203232.JPG

Nä, vätgasen passar mycket bättre tyngre industri med stora energibehov, men det är dyr teknik och vad jag sett är ju vätgasen inte ens på tal i EU över huvudtaget för bilar??
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Kevork skrev:
Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
_20181017_203232.JPG
När det gäller att framställa vätgas med el så är elen minsann inte marginalkraft från Tyskland.

Finns säkert applikationer där vätgas är bättre än batteri men att folk verkligen inte förstår hur man använder en batteribil är sjukt irriterande.
Verkligen!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Sicken tomte! Och självklart ska jag betala med mina skattepengar :x
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Från teknikens världs test av Nexon

"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."

Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Känns helt galet med motorjournalistet när det kommer till vätgas, "åhhhh går det tanka!!"

Inte en tanke på hela värdekedjan, var vätgasen ska komma från, livslängd på bränslecellen eller säkerheten.

Blir lite ironiskt när samma tidning skrivit om de farliga gastankarna för fordonsgas som finns idag. Vätgastankar har dubbelt så högt tryck (700bar). Sen brukar det ju alltid skrivas om degradering av batterier, som jag förstått det är en av de stora utmaningarna med bränsleceller just att få lång livslängd.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av ovelundkvist »

12man skrev:
Från teknikens världs test av Nexon

"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."

Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Absoluta_nollpunkten
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

12man skrev:
Från teknikens världs test av Nexon

"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."

Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
Någon kanske skulle upplysa personen om den absoluta nollpunkten :roll:

Annars är jag väldigt nyfiken på hur det skapade miljön vid testet om man lyckats med -300°C, luktar nobelpris :lol:
Skriv svar