Artikel i media
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
"– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar."
Då är det ju tur att råolja nybildas i samma takt som vi omvandlar det till luftföroreningar och föroreningar på marken och i havet. Tillverkning och driftsättning av laddstolpar och snabbladdare följer takten på antalet nya elbilar. Folk kör elbil runt i Europa och tvärs över USA.
"Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna."
Det beror till stor del på om man väljer eldrivna eller dieseldrivan fordon i gruvorna. Batterifabrikerna kan man välja att driva med el från flera olika källor.
"Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt."
Skillnader på olika studier är väl i huvudsak hur långt elbilen måste köras innan avgasbilen är omkörd.
Då är det ju tur att råolja nybildas i samma takt som vi omvandlar det till luftföroreningar och föroreningar på marken och i havet. Tillverkning och driftsättning av laddstolpar och snabbladdare följer takten på antalet nya elbilar. Folk kör elbil runt i Europa och tvärs över USA.
"Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna."
Det beror till stor del på om man väljer eldrivna eller dieseldrivan fordon i gruvorna. Batterifabrikerna kan man välja att driva med el från flera olika källor.
"Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt."
Skillnader på olika studier är väl i huvudsak hur långt elbilen måste köras innan avgasbilen är omkörd.
Re: Artikel i media
Det går inte ersätta alla fossilbränslen med biobränsle, det liksom ligger i klimatförändringens natur. Vi släpper idag ut mer CO2 än vad jorden växter klarar att absorberar, vilket gör CO2 nivån ökar.
Re: Artikel i media
"Tesla Is a Monopoly, We Just Don’t Know It Yet"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Artikel i media
Utsläppen ökar från nya bilar.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7248563
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7248563
Artikel i media
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Mejlade den citerade forskaren och frågade om länk till hela studien - som uppenbarligen bara var ett exjobb....Andersen skrev:UNT idag om forskning från Lund: https://unv.is/mobil.unt.se/nyheter/kli ... 36490.aspx
Vilket bränsle är bäst om man ska minska koldioxiden från biltrafiken till så låg kostnad som möjligt? Diesel från biologiska råvaror är överlägset el, enligt en studie från Lunds tekniska högskola.
El brukar framhållas som ett alternativ till fossil diesel och bensin. Men det finns en övertro på elbilen anser Martin Tunér, professor vid institutionen Förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola.
– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar.
Martin Tunér tror inte det finns något bränsle som på egen hand kan ersätta de fossila utan menar att det kommer behövas flera olika drivmedel i kombination med varandra.
Det kan bland annat handla om el eller om biobränslen, alltså sådana som tillverkas av biologiska produkter, exempelvis raps.
Martin Tunér har lett ett forskningsprojekt där man försökt hitta de bästa alternativa bränslena. Målet var att beräkna kostnaden för att få ner koldioxidutsläppen från en bensinbil med ett ton om något annat bränsle används istället. Eller med andra ord vilket drivmedel som är kostnadseffektivast i klimatarbetet.
Att det är billigare att köra en mil på el än på bensin är självklart när det gäller själva bränslet. Men vad händer om man i beräkningen tar med sådant som kostnaden för att tillverka elbilens batterier? Och om biodiesel används, vad är priset för att framställa den ur tallskog?
Om man även kalkylerar med hur mycket koldioxid som går att få bort med de olika bränsletyperna går det att skapa en bild av var pengarna ger högst utdelning.
Det kan till exempel vara så att el som produceras i ett koleldat kraftverk är billig men i det stora hela inte reducerar växthusgaserna särskilt mycket.
Vilket bränsle är då mest kostnadseffektivt? Enligt forskarna är svaret biodiesel som framställts av tallolja, så kallad HVO, en slags metanol. Att minska koldioxidutsläppen ett ton kostar 1 200 kronor om en dieselbil körs på HVO från tallolja.
En genomsnittlig fossildriven dieselbil släpper ut cirka 2,5 ton koldioxid per år, en bensinbil ytterligare något ton.
Enligt Martin Tunér drivs många bilar i Kina redan på metanol.
– Det går att anpassa de dieselmotorer som finns i dagens bilar så att de kan köras på metanol, men det skulle ta tid att göra det i större skala, säger han.
Forskarna gjorde även en kalkyl för en elbil som laddas med svensk elmix, som framställs med mycket små inslag av kolkraft. I det exemplet kostar det 4 300 kronor per ton reducerat koldioxid, vilket är betydligt mer än för alla typer av biodrivmedel.
Att elbilen inte får en bättre ranking i kalkylen beror främst på att det kostar mycket att tillverka själva fordonet. Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna.
Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt.
EU-kommissionen har beslutat att utsläppen av koldioxid från nytillverkade bilar ska minska med 15 procent år 2025 jämfört med 2021 års nivå.
Martin Tunér är kritisk till hur EU mäter koldioxidmängderna.
– EU tittar bara på hur mycket som kommer ut ur bilarnas avgasrör och tar inte hänsyn till koldioxidutsläppen när fordonet och bränslet produceras, säger han.
FAKTA
De här bränslena användes
Tio bränslen studerades av forskarna vid Lunds tekniska högskola.
Bensin och diesel var fossila alternativ.
Som biobränslen användes bioetanol från spannmål och sockerbeta samt biometanol från skogsråvara.
Som ersättning till fossil diesel användes HVO från tallolja och RME från raps.
Elbilarna drevs med tre eltyper, producerade med varierande inslag av kolkraft:
svensk elmix, europeisk elmix samt fossil kolkraft.
Bilarna kördes 20 000 mil. Skatter, subventioner, företagsvinster och liknande skalades bort i kalkylerna.
"Hej Anders,
Här är länken till exjobbet:
https://lup.lub.lu.se/student-papers/se ... on/8975814
Tyvärr finns det några felaktigheter i artikeln då jag inte hann korrekturläsa den innan den gick i press.
- Min syn (liksom Johans) är att elfordon är en viktig de av framtidens transportsystem. Däremot finns det oklarheter om material osv räcket till dagens batteriteknlogier (vilket kan ändras) och att under tiden som det tar att bygga en laddinfrastruktur borde vi utnyttja förnybara drivmedel maximalt. Jag är inte så absolut som det kan framgå av artikeln.
- HVO är inte ett metanolbränsle. Däremot har båda utmärkt potential att reducera CO2 om de produceras på rätt sätt. Metanol har dessutom fördelen av att inte sota, vilket är en särskild fördel bl a för sjöfarten där man ännu inte använder partikelfilter. HVO har fördelen av att kunna användas direkt i dieselmotorer (samma för- och nackdelar) medan metanolmotorer ännu är ovanliga och kräver en del utvecklingsinsatser
Hälsningar,
Martin"
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Artikel i media
Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf.dd88 skrev:Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden.
Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.
Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar?
Re: Artikel i media
Nu argumenterar du som ett barn igen.Verdi skrev:Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf.dd88 skrev:Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden.
Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.
Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar?
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Re: Artikel i media
Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.Verdi skrev:Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf.dd88 skrev:Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden.
Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.
Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Artikel i media
dd88 skrev:
Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Au contraire! It's funny 'cause it's true.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Kolla in PWR Racings elektriska STCC-bil, dom har lagt ned mycket möda på att just få till ljudet:HenrikM76 skrev:Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!!
Jag tycker den låter grymt coolt och futuristiskt, jag föreslog att dom skulle licensiera ljudet till ex. Porsche
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
OfarligTesla skrev:Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra.
Re: Artikel i media
Javisst. Så kan det väl vara. Men då är det ju i form av en ren hobbybil i så fall. Bara känslan av att veta att det kostar 20:-/milen i enbart soppa är ju vidrig.HenrikM76 skrev:
Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.Verdi skrev:Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra.
Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Re: Artikel i media
Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?OfarligTesla skrev:Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Lönlöst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Nej jag tycker du skall läsa. Verdi undrar vad det finns för anledningar att välja AMG och listar själv tre anledningar, du väljer en av dessa och och hävdar att han säger att det är den enda anledning att välja någon prestandabil som inte är M3P.dd88 skrev:Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?OfarligTesla skrev:Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Lönlöst.
Boldade nyckelorden så du ser var det gick snett för dig, du verkar ju behöva det...
Re: Artikel i media
dd88 skrev:Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?OfarligTesla skrev:Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Lönlöst.
Känns som att jag träffade en riktigt öm punkt.
Skulle du köpt en BMW M3 om den lät och såg ut som en 316D utan M-paket? Antagligen inte. Det är precis samma sak. Du vill att den ska synas och höras. Och vem ska se och höra den? Jo, andra intresserade.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Det där är rent skitsnack. Hade Harris inte gillat bilen hade han såklart aldrig valt att skriva på det sättet. Att han uttrycker sig som han gör är helt enkelt ett tecken på att han är imponerad av bilen och gillar den.dd88 skrev:Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Varför har du så svårt med att Model 3 blir lovordad? Gör det lite ont i ditt BMW-hjärta att Teslan är lite för bra?
Re: Artikel i media
Ärligt talat så väcker inte Performance-modellerna från Tesla så mycket vill ha-känsla hos mig. Möjligen av samma anledning som dd88. Men de är ändå imponerande. Däremot så är de vanliga modellerna hos Tesla mer än tillräckligt snabba och helt perfekta för mig med lågt förmånsvärde och allt.OfarligTesla skrev:Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.Verdi skrev:Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra.
Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Jag ser två användarfall där jag vill ha en fossilbil. 1. Cab för att glida runt i sakta mak. Då gärna med maffigt V8-muller. 2. Banbil. Då vill jag att motorn ska yla på höga varv och att det ska finnas paddlar att växla med.
Körde jag mycket autobahn hade jag nog velat ha en stark diesel. Men det gör jag inte.
Re: Artikel i media
Det håller jag till fullo med om, till vardags passar elbilen mig perfekt! Den lägre driftkostnaden gör att man fortfarande känner sig lite mer fri till de där "onödiga" roadtripsen med....när man helt plötsligt blir sugen på den där restaurangen 15 mil bort en lördagseftermiddagVerdi skrev:Javisst. Så kan det väl vara. Men då är det ju i form av en ren hobbybil i så fall. Bara känslan av att veta att det kostar 20:-/milen i enbart soppa är ju vidrig.HenrikM76 skrev:
Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Artikel i media
Om förmånsvärdet var detsamma hade de kanske lockat dig betydligt mer?Verdi skrev:Ärligt talat så väcker inte Performance-modellerna från Tesla så mycket vill ha-känsla hos mig. Möjligen av samma anledning som dd88. Men de är ändå imponerande. Däremot så är de vanliga modellerna hos Tesla mer än tillräckligt snabba och helt perfekta för mig med lågt förmånsvärde och allt.OfarligTesla skrev:Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.Verdi skrev:Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra.
Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Jag ser två användarfall där jag vill ha en fossilbil. 1. Cab för att glida runt i sakta mak. Då gärna med maffigt V8-muller. 2. Banbil. Då vill jag att motorn ska yla på höga varv och att det ska finnas paddlar att växla med.
Körde jag mycket autobahn hade jag nog velat ha en stark diesel. Men det gör jag inte.
Som privatköpare tycker jag Performance-modellerna är oslagbara. Prestanda som motsvarar eller överträffar avgaskonkurrenterna, med drivmedelskostnader lägre än snålaste snåldieseln.
Att kunna bränna på när man har lust utan att behöva tänka på en saftig nota vid pumpen är ju en enorm frihet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Härligt, det verkar ändå finnas en enighet kring att det finns andra anledningar att äga en fossilbil än att imponera på sina bröliga polare. Vem hade kunnat tro det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.