Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Här är det en som kommer med väldigt märkliga uttalanden om självkörande bilar.

http://www.nyteknik.se/fordon/expert-tr ... ar-6838260
En av dom mest virriga artiklar jag läst på ett tag...
Å ena sidan blir det katastrof (med lite underliga antaganden) men å andra sidan måste vi satsa på tekniken på alla möjliga sätt, däribland fortsätta förbereda för tekniken så
skiftet kan ske snabbare...
Mycket om och men och en massa gissningar och antaganden som skulle ge en VD sparken samma dag om det gällt ett normalt företags framtidsstrategi lixom...

Mest intressant dock att fler kommer att jobba i bilarna och därmed skulle det bli kaos pgav av fler bilar, vilket helt bygger på att att dessa människor alltså skulle jobba i bilen men aldrig
nå en destination där jobbet fortsätter för hur skulle annars mängder bilar öka? Om man jobbar på vägen till sin ordinarie arbetsplats så kan iaf jag inte se hur antalet bilar skulle öka?
Om däremot folk sätter sig i bilen och arbetar men aldrig åker till en arbetsplats så stämmer resonemanget kanske, men varför ens sätta sig i bilen från början isf???
("Arbetsplats" kan bytas ut mot valfritt ord som tex sommarstugan, biografen eller vilket mål som helst...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Här är det en som kommer med väldigt märkliga uttalanden om självkörande bilar.

http://www.nyteknik.se/fordon/expert-tr ... ar-6838260
En av dom mest virriga artiklar jag läst på ett tag...
Å ena sidan blir det katastrof (med lite underliga antaganden) men å andra sidan måste vi satsa på tekniken på alla möjliga sätt, däribland fortsätta förbereda för tekniken så
skiftet kan ske snabbare...
Mycket om och men och en massa gissningar och antaganden som skulle ge en VD sparken samma dag om det gällt ett normalt företags framtidsstrategi lixom...

Mest intressant dock att fler kommer att jobba i bilarna och därmed skulle det bli kaos pgav av fler bilar, vilket helt bygger på att att dessa människor alltså skulle jobba i bilen men aldrig
nå en destination där jobbet fortsätter för hur skulle annars mängder bilar öka? Om man jobbar på vägen till sin ordinarie arbetsplats så kan iaf jag inte se hur antalet bilar skulle öka?
Om däremot folk sätter sig i bilen och arbetar men aldrig åker till en arbetsplats så stämmer resonemanget kanske, men varför ens sätta sig i bilen från början isf???
("Arbetsplats" kan bytas ut mot valfritt ord som tex sommarstugan, biografen eller vilket mål som helst...)
Ah, han har hört mig när jag skämtar om drive-in-office. Det är en framtid där allt arbete sker i bilen istället för att ha dyra kontor. Först tänkte jag mig att man gör om kontoret till ett parkeringshus där då varje anställd har sin bil som sitt eget rum. Men i förlängningen inser man ju att varför ska man då samlas i en byggnad? Du skulle lika gärna kunna ha mötet på motorvägen, om de som ska träffas kör upp brevid varandra. Osv osv.
Idé kom när vi fick dåliga stolar och kontorslandskap på jobbet. Jag hävde då ur mig att jag sitter f@n bättre i min bil än på kontoret.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Varför inte stanna hemma och jobba hemifrån? Det känns ju väldigt konstigt att man ska behöva åka till en arbetsplats när det ändå fungerar att jobba i bilen. Då borde det väl fungera ännu bättre att jobba hemma och helt slippa åka bil?
Jag kan bara tala för mig själv med jag använder bilen för att ta mig till ett ställe där ett arbete ska utföras eller för att träffa nån. Hade jag kunna göra det på distans, dvs från bilen, hade jag inte behövt åka. Men det är kanske bara jag som tänker så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Varför inte stanna hemma och jobba hemifrån? Det känns ju väldigt konstigt att man ska behöva åka till en arbetsplats när det ändå fungerar att jobba i bilen. Då borde det väl fungera ännu bättre att jobba hemma och helt slippa åka bil?
Jag kan bara tala för mig själv med jag använder bilen för att ta mig till ett ställe där ett arbete ska utföras eller för att träffa nån. Hade jag kunna göra det på distans, dvs från bilen, hade jag inte behövt åka. Men det är kanske bara jag som tänker så.
Bort ser man från möten skulle 95% av mitt arbete kunna göras hemifrån. Men tyvärr så har vi en total mötessjuka där inget kan göras utan en massa möten, tror det gäller många företag. Det gör att anledningen till att jag måste resa till jobbet är att jag måste till ett möte som skulle löst sig med två tre mail.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Bort ser man från möten skulle 95% av mitt arbete kunna göras hemifrån. Men tyvärr så har vi en total mötessjuka där inget kan göras utan en massa möten, tror det gäller många företag. Det gör att anledningen till att jag måste resa till jobbet är att jag måste till ett möte som skulle löst sig med två tre mail.
Låter som alltför många på ditt jobb inspirerats av denna:

https://lh3.googleusercontent.com/-Kfz7 ... 253A53.jpg
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jag kommer ihåg den där extrema mötessjukan från min mörka tid på Volvo. Maratonmöten från kl 8:00 till kl 17:00, helst utan pauser. När man skulle åka hem på kvällen efter en sådan dag hade man glömt både vad man heter och var man bor. Och så såg hela arbetsveckan ut ibland.
Det är ett extremt effektivt sätt att jobba på. NOT!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
Bort ser man från möten skulle 95% av mitt arbete kunna göras hemifrån. Men tyvärr så har vi en total mötessjuka där inget kan göras utan en massa möten, tror det gäller många företag. Det gör att anledningen till att jag måste resa till jobbet är att jag måste till ett möte som skulle löst sig med två tre mail.
Låter som alltför många på ditt jobb inspirerats av denna:
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Jag kommer ihåg den där extrema mötessjukan från min mörka tid på Volvo. Maratonmöten från kl 8:00 till kl 17:00, helst utan pauser. När man skulle åka hem på kvällen efter en sådan dag hade man glömt både vad man heter och var man bor. Och så såg hela arbetsveckan ut ibland.
Det är ett extremt effektivt sätt att jobba på. NOT!
Känner igen det från endel personer som kommer från Volvo. Lustigt nog tror de att de är effektiva... de tar ju allt på en gång liksom.
Då är det bra att ha konsulter så att det faktiskt finns någon som kan jobba under tiden. ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
mati skrev:
Varför inte stanna hemma och jobba hemifrån? Det känns ju väldigt konstigt att man ska behöva åka till en arbetsplats när det ändå fungerar att jobba i bilen. Då borde det väl fungera ännu bättre att jobba hemma och helt slippa åka bil?
Jag kan bara tala för mig själv med jag använder bilen för att ta mig till ett ställe där ett arbete ska utföras eller för att träffa nån. Hade jag kunna göra det på distans, dvs från bilen, hade jag inte behövt åka. Men det är kanske bara jag som tänker så.
Bort ser man från möten skulle 95% av mitt arbete kunna göras hemifrån. Men tyvärr så har vi en total mötessjuka där inget kan göras utan en massa möten, tror det gäller många företag. Det gör att anledningen till att jag måste resa till jobbet är att jag måste till ett möte som skulle löst sig med två tre mail.
Mötessjukan är verkligen ett problem, och för många hade det nog inte skadat om det var svårare att arrangera möten. Men även möten går ju ha remote. Jag jobbar i ett distribuerat team just nu där folk sitter spridda i Göteborg, Stockholm och Bucharest. Vi har möten varje dag, men vi kör dem över video. Mindre möten löser man snabbt över Skype for Business (som förvisso suger råttpung, men det finns säkert bättre lösningar), och större möten löses med ihopkopplade konferensrum och virtuella mötesrum (där det även finns möjlighet för enskilda att ansluta direkt från sina arbetsplatser). Funkar jättebra. Jag har jobbarkompisar som jag jobbat med i flera år och fortfarande inte träffat fysiskt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i media

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Mindre möten löser man snabbt över Skype for Business (som förvisso suger råttpung, men det finns säkert bättre lösningar),
Kan varmt rekommendera Google Hangouts. Funkar väldigt mkt bättre. Vi bytte för vårt bolag för något år sedan och nu funkar det verkligen superbra med alla möten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Samma här. Å andra sidan utvecklar vi ju IP-telefoni-lösningar så videokonferenser är ett bra sätt att testa våra grejer med.

Personligen gillar jag videokonferens mest där alla sitter på var sitt håll framför egen skärm. Då kan man ha mötet på i bakgrunden medan man jobbar, och hoppa in endast när det berör en. Det går inte i sammankopplade konferensrum.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Legato skrev:
danni skrev:
Mindre möten löser man snabbt över Skype for Business (som förvisso suger råttpung, men det finns säkert bättre lösningar),
Kan varmt rekommendera Google Hangouts. Funkar väldigt mkt bättre. Vi bytte för vårt bolag för något år sedan och nu funkar det verkligen superbra med alla möten.
Det är inte mitt beslut att fatta, det är ett företag med runt 200 anställda och jag är "bara" konsult.

Vanliga Skype fungerar också mycket bättre än Skype for Business. Det man får via SfB som inte går via Skype eller Hangouts såvitt jag vet är smidigheten med integration till directoryservern, dvs att man automatiskt får alla sina medarbetare med på kontaktlistan. Det är värt väldigt mycket. Och det blir också väldigt lätt att schemalägga virtuella möten från Outlook.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av bjelkeman »

Vi har kört vanligt Skype säkert i fem-sex år nu. Men MS har bara lyckats göra det värre och värre. Vi har folk från -9h till +12h UTC så vi kan intemötas på något annat sätt. Det är förvånande för mig att utvecklingen går så långsamt här.

Nåja, åter till ämnet.

The Economist om Musk och direktinterface till hjärnan: https://www.economist.com/news/science- ... usk-enters
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Härligt. Bra artikel!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Artikel i media

Inlägg av hanty »

mati skrev:
Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.

Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
Utmärkt, utan uppenbara faktafel. Bra initiativ att kräva förnyelsebar energi för att få bidraget.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Tror mig ha sett någon CCS till Chademo adapter här på forumet nyligen, skulle isåfall kanske fungera med Teslas Chademoadapter, om något klumpigt med två adaptrar?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
Riktigt bra ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
Riktigt bra ju! :)
Snöbollen rullar vidare, som sagt. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
Låter ju bra om det ges mer bidrag ju högre effekt man installerar så att det inte blir en massa 22kW uttag för pengarna. Risken är iofs att vätgasen vill ha ännu mer pengar eftersom de är ännu snabbare än den snabbaste CCS:n.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Det står ingenting om vätgas i artikeln. Det handlar uppenbarligen enbart om riktiga snabbladdare för riktiga elbilar där CCS är ett krav. Det som är lite konstigt är att det redan är bestämt hur många snabbladdare som ska installeras i varje förbundsland, vilket resulterar i att södra Tyskland får fler snabbladdare än norra delen. Jag vet inte om det går efter antal invånare eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Det står ingenting om vätgas i artikeln. Det handlar uppenbarligen enbart om riktiga snabbladdare för riktiga elbilar där CCS är ett krav. Det som är lite konstigt är att det redan är bestämt hur många snabbladdare som ska installeras i varje förbundsland, vilket resulterar i att södra Tyskland får fler snabbladdare än norra delen. Jag vet inte om det går efter antal invånare eller nåt.
Okej kravet på CCS är ju bra på det sättet.
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Artikel i media

Inlägg av Mojje »

TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jo, jag startade en egen tråd om det! ;)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

http://bloggar.mestmotor.se/peter-terns ... r-i-tesla/

Länkar mest för att jag föder ett troll i kommentarstråden som underhållning för dagen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
http://bloggar.mestmotor.se/peter-terns ... r-i-tesla/

Länkar mest för att jag föder ett troll i kommentarstråden som underhållning för dagen.
Artikeln kändes som att den hade skrivits för ett par år sen och mycket verkar konstigt. e-Golf finns väl inte bara i Kalifornien? Och finns inte BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Chevrolet Bolt?

Däremot så vet jag inte om Tesla-aktien är särskilt bra som investering betraktat för det. Den är ju extremt uppblåst och innan de har visat att de kan tjäna pengar så är det ju högrisk så det stänker om det.

Det gäller att hålla isär bilen och aktien.
Skriv svar