Man kan ju tycka dom borde lärt sig av skarvproblemen på NordBalt isf. Men det är ju typiskt storbolag vs skattebetalare, lurar på beslutsfattarna så mkt som möjligt.Geni87 skrev:Nja. ABB står för kabeln och GE för omriktarstationerna (GE:s första projekt av den här typen). De flesta och längsta förseningarna har kommit av att omriktarstationerna inte fungerar. Problemen och förseningarna med ABB:s kablar hamnar utöver det så att säga. Problemen med kablarna är ju klantigt men jag ger mig fan på att projektet hade blivit mycket mindre försenat om ABB hade stått för allt, de har ju byggt många liknande förbindelser tidigare vilket GE inte har.taliz skrev:Du menar att GE är underleverantörer till ABB? Så kan det såklart vara. Jag läste någonstans att ABB haft samma problem med skarvarna i en annan länk, NortBalt eller vad den nu hette, och sen övertygat SVK om att samma problem INTE skulle uppträda här. Men det gjorde det...Geni87 skrev:GE har ju orsakat majoriteten av förseningarna. Har de betalat något?taliz skrev:Det mest fascinerande där var väl att leverantören, ABB, nyligen haft samma problem i en annan leverans.Jeppe_E skrev:Den stora frågan är... hur inkompetent kan man egentligen vara?
Ytterligare 14 månaders försening på något som skulle varit i drift för flera år sedan
Ändå lyckades de övertyga SVK att de inte skulle drabbas.
Man får hoppas SVK åtminstone låter ABB betala. Men det blir nog som vanligt skattebetalarnas problem....
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Det kan man ju tycka, men faktum är att kablarna i NordBalt och Sydvästlänken grävdes ner ungefär samtidigt. Men eftersom GE ligger efter typ 5 år med omriktarstationerna har de inte kunnat provköra kablarna, bara två av fyra omriktarstationer funkar även i dag. ABB har sannolikt underskattat bristen i kabelns skarvar, vilket de borde få böta för. Men den största missen ligger nog i valet av GE som leverantör, de har av flera bedömts vara den minst erfarna leverantören av sån här utrustning (men säkert den som gav den lägsta offerten och det är ju det som räknas i offentlig upphandling).taliz skrev:Man kan ju tycka dom borde lärt sig av skarvproblemen på NordBalt isf. Men det är ju typiskt storbolag vs skattebetalare, lurar på beslutsfattarna så mkt som möjligt.Geni87 skrev:Nja. ABB står för kabeln och GE för omriktarstationerna (GE:s första projekt av den här typen). De flesta och längsta förseningarna har kommit av att omriktarstationerna inte fungerar. Problemen och förseningarna med ABB:s kablar hamnar utöver det så att säga. Problemen med kablarna är ju klantigt men jag ger mig fan på att projektet hade blivit mycket mindre försenat om ABB hade stått för allt, de har ju byggt många liknande förbindelser tidigare vilket GE inte har.taliz skrev:Du menar att GE är underleverantörer till ABB? Så kan det såklart vara. Jag läste någonstans att ABB haft samma problem med skarvarna i en annan länk, NortBalt eller vad den nu hette, och sen övertygat SVK om att samma problem INTE skulle uppträda här. Men det gjorde det...
Re: Artikel i media
https://insideevs.com/news/367908/globa ... july-2019/
Global EV Sales In July 2019: Growth Almost Stalled
China and U.S. heavily weighed in on the plug-in electric car sales in July, which increased by just 3% year-over-year
July 2019 turned out to be a difficult month for plug-in electric car market as the growth rate decreased to one of the lowest levels in the past few years.
According to the EV Sales Blog, total sales amounted to over 148,000, which is just 3% more than a year ago, at a market share of 1.9%.
The reason for that is a drop in China, a drop in the U.S. and among big markets, only Europe showcased a healthy expansion.
After seven months, sales exceed 1,262,000 at an average market share of 2.3%.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
dd88 skrev:https://insideevs.com/news/367908/globa ... july-2019/Global EV Sales In July 2019: Growth Almost Stalled
China and U.S. heavily weighed in on the plug-in electric car sales in July, which increased by just 3% year-over-year
July 2019 turned out to be a difficult month for plug-in electric car market as the growth rate decreased to one of the lowest levels in the past few years.
According to the EV Sales Blog, total sales amounted to over 148,000, which is just 3% more than a year ago, at a market share of 1.9%.
The reason for that is a drop in China, a drop in the U.S. and among big markets, only Europe showcased a healthy expansion.
After seven months, sales exceed 1,262,000 at an average market share of 2.3%.
Skönt. Då slipper det bli sån trängsel vid laddarna.
Re: Artikel i media
Är ju egentligen ganska tragiskt att marknaden är så beroende av diverse avdrag för att kunna växa.
Blir intressant att se om kommande månader ser annorlunda ut.
Blir intressant att se om kommande månader ser annorlunda ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Ja, det blir ju en direkt, kortsiktig påverkan om det först fanns avdrag. Det lär ju ha sålts lite mer precis innan avdragen försvann och en del mindre direkt efter. Hur det ser ut på längre sikt är det intressanta. Själv är jag ingen förespråkare av bidrag eller avdrag för att försöka styra marknad till fler köp. Är dock för skatter som är till för att utjämna negativa kostnader saker har (tobak, sprit, koldioxidutsläpp etc).dd88 skrev:Är ju egentligen ganska tragiskt att marknaden är så beroende av diverse avdrag för att kunna växa.
Blir intressant att se om kommande månader ser annorlunda ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Håller helt o hållet med:om alla pengar lagts på statliga laddstationer istället så hade nog bilarna varit något billigare och mycket mer användbara. Det finns flera indikationer på att priserna höjs efter bidragens storlek.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Artikel i media
Det syns ju tydligt på priset på laddboxar och tidigare elcyklar att priserna anpassas efter bidraget. Det är ganska lönsamt att höja priset upp till max bidragspunkten.
För bilar är det lite annorlunda då bidraget ju faktiskt går till företag som Tesla och hjälper dem i början när det är svårt att få lönsamhet. Utan bidragen i USA och skattesänkningen i Norge hade det varit svårt att starta ett nytt bilföretag.
Men i slutändan är det sundare med marknader utan bidrag.
För bilar är det lite annorlunda då bidraget ju faktiskt går till företag som Tesla och hjälper dem i början när det är svårt att få lönsamhet. Utan bidragen i USA och skattesänkningen i Norge hade det varit svårt att starta ett nytt bilföretag.
Men i slutändan är det sundare med marknader utan bidrag.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Håller helt med, men tyvärr har ju de smutsoga alternativen kraftigt subventionerats i årtionden, och det verlar svårt att sluta med det så då blev alternativet att subventionera båda istället...LarsL skrev:Men i slutändan är det sundare med marknader utan bidrag.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Artikel i media
https://www.coxautoinc.com/market-insig ... and-watch/Tesla Writes the Luxury Vehicle Story in Q2 2019 Kelley Blue Book Brand Watch
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
SciShow gjorde en video om huruvida elbilar är renare än avgasditton.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Kraftig höjda förmånsvärden efter nyår på grund av den nya högre malus-skatten.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... _WB5KlFXqU
Oj vad det kommer gnällas.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... _WB5KlFXqU
Oj vad det kommer gnällas.
Artikel i media
Drabbar väl mest de modeller där det skiljer mycket mellan NEDC och WLTP.Verdi skrev:Kraftig höjda förmånsvärden efter nyår på grund av den nya högre malus-skatten.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... _WB5KlFXqU
Oj vad det kommer gnällas.
Dvs de som fuskat mest(well, finns ju logiska förklaringar också..)..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Vi elbilister har ju redan fått en höjning av förmånsvärde som drabbade i stort sett alla elbilar med 500:- månad när de sänkte taket för reduceringen till 16000 - 10000:- Det tyckte jag var mer överraskande än att man nu styr om till att använda WLTP istället för NECD.Verdi skrev:Kraftig höjda förmånsvärden efter nyår på grund av den nya högre malus-skatten.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... _WB5KlFXqU
Oj vad det kommer gnällas.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=113641
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Oljudsdetektor med automatisk bötfällning testas i Frankrike för att minska problemen med fordon som väsnas.
https://www.vibilagare.se/nyheter/frank ... ljudsradar
https://www.vibilagare.se/nyheter/frank ... ljudsradar
Re: Artikel i media
VWs VD "gillar" Elon och tror de kommer gå med vinst strax:
https://insideevs.com/news/370106/herbe ... tesla/amp/
https://insideevs.com/news/370106/herbe ... tesla/amp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Polestarchef erkänner: Tesla är långt före alla andra
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... lla-andra/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... lla-andra/
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Audis nuvarande VD sitter inspärrad.
Markus Dieselman från BMW blir nästa VD:
https://www.autoblog.com/2019/09/14/mar ... departure/
Markus Dieselman från BMW blir nästa VD:
https://www.autoblog.com/2019/09/14/mar ... departure/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Dieselman? Är det humor eller en freudiansk felskrivning? (Duesmann)taliz skrev:Audis nuvarande VD sitter inspärrad.
Markus Dieselman från BMW blir nästa VD:
https://www.autoblog.com/2019/09/14/mar ... departure/
Re: Artikel i media
Han kom ju från BMWs motoravdelning och namnet var ju inte långt från så...Jerker skrev:Dieselman? Är det humor eller en freudiansk felskrivning? (Duesmann)taliz skrev:Audis nuvarande VD sitter inspärrad.
Markus Dieselman från BMW blir nästa VD:
https://www.autoblog.com/2019/09/14/mar ... departure/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Hur fan tänker man? Till vem ska de bygga skiten?
https://www.expressen.se/gt/raffinaderi ... miljarder/
https://www.expressen.se/gt/raffinaderi ... miljarder/
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Artikel i media
Liknande saker händer på riktigt också; Superchargern i Køge ligger ju på Dieselvej...taliz skrev:Han kom ju från BMWs motoravdelning och namnet var ju inte långt från så...Jerker skrev:Dieselman? Är det humor eller en freudiansk felskrivning? (Duesmann)taliz skrev:Audis nuvarande VD sitter inspärrad.
Markus Dieselman från BMW blir nästa VD:
https://www.autoblog.com/2019/09/14/mar ... departure/
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Artikel i media
Ja, det kan man fråga sig. Det kommer att bli en ny Karlsborgs fästning, omodern och oanvändbar när den är klar.nek0 skrev:Hur fan tänker man? Till vem ska de bygga skiten?
https://www.expressen.se/gt/raffinaderi ... miljarder/