Väldigt mycket talar för en vägslitageavgift.Geni87 skrev:Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
En from tanke vore att renare bilar leder till besparingar i samhället som gör att en kompensation av skattebortfallet blir onödig. Mindre avgaser -> lägre sjukvårdskostnader. Självkörande eller mer autonoma bilar -> färre olyckor och därmed besparingar.Geni87 skrev:Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Men jag antar att det är lite naivt att hoppas på det
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Artikel i media
Absolut, så skulle det kunna bli. Jag har dock ingen aning om besparingarna är tillräckligt stora för att kompensera för de pengarna man får in från vägtrafiken idag. Antar att det går att räkna på även om det nog är lite knöligt.pegs skrev:En from tanke vore att renare bilar leder till besparingar i samhället som gör att en kompensation av skattebortfallet blir onödig. Mindre avgaser -> lägre sjukvårdskostnader. Självkörande eller mer autonoma bilar -> färre olyckor och därmed besparingar.Geni87 skrev:Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Men jag antar att det är lite naivt att hoppas på det
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Artikel i media
Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Kan tycka att det borde bli en kilometerskatt som är kopplad mot vägslitaget.
Miljöbelastningen tar man betalt för genom skatten på bränslet. Bränsle med hög miljöbelastnig ger hög skatt osv. Så därav behöver kilometerskatten inte ha med delen som är kopplad mot miljöbelastning.
Förhoppningsvis kan ett sånt system ge incitament till lättare fordon som är snålare och använder renare bränslen.
Miljöbelastningen tar man betalt för genom skatten på bränslet. Bränsle med hög miljöbelastnig ger hög skatt osv. Så därav behöver kilometerskatten inte ha med delen som är kopplad mot miljöbelastning.
Förhoppningsvis kan ett sånt system ge incitament till lättare fordon som är snålare och använder renare bränslen.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Politiker är Troll?
Risken är att det blir pajkastning igen! Och i forumet.
Det gagnar inte oss att hoppa på den ena eller andra. Politiken borde kopplas bort från miljömålen! De skall inte lägga sig i det det tycker jag. Och om vi åter igen skall skälla ut något så är det inte oss själva!
https://www.bytbil.com/nyheter/forslage ... GvNXwcrxQM
Risken är att det blir pajkastning igen! Och i forumet.
Det gagnar inte oss att hoppa på den ena eller andra. Politiken borde kopplas bort från miljömålen! De skall inte lägga sig i det det tycker jag. Och om vi åter igen skall skälla ut något så är det inte oss själva!
https://www.bytbil.com/nyheter/forslage ... GvNXwcrxQM
Re: Artikel i media
Miljömålen är väl i högsta grad politik? Jag ser inte hur man kan koppla bort dem från politiken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
https://www.wired.com/story/elon-musk-t ... gafactory/
lång artikel i Wired om Elon Musks ups and downs. Utifrån det man läst om Tesla och Elon genom åren så tycks den mig ganska trovärdig.
lång artikel i Wired om Elon Musks ups and downs. Utifrån det man läst om Tesla och Elon genom åren så tycks den mig ganska trovärdig.
Senast redigerad av Soja86, redigerad totalt 1 gånger.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Vill vi ha det som i Frankrike då?bylund skrev:Miljömålen är väl i högsta grad politik? Jag ser inte hur man kan koppla bort dem från politiken.
Det är faktiskt viktigt vi får politikerna att inte ställa till det i klimatdebatten. De är mer intresserade att slå rekord i antalet kramar i korridorerna och berömma sig själva på konferenser, nå de finaste positionerna istället för att få verklig politik som hjälper klimatet.
Om vi i sin tur klämmer till dem med stekpannor får vi inte heller verkligt sunt förnuft
Beklagar jag hoppar över föregående inlägg.
http://www.gp.se/nyheter/världen/flera- ... 1.11815747
Re: Artikel i media
Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Re: Artikel i media
Geni87 skrev:Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Vinsten av att slippa betala runt 30 miljarder, som vi importer olja för(främst från ryssland) ska ju inte hamna i bilisternas fickor
utan till skola vård och omsorg.
Så en elbilsbilist kommer att betala ungeför så mycket per mil som en fossilbilsbilist gör idag.
Problemet för fossilbilsbilisten är att han får betala höga bränsleskatter OCH en vägslitageavgift.
utan till skola vård och omsorg.
Så en elbilsbilist kommer att betala ungeför så mycket per mil som en fossilbilsbilist gör idag.
Problemet för fossilbilsbilisten är att han får betala höga bränsleskatter OCH en vägslitageavgift.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift
Är så sjukt trött på den här tanken om att elbilar måste beskattas lika hårt som fossilbilar. Varför då? Självklart ska elbilar ha nån slags vägskatt men alla straffskatter som finns på fossilbilar behöver ju inte alls ersättas. Och att införa de i närtid är ju lite korkat. Varför ge stora bidrag med ena handen och ta tillbaka med den andra? Statens önskan med bonus/malus är ju att vi ska välja elbilar. Att straffbeskatta får motsatt effekt. Klart ologiskt.
Har för mig att personbilstrafiken står för 3-4% av de totala skatteintäkterna. Just nu är under 1% av personbilsparken eldriven. Såg nån siffra på 0,2% men det är kanske lite mer nu. Av bilar som säljs nya nu är bara ~1,5% rena elbilar. Alltså, eventuella straffskatter riktade enbart mot elbilar är väldigt långt borta. Elbilars påverkan på statsbudgeten idag är löjeväckande liten.
Att staten skulle vända helt och göra elbilar DYRARE känns otroligt långsökt. Ökade straffskatter på bensin och diesel känns betydligt troligare. Och effektivare. 98,5% av bilarna som säljs går ju fortfarande på fossila bränslen. När andelen fossilbilar är nere på 50% om ca 10-15 år så känns ju fördubblade skatter på fossila bränslen oerhört mycket troligare än att de beskattar elbilar.
Ändå är denna tanke oerhört vanlig bland "pöbeln" på t ex AMS kommentarsfält. Det används nästan som ett tröstande mantra av alla petrol heads där.
Re: Artikel i media
Har tagit upp det här många gånger innan men det är ju faktiskt att just vägslitaget är typ 5000kr/bil och år. Sen sliter ju tyngre bilar, alltså då främst lastbilar inte SUV, mer på vägen och bör därför betala mer. Jag gissar därför att skatten en bilist måste betala för vägen bara handlar om några hundralappar egentligen, även om jag också skulle acceptera några tusenlappar.
Kilometerskatt blir nog lite lurigt och har ju redan avskaffats en gång i tiden.
El är ju iprincip omöjligt att beskatta, vem som helst kan ju framställa el varsomhelst skulle bli kaos direkt, speciellt om något ljushuvud kommer på att det bara är elbilselen som ska beskattas.
Men jag tror faktiskt vi kommer se ett läge där bi som land gör stora vinster på att ta bort utsläppen och importen av oljan.
Kilometerskatt blir nog lite lurigt och har ju redan avskaffats en gång i tiden.
El är ju iprincip omöjligt att beskatta, vem som helst kan ju framställa el varsomhelst skulle bli kaos direkt, speciellt om något ljushuvud kommer på att det bara är elbilselen som ska beskattas.
Men jag tror faktiskt vi kommer se ett läge där bi som land gör stora vinster på att ta bort utsläppen och importen av oljan.
Re: Artikel i media
Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift
Är så sjukt trött på den här tanken om att elbilar måste beskattas lika hårt som fossilbilar. Varför då? Självklart ska elbilar ha nån slags vägskatt men alla straffskatter som finns på fossilbilar behöver ju inte alls ersättas. Och att införa de i närtid är ju lite korkat. Varför ge stora bidrag med ena handen och ta tillbaka med den andra? Statens önskan med bonus/malus är ju att vi ska välja elbilar. Att straffbeskatta får motsatt effekt. Klart ologiskt.
Har för mig att personbilstrafiken står för 3-4% av de totala skatteintäkterna. Just nu är under 1% av personbilsparken eldriven. Såg nån siffra på 0,2% men det är kanske lite mer nu. Av bilar som säljs nya nu är bara ~1,5% rena elbilar. Alltså, eventuella straffskatter riktade enbart mot elbilar är väldigt långt borta. Elbilars påverkan på statsbudgeten idag är löjeväckande liten.
Att staten skulle vända helt och göra elbilar DYRARE känns otroligt långsökt. Ökade straffskatter på bensin och diesel känns betydligt troligare. Och effektivare. 98,5% av bilarna som säljs går ju fortfarande på fossila bränslen. När andelen fossilbilar är nere på 50% om ca 10-15 år så känns ju fördubblade skatter på fossila bränslen oerhört mycket troligare än att de beskattar elbilar.
Ändå är denna tanke oerhört vanlig bland "pöbeln" på t ex AMS kommentarsfält. Det används nästan som ett tröstande mantra av alla petrol heads där.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Precis. På sikt måste ju pengarna in på något sätt. Det är ju inget måste att just bilismen ska betala, men det kanske är det mest troliga.Jeppe_E skrev:Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.
Re: Artikel i media
Tony Seba säger att 2025 så är fossilbilarna utkonkurrerade.
rEVolution 2018 / Tony Seba
Enligt MIT forskaren Jessika Trancik så kan 98% av alla persontransportbilar var elbilar 2020.
"The research, led by Jessika Trancik at MIT, analyzed millions of car trips across the U.S. using survey and GPS data. The researchers found that EVs could potentially replace 87% of the cars on the road and still get home again. And that’s just a basic model Nissan Leaf, price $30,000.
If batteries continue to improve as official estimates say, 98% of vehicles could be replaced by EVs by 2020, the paper says."
https://www.fastcompany.com/3062902/ele ... rips-today
rEVolution 2018 / Tony Seba
Enligt MIT forskaren Jessika Trancik så kan 98% av alla persontransportbilar var elbilar 2020.
"The research, led by Jessika Trancik at MIT, analyzed millions of car trips across the U.S. using survey and GPS data. The researchers found that EVs could potentially replace 87% of the cars on the road and still get home again. And that’s just a basic model Nissan Leaf, price $30,000.
If batteries continue to improve as official estimates say, 98% of vehicles could be replaced by EVs by 2020, the paper says."
https://www.fastcompany.com/3062902/ele ... rips-today
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Fast det här är alltså långt ifrån säkert.Jeppe_E skrev:Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.
Dels har vi importen av olja istället för inhemskt producerad el (och batterier). Pengar som spenderas inom ett land kostar betydligt mindre än de som skickas utomlands. När pengarna flödar inomlandet kommer de beskattas många gånger, finns säkert någon sida på internet som beskriver hur stor del som går tillbaka i skatt på pengar som spenderas internt, men det är säkert en stor procentandel.
Den andra delen är ju utsläppen och de skador vi ser från dem, kostnaden för dessa är skador i form av sjukvård och uteblivet arbete uppgår förmodligen till avsevärda belopp. Ingen skulle ju föreslå att vi ska fortsätt att röka bara för att få in skatten på cigaretter men för bilar så dyker detta resonemang upp titt som tätt.
Re: Artikel i media
Jeppe_E skrev:Det som inte går ihop i ekvationen är skatteintänkterna från det fossila bränslet. Inget problem de närmsta 10 åren, men sen. De måste på något sätt kompenseras.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Poängen är ju att när de flesta kör elbilar så kommer de enorma summor samhället får in via skatt och moms på bensin och diesel utebli. Frågan är hur man ska ersätta den inkomsten då de pengarna finansierar mycket annat i samhället.12man skrev:Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Det där med 2027 får vi se, mycket tyder på att det kommer gå snabbare än så. Sen tror jag nog att vi ofta övervärderar våra politikers välvilja mot företagen här i landet.
Japp, så fort skatteintänkterna från den fossila bilparken har minskat till en viss nivå, så kommer våra politiker att börja debitera elbilarna med någon form av skatt. Det är väldigt uppenbart. Alternativet är förstås att välfärden så som vi känner till den upphör och att skolor, sjukvård och sånt helt plötsligt börjar kosta pengar. Men en sådan reform tror jag inte alls på. Då är det betydligt lättare med en vägslitageavgift, som naturligtvis då ska gå på vikt, eftersom våra beslutsfattare har insett att elbilar väger mycket mer. Så då kommer en X att kosta 3500-4000 kr/år i vägslitageavgift
Är så sjukt trött på den här tanken om att elbilar måste beskattas lika hårt som fossilbilar. Varför då? Självklart ska elbilar ha nån slags vägskatt men alla straffskatter som finns på fossilbilar behöver ju inte alls ersättas. Och att införa de i närtid är ju lite korkat. Varför ge stora bidrag med ena handen och ta tillbaka med den andra? Statens önskan med bonus/malus är ju att vi ska välja elbilar. Att straffbeskatta får motsatt effekt. Klart ologiskt.
Har för mig att personbilstrafiken står för 3-4% av de totala skatteintäkterna. Just nu är under 1% av personbilsparken eldriven. Såg nån siffra på 0,2% men det är kanske lite mer nu. Av bilar som säljs nya nu är bara ~1,5% rena elbilar. Alltså, eventuella straffskatter riktade enbart mot elbilar är väldigt långt borta. Elbilars påverkan på statsbudgeten idag är löjeväckande liten.
Att staten skulle vända helt och göra elbilar DYRARE känns otroligt långsökt. Ökade straffskatter på bensin och diesel känns betydligt troligare. Och effektivare. 98,5% av bilarna som säljs går ju fortfarande på fossila bränslen. När andelen fossilbilar är nere på 50% om ca 10-15 år så känns ju fördubblade skatter på fossila bränslen oerhört mycket troligare än att de beskattar elbilar.
Ändå är denna tanke oerhört vanlig bland "pöbeln" på t ex AMS kommentarsfält. Det används nästan som ett tröstande mantra av alla petrol heads där.
Höj inkomstskatten med en bråkdel. Problem solved.
Re: Artikel i media
Vägslitaget anförs alltid som argument varför bilar måste beskattas Och visst sliter en bil på vägarna. Men det är försumbart, oavsett om det är en stor SUV eller en Fiat Uno. En lastbil sliter oerhört mycket mer. Otroligt oerhört mycket mycket mer. Det tål att upprepas många gånger eftersom skillnaden är så enorm. Slitaget beräknas på ett ungefär som hastighet × axelantal × axelvikt upphöjt till 4. En enda lastbil sliter alltså lika mycket på vägen som ca 15000 personbilar.LarsL skrev:Har tagit upp det här många gånger innan men det är ju faktiskt att just vägslitaget är typ 5000kr/bil och år. Sen sliter ju tyngre bilar, alltså då främst lastbilar inte SUV, mer på vägen och bör därför betala mer. Jag gissar därför att skatten en bilist måste betala för vägen bara handlar om några hundralappar egentligen, även om jag också skulle acceptera några tusenlappar.
Kilometerskatt blir nog lite lurigt och har ju redan avskaffats en gång i tiden.
El är ju iprincip omöjligt att beskatta, vem som helst kan ju framställa el varsomhelst skulle bli kaos direkt, speciellt om något ljushuvud kommer på att det bara är elbilselen som ska beskattas.
Men jag tror faktiskt vi kommer se ett läge där bi som land gör stora vinster på att ta bort utsläppen och importen av oljan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Zalman3 skrev:Tony Seba säger att 2025 så är fossilbilarna utkonkurrerade.
rEVolution 2018 / Tony Seba
Enligt MIT forskaren Jessika Trancik så kan 98% av alla persontransportbilar var elbilar 2020.
"The research, led by Jessika Trancik at MIT, analyzed millions of car trips across the U.S. using survey and GPS data. The researchers found that EVs could potentially replace 87% of the cars on the road and still get home again. And that’s just a basic model Nissan Leaf, price $30,000.
If batteries continue to improve as official estimates say, 98% of vehicles could be replaced by EVs by 2020, the paper says."
https://www.fastcompany.com/3062902/ele ... rips-today
Jodå..seruatt. Det är inte bra att vara inlåst och forska utan att sticka ut huvudet i verkligheten. Vi kommer att leva med i huvudsak fossila bilar under minst 10-15 år till. Dvs 10% av fossilmotorns liv här på jorden.
Det hjälper ju inte i att redovisa att potentiellt så hade det funkat och sen dra slutsatsen att så blir det. Definitivt inte 2020.
Ibland suras det ju rejält här över fossillobbisterna. Detsamma kan då sägas om evlobbisterna. Det säljs fortfarande 98,5% fossilbilar i världen. De kommer bara att upphöra att existera? Med en medellivslängd på 10 år (2015) i den svenska fordonsflottan så är det rimligt att anta att fossilbilarnas övertag kommer att vara minst till 2027. För att därefter fasas ut. Ponera att den sista fossilbilen säljs 2022. Då kommer den att finnas i trafik 2032.
https://www.trafa.se/globalassets/rappo ... ppdrag.pdf
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Först kommer inget hända, sedan händer det inget igen och sedan när vi aldrig tror att något ska hända så sker omställningen nästan direkt. Idag har de flesta insett att de kommer köra elbil i framtiden, även riktigt inbitna fossilhuvuden. När väl bilarna finns att köpa i stor skala till rätt pris så sker övergången nästan direkt. Jag är övertygad om att detta kommer hända inom 10 år men troligare någon gång 2025, typ.
Re: Artikel i media
Absolut, jag håller med dig. Men för att även begagnatmarknaden ska hänga med krävs några år till. Sen får man väl inse att färre och färre kommer äga sin bil, olika former av leasing håller redan på att ta över vilket kanske gör att behovet av bra begagnade bilar för <50 000 kr lär minska.LarsL skrev:Först kommer inget hända, sedan händer det inget igen och sedan när vi aldrig tror att något ska hända så sker omställningen nästan direkt. Idag har de flesta insett att de kommer köra elbil i framtiden, även riktigt inbitna fossilhuvuden. När väl bilarna finns att köpa i stor skala till rätt pris så sker övergången nästan direkt. Jag är övertygad om att detta kommer hända inom 10 år men troligare någon gång 2025, typ.
Re: Artikel i media
2021-2023 något så vill folk ha en elbil men kanske väntar på leverans, modell, dragkrok och whatever. Därför avvaktar dom med att köpa en diesel/bensinare. Totala bilförsäljningen går ner, ICE-försäljning droppar som en sten och BEV bara ökar i produktionshastighet.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
Läste abstracten. De menar att 87% av alla dagar duger elbilar med kort räckvidd och resten av dagarna måste man ha en bil med längre räckvidd. Detta behov skulle då kunna fyllas av bilpooler eller andra sätt.
Jag tror inte på det här. Även om 90% av resorna går bra så blir det ändå en eller ett par gånger i månaden som man behöver en bil med längre räckvidd. Orkar folk hyra bil så ofta? Jag skulle inte göra det i alla fall. Om jag ska äga en bil vill jag att den ska klara alla mina vardagsbehov.
Jag tror inte på det här. Även om 90% av resorna går bra så blir det ändå en eller ett par gånger i månaden som man behöver en bil med längre räckvidd. Orkar folk hyra bil så ofta? Jag skulle inte göra det i alla fall. Om jag ska äga en bil vill jag att den ska klara alla mina vardagsbehov.