Missade första meningen och trodde först du pratade om att Jeppes kommentar om "Man sväljer snabbt rapporterna"... Rapporterna är nog inte så näringsriktiga...fredli74 skrev:Påminner lite om det här med vegan. Men proteinet då? Måste du inte äta massa vitaminer? Men du äter väl fisk? Får du inte järnbrist? Hur kul är det att äta sallad varje dag? Sen slutar det med öppna landskap och att alla djur skulle dö om man släppte ut dom. Börjar bli lika trött på att förklara både veganism och elbilar vid det här laget.Jeppe_E skrev:Samtidigt, efter att ha läst en hel del kommentarer på facebook på inlägg från biltillverkarna när de gör reklam för sina elbilar, så blir man mörkrädd över den syn som gemene man har på elbilar. Det är därför som omställningen kommer att ta lång tid. Allt ifrån att elen inte räcker, till kolkraft, batteritillverkning osv. Man sväljer snabbt rapporterna över att elbilar är dåliga utan att själv göra efterforskningar.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ja, bäst att vakna, Tesla kan vräka ut bilar för 600-700`, som går 40-50 mil på el. Hyundai och Kia har årslång leveranstid på bilar för 350-450` som går 40-50 mil på el. Efterfrågan är massiv om priset går ner lite till och olika modeller finns för olika behov när bilarna har 40-50 mils räckvidd.Jerker skrev:Jag tänker på det som Peter Carlsson på Northvolt sa i senaste Elbilen, att han har märkt att "Under de senaste sex månaderna har bilindustrin gått från att se elbilar som en strategi till att se utvecklingen som irreversibel. De ställer om fabriker och nu finns ingen väg tillbaka. Det kan man känna är ett otroligt stort steg. Det innebär också i en förlängning att man går all in."
Bilindustrin har vaknat.
Re: Artikel i media
Tesla tjänar pengar på de bilar de säljer. Kia/Hyundai tjänar co2 åt koncernen.Swede1 skrev:Ja, bäst att vakna, Tesla kan vräka ut bilar för 600-700`, som går 40-50 mil på el. Hyundai och Kia har årslång leveranstid på bilar för 350-450` som går 40-50 mil på el. Efterfrågan är massiv om priset går ner lite till och olika modeller finns för olika behov när bilarna har 40-50 mils räckvidd.Jerker skrev:Jag tänker på det som Peter Carlsson på Northvolt sa i senaste Elbilen, att han har märkt att "Under de senaste sex månaderna har bilindustrin gått från att se elbilar som en strategi till att se utvecklingen som irreversibel. De ställer om fabriker och nu finns ingen väg tillbaka. Det kan man känna är ett otroligt stort steg. Det innebär också i en förlängning att man går all in."
Bilindustrin har vaknat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Inga nyheter väl... Tesla gick väl över till "vegan" 2017?
https://www.nyteknik.se/fordon/bilarnas ... en-6957549
https://www.nyteknik.se/fordon/bilarnas ... en-6957549
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 mar 2019 00:24
Re: Artikel i media
Det är Ny Teknik vi pratar om... De kan ju inte säga något gott om Tesla heller, det hade gått emot alla riktlinjer de har!leiflodde skrev:Inga nyheter väl... Tesla gick väl över till "vegan" 2017?
https://www.nyteknik.se/fordon/bilarnas ... en-6957549
Re: Artikel i media
Ja, precis, 2016 var det ett tillval, 2017 vart det standard. Så bra, för många biltillverkare förknippar läder med premium och slår ihop paket så det är omöjligt att få vissa tillval utan att också få läder.leiflodde skrev:Inga nyheter väl... Tesla gick väl över till "vegan" 2017?
Re: Artikel i media
Vad är det för bra med plast, även om det är soyaplast, jämfört med restprodukten skinn? Ska vi slänga allt skinn som blir över från köttproduktionen eller vad ska vi göra med det?
Re: Artikel i media
Jag vet inte hur veganerna hade tänkt det, att man skall mörda alla kossor och gräva ned dem i massgravar? Det mest respektfulla är att ta del och använda alla delar av djuret.
Men om går att visa att soyaplast är bättre och billigare så har jag inget emot om man använder det. (Tycker textil känns bättre än skinn, då jag får Benny hill associationer varje gång man sitter på skinn)
Men om går att visa att soyaplast är bättre och billigare så har jag inget emot om man använder det. (Tycker textil känns bättre än skinn, då jag får Benny hill associationer varje gång man sitter på skinn)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Tänker du på någon "Cheapo films" sketch?Mickep skrev:(Tycker textil känns bättre än skinn, då jag får Benny hill associationer varje gång man sitter på skinn)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
så var vi där direkt. Jag har varit vegan i många år, jag åt också kött i många år. Visst finns det tokiga idéer på båda sidor, men om man bortser från dom så är det väldigt enkelt och logiskt. Den ko jag låter bli att äta och använda skinnet ifrån, den kan du få istället, så behöver vi föda upp en ko mindre.Mickep skrev:Jag vet inte hur veganerna hade tänkt det, att man skall mörda alla kossor och gräva ned dem i massgravar?
Men nu vart det väldigt OT, så min fråga är. Hur tänker elbilister egentligen? Om alla byter till elbil, vad ska vi göra med all olja vi pumpar upp? Hälla ut den i havet?
Re: Artikel i media
Personligen föredrar jag tyg eftersom jag inte gillar att sitta på skinn eller syntetskinn. Tycker att tyg är mycket behagligare. Skulle aldrig heller köpa skinnmöbler till mitt hem av samma anledning. Skinn gör sig bättre i andra sammanhang. T.ex är läderbälten överlägsna alla andra varianter.
Re: Artikel i media
Vi låter bli att pumpa upp den ?fredli74 skrev:Hur tänker elbilister egentligen? Om alla byter till elbil, vad ska vi göra med all olja vi pumpar upp? Hälla ut den i havet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_st ... m_reserves
Vi skulle alltså få slut olja efter 41 dagar om all produktion stannade.Global oil consumption is in the region of 0.1 billion barrels (16,000,000 m3) per day.[2] The 4.1 bbl reserve is equivalent to 41 days of production. If there ever is a dramatic fall in global output, as envisaged by some peak oil analysts, the strategic petroleum reserves might be used to cover the shortfall. Covering a 50% shortfall would deplete the reserves in 82 days, although export leaders the Middle East and Russian exports represent only 22% and 6% respectively of global production.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det var såklart en referens till att det verkade som att alternativet till läder och kött var att föda upp kor och slakta dem och slänga kadavren. Alternativet är såklart, på samma sätt som med olja, att dra ner på produktionen.Laban skrev:Vi låter bli att pumpa upp den ?fredli74 skrev:Hur tänker elbilister egentligen? Om alla byter till elbil, vad ska vi göra med all olja vi pumpar upp? Hälla ut den i havet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_st ... m_reserves
Vi skulle alltså få slut olja efter 41 dagar om all produktion stannade.Global oil consumption is in the region of 0.1 billion barrels (16,000,000 m3) per day.[2] The 4.1 bbl reserve is equivalent to 41 days of production. If there ever is a dramatic fall in global output, as envisaged by some peak oil analysts, the strategic petroleum reserves might be used to cover the shortfall. Covering a 50% shortfall would deplete the reserves in 82 days, although export leaders the Middle East and Russian exports represent only 22% and 6% respectively of global production.
Och måste man absolut äta köttet kan man väl göra kläder av skinnet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.
Jag gillar skinn i bilar, kläder (jackor, handskar) och på möbler. Skinnet är mjukt och andas, till skillnad emot plast. Skinnet åldras också på ett vackert sätt och kan hålla väldigt länge om det sköts rätt. Jag hade en skinnjacka i över 10 år sista året hade dragkedjan gått sönder men jackan såg i övrigt bättre ut än när den var ny. Tala om att vara klimatsmart när man kan använda produkter länge och undvika slit och släng.
Jag gillar skinn i bilar, kläder (jackor, handskar) och på möbler. Skinnet är mjukt och andas, till skillnad emot plast. Skinnet åldras också på ett vackert sätt och kan hålla väldigt länge om det sköts rätt. Jag hade en skinnjacka i över 10 år sista året hade dragkedjan gått sönder men jackan såg i övrigt bättre ut än när den var ny. Tala om att vara klimatsmart när man kan använda produkter länge och undvika slit och släng.
Re: Artikel i media
porsche måste böta €535 miljoner i dieselskandalen
https://www.nyteknik.se/fordon/porsche- ... sk-6957822
https://www.nyteknik.se/fordon/porsche- ... sk-6957822
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Där läste jag "hundar". Vilket i och för sig är sant.LarsL skrev:Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.
Re: Artikel i media
farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022
https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Så 2022 öppnar Wolfsburg alltså första linan för produktion av ID. Fram tills dess så blir det Trabantfabriken i Zwickau som gör ID.12man skrev:farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022
https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Eller Golf- och Passatfabriken för lite mer moderna referenser. Enligt tidigare information från VW så är Zwickau först ut med ID följt av fabrikerna i Emden och Hannover. Men Magdenburg verkar lämpligt för en batterifabrik, drar man ett streck på kartan mellan Emden och Zwickau träffar man mer eller mindre också Hannover, Wolfsburg och Magdeburg.zyax skrev:Så 2022 öppnar Wolfsburg alltså första linan för produktion av ID. Fram tills dess så blir det Trabantfabriken i Zwickau som gör ID.12man skrev:farasis ska bygga batterifabrik i magdeburg för €600M, 9mil från wolfsburg, klar 2022
https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/dessa ... n-100.html
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Bra kommentarer. Vi som äter kött bör naturligtvis sträva efter att använda så mycket av djuret vi kan. Det råder än så länge ingen brist på hudar så att avstå från skinn pga av det är inte riktigt logiskt, att avstå från att äta har i så fall en mer direkt effekt på antalet uppfödda djur.
Jag gillar skinn i bilar, kläder (jackor, handskar) och på möbler. Skinnet är mjukt och andas, till skillnad emot plast. Skinnet åldras också på ett vackert sätt och kan hålla väldigt länge om det sköts rätt. Jag hade en skinnjacka i över 10 år sista året hade dragkedjan gått sönder men jackan såg i övrigt bättre ut än när den var ny. Tala om att vara klimatsmart när man kan använda produkter länge och undvika slit och släng.
Jag tycker det vita veganskinnet i min S är helt fantastiskt mjukt och skönt och det är oerhört bra motståndskraftigt mot missfärgning på ett sätt som riktigt skinn inte är. Jag tycker inte heller att det blir varmt och klibbigt.
DOCK! Jag hade faktiskt hellre haft riktigt skinn ändå. Mest pga att det luktar lite skarpt och kemiskt i bilen. Värre nu när det blivit varmare. En bil med riktigt skinn luktar betydligt bättre i kupén.
Eftersom jag är mest insatt i BMW så gissar jag att deras billigare "Dakota" är bycast och deras lite finare och mjukare "Merino" är täckfärgat. Mercedes har gått en annan väg och erbjuder "Artico" som är ett renodlat konstläder istället för ett bycast som billigare alternativ. Ska man ha naturläder i en Merca så är det motsvarigheten till Merino man ska upp till. Teslas äkta skinn var antagligen också av den typen.
- Anilin är ett genomfärgat läder utan täckfärg eller ytlack. Naturliga märken såsom exempelvis gödselfläckar och taggtrådsmärken finns kvar på lädret för att behålla så mycket som möjligt av den naturliga känslan. Anilin har extremt hög komfort och andas mycket, men är samtidigt känsligt för spill och fläckar. Äger man en möbel i anilinläder är det extra viktigt med underhåll så att lädret alltid har ett fullgott skydd och åldras vackert.
- Semianilin är ett anilinläder som ytbehandlats med ett extra skyddslager för att öka tåligheten mot fläckar. De naturliga märkena som återfinns på ett anilinläder finns i vissa fall kvar även på ett semianilin. Detta läder har generellt en bra komfort och god andningsförmåga.
- Täckfärgat läder har, som hörs på namnet ytterligare skydd och färg på ytan. Andningsförmågan och komforten begränsas något av ytbehandlingen, men den ger istället ett motståndkraftigt och tåligt läder.
- Bycast är ett spaltläder som påförst en polyurethanyta, dvs plast. Bycast är blankt och mycket modernt. Lädret är i regel tåligt mot fläckar men har begränsad komfort och andningsförmåga.
- Nubuck är slipat anilinläder som är helt öppet. Det har en mockaliknande känsla och är ytterst känsligt mot spill. Nubuck är inget passande material för en möbel som används ofta.
Re: Artikel i media
Grymt, det bör få en del tvivlare på elbilar och batteriteknik att tänka efter. Dock så var ju artikeln sådär, men det är en annan femma så länge budskapet går fram.JGur skrev:
Re: Artikel i media
blir ingen volkswagen id "mini" @ €20k i emden blir bratislava
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Länk till artikeln?12man skrev:blir ingen volkswagen id "mini" @ €20k i emden blir bratislava