Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Northvolt kommer kanske att skeppa batterier från Port of Skellefteå. Artikeln handlar då om arbetat som håller på att bygga ut hamnen, i sista stycket står det att man ska inleda diskussioner om det finns en lösning att transportera batterier från hamnen istället för att åka järnväg ner till Göteborg.
https://www.norran.se/affarsliv/dags-at ... kelleftea/
https://www.norran.se/affarsliv/dags-at ... kelleftea/
Re: Artikel i media
GP hade en positiv recension av Model S 100D i tidningen idag. Dock innehöll den några felaktigheter, tex att 75D bara har en motor. Det står även Model 3 100D på några ställen...
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Artikel i media
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Artikel i media
Hjälper ju inte vad de hittar på eftersom förbränningsmotorn i grunden är smutsig. Allt de lägger till går ju att fuska sig runt, vilket gör att det inte går att lita på bilarn alltså måste de förbjudas.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Jag tror att elbilarna kommer att bli billigare än dieselbilar ganska snart och då slipper man nog denna diskussionen, vem vill ha diesel då ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Precis. Spelar ingen roll om det tar 10 eller 20 år, det är ändå bara en tidsfråga. Elbilarna blir billigare och förbränningsbilarna blir dyrare för att klara utsläppsnivåerna. En hopplös kamp. Dead man walking.Gustafsson skrev:Jag tror att elbilarna kommer att bli billigare än dieselbilar ganska snart och då slipper man nog denna diskussionen, vem vill ha diesel då ?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Bara det kommer komma vettiga val. Är irriterande mycket felsteg bland tillverkarna idag. Ingen dragkrok, ingen trefasladdning, ingen batterikyla och så vidare med dessa stympningar.Jerker skrev:Precis. Spelar ingen roll om det tar 10 eller 20 år, det är ändå bara en tidsfråga. Elbilarna blir billigare och förbränningsbilarna blir dyrare för att klara utsläppsnivåerna. En hopplös kamp. Dead man walking.Gustafsson skrev:Jag tror att elbilarna kommer att bli billigare än dieselbilar ganska snart och då slipper man nog denna diskussionen, vem vill ha diesel då ?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Nej, men det är de etablerade bilföretagens plågsamma elbilsförsök som ser ut så. Nya företag som enbart tillverkar elbilar gör annorlunda. Jag vet inte inte hur det är med alla de nya kinesiska bilmärkena, men Tesla vet vi ju alla kan kryssa i all de alternativen. De få helt nya tillverkare som satsar på att göra monsterbilar som ska slå Teslas toppmodeller och de skiter väl i dragkrok. Men det spirar kanske en annan mentalitet bland vissa nya företag. Jag tjatar om Sono Motors som kommer med sin första bil i småbilssegmentet. Den får både CCS, 3-fas, vattenkyld drivlina/batterier och dragkrok. Dessutom har den 230V-uttag och Typ2-uttag för att dela med sig av laddning till andra bilar. Lyckas Sono så kommer det att dyka upp fler. Det är bara en tidsfråga det också.Teslaspolen skrev:Bara det kommer komma vettiga val. Är irriterande mycket felsteg bland tillverkarna idag. Ingen dragkrok, ingen trefasladdning, ingen batterikyla och så vidare med dessa stympningar.Jerker skrev:Precis. Spelar ingen roll om det tar 10 eller 20 år, det är ändå bara en tidsfråga. Elbilarna blir billigare och förbränningsbilarna blir dyrare för att klara utsläppsnivåerna. En hopplös kamp. Dead man walking.Gustafsson skrev:Jag tror att elbilarna kommer att bli billigare än dieselbilar ganska snart och då slipper man nog denna diskussionen, vem vill ha diesel då ?
Re: Artikel i media
Jo, det riktigt bra elbilarna kommer komma från företag som bara säljer elbilar. De har inget att förlora på att elbilen blir så bra den kan bli. Fossiltillverkarna måste alltid se till att deras fossilbilar håller samma nivå eller bättre. De har ju inte tillräckligt med batterier för att bara sälja elbilar och de har dyra avtal om att tillverka fossiler.
Re: Artikel i media
Varför sprids inte denna nyhet som en blixt på sociala medier?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... app-i-hamn
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... app-i-hamn
Re: Artikel i media
Alltså, elbilsägare är dåliga föräldrar eller? Varför bilden?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Artikel i media
Jag har lämnat barn i bilen, med kontrollerad temp och en telefon som jag ringer till och lyssnar om det är något som händer. Ser inga problem med det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Artikel i media
Bilden hade inget med artikeln att göra. Det var mest intressant att man tog en elbilsbild för en negativ artikel
P85D svart/svart med gratis SuC
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Artikel i media
Håller med att det verkar mysko.Remuz skrev:Bilden hade inget med artikeln att göra. Det var mest intressant att man tog en elbilsbild för en negativ artikel
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Det är det som är så larvigt att vissa sitter och ojar sig över utvinningen av kobolt eller litium. -Ojojoj det här med batterier verkar ju inte vara så bra ändå. Och så bortser man totalt från 100 år av oljeutsläpp, explosioner, fracking och andra vedervärdiga metoder och händelser som hör oljeindustrin till.Jerker skrev:Varför sprids inte denna nyhet som en blixt på sociala medier?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... app-i-hamn
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
Exakt! Det är det jag säger, den värsta oljekatastrofen vi haft är inte tex den i Mexikanska Gulfen eller Exxon Cadiz utan snarare den där vi började använda olja till förbränning!HerrNilsson skrev:Det är det som är så larvigt att vissa sitter och ojar sig över utvinningen av kobolt eller litium. -Ojojoj det här med batterier verkar ju inte vara så bra ändå. Och så bortser man totalt från 100 år av oljeutsläpp, explosioner, fracking och andra vedervärdiga metoder och händelser som hör oljeindustrin till.Jerker skrev:Varför sprids inte denna nyhet som en blixt på sociala medier?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... app-i-hamn
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Artikel i media
Fast att relativisera är fel väg att gå. Det finns stora problem och orosmoment med utvinningen av material till batterier, det är ett faktum. Och en liknande arbetsplatsolycka som den i artikeln hade lika gärna kunnat ske vid en cistern som lagrar elektrolyt till batterier. Men förmodligen hade den skett i Asien, eftersom det är där majoriteten av sån produktion sker i nuläget - och vi hade därför inte hört ett knyst om den olyckan.HerrNilsson skrev:Det är det som är så larvigt att vissa sitter och ojar sig över utvinningen av kobolt eller litium. -Ojojoj det här med batterier verkar ju inte vara så bra ändå. Och så bortser man totalt från 100 år av oljeutsläpp, explosioner, fracking och andra vedervärdiga metoder och händelser som hör oljeindustrin till.Jerker skrev:Varför sprids inte denna nyhet som en blixt på sociala medier?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... app-i-hamn
Re: Artikel i media
Lägg till oljetankers som gått förlorat, oljeriggar som har havererat, oljeborrningar som går fel mmGeni87 skrev:Fast att relativisera är fel väg att gå. Det finns stora problem och orosmoment med utvinningen av material till batterier, det är ett faktum. Och en liknande arbetsplatsolycka som den i artikeln hade lika gärna kunnat ske vid en cistern som lagrar elektrolyt till batterier. Men förmodligen hade den skett i Asien, eftersom det är där majoriteten av sån produktion sker i nuläget - och vi hade därför inte hört ett knyst om den olyckan.HerrNilsson skrev:Det är det som är så larvigt att vissa sitter och ojar sig över utvinningen av kobolt eller litium. -Ojojoj det här med batterier verkar ju inte vara så bra ändå. Och så bortser man totalt från 100 år av oljeutsläpp, explosioner, fracking och andra vedervärdiga metoder och händelser som hör oljeindustrin till.Jerker skrev:Varför sprids inte denna nyhet som en blixt på sociala medier?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... app-i-hamn
Re: Artikel i media
Jag säger inte att oljeindustrin inte är värre, jag säger bara att en väldigt typisk och olycklig reaktion är att relativisera.Kulingen skrev:Lägg till oljetankers som gått förlorat, oljeriggar som har havererat, oljeborrningar som går fel mmGeni87 skrev:Fast att relativisera är fel väg att gå. Det finns stora problem och orosmoment med utvinningen av material till batterier, det är ett faktum. Och en liknande arbetsplatsolycka som den i artikeln hade lika gärna kunnat ske vid en cistern som lagrar elektrolyt till batterier. Men förmodligen hade den skett i Asien, eftersom det är där majoriteten av sån produktion sker i nuläget - och vi hade därför inte hört ett knyst om den olyckan.HerrNilsson skrev:Det är det som är så larvigt att vissa sitter och ojar sig över utvinningen av kobolt eller litium. -Ojojoj det här med batterier verkar ju inte vara så bra ändå. Och så bortser man totalt från 100 år av oljeutsläpp, explosioner, fracking och andra vedervärdiga metoder och händelser som hör oljeindustrin till.Jerker skrev:Varför sprids inte denna nyhet som en blixt på sociala medier?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... app-i-hamn
Re: Artikel i media
Izabelle Back från Stockholm jobbar numera med kyl- och värmesystemet för Model 3.
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarria ... la-6906064
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarria ... la-6906064
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Märkligt uttalande när man ser till hur Sydkoreanska underleverantörer positionerar sig när det gäller elektriska drivlinor, tillverkarna där borta bör ju ha goda förutsättningar till att fortsätta frodas.Niklas Z skrev:
Jag tror snarare att hotet mot jobben i den Sydkoreanska bilindustrin är detsamma som bilindustrin i västvärlden har gått igenom tidigare, med effektiviseringar i takt med att lönerna stiger. Samma sak har hänt i Japan och samma sak kommer hända i Kina på sikt. Lönerna till kvalificerade industriarbetare stiger extremt snabbt i Kina.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Ja, det tror jag också är den viktiga faktorn.
Dock kan den tanken som uttrycktes i artikeln vara en förklaring till att varför många företag är så tröga med övergången till elbilar.
Dock kan den tanken som uttrycktes i artikeln vara en förklaring till att varför många företag är så tröga med övergången till elbilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.