Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Vanliga Golf. Men med större hjulbas. Glöm inte att huven blir betydligt kortare än på en ice-bil. Så sett är det fullt möjligt att göra den större invändigt, trots att den är mindre på utsidan. I Model 3 har man väl i princip gjort samma sak.frippe skrev:Kortare än Golf, menar du e-golfen eller kombin?
Blir den kortare än e-golfen och rymligare invändigt blir det i stort inget bagagerum kvar alls. Helt meningslöst då för en familj som bara vill ha en bil.
Suck säger jag bara.
Visst hade det varit bättre med en kombiversion, den saken är klar. Men den kanske kommer senare.
Jag tror att de siktar in sig på vanliga Golf-kunder först. Golf är den mestsålda bilen i Tyskland. Precis på samma sätt som Tesla har designat Model 3 som en sedanbil tyvärr. Det är där de ser den stora kundgruppen.
Jag tror att de flesta tillverkarna i detta skede struntar i svenskarnas förkärlek för stora kombibilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Vet inte om Model 3 riktar in sig på den stora kundgruppen i USA. Ni hittar jag inte grafen jag letar efter men jag har för mig att crossover segmentet har 30% marknadsandel i USA. Och premium sedan segmentet med ex BMW 3 serien, Audi A4 osv minskar kraftigt. Vissa menar att det beror till stor del på Model 3 (som redan säljer mer än hela Audi A4 serien) , andra att det har främst att göra med den vikande trenden för sedan vs crossover. En kombination av båda kanske är det korrekta svaret.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Intressant att de anser att Model 3 är avsevärt tystare än S/X. Det påtagliga vägljudet och vindbruset är ju verkligen nånting som förstör en del av upplevelsen med en elbil. Det är också en av anledningarna varför jag föredrar e-Golfen framför Teslan. Den är så mycket tystare.
Bra att de har fått ordning på det nu.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Intressant att de anser att Model 3 är avsevärt tystare än S/X. Det påtagliga vägljudet och vindbruset är ju verkligen nånting som förstör en del av upplevelsen med en elbil. Det är också en av anledningarna varför jag föredrar e-Golfen framför Teslan. Den är så mycket tystare.
Bra att de har fått ordning på det nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
En sak som jag tycker är värd att notera är att plattformen I.D. har bakhjulsdrift som bas och en motor fram som tillägg. Man går alltså på Teslas linje här. Den stora trenden med framhjulsdrivna bilar bryts alltså. Alla andra elbilstillverkare så här långt har väl framhjulsdrift, om jag inte har missat nån?
Varför lägger man motorn bak som standard? Är det för att det stora vridmomentet och avsaknaden av en tung framvagn kräver bakhjulsdrift?
Varför lägger man motorn bak som standard? Är det för att det stora vridmomentet och avsaknaden av en tung framvagn kräver bakhjulsdrift?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Det finns några argument för framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift som faller bort när man går över från ICE till elmotorer.
1. Om motor och växellåda sitter fram blir lätt bilen framtung. Då ger framhjulsdrift bättre drivförmåga i halka (dvs när accelerationen är så låg att ingen nämnvärd viktförskjutning sker). Elmotorns lägre vikt tar bort den fördelen.
2. Tillverkningsprocessen blir enklare om motor, växellåda, drivaxlar och allt sådant kan monteras som en enhet och sedan på linan tryckas in underifrån i karossen. Det spar pengar jämfört med motor fram, växellåda bakom, kardanaxel, slutväxel med differentialer i bakaxel. Med elmotor vid bakaxel försvinner denna fördel.
3. För normala förare är det lättare att hantera ett släpp orsakat av gaspådrag (eller kraftig motorbroms) om det sker fram än bak. Med utvecklingen av antisladd- och antislirsystem har den fördelen minskat och med de goda möjligheterna att finreglera elmotorns kraftflöde så så är förutsättningarna än bättre.
Den kompakta elmotorn kan i stället placeras direkt vid bakaxeln, vilket spar utrymme och när man slipper motor fram kan deformationszoner utformas med större frihet. Dessutom brukar köregenskaperna vinna på mer vikt bakåt och bakhjulsdrift.
1. Om motor och växellåda sitter fram blir lätt bilen framtung. Då ger framhjulsdrift bättre drivförmåga i halka (dvs när accelerationen är så låg att ingen nämnvärd viktförskjutning sker). Elmotorns lägre vikt tar bort den fördelen.
2. Tillverkningsprocessen blir enklare om motor, växellåda, drivaxlar och allt sådant kan monteras som en enhet och sedan på linan tryckas in underifrån i karossen. Det spar pengar jämfört med motor fram, växellåda bakom, kardanaxel, slutväxel med differentialer i bakaxel. Med elmotor vid bakaxel försvinner denna fördel.
3. För normala förare är det lättare att hantera ett släpp orsakat av gaspådrag (eller kraftig motorbroms) om det sker fram än bak. Med utvecklingen av antisladd- och antislirsystem har den fördelen minskat och med de goda möjligheterna att finreglera elmotorns kraftflöde så så är förutsättningarna än bättre.
Den kompakta elmotorn kan i stället placeras direkt vid bakaxeln, vilket spar utrymme och när man slipper motor fram kan deformationszoner utformas med större frihet. Dessutom brukar köregenskaperna vinna på mer vikt bakåt och bakhjulsdrift.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Neo ser ut att ha väldigt kort front så det ligger nog en del i detta. Den lär väl knappast få fyrhjulsdrift heller.Niklas Z skrev:Den kompakta elmotorn kan i stället placeras direkt vid bakaxeln, vilket spar utrymme och när man slipper motor fram kan deformationszoner utformas med större frihet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Min S är inte "påtagligt bullrig" trots 21" fälgar. Tror du har nåt knas med dörrarna eller nåt.mati skrev:Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Intressant att de anser att Model 3 är avsevärt tystare än S/X. Det påtagliga vägljudet och vindbruset är ju verkligen nånting som förstör en del av upplevelsen med en elbil. Det är också en av anledningarna varför jag föredrar e-Golfen framför Teslan. Den är så mycket tystare.
Bra att de har fått ordning på det nu.
Re: Artikel i media
Alla S är olika. Vilken bil jag än har kört så har jag aldrig upplevt att två bilar var lika. Senaste låne-S jag hade brummade nästan som en fossilbil. Den innan dess var tyst som i graven. Jättekonstigt. Min bil gör för det första ett vinande motorljud. Det spelar ingen roll om jag kör i range mode eller inte. Den främre motorn hörs hela tiden. Det är ganska påtagligt. Vägljudet har jag alltid stört mig på. Den här bilen är avsevärt bullrigare än min förra. Med sommardäck är det värre än med vinterdäck. Både 19". Vindbruset beror lite på väderomständigheterna. Men om vägarna är våta låter det som att man står i duschen. Jag tror det är panoramataket som gör att det väsnas så.Verdi skrev:Min S är inte "påtagligt bullrig" trots 21" fälgar. Tror du har nåt knas med dörrarna eller nåt.mati skrev:Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Intressant att de anser att Model 3 är avsevärt tystare än S/X. Det påtagliga vägljudet och vindbruset är ju verkligen nånting som förstör en del av upplevelsen med en elbil. Det är också en av anledningarna varför jag föredrar e-Golfen framför Teslan. Den är så mycket tystare.
Bra att de har fått ordning på det nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Ja, den ser inte så dum ut. Mer som en vanlig bil och inte som en designstudie. Den borde bli en succé kan man tycka. Om nu prisuppgifterna på under 30000€ stämmer.Laban skrev:I mina ögon snyggare än prototypen (NEO), kan nog bli en riktig storsäljare globalt sett.
Jag gillar de variabla stolarna där bak som går att skjuta fram om man behöver mer bagageutrymme. Det står ju att den är lika stor som en Passat invändigt. Jag antar att de menar själva kupén och inte bagaget, för det kan jag inte se hur det skulle gå till i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Också värt att notera att en del av klagomålen rörde bromssträcka och vägkänsla. De verkar ha kört med standard fälgarna och enligt detta test så är det rätt stor skillnad om man väljer 19" fälgarna med tillhörande däck:mati skrev:Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Bättre grepp ger lite bättre acceleration, kortare bromssträcka. De hävdar även att det var bättre komfort eftersom 19" däcken ska köras med lägre tryck.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
På tal om detta så är BMW 3 serien den vanligaste bilen att byta ifrån för Model 3 köparna, . 6:40 in. Kanske ligger en del i http://www.thedrive.com/sheetmetal/1455 ... xpert-saysLaban skrev:Däremot vet jag inte om Model 3 riktar in sig på den stora kundgruppen i USA. Ni hittar jag inte grafen jag letar efter men jag har för mig att crossover segmentet har 30% marknadsandel i USA. Och premium sedan segmentet med ex BMW 3 serien, Audi A4 osv minskar kraftigt. Vissa menar att det beror till stor del på Model 3 (som redan säljer mer än hela Audi A4 serien) , andra att det har främst att göra med den vikande trenden för sedan vs crossover. En kombination av båda kanske är det korrekta svaret.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Vet inte om detta har postats tidigare på forumet, sökte men hittade inget iaf. VW kommer bygga 500 000 batteripack om året i sin fabrik i Braunschweig som ett första steg, för att sedan expandera i Europa, USA och Kina. Det handlar alltså i nuläget inte om battericeller, men väl tillverkning/montering av moduler och kompletta pack.
Det känns som att VW:s planer angående elektrifiering kan accelereras ytterligare nu i och med att Müller åker ut och ersätts med Herbert Diess, som ju är en känd elbilsförespråkare. Det spekuleras även i att den nya ledninge tittar på att omvärdera beslutet att förlita sig på externa leverantörer för sina battericeller. De har ju sedan tidigare ett pilotprojekt för tillverkning av battericeller i Salzgitter, förhoppningsvis läggs mer fokus på det området nu. Tror det kommande året kan bli spännande.
https://electrek.co/2018/04/12/volkswag ... k-factory/
https://www.electrive.com/2018/04/12/vw ... unschweig/
Det känns som att VW:s planer angående elektrifiering kan accelereras ytterligare nu i och med att Müller åker ut och ersätts med Herbert Diess, som ju är en känd elbilsförespråkare. Det spekuleras även i att den nya ledninge tittar på att omvärdera beslutet att förlita sig på externa leverantörer för sina battericeller. De har ju sedan tidigare ett pilotprojekt för tillverkning av battericeller i Salzgitter, förhoppningsvis läggs mer fokus på det området nu. Tror det kommande året kan bli spännande.
https://electrek.co/2018/04/12/volkswag ... k-factory/
https://www.electrive.com/2018/04/12/vw ... unschweig/
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Kanye West lovordar sin Tesla.
https://www.cnet.com/news/kanye-west-tw ... elon-musk/
Som dom säger, Tesla behöver inga reklamkampanjer när sånt här finns.
https://www.cnet.com/news/kanye-west-tw ... elon-musk/
Som dom säger, Tesla behöver inga reklamkampanjer när sånt här finns.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
West och Musk verkar ha blivit buddies... Elon sa ju i Mars att hans inspiration är Kanye West.HerrNilsson skrev:Kanye West lovordar sin Tesla.
https://www.cnet.com/news/kanye-west-tw ... elon-musk/
Som dom säger, Tesla behöver inga reklamkampanjer när sånt här finns.
Kanske något i stil med: "You boost my streaming numbers and I'll boost your car sales!"
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Hehe japp, win-winGeni87 skrev:West och Musk verkar ha blivit buddies... Elon sa ju i Mars att hans inspiration är Kanye West.HerrNilsson skrev:Kanye West lovordar sin Tesla.
https://www.cnet.com/news/kanye-west-tw ... elon-musk/
Som dom säger, Tesla behöver inga reklamkampanjer när sånt här finns.
Kanske något i stil med: "You boost my streaming numbers and I'll boost your car sales!"
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/
Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Re: Artikel i media
Det sägs att CCS inte tillåter adaptrar. Så om det är sant torde det vara framtida bilar, eller superladdarkontakt på Ionity.OlleBack skrev:https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/
Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Precis, lade nyss upp det i Model 3 - Filmer - Youtube-klippLaban skrev:Också värt att notera att en del av klagomålen rörde bromssträcka och vägkänsla. De verkar ha kört med standard fälgarna och enligt detta test så är det rätt stor skillnad om man väljer 19" fälgarna med tillhörande däck:mati skrev:Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Bättre grepp ger lite bättre acceleration, kortare bromssträcka. De hävdar även att det var bättre komfort eftersom 19" däcken ska köras med lägre tryck.
Re: Artikel i media
Eller CCS på Model 3, med tillhörande SuC-adapter? Finns det något bekräftat angående vilken laddingång Model 3 får i Europa? Även glädjande att Volvo och JLR nämns som eventuella medlemmar.OlleBack skrev:https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/
Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Re: Artikel i media
Behövs ju ingen SuC-adapter om Typ2-delen i CCS-kontakten är rätt konstruerad.Geni87 skrev:Eller CCS på Model 3, med tillhörande SuC-adapter? Finns det något bekräftat angående vilken laddingång Model 3 får i Europa? Även glädjande att Volvo och JLR nämns som eventuella medlemmar.OlleBack skrev:https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/
Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Sant, Tesla bör ha möjlighet att konstruera så att laddingången fixar båda. Känns som att det är väldigt mycket som talar för att M3 får CCS i Europa...Svenssons skrev:Behövs ju ingen SuC-adapter om Typ2-delen i CCS-kontakten är rätt konstruerad.Geni87 skrev:Eller CCS på Model 3, med tillhörande SuC-adapter? Finns det något bekräftat angående vilken laddingång Model 3 får i Europa? Även glädjande att Volvo och JLR nämns som eventuella medlemmar.OlleBack skrev:https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/
Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Re: Artikel i media
Det rimliga är att Tesla sätter ccs kablar på alla sina snabbladdare stationer. En standard tjänar branschen på
Re: Artikel i media
Eller ännu enklare alla biltillverkare aktiverar standarden som medger DC-laddning via Typ2.Swede1 skrev:Det rimliga är att Tesla sätter ccs kablar på alla sina snabbladdare stationer. En standard tjänar branschen på
Re: Artikel i media
Håller med er båda men jag tror tyvärr inte de är tekniskt möjligt på existerande bilar då Typ 2 kontakten måste har hårdvara för att ställa om vart strömmen ska gå, dvs till AC laddaren ombord eller rakt till batteriet, kontakten passar ju dock såklart rent fysiskt.LarsL skrev:Eller ännu enklare alla biltillverkare aktiverar standarden som medger DC-laddning via Typ2.Swede1 skrev:Det rimliga är att Tesla sätter ccs kablar på alla sina snabbladdare stationer. En standard tjänar branschen på
Sen CCS på SUC blir svårt för jag har aldrig sett någon kontakt som gör att CCS delen kan kopplas loss vilket den måste om den fysiskt ska passa modell S och X.
Men oavsett de vore underbart om de hittade ett sätt att lösa dessa problem, adapter är såklart en lösning och nya bilar anpassas såklart direkt till båda standarder.
Jag hoppas verkligen M3 får CCS oavsett om Tesla går med i IONITY eller ej, de finns inget att förlora för Tesla ja möjligen kostar de några kronor extra att tillverka bilen...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19