Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Intressant artikel, ingen ny info dock och med ett antal faktafel.
Re: Artikel i media
Jaha, så nu börjar det med ”Ingen kunde ana”, ”vem visste” och ”varför sa ingen något” - Men HALLÅ!
Re: Artikel i media
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ll-diesel/
Vad tror ni det beror på? Är den bara en överdriven feltolkning av någons magkänsla eller ligger det något i det?
Vad tror ni det beror på? Är den bara en överdriven feltolkning av någons magkänsla eller ligger det något i det?
Re: Artikel i media
Hur många är många? Några hundra kan ju sägas vara många men om det är av 10-tusental så är det ändå bara någon eller några få procent. Vet att det i Oslo-trakten kan vara problem att få tag i laddplatser under arbetstid men det borde inte beröra Tesla-ägare utan i så fall personer med andra elbilar som pendlar in till staden. Själv gissar jag på att det är en följdeffekt av det stora antalet som köper elbil, då kan antalet som byter från elbil också bli större även ifall det bara gäller en väldigt liten andel.Muhlegg skrev:https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ll-diesel/
Vad tror ni det beror på? Är den bara en överdriven feltolkning av någons magkänsla eller ligger det något i det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ja, precis det är många som har köpt elbil så inte särskilt konstigt att det är många som byter in en elbil.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Muhlegg skrev:https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ll-diesel/
Vad tror ni det beror på? Är den bara en överdriven feltolkning av någons magkänsla eller ligger det något i det?
Ökningen av antalet elbilar och laddplatser är kanske inte perfekt synkroniserat. Det kan kanske ge lite väntetid här och där vid stora resdagar. Får ses som en övergående utmaning.
När en större andel av fordonsbeståndet är elbilar är det kanske inte så konstigt att det även märks bland inbytesbilar.
De fem märken på Bilia Norges hemsida är BMW, Mini, Volvo, Toyota och Lexus. Inte många elbilsmodeller där inte. Då gäller det att försöka hitta en negativ vinkling till elbilar. "– Vi står i en elektrifieringstsunami, som nyförsäljningen påverkas kraftigt av, säger Frode Hebnes, vd". Ahaa, det är där skon klämmer, det börjar gå tungt när man ska försöka leva på nästan enbart avgasbilar.
Re: Artikel i media
Jo, men om "många" elbilsägare byter in sin elbil mot en fossilbil så är det ju en indikation på något som inte stämmer. Om det sen är relaterat till infrastruktur, dålig kvalitet, andra negativa upplevelser är ju svårt att särskilja på. Jag kan absolut se ett scenario där det blir fler elbilar än vad det finns kapacitet på våra laddstationer. Det är ju trots allt så att det bara finns 30 SuC just nu och med ett begränsat antal ställ per SuC så kan det, om det vill sig illa bli fullt ganska snabbt. Om det då är så att man faktiskt inte kan åka vidare och måste vänta 30-60 minuter innan man kan ladda, så innebär det kanske 1,5h längre restid.LarsL skrev:Ja, precis det är många som har köpt elbil så inte särskilt konstigt att det är många som byter in en elbil.
Jag säger inte att det är anledningen, men det har ju rapporterats ganska mycket om överfulla SuC i Norge. Hur blir det nu med +4000 Model 3?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Teslaägare som byter till fossilt kan ju vara dom som inte haft den roligaste upplevelsen
av Teslas ofta bristande service, det är inte alla som accepterar att vara utan sin bil långa perioder,
ett inte helt ovanligt problem även här i Sverige...
av Teslas ofta bristande service, det är inte alla som accepterar att vara utan sin bil långa perioder,
ett inte helt ovanligt problem även här i Sverige...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Vi vet ju inte hur många som är "många" i artikeln. Antalet kan ju mycket väl vara 1-2% som byter från Tesla till dieselbil. 2% av 25000 är ju 500 stycken. 500 stycken kan anses vara många men 2% är inte mycket.Andelen som bytt från avgasbil till elbil är ju i princip 100% om vi ser på lite längre tid tillbaka. Antalet är ju troligen flera magnituder större än motsatsen. Det är alltså troligen en icke-nyhet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Att Bilia som inte säljer några elbilar börjar få in fler Teslor som inbytesbilar visar bara hur pass vanliga de har blivit i Norge.
Ja, jag ljög i ovan mening. Bland alla Volvo, Toyota, Lexus, Mini och BMW slinker det säkert med en och annan i3 men försvinnande få av alla bilar.
Misstänker nästan rentav lite "det går inte så dåligt för oss vi får minsann till och med in lite elbilar som inbytesbilar när vi säljer våra gamla fossiler" från Bilias VD. Vad annars ska han säga?
Ja, jag ljög i ovan mening. Bland alla Volvo, Toyota, Lexus, Mini och BMW slinker det säkert med en och annan i3 men försvinnande få av alla bilar.
Misstänker nästan rentav lite "det går inte så dåligt för oss vi får minsann till och med in lite elbilar som inbytesbilar när vi säljer våra gamla fossiler" från Bilias VD. Vad annars ska han säga?
Re: Artikel i media
Hur tänker du där? Du räknar bara de som bytt från fossilbil till elbil och bortser från de som byter från fossilbil till vad-som-helst? (ny fossil, hybrid). Intressant användande av statistikSvenssons skrev:Vi vet ju inte hur många som är "många" i artikeln. Antalet kan ju mycket väl vara 1-2% som byter från Tesla till dieselbil. 2% av 25000 är ju 500 stycken. 500 stycken kan anses vara många men 2% är inte mycket.Andelen som bytt från avgasbil till elbil är ju i princip 100% om vi ser på lite längre tid tillbaka. Antalet är ju troligen flera magnituder större än motsatsen. Det är alltså troligen en icke-nyhet.
Det är som att stå på Ica Maxi och fråga var de handlar sin mat. Oj, 100% handlar mat på Ica Maxi
Oavsett hur många (eller snarare få) så är det väl ändå intressant att fått veta varför de bytt "tillbaka" Det är ju inte kopplat till Tesla specifikt väl? Det gällde väl alla elbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Jag menar att de flesta' nära 100%'' kanske typ 90% som här elbil idag har bytt från avgasbil och att det är ett mycket större antal än de som gått från elbil till avgasbil. Nästan ingen som har avgasbil idag har gått från elbil och antalet som gör det är inte stort även ifall man kan säga att det är "många".
Många betyder inte att det är någon stor andel. Kan till och med vara försvinnande liten andel.
Visst kan det vara av intresse att veta varför ändå men om det rör sig om några få procent som går från elbil till avgasbil och övriga som går från elbil till annan elbil så ser inte jag frågan som särskilt viktig. Det kommer nog dröja många år innan alla med elbil alltid går till annan elbil när de byter bil. Troligen många decennier innan avgasbilar inte längre finns på marknaden.
Många betyder inte att det är någon stor andel. Kan till och med vara försvinnande liten andel.
Visst kan det vara av intresse att veta varför ändå men om det rör sig om några få procent som går från elbil till avgasbil och övriga som går från elbil till annan elbil så ser inte jag frågan som särskilt viktig. Det kommer nog dröja många år innan alla med elbil alltid går till annan elbil när de byter bil. Troligen många decennier innan avgasbilar inte längre finns på marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Frågan är vad den faktiska försäljningsstatistiken säger och om den supportar hans uttalande. Det är trots allt bilias vd vi pratar om, och det finns jus ett visst vested interest här...
Re: Artikel i media
De jag har hört bytt tillbaka till avgasbil har ju gjort det för att det hänt något som gör att de måste. De kanske har bytt jobb, skilt sig, flyttat, fått andra behov (dragkrok osv) osv osv.
Däremot har jag såklart respekt för att det kan vara annorlunda för många i Norge. Om man ska köa vid laddning i tid och otid osv...
Däremot har jag såklart respekt för att det kan vara annorlunda för många i Norge. Om man ska köa vid laddning i tid och otid osv...
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Ja, dem jag har hört bytt är pga flytt till lägenhet utan laddning, eller allmänt problem att hitta laddplats på grund av överbelastning (Oslo).Verdi skrev:De jag har hört bytt tillbaka till avgasbil har ju gjort det för att det hänt något som gör att de måste. De kanske har bytt jobb, skilt sig, flyttat, fått andra behov (dragkrok osv) osv osv.
Däremot har jag såklart respekt för att det kan vara annorlunda för många i Norge. Om man ska köa vid laddning i tid och otid osv...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
"Volvo har svårt att leva upp till elektriferingslöfte", Ny Teknik idag:
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... te-6948063
Talande citat i slutet av artikeln:
Som svensk vill man ju att det skall gå bra för Volvo, jag tror tyvärr inte att det blir så.
/fth
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... te-6948063
Talande citat i slutet av artikeln:
Det här tror jag kommer att straffa sig, dom verkar ju ha skygglapparna på, "det går nog att kränga avgaslok några år till så slipper vi lära oss något nytt"...Enligt Håkan Samuelsson är Volvo Cars på väg att realisera vad bolaget har sagt om elektrifiering, men erkänner samtidigt att det är fortsatt lönsamt att sälja bensin- och diselbilar.
– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD.
Som svensk vill man ju att det skall gå bra för Volvo, jag tror tyvärr inte att det blir så.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Nja, jag tror mer att det handlar om att möta kundernas efterfrågan. För nu är det ju så att vi ändå är på ett elbilsforum. Så vi har nog en del skygglappar här med. Rent gererellt så är det nog precis som det skrivs i artikeln, att folk är intresserade av elbilar. Men vi köper fortfarande fossilbilar. Sen är det förstås en inriktning, att faktiskt fatta ett beslut att företaget skall verka mot att fossilbilarna försvinner. Men det är ju självmord på detta när man har svårt att ställa om, där utgifterna ökar, medan inkomsterna minskar. Det är ju först när vi slutar köpa fossilbilar som omställningen kan ta fart. Det är vi som bestämmer vad ett företag skall tillverka.fth skrev:"Volvo har svårt att leva upp till elektriferingslöfte", Ny Teknik idag:
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... te-6948063
Talande citat i slutet av artikeln:Det här tror jag kommer att straffa sig, dom verkar ju ha skygglapparna på, "det går nog att kränga avgaslok några år till så slipper vi lära oss något nytt"...Enligt Håkan Samuelsson är Volvo Cars på väg att realisera vad bolaget har sagt om elektrifiering, men erkänner samtidigt att det är fortsatt lönsamt att sälja bensin- och diselbilar.
– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD.
Som svensk vill man ju att det skall gå bra för Volvo, jag tror tyvärr inte att det blir så.
/fth
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Fast det de säger i hela artikeln är ju att de missar målet för att V60CC börjar levereras 2019 utan ett hybridalternativ. Första elbilen 2020 verkar ligga kvar som tidigare.
Re: Artikel i media
Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.Jeppe_E skrev:...Men det är ju självmord på detta när man har svårt att ställa om, där utgifterna ökar, medan inkomsterna minskar. Det är ju först när vi slutar köpa fossilbilar som omställningen kan ta fart...
Re: Artikel i media
Jo, men samtidigt använder Volvo argumentet att V60cc lanserades 2018 och därför ingår den inte i löftet och samtidigt så har de inte dåligt samvete för att inte nå målet. Samtidigt är det ju en tolkningsfråga med vad man menar. Gäller det bara nya modeller? I så fall kan de ju fortfarande möta det löftet om det från och med nu inte lanseras en enda Volvo utan hybriddrift.Geni87 skrev:Fast det de säger i hela artikeln är ju att de missar målet för att V60CC börjar levereras 2019 utan ett hybridalternativ. Första elbilen 2020 verkar ligga kvar som tidigare.
Samtidigt känns hybrid som att sätta ett salvekvick på en öppen fraktur, typ.
Men det är förstås en del i omställningen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
När han säger ”arbetar inte aktivt för” så menar han att vi motarbetar omställningen så mycket vi kan ”i det tysta”, alltså lobbying och genom ”nyttiga idioter” i tex media.– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Precis, och i mina ögon ligger Volvo väldigt bra/dåligt till för att bli nästa Facit.LarsL skrev:Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Det gäller att ha bra timing. Flera tillverkare kommer säkert falla bort, andra kommer klara omställningen. Man börjar redan nu se vilka som ligger mest risigt till. FCA, GM och alla Japaner förutom Nissan känns extremt tröga.LarsL skrev:Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.Jeppe_E skrev:...Men det är ju självmord på detta när man har svårt att ställa om, där utgifterna ökar, medan inkomsterna minskar. Det är ju först när vi slutar köpa fossilbilar som omställningen kan ta fart...
Det gäller väl nya modeller om jag inte minns pressmedelandet fel. Mildhybriderna handlar nog främst om att få ner förbrukningen lite på bensinbilarna eftersom att diesel har blivit så tabu. Så länge de inte skjuter på sin redan något sena elbilssatsning bör de ha ganska goda förutsättningar.Jeppe_E skrev:Jo, men samtidigt använder Volvo argumentet att V60cc lanserades 2018 och därför ingår den inte i löftet och samtidigt så har de inte dåligt samvete för att inte nå målet. Samtidigt är det ju en tolkningsfråga med vad man menar. Gäller det bara nya modeller? I så fall kan de ju fortfarande möta det löftet om det från och med nu inte lanseras en enda Volvo utan hybriddrift.Geni87 skrev:Fast det de säger i hela artikeln är ju att de missar målet för att V60CC börjar levereras 2019 utan ett hybridalternativ. Första elbilen 2020 verkar ligga kvar som tidigare.
Samtidigt känns hybrid som att sätta ett salvekvick på en öppen fraktur, typ.
Men det är förstås en del i omställningen.
Re: Artikel i media
Ehh.. Nej.fth skrev:Precis, och i mina ögon ligger Volvo väldigt bra/dåligt till för att bli nästa Facit.LarsL skrev:Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
/fth
Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.
Polestar, som ägs av Volvo har ju en helt annan agenda.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota.